[VOLG] paard op de sukkel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: paard op de sukkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 12:59

Vorige woensdag is de tand van Bacardi eruit gehaald. Het was best wel een indrukwekkende operatie en ik bij blij dat ik de kans kreeg om gans de operatie bij te wonen. De mensen van Equitom zijn supper. Voor men eraan begon, heeft men zeer duidelijk uitgelegd wat er ging gebeuren en ook tijdens de operatie werd alles stap voor stap besproken. Ze hebben ook bloed genomen, ben nog aan het wachten op het resultaat, maar er kon helaas geen punctie van het gezwel aan zijn koker genomen worden daar de zwelling weer toegenomen is.
Bacardi moet nu 3 weken antibiotica nemen, wat tot hiertoe niet zo goed lukt en 30 mei gaat hij terug op controle. Hopelijk lukt het dan wel om een biopsie te nemen.
De wonde aan zijn hoofd (de tand wordt langs boven via een bodluik in de schedel eruit geklopt), geneest mooi, maar eten verloopt zeer moeizaam. Vooral het hooi krijgt hij niet goed gekauwd, dus hebben we maar een zak slobber gehaald.
Hoe het met zijn nieren gaat aflopen, kan niemand zeggen. Als we geluk hebben, kan hij nog 20 jaar mee zeggen ze, dus duimen maar dat we bij de gelukkigen horen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 18:07

Afbeelding

Afbeelding

Bacardi 3 dagen na zijn operatie

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 09:23

Dat ziet er best netjes uit, nu hopen dat hij snel opknapt en weer lekker gaat eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 09:32

Een deel van zijn laatste labo is binnen, er is toch weer een milde anemie te zien. Het ziet er naar uit dat hij goed onder controle zal moeten blijven. Zo lang hij met zijn hemoglobine niet richting 3 gaat, is er geen reden tot paniek. Maar leuk is het niet. Ik ben echt blij dat ik voor mezelf de beslissing genomen heb om hem niet meer te berijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 23:36

Bacardi heeft koorts, geen hoge koorts, maar toch. De geopereerde kaak is dik en volgens de DA heeft hij een ontsteking. Hij staat al op een zwaar antibioticum, dus ik kan niets meer doen dan afwachten.
Ondertussen verdwijnen de spieren aan zijn linker kant als sneeuw voor de zon. Ik geef alle dagen meer en meer eten, hij krijgt 2 keer per dag een schep recub mash slobber extra, maar niets helpt. Mijn prachtig paard zo zien aftakelen is zo wraakroepend, hij is tenslotte nog maar 14. :(

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 23:38

Wat vervelend zeg... Ik hoop zo dat ie er boven op komt. Heel veel sterkte.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 07:17

Wat naar on zo'n update te lezen! Sterkte TS, ik duim voor jullie.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:03

Wat een pech allemaal...
Hopelijk knapt hij weer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 12:12

Ik heb nog maar eens foto's genomen. Somige mensen zullen na het zien van mijn foto's mss denken dat ik overdrijf, maar ik merk elke kleine verandering bij mijn dieren (en mijn patiënten zeer snel op). Ik heb 1 keer de fout gemaakt om niet op mijn gevoel te vertrouwen en dat doe ik nooit meer.

Van ver ziet Bacardi er super uit

Afbeelding

Maar als je dichtbij staat ...

Spieren op zijn schouders vallen in

Afbeelding

Ook die van zijn rug

Afbeelding

Maar achter zijn ribben en op zijn billen is het helemaal een ramp

Afbeelding

Afbeelding

Even ter herinnering, zo ziet mijn ventje er normaal uit (toen stond hij ook al op een paddock, foto is in de tuin getrokken voor deze een siertuin werd)

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:07

Net terug van Equitom, zij de Bacardi iedere keer gezien hebben, zeggen dat hij achteruit gegaan is sinds zijn laatste bloedname. Hij heeft ondertussen 3 zwellingen en er zijn 2 biopten genomen van de zwelling aan zijn koker.
Het verlies van spiermassa kan 2 oorzaken hebben, hoger verbruik van energie (door bv een tumoraal proces), of verminderde opname (wat volgens de eerste testen niet is).
Als de biopten niets kwaadaardig aantonen, zal ik nooit weten wat er zijn lichaam aantast. Het is echt zo frustrerend om niet te weten wat er nu eigenlijk aan de hand is.

