Gespannen paard sederen voor het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 07:19

Het is niet de manier, maar ik snap de theorie er achter wel. Als je het paard op deze manier rustig kan houden voor een aantal ritten verander je het hersenpartroon. Het paard zal de ritten die eerst stressvol zijn dan anders gaan beschouwen.

Maar er zijn natuurlijk andere, betere (!) manieren om dat te bereiken. Bijvoorbeeld door het langzaam op te bouwen en te stoppen voordat het paard in de stress raakt. Ook daarmee onderbreek je de gewoonte en kun je verder bouwen op een goede ervaringen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 12:21

Soms lukt het doorbreken van paniek gedrag gewoon niet.
We hebben ook wel eens een paard gesedeerd op de wei moeten zetten omdat deze door een beenbreuk niet meer wist wat dit was.
Brak steeds in paniek door de omheining als je weg liep ongeacht doordacht paarden gezelschap.
3x gesedeerd en daarna was het weer een normaal weidepaard.
Kan me voorstellen dat er van die enorme stressballen bestaan waar je gewoon bijna niet het patroon kan doorbreken en het dan een keer probeerd.
Maar dan moet het in de omgang ook wel echt een onmogelijk dier zijn. Een paard dat braaf is in de omgang en alleen stress heeft bij het inrijden kun je op 100 andere wijzen beter kalmeren.
Kende wel een paard dat na een jaar nog stond te flippen van een deken omdoen bijvoorbeeld omdat deze echt mega ril was en dan ook echt wel heel raar kon doen. Dat zijn echter uitzonderingen die ook alleen maar door zeer ervaren mensen normaal kunnen worden. Ik weet dat deze 2x een roesje gehad heeft nadat hij maar huizenhoog bleef exploderen bij het opstappen. Daarna was het over. Hij is daarna een springpaard geworden.
Geen makkelijke overigens.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 12:37

Het probleem van deze vorm van sedatie is dat het de mentale stress en paniek niet wegneemt, het zorgt alleen voor het verminderen/wegnemen van de lichamelijke reactie op de mentale stress.

Stel je voor, er wordt iets met je gedaan, je weet niet wat maar je vind het doodeng en je kan niet weg, je lichaam luisterd niet zoals het normaal doet. Je ben bang en je schiet in paniek maar je lichaam doet niet wat je ervan zou willen. Mi. maak je daarmee meer kapot dan dat je goed doet.

EDIT: Ik hoe natuurlijk niet meer uit te leggen dat ik ZWAAR tegen ben, zeker als het gaat om het aanleren van iets dat een gewoonte moet worden.

Mungbean

Re: Gespannen paard sederen voor het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 12:42

Nou uit ervaring kan het blijkbaar dus toch patronen doorbreken. Bij paarden die weten waar ze mee bezig zijn, de loeders zeg maar, zal het nooit werken.
Maar ondoordachte paniekreacties blijkbaar wel in bepaalde situaties.

Mensen vragen somsook niet voor niets om een kalmerende tablet bij dingen niet pijnlijk zijn maar wel als stress vol ervaren worden. Ze raken daardoor niet in paniek modus en daarna kunnen ze dezelfde situatie beter aan zonder 'hulp'.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 13:01

Molfre schreef:
Het probleem van deze vorm van sedatie is dat het de mentale stress en paniek niet wegneemt, het zorgt alleen voor het verminderen/wegnemen van de lichamelijke reactie op de mentale stress.

Stel je voor, er wordt iets met je gedaan, je weet niet wat maar je vind het doodeng en je kan niet weg, je lichaam luisterd niet zoals het normaal doet. Je ben bang en je schiet in paniek maar je lichaam doet niet wat je ervan zou willen. Mi. maak je daarmee meer kapot dan dat je goed doet.

EDIT: Ik hoe natuurlijk niet meer uit te leggen dat ik ZWAAR tegen ben, zeker als het gaat om het aanleren van iets dat een gewoonte moet worden.

