Ataxie? met filmpjes..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 09:44

arwen21 schreef:
geerke schreef:
bij het laatste filmpje zie een gewoon paard...bij die twee andere filmpjes een paard met een enorm probleem,maar waar en hoe en waarom,geen idee...vind het er absoluut niet goed uitzien,dat rare gestrekte staan.

Ja, dat is het gekke. Eens hij in beweging is zie je er niets vreemd aan. Er is ook gereden met dit paard, zonder problemen.
Enkel als hij stilstaat, en zijn overgang van stilstand naar stap zijn opvallend.. Hoe meer stress hij heeft, hoe duidelijker het wordt.
Als hij zijn mengeling krijgt bijvoorbeeld, zie je het heel hard.
Soms staat hij ook normaal..

heb je een filmpje van hem onder het zadel?Zou bijna denken,een paard wat zo een bok geeft...heeft die dan pijn?Misschien heeft hij meer last als hij stilstaat dan wanneer hij echt beweegt.Iets met zenuwen die beknelt zitten ofzo?
Misschien heb ik er overheen gelezen,maar is hij weleens door een goede osteopaat bekeken/behandeld?

BigOne

Re: Ataxie? met filmpjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:13

Op dat laatste filmpje zie je een hele vreemde reactie na de eerste galop, alsof hij niet normaal van galop in draf kan gaan. Bijna struikelend, jij zegt dat het glad was maar het lijkt mij meer dat hij gewoon de overgang van de ene naar de andere gang niet goed kan maken. Dier zal een neurologisch probleem hebben, zoveel is duidelijk. Of hij pijn heeft, ik weet het niet maar het zal me niet verbazen. Ik zou helemaal niet afwachten maar direct een afspraak bij de beste kliniek maken, als je 10 dierenartsen laat komen hebben ze allemaal een verschillende mening en schiet je niets mee op. Dan beter in een keer goed.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:27

Mijn idee is dat in het laatste filmpje het paard inderdaad gewoon dwars door zijn pijngrens aan het rennen is. Hij ontlast zijn tonen van zijn voorbenen , en als ik het goed heb gezien heeft hij ook enorm hoge hielen. Zou wel benieuwd zijn naar hoeven foto's. maar zelfs in dit filmpje''wipt'' hij van het ene been op het andere , gallopwissels zonder de bocht om te gaan. In het eerste filmpje herken ik de tics en het moeilijke lopen met de voorbenen , als pijn in de hoeven. Maar wat hij met zijn achterhand doet.....

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:15

Ben geen DA, maar wat ik zie is een paard met rugproblemen. En ja een paard met rugproblemen kan echt wel bokken, springen en stuiteren. Het gespreid gaan staan (Sagebock noemen de Duitsers dat) is een teken van rugpijn, en is net als wij onze rug doorstrekken naar achteren.
Ik heb een merrie gehad die een wervel met minder plek had (geen kissing spines) en haar zag je ook zo, en nog extremer, gespreid gaan staan. Maar ze kon een seconde later door de wei knetteren. Sommige momenten zag je idd ook dat wat ongecontroleerde bewegen wat lijkt op iets neurologisch.

Maar bij een paard kan zoveel "fouts" een reactie in de rug opleveren. Ik zou een DA het paard uitgebreid laten onderzoeken en hem zo gedetailleerd mogelijk vertellen wat je aan hem gezien hebt. Vaak kunnen zij aan de hand van het verhaal en het beeld wat het paard geeft al inschatten waar ze zoeken moeten.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 21:52

even een heel ander idee vanuit het filmpje waar hij staat te grazen. Zou hij ooit gekluisterd gestaan hebben?

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 05:40

Ik dacht meteen aan wobbler..

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 08:37

beatje schreef:
geerke schreef:
bij het laatste filmpje zie een gewoon paard...bij die twee andere filmpjes een paard met een enorm probleem,maar waar en hoe en waarom,geen idee...vind het er absoluut niet goed uitzien,dat rare gestrekte staan.

