geerke schreef:komen deze problemen simpelweg door te hoge hielen?Dat zou wel heel mooi zijn dan?
Door de hoge hielen kunnen zeker veel problemen komen.
Naar mijn mening kan zo'n gedrag door een complex van meerdere problemen komen.
1) in de jeugd gekluisterd - misschien heeft hij in zijn hersens ingeprent gekregen dat hij met de voorbenen niet kan bewegen. Daardoor zouden die rare pasjes met de voorbenen bijna op de plaats kunnen komen.
Ik vind ook raar dat hij zo veel loopt , ook bij het eten van hooi. Komt die onrust door besef dat hij eindelijk kan bewegen? Wie weet..
Hiervoor zou ik een holistisch arts inschakelen, of iemand die een geest kan genezen..
(In Tibet heb ik ooit een paard gezien die met de voorbenen vastverbonden over de weg sprong zoals een konijn. Ik kan me voorstellen dat zo'n paard een beetje verwarring heeft hoe hij moet bewegen..)
2) Dat kan ook door de storing in de verbinding voorhand /achterhand komen.
Dat kan overal van de hoofd tot de staart komen, maar meest bewegelijk /kwetsbaar is de nek/hals.
Mijn paard had een rare tik met haar hoofd, ze kon uren met haar hoofd schudden. Er bleek dat ze blokkade oa. op de Atlas had. (Eric Laarakker heeft gezien dat ze een heup hoger heeft. ) Ze is uiteindelijk door een Cranio-sacrale osteopaat verholpen en haar tik is weggebleven.
Naar een blokkade wijst ook de geringe bespiering van de achterhand..
Als er op de eventuele foto's geen zichtbare breuken komen dan zou ik een Cranio-sacrale osteopaat aanraden (studie in België geloof ik).
2) hoeven - hoge hielen kunnen heel groot probleem in de hele lijf veroorzaken.
Ik las verhaal van een paard die altijd viel in zijn slaap met veel verwondingen als gevolg! Door de hoge hielen was zijn steunsysteem verstoord en hij kon niet met de ondersteuning van de voorbenen en ontspannen spieren staande slapen..Toen de hielen verlaagd werden kon hij gewoon staande slapen.
Waarschijnlijk heeft je paard contractie en ingegroeide steunsels. Een paard met normale hoeven zal niet op de toon landen.
Ingegroeide steunsels geven heel veel pijn, het is zoals jij een steentje in je schoen steeds heb..
Ik zou de volgende van harte aanraden.
Maak zijn hoeven schoon en maak foto's:
1)Zijkant van de hoef op de harde ondergrond, zodat er te zien is hoe hoog de hielen zijn.(Hoe de haarlijn loopt)
2)Voorkant van de hoef op de grond - hiervan kan men zien of er een onbalans in de hoef is binnen/buiten.
3)En de hoef van onder (zool) - heel belangrijk.
Dat er te zien is hoe de straal is en de groeven en de steunsels.
Dan zou ik een contact opnemen met Marco Krul (website:
http://www.marcokrul.nl/page4.html).
(Ik ken hem persoonlijk niet; maar hij heeft wel een pony met een volledige 4 benen ontschoening geholpen wat niet elke DA of hoefsmid zal lukken )
Ik zou met hem overleggen en dan naar hem foto's van de hoeven sturen en overleggen wat er gedaan moet/kan worden.
Naar mijn mening kan hij heel veel uitleggen , eventueel je hoefsmid aangeven hoe het paard bekapt moet worden.
Ik wens je veel wijsheid en sterkte en ben benieuwd naar het vervolg.
(Sorry voor de taalfouten,ben niet in NL geboren).