Dat is ook maar een aanname.
Ook moet je de werking van het menselijk brein niet vergelijken met dat van een dier. Alleen al om reden dat dieren niet kunnen redeneren / rationeel kunnen denken.

Met sedatie vervlak je de impuls, waarmee je een verkeerde ervaring (bijvoorbeeld bij het inrijden) kunt voorkomen. Daarbij moet je ze natuurlijk niet helemaal "platspuiten". Ze moeten de ervaring wel "meemaken" anders heeft het ook geen zin.
Ik ken heel wat paarden die de eerste paar x een beetje sedatie hebben gehad.
Al ken ik er ook die ze idd hebben moeten "platspuiten" omdat ze echt te ril waren. Hoeveel geduld je ook hebt; bij sommige kun je echt niet opstappen. Vaak is het bij dat soort paarden dan ook nog eens zo dat hoe langer je erover doet, hoe meer/langer stress ze ondervinden en hoe kleiner de kans dat je uberhaupt nog op komt. En idd dat soort paarden worden dan aan zadelmakers als Gert van t Hof aangeboden die het dan mogen opknappen.

Overigens ken geen enkel paard die nadelige gevolgen heeft ondervonden van een beetje sedatie bij het inrijden in de zin dat ze er psychisch van in de knoop zijn geraakt. Moet er wel bij zeggen, dat je niet aan het sederen moet blijven. Het gaat echt om de eerste paar x.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 08-03-15 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 13:02

Misschien is confidence eq wat voor je.
Dat is een middel dat een geruststellend feromoon bevat. Het paard wordt niet suf maar raakt minder snel gestressd.
Het is een gel die je in de neusvleugel moet smeren en het werkt ongeveer 2 1/2 uur.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 13:20

Ik ben weer eens verbijsterd hoeveel Bokkers zo'n werkwijze dus geen probleem blijken te vinden.

Een paard bij het inrijden of voorbrengen verdoven of "afvlakken" met Tranquigel vind ik persoonlijk volslagen krankjorum, oneerlijk en nog contra-productief ook (aangezien je het "ware" paard niet te zien krijgt en je derhalve ook je reacties op het paard zónder niet zult leren aanpassen).

Ik weet wel dat dit op o.a. professionele en handelsstallen al jarenlang gedaan wordt, want daar moet alles snel-snel en ruiter moet vooral heel blijven want moet er nog een aantal "doen", maar dat er hier ook non-profs zijn die dit gewoon ook als geoorloofd zien ook nog, valt me toch enigzins de bek van open.

Vind het absoluut not-done.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 13:31

Waarom dan terpentijn? Dat je het 'ware paard' niet te zien krijgt is een non-argument. Dat ware paard ken je wel degelijk want je gaat er al dagelijks mee om. Het is ook niet dat de voorbereiding niet goed zou zijn.
Je denkt toch niet serieus, dat we ze zo van het land plukken, sederen en er dan een ruiter op gooien?
Paard is net zo goed voorbereid met werk vanaf de grond en is gehoorzaam aan stemhulpen, voordat je er uberhaupt op gaat zitten. Maar liever een beetje sedatie erin en het risico zo klein mogelijk dat er wat fout gaat Juist omdat een eerste ervaring zo belangrijk is.
Heb het alleen over het zadelmak maken, niet over het inrijden. Dus argument dat je "reacties op het paard zonder niet zult leren aanpassen" is natuurlijk onzin.

Valt me overigens wel op dat juist de minder ervaren mensen hier zo'n probleem mee hebben.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 13:34

Mag jij allemaal onzin vinden, ik vind het sederen van een paard bij inrijden een absoluut brevet van onvermogen voor een echt paardenmens. Red je het zelf niet roep je hulp in van een passender of meer ervaren persoon. Je gaat niet het paard naar jezelf of naar je eigen (on)vermogen aanpassen door het te sederen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 14:19

En wat als juist die enorm ervaren mensen het doen omdat het gewoon echt geen doen blijkt?
Want daar hebben we het doorgaans toch over?
Het lijkt me buitengewoon dom dat iemand met weinig inrij ervaring dit gaat doen, dat is vragen om ongelukken.

