Kan je paard 1x per dag eten geven???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 17:14

Misschien kun je aangeven in welke regio je een stal met weidegang zoekt zonder in detail te treden. Wellicht dat er hier bokkers zijn die goede adresjes voor je hebben?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 17:19

Sirius1999 schreef:
Siesjuh schreef:
Ik zou proberen of je je paard naar buiten krijgt en dan onbeperkt ruwvoer. 1x voeren per dag doen wij hier ook, maar met de hoeveelheid die ze krijgen kunnen ze ook 1,5 tot 2 dagen vooruit. Wij hebben tonnen gemaakt van rubber matten, omdat het hooinet enorm veel verlies gaf (ze staan buiten met inloopstal en krijgen voornamelijk buiten hooi). Van zoveel binnen staan wordt je paard niet vrolijk, ze willen lekker slenteren, buitenlucht opsnuiven en daglicht zien. Zonnen zijn ze ook gek op.
Ik vind het goed van je dat je probeert een oplossing te vinden voor je paard!

Bedankt! Dit is een antwoord waar ik al heel wat mee kan!

Kom nou, meerdere mensen hebben dit al gezegd. Maar nee, wij moeten onze mond houden want we leveren alleen kritiek :? Ik heb al tig oplossingen voorbij zien komen.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 17:29

De situatie vind ik tegenover je paard niet acceptabel, gelukkig zie je dit zelf ook in. :)

De foto die Kimmi in dit topic plaatste vind ik een hele goede! Op die manier kun jij 1x per dag voeren en heeft je paard genoeg hooi. Zorg dat hij nooit langer dan 3 à 4 uur zonder ruwvoer staat. Krachtvoer is prima om 1x per dag te geven! Omdat hij op stal staat kun je de biks misschien vervangen door een gezonde vitamine brok. Hangt er ook een liksteen in stal? :)

Ik zou proberen het paard toch, meer dan een stukje wandelen of rijden, buiten te krijgen. Al zijn het op het begin maar twee uurtjes, het paard heeft dan wel lekker de bewegingsvrijheid die hij nodig heeft!

Ik denk dat als je de tips uit dit topic opvolgd, je paard een stuk gelukkiger zal zijn en jij ook beter zal kunnen slapen!

En trouwens, als je gaat rijden, rijd je dan in de bak? Misschien kun je je paard na het rijden een half uurtje buiten zetten in de bak terwijl jij het harnachement opruimt of een stalklusje doet.
Veel succes +:)+

Magic2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 17:33

Viktor238 schreef:
De situatie vind ik tegenover je paard niet acceptabel, gelukkig zie je dit zelf ook in. :)

De foto die Kimmi in dit topic plaatste vind ik een hele goede! Op die manier kun jij 1x per dag voeren en heeft je paard genoeg hooi. Zorg dat hij nooit langer dan 3 à 4 uur zonder ruwvoer staat. Krachtvoer is prima om 1x per dag te geven! Omdat hij op stal staat kun je de biks misschien vervangen door een gezonde vitamine brok. Hangt er ook een liksteen in stal? :)

Ik zou proberen het paard toch, meer dan een stukje wandelen of rijden, buiten te krijgen. Al zijn het op het begin maar twee uurtjes, het paard heeft dan wel lekker de bewegingsvrijheid die hij nodig heeft!

Ik denk dat als je de tips uit dit topic opvolgd, je paard een stuk gelukkiger zal zijn en jij ook beter zal kunnen slapen!

En trouwens, als je gaat rijden, rijd je dan in de bak? Misschien kun je je paard na het rijden een half uurtje buiten zetten in de bak terwijl jij het harnachement opruimt of een stalklusje doet.

Bedankt voor de tips! Ik haal mijn paard niet enkel buiten voor het rijden en longeren en wandelen.. Wanneer ik mijn stal kuis (iedere dag) staat hij in de padock. Wanneer ik gereden of gelongeerd heb laat ik hem daar ook nog altijd wat lopen.

DianXX

Re: Kan je paard 1x per dag eten geven???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 17:44

Ik zou toch opzoek gaan naar een plekje waar hij 24/7 buiten kan staan met soortgenoten. Of op zijn minst overdag buiten. Wanneer je paard zich prettig voelt zal hij er ook beter gaan uitzien.
Mag ik vragen waarom je niet naar een andere stal kan verhuizen?

Verder kan 1x per dag voeren best, als je maar genoeg geeft zodat hij ook echt te eten heeft tot aan de volgende voederbeurt. Ook kun je stro in de stal leggen zodat hij wat extra te knabbelen heeft.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 17:59

Sirius1999 schreef:
Viktor238 schreef:

Bedankt voor de tips! Ik haal mijn paard niet enkel buiten voor het rijden en longeren en wandelen.. Wanneer ik mijn stal kuis (iedere dag) staat hij in de padock. Wanneer ik gereden of gelongeerd heb laat ik hem daar ook nog altijd wat lopen.

