veulen ziet er slecht uit. vandaag luizen ontdekt en nu???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Re: veulen ziet er slecht uit. vandaag luizen ontdekt en nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 11:56

Bij jonge paard is het van belang te ontwormen met Pyrantel. Dit is van belang tegen spoelwormen, wat nagenoeg alle jonge paarden hebben, zeker als ze buiten lopen. In dit geval zou ik zo'n spuit ze snel mogelijk geven en als ze spoelwormen heeft zie je die in de daarop volgende dagen duidelijk in de mest (grote witte worm).

Hele kudde wassen is echt overbodig. Gewoon goed controleren of ze het hebben en in de gaten houden of ze jeuk hebben. Al ben je als je veulen kale plekken heeft er wel al een beetje laat bij :o Het andere veulen zou ik wel preventief mee wassen.

Zijn er verder wisselende omstandigheden geweest voor je veulen? Nieuwe leden in de groep, enting of andere plek van huisvesting? Al dit soort dingen kunnen zorgen voor een verminderde (bij een veulen al snel zwakkere) weerstand, waardoor ze luizen oplopen.

Ik denk dat het goedje wat je hebt gekregen sebacil is. Heb je drachtige paarden in de groep? Daarop kan je beter geen sebacil gebruiken.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 11:56

Hier jaren geleden 2 zo goed als kale tinkers gekocht.
Ook onder de luizen.
Hebben er een hoop bussen veerust op gespoten maar het hielp wel!

Hopelijk knapt ze snel op :)

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 18:24

Cowgirl schreef:
Dan denk ik dat je veulen meer onder de leden heeft dan alleen de luis.
Luizen gaan ook zitten op paarden met verminderde weerstand. Mijn fjord was als baby ook wat zwakker en had toen ook een paar winters achter elkaar luizen.
Ik waste met sebacil en er was toen een goedje 'switch pour on' wat in de manen, rug en staart moest. mega goed spul alleen al jaren niet meer verkrijgbaar.

Veulen even goed na laten kijken is een goed idee denk ik.
Misschien wel een flinke wormbesmetting.
precies.veulen is niet verzwakt door luizen maar heeft luizen omda ze verzwakt is.