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:15

Dat is geen leuk nieuws. Hoe is het met zijn koorts ondertussen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:25

Katharinaa schreef:
Dat is geen leuk nieuws. Hoe is het met zijn koorts ondertussen?

Nee, absoluut geen goed nieuws. Als ze echt niets vinden, kan ik hier zitten toekijken, zonder dat ik ook maar iets kan doen om hem te helpen.
Koorts heeft hij niet meer gehad, ze denken dat zijn lichaam gewoon gereageerd heeft op de operatie aangezien er absoluut geen infectie op zijn operatie wonde zit. Mensen hebben soms ook resorptie koorts na een ingreep.
Binnen een 10-tal dagen zou ik normaal een uitslag moeten hebben.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 00:01

wel goed dat je de kies hebt laten verwijderen, dit kan een enorme veroorzaker zijn van allerlei vage klachten in het lichaam. tast de weerstand aan. hier een stalgenoot die allerlei prolemen had met haar paard tot ontstoken bloedvaten in de benen aan toe, alles verdween als sneeuw voor de zon toen de kies er een tijdje uit was!!

oh ja is er al eens naar koper te krort gekeken? kan ook meespelen in een anemie. een paard wat juist te veel ijzer binnen krijgt krijgt allerlei problemen met de opname van andere belangrijke mineralen. geef je water uit de kraan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 07:32

hoofvision schreef:
wel goed dat je de kies hebt laten verwijderen, dit kan een enorme veroorzaker zijn van allerlei vage klachten in het lichaam. tast de weerstand aan. hier een stalgenoot die allerlei prolemen had met haar paard tot ontstoken bloedvaten in de benen aan toe, alles verdween als sneeuw voor de zon toen de kies er een tijdje uit was!!

oh ja is er al eens naar koper te krort gekeken? kan ook meespelen in een anemie. een paard wat juist te veel ijzer binnen krijgt krijgt allerlei problemen met de opname van andere belangrijke mineralen. geef je water uit de kraan?

Hey, hartelijk dank voor het meedenken!
Bacardi krijgt regenwater en hij heeft geen ijzer tekort/te veel. Ik hoopte in het begin ook dat de tand de oorzaak van alles was, maar volgens de dierenartsen moet ik het daar niet zoeken omdat er nooit echt ontsteking op gezeten heeft. Het verklaard de zwelling aan de koker ook niet. Gisteren is gebleken dat de zwelling echt wel een weefselaanwas is en dat het redelijk diep zit en dat het redelijk groot is.
Ik kan alleen maar hopen dat je gelijk hebt en dat het gewichtsverlies toch door die tand komt en dat die massa niet kwaadaardig is (maar waarom komen er dan zwellingen bij, als het niet kwaadaardig is?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 19:26

Vorige maandag naar het labo gebeld, toen zeiden ze dat de uitslag van de biopsie waarschijnlijk tegen vrijdag bekend ging zijn (vorige vrijdag dus), of vandaag, tenzij ze meerdere kleuringen op de stalen moeten doen. Vandaag nog geen uitslag, slik, klinkt niet goed. :(

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 20:53

Maak je maar niet te veel zorgen, hetis niet zo dat het minder lang duurt als het een goede uitslag is en langer als het slecht nieuws is. Waarschijnlijk hadden de pathologen het druk vandaag. Hopelijk heb je morgen de uitslag! Ik duim mee voor eindelijk eens goed nieuws.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 21:33

Niet panikeren hoor. (Ik heb in april ook langer dan 10 dagen op een biopt-uitslag moeten wachten (zelfde labo waarschijnlijk ;) )

Ik zit hier ook nog steeds te hopen dat er eindelijk eens duidelijkheid komt, en dan liefst natuurlijk iets wat wél goed te behandelen is.
We duimen verder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 23:13

Ik maak me dus wel grote zorgen. Er zitten ondertussen 6 gezwellen. 4 kan ik zo aan iedereen laten zien, de andere 2 moet je weten zitten. In het begin lijken de gezwellen op een grote insectenbeet, na een paar dagen zie je niets meer en dan komt de zwelling geleidelijk aan terug.

Afbeelding

Dit is dus zo'n nieuwe plek die ik vorige week ontdekt heb.

En sinds donderdag is het gezwel aan zijn koker groter geworden, ben er zeker van dat het geen oedeem is, omdat Bacardi daar al oedeem heeft gehad en dat toen telkens afzakte naar de buik.

