maxxlover schreef:Ik snap dat het makkelijker is om iets anders dan de ruiter de schuld te geven.
Maar in 99 van de 100 gevallen, is er toch echt rijtechnisch iets flink mis.
Ja maar dit dus. Als ik dan lees dat een paard zo vast zit dat meerdere behandelingen nodig zijn, dan denk ik dan ga je toch kijken naar een verdere oorzaak. Je wil toch weten HOE het komt dat een paard zo vast zit.
En dat MAG een Osteo/Fysio dus NIET doen, want dan ga je een diagnose stellen.
Ik denk dan: Op het moment dat een Osteo/Fysio constateert dat een paard dusdanig vast zit, dan moet die toch doorverwijzen naar een Dierenarts? Niet zelf geld verdienen aan meerdere behandelingen?
Want daarnaast, maar dat is mijn ervaring, heb ik zelden meegemaakt dat een paard alleen vast zit in de rug en dan niet ook last had van bijv. een knie of hak. Ik denk dat het alleen maar logisch is, dat wanneer de rug in de prak zit dit of ( en laten we het dan nog niet over oorzaak/gevolg hebben) ook verder in het lichaam zit.
Dus kort gezegd, paard zit ernstig vast in zijn rug.
- Dan moet er gekeken worden of dit verder in het lichaam ook nog gevolgen/oorzaken heeft.
- Er moet gekeken worden naar een externe oorzaak( rijstijl/tuigage/huisvesting e.d. )
Beiden gebeurt niet bij een Osteo/Fysio.
Overigens wil ik melden dat ik mijn paarden standaard twee keer per jaar laat checken en dus juist vóór betere medische begeleiding ben, maar ik heb gewoon het idee dat osteo/fysio een soort rage aan het woorden is waarbij paardeneigenaren er 'lekker makkelijk' vanaf komen, je gooit er zo af en toe 80 euro tegenaan om je paard los te laten maken en hoeft dan verder lekker niet meer na te denken