slachtoffers atypische weide myoapthie (esdoorn vergiftiging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lucca

Re: slachtoffers atypische weide myoapthie (esdoorn vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 12:47

Gelukkig kan ik gewoon goed overleggen met de gemeente, zonder hysterisch of boos te worden. Zij hebben echter geen oplossing.
Mijn vraag is juist aan de gemeente om samen een oplossing te zoeken waar mijn paarden wel kunnen grazen. Zij hebben geen oplossing zeggen ze.....tja, en dan kom ik weer bij die bomen....

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:48

Ik heb het gelukkig niet meegemaakt en ook geen esdoorn bomen in de buurt. Het is erg vervelend dat je er niet samen met de gemeente uitkomt.
Heb je geen rechtsbijstand verzekering, want mij lijkt dat de gemeente wel aansprakelijk is, want hun eigendommen brengen schade toe aan andermans spullen.
Hier op bokt zitten ook bokkers die meer kennis van 'rechten' hebben, misschien hebben hun tips.
Is het iets om bij de 'rijdende rechter' voor te leggen.

Ik hoop voor je dat er wel een oplossing komt

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 12:50

Niello schreef:
Zit hier ook met een probleem. De gemeente wil naast ons weiland een bedrijventerrein maken met bedrijfswoningen. De gemeente heeft in het stedenbouwkundige plan staan dat zij esdoorns aan willen planten en dat de bewoners van de bedrijfswoningen ook bomen moeten aanplanten. Ik heb de gemeente op de hoogte gebracht van het gevaar van de esdoorns en andere bomen voor onze paarden, maar vooralsnog zijn de plannen niet veranderd. Hoe kan ik voorkomen dat de gemeente of de nieuwe bewoners giftige bomen naast mijn wei aan gaan planten?

Nieuw aan te leggen beplantingen - hagen - advies aan de groendiensten
In afwachting van verder onderzoek en zolang er geen uitsluitsel is over welke esdoornsoorten gevaarlijk zijn, is het aangewezen alternatieve boomsoorten te gebruiken in de omgeving van weiden en paardenhouderijen waar paarden voedsel opnemen.
Er bestaan immers voldoende inlandse boomsoorten die gemakkelijk in hakhout beheerd kunnen worden en snelle en goede groenschermen vormen:
•Alnus glutinosa (zwarte els)
•Alnus incana (witte els)
•Fraxinus excelsior (gewone es)
•Prunus avium (zoete kers)
•Castanea sativa (tamme kastanje)
Deze boomsoorten kan men laten doorgroeien en geven zeer waardevol hout.

Andere boomsoorten zoals de Fagus silvatica (gewone beuk), Quercus petraea (wintereik), Quercus robur (zomereik), Tilia cordata (kleinbladige linde), Tilia platyphyllos (grootbladige linde), Tilia tomentosa (zilverlinde) en de Carpinus betulus (haagbeuk), kunnen zowel in bosverband, als groenscherm, solitair en als dreefbomen gebruikt worden.

Als haagplanten kan men in plaats van de Acer campestre (veldesdoorn) of andere esdoornsoorten gebruik maken van de Carpinus betulus (haagbeuk), Fagus sylvatica (beuk), Crataegus monogyna (eenstijlige meidoorn), Mespilus germanica (mispel), Rosa arvensis (bosroos), Rosa rubiginosa (eglantier) enz. Dit komt zowel de biodiversiteit als de landschapsbeleving ten goede.

Besluit
Er bestaan voldoende waardevolle alternatieven die zowel qua kostprijs als qua opbrengst en duurzaamheid meestal beter of gelijkwaardig zijn aan de esdoorn. Iedere paardenliefhebber zal er u dankbaar om zijn.

link;http://www.vlaamspaardenloket.be/nl/nieuws/273-Voorkomen-van-esdoornvergiftiging-atypische-myopathie-bij-paarden#.VRPyD9FFC00

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:05

lucca schreef:
Gelukkig kan ik gewoon goed overleggen met de gemeente, zonder hysterisch of boos te worden. Zij hebben echter geen oplossing.
Mijn vraag is juist aan de gemeente om samen een oplossing te zoeken waar mijn paarden wel kunnen grazen. Zij hebben geen oplossing zeggen ze.....tja, en dan kom ik weer bij die bomen....