Afbeelding

En hij heeft nu al meer als een maand 3 wondjes die niet willen genezen, terwijl hij toch 28 dagen op Trimazine heeft gestaan.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 23:17

Pfff ja, dat ziet er inderdaad zorgwekkend uit.
Hopelijk hoor je morgen iets.
Zodat je eindelijk eens weet waar je staan :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 23:29

Ik moet woensdag terug bellen voor de uitslag. Donderdag komt in ieder geval mijn eigen dierenarts. De draadjes mogen er dan uit en normaal zouden we zijn tanden vijlen. We vertrekken bijna op vakantie en ik heb echt geen zin om te gaan alhoewel ik de rust nodig heb. Alles is geboekt, kan er dus niet onderuit, maar ik wil mijn ventje echt niet zo achter laten. Nu zit ik er met mijne neus bovenop, zie ik zijn ribben wat meer, drijf ik zijn eten op of ik koop iets met meer energie bij. Maar dan heb ik het zelf totaal niet in de hand, ben bang hoe hij er gaat uit zien als ik terug kom.

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 23:41

Heel veel sterkte

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 23:51

Zie het topic nu Pas en heb al jou reacties/updates gelezen. Wat een verhaal en vind het verschrikkelijk naar voor jou en je paard! Ik hoop dat je snel wat meer weet ipv in het duister blijven tasten.

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 11:42

Oh weer een dag uitgesteld. Wat een traag labo!
Die bulten zijn inderdaad zorgwekkend. Zien ze er hetzelfde uit als die op de koker waarvan een biopt is genomen?
Kan begrijpen dat je zo niet graag op vakantie vertrekt, maar het zal je wel goed doen! Ik heb ook altijd last om de zorg van mijn paardjes aan iemand anders toe te vertrouwen, zelfs al zijn ze gezond, je weet nooit. Hoe lang blijf je weg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 11:48

Katharinaa schreef:
Oh weer een dag uitgesteld. Wat een traag labo!
Die bulten zijn inderdaad zorgwekkend. Zien ze er hetzelfde uit als die op de koker waarvan een biopt is genomen?
Kan begrijpen dat je zo niet graag op vakantie vertrekt, maar het zal je wel goed doen! Ik heb ook altijd last om de zorg van mijn paardjes aan iemand anders toe te vertrouwen, zelfs al zijn ze gezond, je weet nooit. Hoe lang blijf je weg?

Ik heb vorige week naar het labo gebeld, zij zeiden dat het 5 á 7 dagen duurt voor er een uitslag is, tenzij ze moeten bijkleuren. Bijkleuren doen ze alleen als er iets te zien is. Volgens hen had het resultaat er vorige vrijdag kunnen zijn (zonder bijkleuren dan), vandaar dat ik gisteren in de late namiddag naar de kliniek gebeld heb. Ik kan alleen maar hopen dat de patholoog een paar dagen vrij heeft en dat daardoor er nog geen resultaat is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 19:32

Kleine up-date: Ik heb naar het labo gebeld en met een anatoom-patholoog gesproken. Bacardi heeft zeker geen kanker, het is infectieus weefsel dat ze zien. Maar daar stopt het goed nieuws dan ook. Blijkbaar is zijn immuunsysteem op hol geslagen en reageert zijn lichaam nu overdreven, wat dus al de nieuwe zwellingen en het verlies aan spieren verklaard. Bij mensen is hier geen echte therapie voor, vind niets terug over paarden. Het enige wat ik als therapie zie staan, is cortisone. Morgen gaan ze de coupes nog een keer bekijken en contact opnemen met de internist, donderdag gaan we bespreken welke stappen er verder ondernomen moeten worden.
Ik heb nog nooit van dit soort problemen bij paarden gehoord en vind er ook niet veel over terug. Hopelijk kunnen verdere testen en onderzoeken gewoon thuis gebeuren. Van mijn eigen DA begreep ik wel dat dit een zeldzame aandoening is, ze laat de therapie over aan de artsen van de kliniek en alles zal in overleg zijn met hen.
Ik ben al lang blij dat ik mijn ventje bij mij mag houden, maar ik zal pas helemaal gerust zijn als ik een idee heb over de lange termijnprognose. Een korte periode cortisone geven vind ik nog niet zo erg, maar moest het levenslang nodig zijn, hou ik mijn hart vast voor de nevenwerkingen die deze producten geven.

Ik wil jullie in ieder geval nog bedanken voor de tips, bemoedigende woorden en het luisterend oor.