Graag gedaan! Oh ik snap wat je bedoelt! Kun je misschien proberen om hem bijvoorbeeld rond een uur of 1 buiten te zetten en hem rond voertijd weer binnen zetten? Dan kan hij lekker de hele middag buiten staan, misschien met een ander paard erbij? :)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 18:09

Sirius1999 schreef:

Dus hij staat elke dag misschien een uurtje buiten, dus nog steeds, met uurtje rijden erbij, 22 uur per dag opgesloten in een toilet?

Dat is toch geen bestaan voor dat dier?

Enige oplossing is dat het dier meer bewegingsruimte nodig heeft, liefst ook met andere als hij sociaal genoeg is....

1x per dag voeren is het punt niet zo, er zijn veel heel veel mensen die de ruwvoer voorraad maar 1x per dag bijvullen en als jouw ruwvoer punt daar groot genoeg voor is, is dat ook zeker geen issue.
Denk aan meerdere hooinetten, xxl netten, slowfeeder bakken, voerhekken etc.

Maar ik zou toch echt of
a) zorgen dat iemand hem buiten kan zetten overdag en jij hem elke avond weer binnen haalt, 4 a 5 uurtjes vrije beweging (dus NAAST rijden/wandelen/longeren) is toch wel echt het minimale (en dan vind ik het nog een gevangenis).
b) Andere stal zoeken waar ze overdag gewoon in paddocks staan met maatjes of stal met uitloop hebben,
c) Als je dat niet kan betalen, je paard weg doen.....

mireillea44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 19:24

Ik lees dit topic met verbazing. Ik zie eigenlijk nergens staan WAT de REDEN is dat je je paard niet kunt verhuizen naar een andere stal. Durf je het niet te vertellen? Ben je bang dat de staleigenaar of een kennis het leest of zo? Wees een duidelijk.

Aan de ene kant zeg je dat je slapeloze nachten hiervan hebt, aan de andere kant lijk je de oplossing alleen te zoeken in een aangepast eetpatroon. Vind ik toch wel heel vreemd en onacceptabel.
Een paard is een kuddedier en heeft interactie nodig met andere paarden. Het feit dat je paard in een stal staat naast een ander paard wil nog niet zeggen dat daarmee zijn kuddegevoel wordt bevredigd.

Je voelt je erg snel aangevallen en hebt het over kritiek, maar in plaats je focus te plaatsen op je eigen gevoel, zou je die focus moeten verplaatsen naar het gevoel van je paard. Als eigenaar heb jij nu eenmaal de VERPLICHTING om goed voor hem te zorgen. Simpelweg omdat hij dat niet zelf kan!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 19:30

Sirius1999 schreef:
Ook wat de stal betreft: te klein, slechte bodem.. Stal is ruim genoeg. Ik zie zelden stallen die zo ruim zijn. Ook de bodembedekking is ok. Hij staat altijd op meer dan voldoende vlaslemen. Alleen kan dit op de foto niet zo lijken omdat het een donkere foto is. Verder leg ik op de plaats waar hij eten krijgt ook geen vlas.

Ik hoopte echt op goede raad, niet op eindeloze krietiek.

Je paard kan het vlas toch niet eten. Stro is namelijk ook een belangrijke ruwvoerbron. Als dat ontbreekt is het dus helemaal belangrijk dat je paard de hele dag hooi tot zijn beschikking heeft. Dat is maar wat ik bedoel te zeggen. Niet als kritiek bedoeld, maar als bewustwording. Ik hoop dat je de situatie voor je paard kan veranderen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 19:34

Ook ik lees dit topic met stijgende verbazing. Je weet dat je pony op een verschrikkelijke stalling staat, wat absoluut onacceptabel is voor dat dier, maar je wilt er niets meer aan doen dan alleen wat extra hooi geven op de dagen dat ze jouw paard vergeten te voeren (hallo zeg, ik had gister nog mn spullen gepakt!)
Eerlijk gezegd weet ik behalve verhuizen naar een fatsoenlijke stalling geen andere tips. Op de fotos in je andere topic zie ik geen vrolijk, gezond paard.

Hooi voeren in een net met kleine mazen zal wel helpen om je paard langer over het hooi te laten doen, hij moet dan namelijk meer moeite doen voor zijn eten.

mireillea44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:14

In dit topic zeg je dat je ELKE DAG met hem een wandeling, maakt, op hem rijdt, hem longeert en hem in de paddock zet.

In je vorige topic van afgelopen 11 maart schreef je echter:
"Het is nu ook wel zo dat ik minder rij (en longeer) dan vroeger, maar vroeger deed ik dat eigenlijk ook niet zo heel veel. Het is echt puur recreatief.
Sinds een aantal weken maken we iedere week ook een wandeling van ongeveer 6,5 km."

?????????????