Ik bedoelde niet te zeggen dat ik denk dat jij hysterisch wordt hoor, Lucca. Zou niet durven. ;-) Wat ik bedoel te zeggen is dat een eis bestempeld kan worden als onredelijk en hysterisch. Maar wat is je eigen inschatting? Is het in jouw situatie redelijk om te verlangen dat die bomen geruimd worden? Waarom wel/niet?

Vervelend voor je dat de gemeente je niet helpt bij het zoeken naar een oplossing. Enig idee waar dat hem in zit?

De GD geeft aan dat Esdoorn alleen giftig is voor paarden. Niet voor koeien, schapen en geiten. http://www.gddiergezondheid.nl/diergezo ... ge-planten
Misschien kan je, om te zorgen dat je niet op hoge voerkosten komt, proberen te ruilen met een veehouder in de buurt? Of proberen van hooi te ruilen?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:28

Zelf heb ik ook het probleem met de esdoorn van de buren, ze willen hem niet weghalen, een andere zelfde boom hadden ze wel weggehaald, omdat ze dan meer licht in de keuken hadden. >;)
Dan te bedenken dat die buuv dierendokter is... :x
Maar voor mij is het alleen bij de paddock en ik heb twee geiten lopen die het meeste opeten, die kunnen veel meer hebben.
Verder haal ik zoveel mogelijk weg, het is ook maar een stuk van 20 meter.
Voor eikenbomen gebruiken ze vaak varkens, die eten de eikels, dat zou ook nog een oplossing kunnen zijn voor mensen met dat probleem.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:53

lucca schreef:
ik wist tot vorig jaar 20 oktober niks van giftige esdoorns....helaas nu op een hele drastische manier er achter gekomen.

Terwijl er toch al heel wat jaren gedacht werd dat de esdoorn de mogelijke oorzaak van AM was.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:08

Vilheide, lang niet bij iedereen is dit bekend hoor, zo zijn er ook in dit topic ook mensen die niet weten dat het in het voorjaar ook voor kan komen. Dat heb je nu eenmaal, als je er niet ( in je buurt) mee te maken hebt gehad kan ik me voorstellen dat je er niet bij stilstaat dat het bij jou ineens na een aantal jaren ook mis kan gaan.

Niello, wat een lastig probleem heb jij daar zeg. Jij weet wat esdoorns bij paarden teweeg kan brengen, jij hebt dat land al en dan zou de gemeente daarnaast esdoorns willen gaan planten...
Ik zou echt zoveel mogelijk informatie verzamelen, filmpjes van Gent erbij en daarmee naar de gemeente gaan om te laten zien wat AM met paarden doet. Jammer dat ze niets anders willen planten als er zoveel alternatieven zijn die niet schadelijk voor paarden zijn.

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 15:34

vilheide schreef:
lucca schreef:
ik wist tot vorig jaar 20 oktober niks van giftige esdoorns....helaas nu op een hele drastische manier er achter gekomen.

Terwijl er toch al heel wat jaren gedacht werd dat de esdoorn de mogelijke oorzaak van AM was.

Klopt hoor, ik had er alleen nog nooit van gehoord, van de hele ziekte niet...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 17:55

Als ik jou was zou ik eerst de esdoorns (allemaal) laten testen, tenzij je er zeker van bent dat ze allemaal hetzelfde zijn, er zijn namelijk heel veel verschillende soorten. Ik heb er hier ook 2 staan, een bij de buren, en 1 die van mij is. GELUKKIG is die van mij extreem giftig (en die zal dit weekend gekapt worden) de andere heeft 0.0 hyp.A dus ik weet dat ik me daar geen zorgen over moet maken. Testen doet wageningen (gratis)kan je per pb de gegevens toesturen

Wellicht is de gemeente welwillender als ze niet allemaal gekapt hoeven te worden, daarnaast heb je dan sluitend bewijs dat dat het die bomen zijn geweest die alle ellende veroorzaakt hebben.