Ik zie in het laatste filmpje eerlijk gezegd geen normaal paard.Kijk eens goed naar zijn achterhand,zijn benen blijven achter,ik vind ook dat hij met zijn staart knijpt,dat viel me trouwens in het eerste filmpje ook op waar hij stilstaat,daar knijpt hij ook zijn staart tegen zijn gat en trekt als het ware zijn achterhand wat in.Hoe is zijn staartspanning?Heb je dat al eens gevoeld?
Ik had graag het laatste filmpje zonder deken gezien.Nu zou ik op het oog zeggen dat er weinig beweging in zijn rug zit,maar dat is met dat deken op moeilijk te beoordelen.

Ik zou verder geen gok durven doen wat het is,maar vreemd is het wel

Hij zet z'n achterbenen inderdaad niet goed onder, maar dit paard is ook extreem schraal bespierd.
Dus dat kan er ook nog wel mee te maken hebben. In dit filmpje stuwt hij zich ook wel heel hard naar voor omdat hij zo vaak versnelt, maar ik veronderstel dat je op andere filmpjes wel min of meer hetzelfde beeld zal zien.
Zijn staartspanning lijkt me normaal. Als ik zijn staart wil opheffen, is er wat tegendruk.
Naar links en rechts voel ik wel bijna geen weerstand..
Op vele foto's lijkt het alsof hij zijn staart intrekt, maar ik denk dat het vooral is doordat hij zijn achterbenen zo ver naar achter zet, dat zijn staart tussen z'n billen zitten..

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 08:42

geerke schreef:
arwen21 schreef:
quote]

heb je een filmpje van hem onder het zadel?Zou bijna denken,een paard wat zo een bok geeft...heeft die dan pijn?Misschien heeft hij meer last als hij stilstaat dan wanneer hij echt beweegt.Iets met zenuwen die beknelt zitten ofzo?
Misschien heb ik er overheen gelezen,maar is hij weleens door een goede osteopaat bekeken/behandeld?

Ik heb geen filmpje van hem onder het zadel. Ik heb hem hier zelf ook niet gereden.
Ik vraag me ook af of hij meer last heeft tijdens het stilstaan. Voornamelijk dan zie je dat er iets mis is en hij staat ook nooit lang stil. Hij ijsbeert heel vaak, stapt van de ene naar de andere hooibak en eet vaak onderweg zijn hooi op..
Mijn osteopaat wil voorlopig niet komen. Ze durft hem niet te behandelen zolang er niet meer duidelijkheid is.. Ze raadt mij dus ook aan om eerst naar het ziekenhuis te gaan voor de neurologische test en foto's.

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 08:44

bigone schreef:
Op dat laatste filmpje zie je een hele vreemde reactie na de eerste galop, alsof hij niet normaal van galop in draf kan gaan. Bijna struikelend, jij zegt dat het glad was maar het lijkt mij meer dat hij gewoon de overgang van de ene naar de andere gang niet goed kan maken. Dier zal een neurologisch probleem hebben, zoveel is duidelijk. Of hij pijn heeft, ik weet het niet maar het zal me niet verbazen. Ik zou helemaal niet afwachten maar direct een afspraak bij de beste kliniek maken, als je 10 dierenartsen laat komen hebben ze allemaal een verschillende mening en schiet je niets mee op. Dan beter in een keer goed.

Ik ga inderdaad ook gewoon zo snel mogelijk naar het ziekenhuis. Mijn dierenarts gaat de afspraak regelen maar is tot en met vandaag op verlof.
Hoop binnen een 2-tal weken in het ziekenhuis te geraken..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 08:46

Ik zie geen echte ataxie en zeker geen wobbler, zo op het eerste zicht, maar dat zijn dingen die je in het echt moet zien en dan in een rechte lijn en niet op de weide. Ik zou dit paard eerst door een osteopaat laten controleren en behandelen, indien geen verbetering dan weer dierenarts erbij en verder gaan met beeldvorming. Die mep test zou niet mijn eerste stap zijn denk ik (afgaand op wat ik hier zie).