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 07:14

En het Topic over hoe krijgt hij zo snel mogelijk spieren. Nou lekker in de wei gooien/paddock met soortgenoten en het paard goed rijden en voldoende voer.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 07:29

Ik heb mijn paarden ook verhuisd, kan er weinig over zeggen. Maar als je je paard wil verhuizen kan dat altijd, Ik heb echt een super plek en heel blij dat ik het heb gedaan.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 10:22

Magic, vind jij zelf die paar uur dat je paard buiten zijn stal is acceptabel. Zou je zelf ook niet veel liever hebben dat je paard minimaal 8u per dag naar buiten gaat? Het 1x per dag voeren is imo niet je grootste probleem...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 10:29

fro schreef:
En het Topic over hoe krijgt hij zo snel mogelijk spieren. Nou lekker in de wei gooien/paddock met soortgenoten en het paard goed rijden en voldoende voer.

Inderdaad...hoe moeilijk kan het zijn.
Dit is het simpele antwoord op twee topics _/-\o_

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 10:33

waarom kan je paard niet naar een andere stal toe?
dit is onacceptabel.

Armitage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 10:35

Ik begin mij af te vragen of het wel je eigen paard is omdat je niet reageert op de verhuis vragen en niks mag/kan veranderen.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 10:37

Je bent ook 18, opzich oud genoeg uiteraard, maar zijn er misschien ook ouders oid die een oogje in het zeil houden? Dit klinkt namelijk niet als een beste situatie voor je paard, en je topics spreken elkaar inderdaad tegen, was mijn opgevallen!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 10:38

waarschijnlijk zijn er ook nog ouders in het spel die zich niet beseffen dat dit geen wenselijke situatie is.

aan TS kan ik alleen maar zeggen, zeker met het spierenverhaal in het achterhoofd dat verhuizen naar een stal met paddock/weide de beste optie is.

Dan krijgt het paard en meer en makkelijker bespiering omdat het meer beweegt en voldoende en op gezette tijden eten.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:08

Sees schreef:
Magic, vind jij zelf die paar uur dat je paard buiten zijn stal is acceptabel. Zou je zelf ook niet veel liever hebben dat je paard minimaal 8u per dag naar buiten gaat? Het 1x per dag voeren is imo niet je grootste probleem...
Ik moest even 2 keer lezen. Ik dacht:wie is magic?
Het is toch sirius1999?
Maar ze heeft haar boktnaam veranderd.
(en anders loopt er iets door de war)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:18

Qua voerhoeveelheid zou 1x per dag voeren geen probleem hoeven zijn, mits je een mogelijkheid hebt een dusdanige hoeveelheid aan te bieden dat het paard ook echt de hele dag wat te knabbelen heeft (en zich niet in 1 klap volvreet en daarna 22 uur niets meer heeft bv)

Ik denk dat je dan echter een ander heel belangrijke functie van voerbeurten uit het oog verliest; de controle. Als je loopt te voeren, werp je even een blik in elke stal en kijk je elk paard even in de ogen. Op deze manier ben je er altijd snel bij als er iets niet goed is. Bv als het paard gemest heeft in de drink- of voerbak, als hij iets in de stal heeft liggen wat daar niet hoort, of als het gedrag anders is dan normaal.

Overige zaken mbt beweging en sociaal contact zijn denk ik wel genoeg toegelicht in de andere reacties.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:20

TS was zou ik jou graag eens 24 uur per dag opsluiten in een WC, dan weet je hoe het voelt om zo lang in een klein hokje te staan.
Alsjeblieft zeg, haal je paard van die stal af en zorg dat hij lekker buiten kan spelen met vriendjes en voldoende eten krijgt.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:43

Ik zou toch nog even de situatie rustig bekijken als ik jou was.

Je paard krijgt niet altijd te eten en staat veel op stal.
Alleen als jij er bent komt het paard naar buiten.

je hoeft echt niet gelijk 24/7 naar buiten.
Zijn er geen stallingen in de buurt dat je paard overdag lekker naar buiten kan en paard kan zijn en waar ze bv snachts op stal gaan?
Of toch uitloop vanuit de stal.

Waarom sta je waar je nu staat?

Je zal ook moeten kijken naar het paarden welzijn.....
Daar zal je op langere termijn ook veel meer plezier van hebben.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:45

ingvdh schreef:
waarschijnlijk zijn er ook nog ouders in het spel die zich niet beseffen dat dit geen wenselijke situatie is.

aan TS kan ik alleen maar zeggen, zeker met het spierenverhaal in het achterhoofd dat verhuizen naar een stal met paddock/weide de beste optie is.

Dan krijgt het paard en meer en makkelijker bespiering omdat het meer beweegt en voldoende en op gezette tijden eten.

Dit is waar ik ook aan denk, TS mag zeer waarschijnlijk niet beslissen omdat wellicht haar ouders betalen.

Waarom reageer je niet op dit soort vragen en alleen op de vragen die je aanstaan Magic?

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:09

Ben ik nou gek op reageerd ts met 2 verschillende accounts?