Daarnaast zou ik sector paardenraad eens benaderen, zij geven richtlijnen uit voor paardenhouderijen en gemeentes die kunnen misschien iets betekenen in de aanpak naar de gemeente.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:16

lucca schreef:
Fijn dat deze discussie veel vragen en atwoorden oproept, en het is weer even onder de aandacht bij mede bokkers, ik wist tot vorig jaar 20 oktober niks van giftige esdoorns....helaas nu op een hele drastische manier er achter gekomen.

Hoofdvraag van deze oproep blijft nog steeds dat ik op zoek ben naar mensen die in het zelfde schuitje zitten en een buurman hebben die niet kan of wil mee werken aan een oplossing.
Als die er niet zijn houd het op, mochten ze er wel zijn dan wil ik kijken als je als groep sterker staat om actie te ondernemen wat uiteindelijk (juridisch gezien) je rechten en plichten in dit verhaal zijn.

Als je een agrarische bestemming op je weiland hebt, kun je middels het civiel recht misschien de gemeente aansprakelijk stellen. Zij beperken jou tenslotte in de gebruiksmogelijkheden van je land. Ook kun je overwegen de publiciteit te zoeken.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:43

Het lijkt me niet als je paarden hobbymatig houdt, dat je dan een agrarische bestemming op je land mag hebben: http://decentrale.regelgeving.overheid. ... 336_1.html .

Mist, voor zover ik weet kan het ook nog eens per jaar en zelfs met dezelfde boom verschillen of er hypoglycine A en hoeveel er aangetroffen wordt.
TS weet in elk geval dat haar paarden er ziek van zijn geworden, maar de boom ( of zelfs maar een deel ervan) die vorig jaar giftige zaden had, kan dit jaar minder schadelijk zijn en de boom die vorig jaar schoon was, kan dit jaar wel giftig zijn kortweg gezegd. Als je constant moet laten testen ( en daar lijkt het dus wel op), wordt het ook een hoog kostenplaatje.

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 18:45

Bedankt voor de tips.
Natuurlijk heb ik de bladeren en zaden al bij het RIKILT laten testen. En de uitslag heb ik, veel gif is met name in de zaden gevonden, maar ook in de bladeren. De onderzochte bladeren en zaden zijn op verschllende willekeurige plekken in het land opgezocht.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 12:59

Jet schreef:
Het lijkt me niet als je paarden hobbymatig houdt, dat je dan een agrarische bestemming op je land mag hebben: http://decentrale.regelgeving.overheid. ... 336_1.html .

Mist, voor zover ik weet kan het ook nog eens per jaar en zelfs met dezelfde boom verschillen of er hypoglycine A en hoeveel er aangetroffen wordt.
TS weet in elk geval dat haar paarden er ziek van zijn geworden, maar de boom ( of zelfs maar een deel ervan) die vorig jaar giftige zaden had, kan dit jaar minder schadelijk zijn en de boom die vorig jaar schoon was, kan dit jaar wel giftig zijn kortweg gezegd. Als je constant moet laten testen ( en daar lijkt het dus wel op), wordt het ook een hoog kostenplaatje.

Ieder perceel heeft in het bestemmingsplan een bestemming. Hier kan je zien of dit agrarisch is.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 15:12

Onze buren hadden een grote boom naast mijn land.
Iedere dag ruimde ik zoveel mogelijk rotzooi van de boom weg.

Ik heb ze uitgelegd hoe gevaarlijk de boom kan zijn voor mijn paarden.
Ze hebben informatie opgezocht op internet en begrepen mijn ongerustheid.

Wij hebben de boom op onze eigen kosten mogen verwijderen.
Ik ben ze er erg dankbaar voor.

Tegenwoordig is er een lijst online van monumentale bomen.
Misschien kan je die opzoeken en kijken of de bomen langs jouw land er bij staan?

Ik hoop van harte voor je dat jullie tot een fijne oplossing komen.
Heel veel sterkte!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 16:39

Niello schreef:
Jet schreef:

Ieder perceel heeft in het bestemmingsplan een bestemming. Hier kan je zien of dit agrarisch is.

Maar als de bestemming agrarisch is, mag je er bij mijn weten niet hobbymatig paarden houden.