Heb je wel eens een paard beleerd dat iedere keer als de stalkat de bocht om komt weer als een debiel reageert na 3 jaar op dezelfde stal? Of een paard dat na 3 weken nog staat te rillen en te blazen enkel bij het zien van een zadeldekje?
Natuurlijk geef je zo'n paard aan een prof, maar ook een prof kan het te veel worden. Als het dan opgelost is met 2x een streepje, is dat dan echt zo'n drama?
Als zadelmak maken een meerjaren project aan het worden is omdat het een geflipte zenuwpees is dan is het meestal een noodgreep of slacht.

Er zijn ook africhters die het standaard doen. Daar heb ik geen goed woord voor over.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 08-03-15 14:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 14:23

terpentijn schreef:
Mag jij allemaal onzin vinden, ik vind het sederen van een paard bij inrijden een absoluut brevet van onvermogen voor een echt paardenmens. Red je het zelf niet roep je hulp in van een passender of meer ervaren persoon. Je gaat niet het paard naar jezelf of naar je eigen (on)vermogen aanpassen door het te sederen.

Gek dan dat echte paardenmensen dat dus blijkbaar geen probleem vinden en het juist de weinig ervaren mensen hier een groot punt van maken :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 14:32

Het verdedigen van dit soort losers-tactieken spreekt voor mij boekdelen, dit zijn GEEN mensen die geduld met of hart voor een paard hebben.

Sedatie gaat voor mij uitsluitend op om MEDISCHE redenen, dus bijv. bij revalidatie en het paard wil dan graag een eind uit z'n dak gaan terwijl dat nu juist niet mág vanwege herstellende blessure o.i.d.

Maar niet om "gedrags"redenen. Dat is nou écht door een middeltje aan te wenden "de weg van de minste weerstand kiezen". Dat doen mensen die bang zijn of nergens tijd en geduld voor over hebben.

Die kunnen beter zelf zo'n tranquilizer nemen, dunkt me.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 14:46

Babootje schreef:
terpentijn schreef:

Gek dan dat echte paardenmensen dat dus blijkbaar geen probleem vinden en het juist de weinig ervaren mensen hier een groot punt van maken :D

Wat zijn echte paardenmensen dan? De mensen die er hun brood mee verdienen? Sorry maar die illusie ben ik allang kwijt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 14:53

terpentijn schreef:

Maar ik vraag dus waarom jij dat vindt. Wat zijn dan volgens jou de negatieve gevolgen (graag uit eigen ervaring gesproken) van een beetje sedatie bij het zadelmak maken. En - voor de tweede keer - ik heb het niet over inrijden. Daar zit wel een verschil in.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 14:55

terpentijn schreef:
Het verdedigen van dit soort losers-tactieken spreekt voor mij boekdelen, dit zijn GEEN mensen die geduld met of hart voor een paard hebben.

Sedatie gaat voor mij uitsluitend op om MEDISCHE redenen, dus bijv. bij revalidatie en het paard wil dan graag een eind uit z'n dak gaan terwijl dat nu juist niet mág vanwege herstellende blessure o.i.d.

Maar niet om "gedrags"redenen. Dat is nou écht door een middeltje aan te wenden "de weg van de minste weerstand kiezen". Dat doen mensen die bang zijn of nergens tijd en geduld voor over hebben.

Sorry, terpentijn, maar als je dit niet kunt onderbouwen is dit puur populistisch bokt gepraat

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 14:57

Babootje schreef:
terpentijn schreef:

Sorry, terpentijn, maar als je dit niet kunt onderbouwen is dit puur populistisch bokt gepraat.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 15:03

In mijn beleving zijn dat mensen die goed (kunnen) kijken naar het gedrag van hun (al dan niet groene of onbeleerde) paard en de rijtechnische of mentale bagage hebben om de beslissingen te nemen die in het belang van het páárd zijn, en niet een chemische of mechanische "shortcut" nemen om het paard binnen de kortst mogelijke tijd en zo risicovrij mogelijk te laten doen wat zij willen.