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 08:50

Nammie schreef:
Mijn idee is dat in het laatste filmpje het paard inderdaad gewoon dwars door zijn pijngrens aan het rennen is. Hij ontlast zijn tonen van zijn voorbenen , en als ik het goed heb gezien heeft hij ook enorm hoge hielen. Zou wel benieuwd zijn naar hoeven foto's. maar zelfs in dit filmpje''wipt'' hij van het ene been op het andere , gallopwissels zonder de bocht om te gaan. In het eerste filmpje herken ik de tics en het moeilijke lopen met de voorbenen , als pijn in de hoeven. Maar wat hij met zijn achterhand doet.....

Je zegt dat hij de tonen van zijn voorbenen ontlast, maar hij is een echte toonlander.
Vooraan landt hij altijd op zijn tonen (in stap!), achteraan soms ook.
Ik probeer vandaag nog foto's van zijn hoeven te plaatsen. Hij heeft inderdaad heel hoge hielen.
(Heb hem hier ook nog niet durven laten bekappen omdat zijn vorige ervaring met de hoefsmid niet zo fantastisch was. Ik probeer zelf zoveel mogelijk zijn voeten op te heffen en stilaan wat langer vast te houden zodat hij wat meer vertrouwen krijgt voor de smid komt)
De overgang tussen pijpbeen en kootbeen achteraan is ook heel steil.
Het gekke is dat zelfs als hij zijn voorbenen zo ver naar voor heeft staan, hij nog steeds op tenen duwt en dus niet op zijn hiel staat. Dat zie je vooral op natte ondergrond, dan schuiven zijn voeten zo de grond in. Bij het achterwaarts stappen gebruikt hij achteraan zijn hielen zelfs niet. Dat doet hij echt op de tippen van zijn tenen en vindt hij ook ontzettend moeilijk.

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 08:55

wizewo schreef:
even een heel ander idee vanuit het filmpje waar hij staat te grazen. Zou hij ooit gekluisterd gestaan hebben?

Hoe kom je daar bij?
De vorige eigenaar heeft een 'dierenfluisteraar' er bij gehaald. Die dame beweerde dat hij vroeger idd gekluisterd zou hebben gestaan..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 08:56

Farjen schreef:
Ik dacht meteen aan wobbler..

Dat was inderdaad ook mijn gedachte..!
Vandaar mijn advies om heel wervelkolom op de foto te zetten..

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 09:00

Cemlys schreef:
Ik zie geen echte ataxie en zeker geen wobbler, zo op het eerste zicht, maar dat zijn dingen die je in het echt moet zien en dan in een rechte lijn en niet op de weide. Ik zou dit paard eerst door een osteopaat laten controleren en behandelen, indien geen verbetering dan weer dierenarts erbij en verder gaan met beeldvorming. Die mep test zou niet mijn eerste stap zijn denk ik (afgaand op wat ik hier zie).

Hoe langer ik er over nadenk en hoe meer filmpjes ik zie van paarden met ataxie/ wobbler, hoe langer ik ook denk dat het dat al niet is.. Osteopaat durft er voorlopig niet aan te komen. Denk dat ze bang is dat er iets serieus mis zou kunnen zijn in de wervels. Dus toch maar eerst naar het ziekenhuis dan.
Eens ik daar ben, wil ik natuurlijk wel graag een antwoord. Maar misschien moet ik inderdaad maar eerst beginnen met de foto's.. Ik ga de mensen van het ziekenhuis ook de filmpjes doorsturen. Misschien kunnen zij op basis daarvan aanraden welke tests eerst gedaan moeten worden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 09:25

Ik zie wel een paard met een vorm van ataxie, iig een neurologische aandoening.
Mijn mening, hij heeft zowat dezelfde symptomen als Frummel van Lorette hier op Bokt.
Ook bij de overgangen geeft hij het beeld van een paard met ataxie, en nee ze hoeven niet altijd dronken te lopen, slappe staart of om te vallen ed. (het atactische beeld verschilt vaak enorm per paard)

Mijn paard heeft ataxie (wel een wobbler) die doet het ook met grazen, maar dan achter...ook het gestrekt staan.
Hij kan ook niet stil staan...(en nog veel meer :o )

Vergis je niet iedere ataxie geeft een ander beeld/symptomen, afhankelijk waar het zit en de ernst.
Zenuwprikkels komen gewoon later of niet door....overigens hebben ze dan geen pijn!