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 20:32

Het bomen register kan nog niet geopend worden want ze zijn er mee bezig om hem te updaten als ik het goed begrijp.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 13:01

Ieder perceel heeft in het bestemmingsplan een bestemming. Hier kan je zien of dit agrarisch is.[/quote]

Maar als de bestemming agrarisch is, mag je er bij mijn weten niet hobbymatig paarden houden.[/quote]

Dat hangt er vanaf hoe het in het bestemmingsplan beschreven is. Even na (laten) kijken dus.

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 18:38

Wij hebben met de buurman overlegd, hij was vol begrip en we hebben de boom (op eigen kosten) kunnen kappen. Die van onszelf ook. We wonen naast een natuurgebied-in-aanleg en ik heb direct een briefje gestuurd over de gevaren van esdoorns en de vraag gesteld hoe zij denken te voorkomen dat giftig blad en zaden bij mij de wei in waaien. De buurman een paar huizen verderop heeft dit ook gedaan, met als gevolg dat de nieuw aan te planten esdoorns zijn vervangen door een andere boomsoort.

Onderstaande zin heb ik uit een artikel op facebook (besloten groep atypische myopathie)
Van de drie esdoornsoorten in ons land blijkt alleen de gewone esdoorn hypoglycine-A te bevatten. De Noorse variant en de veldesdoorn bleken ‘schoon’ te zijn.
Misschien iets voor Niello om met de gemeente te overleggen?

manuela_j

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 16:12

Hallo allemaal,
Ik heb dus nu dit jaar ook heel veel zaailingen van de esdoorn in de huisweide.
Van te voren niet gehad. Nu maak ik me wel echt zorgen. Paardjes staan nu alleen in de paddock.
Hoe weet ik welke giftig is en waar kan ik dat laten nakijken? Zover ik begrepen heb zijn de zaailingen ook giftig.
Kunnen ze die zaailingen ook testen?

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 20:57

Hoi.
Het RIKILT in Wageningen onderzoekt. (De heer Hans Mol)
Je zou daar kunnen informeren hoe en wat.
Succes.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:01

manuela_j

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 10:26

Oh super, bedankt alvast.
Ga ik daar even achteraan

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 16:17

lucca schreef:
Bedankt voor de tips.
Natuurlijk heb ik de bladeren en zaden al bij het RIKILT laten testen. En de uitslag heb ik, veel gif is met name in de zaden gevonden, maar ook in de bladeren. De onderzochte bladeren en zaden zijn op verschllende willekeurige plekken in het land opgezocht.

Misschien kun je de hele problematiek onder de aandacht brengen van de Sectorraad Paarden, zodat er met hulp van hen een landelijk beleid ontwikkeld kan worden.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 19:12

Heb mijn jaarling hier ooit aan verloren, stond niet bij mij aan huis maar in opfok bij een nogal r*tte opfok.. Hij ging in de winter naar me toekomen, maar in november lagen 4 veulens dood.

Met ééntje zijn we nog naar Gent gereden, als ik me goed herinner zeiden ze daar dat paarden met een mindere weerstand er meer last van hebben en paarden die genoeg ruw/krachtvoer krijgen er geen last van zullen hebben? Of dit klopt? Geen idee feit is dat die jaarlingen geen krachtvoer kregen en gewoon op een weide van 7ha stonden en net twee dagen op dit stuk stonden waar ze 's nachts dan wel hooi kregen.
Mijn paarden staan tegen natuurgebied aan (al zo'n 6jaar) waar enorm veel esdoorns staan (onlangs gekapt) en *hout vasthouden* nog geen last gehad

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 19:52

Blijft opassen Titsia.
Zolang ik me herinner liepen er tot vorig jaar in ons weiland al paarden, altijd op dezelfde manier. nooit problemen gehad. Tot vorig jaar, toen ging het helemaal mis....
Ook paarden die bijgevoerd worden en krachtvoer krijgen kunnen overlijden helaas....
Het hypoglycine A wat in verschillende concentraties per boom, bladeren en vooral zaden kan voorkomen is de boosdoender en voor alle organismen giftig.......