Ik vind dat laatste een behoorlijke belediging aan het adres van meneer of mevrouw paard. Het dier wordt daarbij niet in diens waarde gelaten, er wordt een goed of niet goed oordeel over uitgesproken, en hup er wordt al weer naar troep gegrepen. Lekker makkelijk... voor de eigenaar of ruiter.
Het syndroom van "de maakbare wereld", nu vertaald als "het maakbare paard": alles schone schijn, als het maar "werkt", no matter what.

Heb er geen enkele waardering voor. Maar als wie dan ook zulke methodes wil verdedigen, best, maar het is en blijft in mijn ogen een zwaktebod. Met name t.o.v een levend wezen.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 15:14

terpentijn schreef:
Ik ben weer eens verbijsterd hoeveel Bokkers zo'n werkwijze dus geen probleem blijken te vinden.

Een paard bij het inrijden of voorbrengen verdoven of "afvlakken" met Tranquigel vind ik persoonlijk volslagen krankjorum, oneerlijk en nog contra-productief ook (aangezien je het "ware" paard niet te zien krijgt en je derhalve ook je reacties op het paard zónder niet zult leren aanpassen).

Ik weet wel dat dit op o.a. professionele en handelsstallen al jarenlang gedaan wordt, want daar moet alles snel-snel en ruiter moet vooral heel blijven want moet er nog een aantal "doen", maar dat er hier ook non-profs zijn die dit gewoon ook als geoorloofd zien ook nog, valt me toch enigzins de bek van open.

Vind het absoluut not-done.

Amen.

Ik dacht bij het lezen van de topic titel 'dit meen je niet....'
Blijkbaar wel. Ik vind het onacceptabel. Met name omdat het paard niet minder stresst, maar minder kan reageren.
Ik ben van mening dat als dit patroon doorbroken moet worden er naar andere manieren gekeken moet worden. Wat dat dan moet zij weet ik niet want ik ken het paard in kwestie en bijbehorend verhaal niet.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 15:19

Molfre schreef:

Stel je voor, er wordt iets met je gedaan, je weet niet wat maar je vind het doodeng en je kan niet weg, je lichaam luisterd niet zoals het normaal doet. Je ben bang en je schiet in paniek maar je lichaam doet niet wat je ervan zou willen. Mi. maak je daarmee meer kapot dan dat je goed

zoals ik in een van mijn eerdere posts al uit heb gelegd is dit onzin. Deze medicatie verlaagd de hersenentransmissie juist met name in de lagere hersen gebieden en daarmee dus ook angst. Als je niet weet hoe iets werkt of alleen maar van horen zeggen doe dan ook niet zo'n sterke uitspraken.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 15:39

Sky_Britt schreef:
Molfre schreef:

Stel je voor, er wordt iets met je gedaan, je weet niet wat maar je vind het doodeng en je kan niet weg, je lichaam luisterd niet zoals het normaal doet. Je ben bang en je schiet in paniek maar je lichaam doet niet wat je ervan zou willen. Mi. maak je daarmee meer kapot dan dat je goed

zoals ik in een van mijn eerdere posts al uit heb gelegd is dit onzin. Deze medicatie verlaagd de hersenentransmissie juist met name in de lagere hersen gebieden en daarmee dus ook angst. Als je niet weet hoe iets werkt of alleen maar van horen zeggen doe dan ook niet zo'n sterke uitspraken.