Ik zou iig de hals/rug op foto laten zetten en/of een MMEP test uit laten voeren.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 09:30

arwen21 schreef:
Denk dat ze bang is dat er iets serieus mis zou kunnen zijn in de wervels.

De zenuwbaan loopt door de hals/rugwervels. Ik snap dat ze er niet zomaar aan wil komen en de resultaten af wil wachten,
want een osteo kan er dan niets aan doen, sterker nog als ze dat wel doen, vaak zelfs ergers maken als de de wervels gaan manipuleren.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:11

arwen21 schreef:
wizewo schreef:

Hoe kom je daar bij?
De vorige eigenaar heeft een 'dierenfluisteraar' er bij gehaald. Die dame beweerde dat hij vroeger idd gekluisterd zou hebben gestaan..

als je die "boeien" bij bedenkt staat hij eigenlijk heel logisch te grazen op dat eerste filmpje. (vergelijk maar eens met filmpjes op you tube) En stress brengt vaak traumata en oude gewoonten omhoog, zeker als het erg jong was.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:16

ik zie dit meer als tic...een soort van stroomstoot af en toe door de zenuwbanen dan een echte coordinatie stoornis.
Maar ik heb er geen verstand van...

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:09

arwen21 schreef:
Nammie schreef:

Je zegt dat hij de tonen van zijn voorbenen ontlast, maar hij is een echte toonlander.
Vooraan landt hij altijd op zijn tonen (in stap!), achteraan soms ook.
Ik probeer vandaag nog foto's van zijn hoeven te plaatsen. Hij heeft inderdaad heel hoge hielen.
(Heb hem hier ook nog niet durven laten bekappen omdat zijn vorige ervaring met de hoefsmid niet zo fantastisch was. Ik probeer zelf zoveel mogelijk zijn voeten op te heffen en stilaan wat langer vast te houden zodat hij wat meer vertrouwen krijgt voor de smid komt)
De overgang tussen pijpbeen en kootbeen achteraan is ook heel steil.
Het gekke is dat zelfs als hij zijn voorbenen zo ver naar voor heeft staan, hij nog steeds op tenen duwt en dus niet op zijn hiel staat. Dat zie je vooral op natte ondergrond, dan schuiven zijn voeten zo de grond in. Bij het achterwaarts stappen gebruikt hij achteraan zijn hielen zelfs niet. Dat doet hij echt op de tippen van zijn tenen en vindt hij ook ontzettend moeilijk.

Mogelijk dat dat door de hoge hielen komt.
Ik hoop dat jullie eruit komen , veel sterkte in ieder geval voor jullie beide!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:39

komen deze problemen simpelweg door te hoge hielen?Dat zou wel heel mooi zijn dan?

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 19:04

geerke schreef:
komen deze problemen simpelweg door te hoge hielen?Dat zou wel heel mooi zijn dan?

Door de hoge hielen kunnen zeker veel problemen komen.

Naar mijn mening kan zo'n gedrag door een complex van meerdere problemen komen.
1) in de jeugd gekluisterd - misschien heeft hij in zijn hersens ingeprent gekregen dat hij met de voorbenen niet kan bewegen. Daardoor zouden die rare pasjes met de voorbenen bijna op de plaats kunnen komen.
Ik vind ook raar dat hij zo veel loopt , ook bij het eten van hooi. Komt die onrust door besef dat hij eindelijk kan bewegen? Wie weet..
Hiervoor zou ik een holistisch arts inschakelen, of iemand die een geest kan genezen..
(In Tibet heb ik ooit een paard gezien die met de voorbenen vastverbonden over de weg sprong zoals een konijn. Ik kan me voorstellen dat zo'n paard een beetje verwarring heeft hoe hij moet bewegen..)

