Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Molfre schreef:Het probleem van deze vorm van sedatie is dat het de mentale stress en paniek niet wegneemt, het zorgt alleen voor het verminderen/wegnemen van de lichamelijke reactie op de mentale stress.
Stel je voor, er wordt iets met je gedaan, je weet niet wat maar je vind het doodeng en je kan niet weg, je lichaam luisterd niet zoals het normaal doet. Je ben bang en je schiet in paniek maar je lichaam doet niet wat je ervan zou willen. Mi. maak je daarmee meer kapot dan dat je goed doet.
EDIT: Ik hoe natuurlijk niet meer uit te leggen dat ik ZWAAR tegen ben, zeker als het gaat om het aanleren van iets dat een gewoonte moet worden.
terpentijn schreef:Mag jij allemaal onzin vinden, ik vind het sederen van een paard bij inrijden een absoluut brevet van onvermogen voor een echt paardenmens. Red je het zelf niet roep je hulp in van een passender of meer ervaren persoon. Je gaat niet het paard naar jezelf of naar je eigen (on)vermogen aanpassen door het te sederen.
Babootje schreef:terpentijn schreef:Mag jij allemaal onzin vinden, ik vind het sederen van een paard bij inrijden een absoluut brevet van onvermogen voor een echt paardenmens. Red je het zelf niet roep je hulp in van een passender of meer ervaren persoon. Je gaat niet het paard naar jezelf of naar je eigen (on)vermogen aanpassen door het te sederen.
Gek dan dat echte paardenmensen dat dus blijkbaar geen probleem vinden en het juist de weinig ervaren mensen hier een groot punt van maken
terpentijn schreef:Mag jij allemaal onzin vinden, ik vind het sederen van een paard bij inrijden een absoluut brevet van onvermogen voor een echt paardenmens. Red je het zelf niet roep je hulp in van een passender of meer ervaren persoon. Je gaat niet het paard naar jezelf of naar je eigen (on)vermogen aanpassen door het te sederen.
terpentijn schreef:Het verdedigen van dit soort losers-tactieken spreekt voor mij boekdelen, dit zijn GEEN mensen die geduld met of hart voor een paard hebben.
Sedatie gaat voor mij uitsluitend op om MEDISCHE redenen, dus bijv. bij revalidatie en het paard wil dan graag een eind uit z'n dak gaan terwijl dat nu juist niet mág vanwege herstellende blessure o.i.d.
Maar niet om "gedrags"redenen. Dat is nou écht door een middeltje aan te wenden "de weg van de minste weerstand kiezen". Dat doen mensen die bang zijn of nergens tijd en geduld voor over hebben.
Die kunnen beter zelf zo'n tranquilizer nemen, dunkt me.
Babootje schreef:terpentijn schreef:Het verdedigen van dit soort losers-tactieken spreekt voor mij boekdelen, dit zijn GEEN mensen die geduld met of hart voor een paard hebben.
Sedatie gaat voor mij uitsluitend op om MEDISCHE redenen, dus bijv. bij revalidatie en het paard wil dan graag een eind uit z'n dak gaan terwijl dat nu juist niet mág vanwege herstellende blessure o.i.d.
Maar niet om "gedrags"redenen. Dat is nou écht door een middeltje aan te wenden "de weg van de minste weerstand kiezen". Dat doen mensen die bang zijn of nergens tijd en geduld voor over hebben.
Die kunnen beter zelf zo'n tranquilizer nemen, dunkt me.
terpentijn schreef:Ik ben weer eens verbijsterd hoeveel Bokkers zo'n werkwijze dus geen probleem blijken te vinden.
Een paard bij het inrijden of voorbrengen verdoven of "afvlakken" met Tranquigel vind ik persoonlijk volslagen krankjorum, oneerlijk en nog contra-productief ook (aangezien je het "ware" paard niet te zien krijgt en je derhalve ook je reacties op het paard zónder niet zult leren aanpassen).
Ik weet wel dat dit op o.a. professionele en handelsstallen al jarenlang gedaan wordt, want daar moet alles snel-snel en ruiter moet vooral heel blijven want moet er nog een aantal "doen", maar dat er hier ook non-profs zijn die dit gewoon ook als geoorloofd zien ook nog, valt me toch enigzins de bek van open.
Vind het absoluut not-done.
Molfre schreef:Het probleem van deze vorm van sedatie is dat het de mentale stress en paniek niet wegneemt, het zorgt alleen voor het verminderen/wegnemen van de lichamelijke reactie op de mentale stress.
Stel je voor, er wordt iets met je gedaan, je weet niet wat maar je vind het doodeng en je kan niet weg, je lichaam luisterd niet zoals het normaal doet. Je ben bang en je schiet in paniek maar je lichaam doet niet wat je ervan zou willen. Mi. maak je daarmee meer kapot dan dat je goed
Sky_Britt schreef:Molfre schreef:Het probleem van deze vorm van sedatie is dat het de mentale stress en paniek niet wegneemt, het zorgt alleen voor het verminderen/wegnemen van de lichamelijke reactie op de mentale stress.
Stel je voor, er wordt iets met je gedaan, je weet niet wat maar je vind het doodeng en je kan niet weg, je lichaam luisterd niet zoals het normaal doet. Je ben bang en je schiet in paniek maar je lichaam doet niet wat je ervan zou willen. Mi. maak je daarmee meer kapot dan dat je goed
zoals ik in een van mijn eerdere posts al uit heb gelegd is dit onzin. Deze medicatie verlaagd de hersenentransmissie juist met name in de lagere hersen gebieden en daarmee dus ook angst. Als je niet weet hoe iets werkt of alleen maar van horen zeggen doe dan ook niet zo'n sterke uitspraken.
Des al nie te min vind ik het een schande dat dit door mensen bedacht wordt. terpentijn schreef:In mijn beleving zijn dat mensen die goed (kunnen) kijken naar het gedrag van hun (al dan niet groene of onbeleerde) paard en de rijtechnische of mentale bagage hebben om de beslissingen te nemen die in het belang van het páárd zijn, en niet een chemische of mechanische "shortcut" nemen om het paard binnen de kortst mogelijke tijd en zo risicovrij mogelijk te laten doen wat zij willen.
Ik vind dat laatste een behoorlijke belediging aan het adres van meneer of mevrouw paard. Het dier wordt daarbij niet in diens waarde gelaten, er wordt een goed of niet goed oordeel over uitgesproken, en hup er wordt al weer naar troep gegrepen. Lekker makkelijk... voor de eigenaar of ruiter.
Het syndroom van "de maakbare wereld", nu vertaald als "het maakbare paard": alles schone schijn, als het maar "werkt", no matter what.
Heb er geen enkele waardering voor. Maar als wie dan ook zulke methodes wil verdedigen, best, maar het is en blijft in mijn ogen een zwaktebod. Met name t.o.v een levend wezen.