Dan weet ik niet waar mijn dierenarts zijn diploma heeft gehaald :) Des al nie te min vind ik het een schande dat dit door mensen bedacht wordt.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 17:49

Een dierenarts studeert niet speciaal voor de werking van medicatie op het brein. Ik ben neurofarmacologisch onderzoeker dus heb hier meer kennis over dan de gemiddelde arts, die leren iets voorschrijven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 17:59

terpentijn schreef:
In mijn beleving zijn dat mensen die goed (kunnen) kijken naar het gedrag van hun (al dan niet groene of onbeleerde) paard en de rijtechnische of mentale bagage hebben om de beslissingen te nemen die in het belang van het páárd zijn, en niet een chemische of mechanische "shortcut" nemen om het paard binnen de kortst mogelijke tijd en zo risicovrij mogelijk te laten doen wat zij willen.

Ik vind dat laatste een behoorlijke belediging aan het adres van meneer of mevrouw paard. Het dier wordt daarbij niet in diens waarde gelaten, er wordt een goed of niet goed oordeel over uitgesproken, en hup er wordt al weer naar troep gegrepen. Lekker makkelijk... voor de eigenaar of ruiter.
Het syndroom van "de maakbare wereld", nu vertaald als "het maakbare paard": alles schone schijn, als het maar "werkt", no matter what.

Heb er geen enkele waardering voor. Maar als wie dan ook zulke methodes wil verdedigen, best, maar het is en blijft in mijn ogen een zwaktebod. Met name t.o.v een levend wezen.

Terpentijn, dit is duidelijk niet meer dan jouw mening, die je best mag geven overigens.
Leuk geschreven, maar niet onderbouwd, niet wetenschappelijk en niet uit ervaring.
Paar x gevraagd om je onderbouwing, maar krijg steeds hetzelfde verhaal.
Misschien moet je de posts van Sky_Britt even terug lezen; wel een goed onderbouwd verhaal door iemand die weet waar ze het over heeft.
Een beetje sedatie bij het zadelmak maken kan ook in het belang zijn van het paard die op dat moment juist minder stress ervaart.
Al je er dan zo op tegen bent, vertel dan ook eens wat de nadelen van minder stress bij het zadelmak maken zijn voor het paard?
Wat is jouw ervaring bij sedatie bij zadelmak maken? Raakt het paard er geestelijk door de knoop? Moet ie naar de paardenpsychiater? Nog niet meegemaakt dat een paard er iets aan over heeft gehouden.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 18:07

Omdat verdoven en er dan op gaan zitten niks met zadelmak maken te maken heeft. Het is als ruiter je zin doordrammen. Ik zou het ook jammer vinden om dat moment te missen. Het is voor het dier een keerpunt in zijn leven. De spanning maar toch het vertrouwen hebben. Of beter gezegd geven aan de ruiter. Voorzichtig voelen en opnieuw de balans vinden. Ik heb al diverse paarden zadelmak gemaakt en nog nooit gedacht spuit hem plat en dan erop. Als ik niet alleen op kan stappen dan kost het nog een paar dagen maar uiteindelijk komt het altijd goed.
Het is net zoiets als zo stoned als een garnaal op je trouwdag. Gemiste kans.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 18:10

Ja eens met bovenstaande, zo zie ik het ook wel een beetje, in die trant. @babootje: met alle respect:We houden er kennelijk een volslagen andere mening op na over het omgaan met paarden.
Dat mag, natuurlijk. Maakt mij verder ook niks uit.
Ik heb echter geen enkele zin me tot een discussie te laten uitlokken over iets wat ik zo evident verkeerd vind, waar daar worden we het toch nooit over eens, ergo: is zinloos.
Ieder moet maar vooral doen wat die voor zichzelf okee vindt.
Doe ik ook.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 18:18

Ik heb het zelf eens meegemaakt als laatste redmiddel bij een heel vervelend paard op een handelsstal. Paard werd verdoofd, paard was super braaf en mak maar ik ben wel levensgevaarlijk onderuit gegaan met paard en al.

Ik doe het nooit meer, ik had dood kunnen zijn. Paard maakte een koprol en lag op de grond met mij er nog op.