2) Dat kan ook door de storing in de verbinding voorhand /achterhand komen.
Dat kan overal van de hoofd tot de staart komen, maar meest bewegelijk /kwetsbaar is de nek/hals.
Mijn paard had een rare tik met haar hoofd, ze kon uren met haar hoofd schudden. Er bleek dat ze blokkade oa. op de Atlas had. (Eric Laarakker heeft gezien dat ze een heup hoger heeft. ) Ze is uiteindelijk door een Cranio-sacrale osteopaat verholpen en haar tik is weggebleven.
Naar een blokkade wijst ook de geringe bespiering van de achterhand..

Als er op de eventuele foto's geen zichtbare breuken komen dan zou ik een Cranio-sacrale osteopaat aanraden (studie in België geloof ik).

2) hoeven - hoge hielen kunnen heel groot probleem in de hele lijf veroorzaken.
Ik las verhaal van een paard die altijd viel in zijn slaap met veel verwondingen als gevolg! Door de hoge hielen was zijn steunsysteem verstoord en hij kon niet met de ondersteuning van de voorbenen en ontspannen spieren staande slapen..Toen de hielen verlaagd werden kon hij gewoon staande slapen.

Waarschijnlijk heeft je paard contractie en ingegroeide steunsels. Een paard met normale hoeven zal niet op de toon landen.
Ingegroeide steunsels geven heel veel pijn, het is zoals jij een steentje in je schoen steeds heb..

Ik zou de volgende van harte aanraden.
Maak zijn hoeven schoon en maak foto's:
1)Zijkant van de hoef op de harde ondergrond, zodat er te zien is hoe hoog de hielen zijn.(Hoe de haarlijn loopt)
2)Voorkant van de hoef op de grond - hiervan kan men zien of er een onbalans in de hoef is binnen/buiten.
3)En de hoef van onder (zool) - heel belangrijk.
Dat er te zien is hoe de straal is en de groeven en de steunsels.

Dan zou ik een contact opnemen met Marco Krul (website: http://www.marcokrul.nl/page4.html).
(Ik ken hem persoonlijk niet; maar hij heeft wel een pony met een volledige 4 benen ontschoening geholpen wat niet elke DA of hoefsmid zal lukken )
Ik zou met hem overleggen en dan naar hem foto's van de hoeven sturen en overleggen wat er gedaan moet/kan worden.
Naar mijn mening kan hij heel veel uitleggen , eventueel je hoefsmid aangeven hoe het paard bekapt moet worden.
Ik wens je veel wijsheid en sterkte en ben benieuwd naar het vervolg.
(Sorry voor de taalfouten,ben niet in NL geboren).

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 20:22

Ik had gisteren al snel foto's genomen van zijn voeten. Hij kwam recht van de paddock dus je moet wel even door de modder zien. Ik probeer morgen nog foto's te nemen van de onderkant.
Dit zijn de foto's van zijn voorvoeten
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En deze zijn van zijn achtervoeten:

Afbeelding

Afbeelding

Vooral op de laatste foto zie je hoe steil hij staat

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:28

hij staat wel steil,maar de hielen zijn niet abnormaal hoog hoor.Hoeven zijn vrij kort.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:48

Ik heb wel ergere hoeven gezien, zo op de eerst zicht..
De voorste zijn wel lang (van voren gezien.)
Achterste zijn heel erg steil in de koot. Daar kan hij wel last van hebben.

Probeer foto's te maken met de camera dichterbij de grond (niet van boven= minder vertekening)
zoals bijvoorbeeld op deze website:
http://www.biomentor.org/paard/Hoefkatr ... eking.html
Deze website heb ik gevonden omdat ik naar paardenhoeven zocht.
Jij kan hier ook de andere case studies bekijken..

Ook is goed om elke hoef te omschrijven =LV, RV, LA, RA...
(Ook voor jouw als vergelijking in de toekomst.)
Een hoef beoordelen kun je pas als je ook de zool kan zien.

