Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Sirius1999 schreef:Siesjuh schreef:Ik zou proberen of je je paard naar buiten krijgt en dan onbeperkt ruwvoer. 1x voeren per dag doen wij hier ook, maar met de hoeveelheid die ze krijgen kunnen ze ook 1,5 tot 2 dagen vooruit. Wij hebben tonnen gemaakt van rubber matten, omdat het hooinet enorm veel verlies gaf (ze staan buiten met inloopstal en krijgen voornamelijk buiten hooi). Van zoveel binnen staan wordt je paard niet vrolijk, ze willen lekker slenteren, buitenlucht opsnuiven en daglicht zien. Zonnen zijn ze ook gek op.
Ik vind het goed van je dat je probeert een oplossing te vinden voor je paard!
Bedankt! Dit is een antwoord waar ik al heel wat mee kan!
Ik heb al tig oplossingen voorbij zien komen. 

Viktor238 schreef:De situatie vind ik tegenover je paard niet acceptabel, gelukkig zie je dit zelf ook in.
De foto die Kimmi in dit topic plaatste vind ik een hele goede! Op die manier kun jij 1x per dag voeren en heeft je paard genoeg hooi. Zorg dat hij nooit langer dan 3 à 4 uur zonder ruwvoer staat. Krachtvoer is prima om 1x per dag te geven! Omdat hij op stal staat kun je de biks misschien vervangen door een gezonde vitamine brok. Hangt er ook een liksteen in stal?
Ik zou proberen het paard toch, meer dan een stukje wandelen of rijden, buiten te krijgen. Al zijn het op het begin maar twee uurtjes, het paard heeft dan wel lekker de bewegingsvrijheid die hij nodig heeft!
Ik denk dat als je de tips uit dit topic opvolgd, je paard een stuk gelukkiger zal zijn en jij ook beter zal kunnen slapen!
En trouwens, als je gaat rijden, rijd je dan in de bak? Misschien kun je je paard na het rijden een half uurtje buiten zetten in de bak terwijl jij het harnachement opruimt of een stalklusje doet.
Veel succes
Sirius1999 schreef:Viktor238 schreef:De situatie vind ik tegenover je paard niet acceptabel, gelukkig zie je dit zelf ook in.
De foto die Kimmi in dit topic plaatste vind ik een hele goede! Op die manier kun jij 1x per dag voeren en heeft je paard genoeg hooi. Zorg dat hij nooit langer dan 3 à 4 uur zonder ruwvoer staat. Krachtvoer is prima om 1x per dag te geven! Omdat hij op stal staat kun je de biks misschien vervangen door een gezonde vitamine brok. Hangt er ook een liksteen in stal?
Ik zou proberen het paard toch, meer dan een stukje wandelen of rijden, buiten te krijgen. Al zijn het op het begin maar twee uurtjes, het paard heeft dan wel lekker de bewegingsvrijheid die hij nodig heeft!
Ik denk dat als je de tips uit dit topic opvolgd, je paard een stuk gelukkiger zal zijn en jij ook beter zal kunnen slapen!
En trouwens, als je gaat rijden, rijd je dan in de bak? Misschien kun je je paard na het rijden een half uurtje buiten zetten in de bak terwijl jij het harnachement opruimt of een stalklusje doet.
Veel succes
Bedankt voor de tips! Ik haal mijn paard niet enkel buiten voor het rijden en longeren en wandelen.. Wanneer ik mijn stal kuis (iedere dag) staat hij in de padock. Wanneer ik gereden of gelongeerd heb laat ik hem daar ook nog altijd wat lopen.
Sirius1999 schreef:Bedankt voor de tips! Ik haal mijn paard niet enkel buiten voor het rijden en longeren en wandelen.. Wanneer ik mijn stal kuis (iedere dag) staat hij in de padock. Wanneer ik gereden of gelongeerd heb laat ik hem daar ook nog altijd wat lopen.
Sirius1999 schreef:Ook wat de stal betreft: te klein, slechte bodem.. Stal is ruim genoeg. Ik zie zelden stallen die zo ruim zijn. Ook de bodembedekking is ok. Hij staat altijd op meer dan voldoende vlaslemen. Alleen kan dit op de foto niet zo lijken omdat het een donkere foto is. Verder leg ik op de plaats waar hij eten krijgt ook geen vlas.
Ik hoopte echt op goede raad, niet op eindeloze krietiek.
Sees schreef:Ik moest even 2 keer lezen. Ik dacht:wie is magic?Magic, vind jij zelf die paar uur dat je paard buiten zijn stal is acceptabel. Zou je zelf ook niet veel liever hebben dat je paard minimaal 8u per dag naar buiten gaat? Het 1x per dag voeren is imo niet je grootste probleem...
ingvdh schreef:waarschijnlijk zijn er ook nog ouders in het spel die zich niet beseffen dat dit geen wenselijke situatie is.
aan TS kan ik alleen maar zeggen, zeker met het spierenverhaal in het achterhoofd dat verhuizen naar een stal met paddock/weide de beste optie is.
Dan krijgt het paard en meer en makkelijker bespiering omdat het meer beweegt en voldoende en op gezette tijden eten.