Zoals je op de website kan zien is goed om het paard van de zijkant op de foto leggen, (zoals het normaal staat). Dan kun je zijn confirmatie beoordelen. (Spanning in de spieren, onderstandig enzv.)

Hopelijk kan het helpen.

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:55

jirina schreef:
geerke schreef:

Door de hoge hielen kunnen zeker veel problemen komen.

Naar mijn mening kan zo'n gedrag door een complex van meerdere problemen komen.
1) in de jeugd gekluisterd - misschien heeft hij in zijn hersens ingeprent gekregen dat hij met de voorbenen niet kan bewegen. Daardoor zouden die rare pasjes met de voorbenen bijna op de plaats kunnen komen.
Ik vind ook raar dat hij zo veel loopt , ook bij het eten van hooi. Komt die onrust door besef dat hij eindelijk kan bewegen? Wie weet..
Hiervoor zou ik een holistisch arts inschakelen, of iemand die een geest kan genezen..
(In Tibet heb ik ooit een paard gezien die met de voorbenen vastverbonden over de weg sprong zoals een konijn. Ik kan me voorstellen dat zo'n paard een beetje verwarring heeft hoe hij moet bewegen..)

2) Dat kan ook door de storing in de verbinding voorhand /achterhand komen.
Dat kan overal van de hoofd tot de staart komen, maar meest bewegelijk /kwetsbaar is de nek/hals.
Mijn paard had een rare tik met haar hoofd, ze kon uren met haar hoofd schudden. Er bleek dat ze blokkade oa. op de Atlas had. (Eric Laarakker heeft gezien dat ze een heup hoger heeft. ) Ze is uiteindelijk door een Cranio-sacrale osteopaat verholpen en haar tik is weggebleven.
Naar een blokkade wijst ook de geringe bespiering van de achterhand..

Als er op de eventuele foto's geen zichtbare breuken komen dan zou ik een Cranio-sacrale osteopaat aanraden (studie in België geloof ik).

2) hoeven - hoge hielen kunnen heel groot probleem in de hele lijf veroorzaken.
Ik las verhaal van een paard die altijd viel in zijn slaap met veel verwondingen als gevolg! Door de hoge hielen was zijn steunsysteem verstoord en hij kon niet met de ondersteuning van de voorbenen en ontspannen spieren staande slapen..Toen de hielen verlaagd werden kon hij gewoon staande slapen.

Waarschijnlijk heeft je paard contractie en ingegroeide steunsels. Een paard met normale hoeven zal niet op de toon landen.
Ingegroeide steunsels geven heel veel pijn, het is zoals jij een steentje in je schoen steeds heb..

Ik zou de volgende van harte aanraden.
Maak zijn hoeven schoon en maak foto's:
1)Zijkant van de hoef op de harde ondergrond, zodat er te zien is hoe hoog de hielen zijn.(Hoe de haarlijn loopt)
2)Voorkant van de hoef op de grond - hiervan kan men zien of er een onbalans in de hoef is binnen/buiten.
3)En de hoef van onder (zool) - heel belangrijk.
Dat er te zien is hoe de straal is en de groeven en de steunsels.

Dan zou ik een contact opnemen met Marco Krul (website: http://www.marcokrul.nl/page4.html).
(Ik ken hem persoonlijk niet; maar hij heeft wel een pony met een volledige 4 benen ontschoening geholpen wat niet elke DA of hoefsmid zal lukken )
Ik zou met hem overleggen en dan naar hem foto's van de hoeven sturen en overleggen wat er gedaan moet/kan worden.
Naar mijn mening kan hij heel veel uitleggen , eventueel je hoefsmid aangeven hoe het paard bekapt moet worden.
Ik wens je veel wijsheid en sterkte en ben benieuwd naar het vervolg.
(Sorry voor de taalfouten,ben niet in NL geboren).

Als een neurologisch probleem is uitgesloten (wat ik niet geloof) zou ik zeker een goede hoefsmid zoeken. Foto's van z'n hoeven geeft daar wel aanleiding toe. Marco Krul werkt voor zover ik weet niet meer.