Voedingshypes van deze tijd en de onkunde van de paardenmens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:01

Josien_ schreef:
Interressant topic.
Wat ik me altijd afvraag, hoe onbeperkt in onbeperkt ruwvoer?
Dat is met een normale baan/studie etc. toch best lastig of zie ik nu iets over het hoofd?

onbeperkt is meestal geen probleem....een baal neerzetten en hard wegrennen. :+

Beperkt is inderdaad lastig,en kan eigelijk alleen wanneer je de paarden aan huis hebt en gewoon thuis bent.(en net als ik nooit langer dan drie uur van huis bent...en das best weleens lastig ;) )

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:03

Ik kijk nauwkeurig naar paard en voerbeleid. Mijn snel te dik wordend paard krijgt geen krachtvoer, geen granen. Zijn dieet bestaat uit hooi, bietenpulp, zemelen, luzerne/ timoteimix. Er gaat in de ruiperioden een scheut olie bij en een vitamine/ mineralenkorrel. Daarbij geef ik een mengsel van kurkuma/ zwartepeper/ kaneel. Werkt goed in " gevoelige buik periodes". Dat heeft hij nu al veel minder dan voorheen, toen hij wel muesli kreeg. Dat specerijenmengsel krijgt hij een aantal weken en dan een tijdje niet.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:04

geerke schreef:
Josien_ schreef:
Interressant topic.
Wat ik me altijd afvraag, hoe onbeperkt in onbeperkt ruwvoer?
Dat is met een normale baan/studie etc. toch best lastig of zie ik nu iets over het hoofd?

onbeperkt is meestal geen probleem....een baal neerzetten en hard wegrennen. :+

Beperkt is inderdaad lastig,en kan eigelijk alleen wanneer je de paarden aan huis hebt en gewoon thuis bent.(en net als ik nooit langer dan drie uur van huis bent...en das best weleens lastig ;) )

Haha, op die manier is het heel makkelijk inderdaad!

Ik bedoelde eigenlijk op de manier dat ze inderdaad de hele dag door iets te knabbelen hebben :P .

Anoniem

Re: Voedingshypes van deze tijd en de onkunde van de paardenmens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:18

Ik doe niet mee aan hypes, al wil ik best eens wat nieuws proberen maar heb eigenlijk al jaren hetzelfde voorbeleid
Mijn paarden en pony's hebben altijd ruwvoer of weidegang en een liksteen. 1 x in de week kook ik ouderwets lijnzaad voor slobber
Drachtige merries krijgen merriebrok, jonge paarden veulenbrok. Niet veel, 1/2 kg daags
In de winter krijgen ze wortels bij voor het caroteen.

Daihyo

Re: Voedingshypes van deze tijd en de onkunde van de paardenmens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 16:54

Voer is een lastig iets, laten aanpraten erg makkelijk, teveel keuze.

Mijn leerschool is mijn paard. Hij laat zien wat het beste voor hem is. Nu heeft de mijne wel de moeilijkheid dat het een erg kieskeurige eter is, dus ik kan wel vinden dat het goed is, maar meneer eet het vaak gewoon niet :+
Daarnaast wordt hij dik van lucht als hij wat minder kan bewegen (als het bijvoorbeeld een paar dagen sneeuwt in de winter), dus ook dat speelt een rol bij de voerkeuze.

Hij krijgt 3x per dag een hoop hooi. Dit is bijna onbeperkt. Kruidig hooi, gemengd met oud en stengelig hooi, natgemaakt omdat hij een stofallergie heeft (bewezen door bloedonderzoek).
Hierbij voer ik Marstall Force. Meer heeft hij niet nodig. Helaas eet meneer dit niet zo, dus meng ik er een handje Marstall Vito bij. Omdat hij snel dik wordt, heb ik gekeken naar iets dat niet aanzet. Bepaalde luzernes gaat hij op schuren, dus daar ben ik ook kieskeurig in. En verder is het gewoon uitproberen. Op deze combinatie doet hij het erg goed. Hij blijft nu mooi op gewicht, heeft enorm veel appeltjes, genoeg energie zonder te stuiteren.
Even een foto voor het idee: http://i.imgur.com/TcOG7Qe.jpg

Omdat ze veel op zand staan krijgt hij 1/2x per maand gekookte lijnzaad met slobber.
En hij krijgt met regelmaat een appel of wortels door het voer voor het lekker. En zo eet hij het voer ook weer beter op.

Verder staat hij 24/7 buiten, in de zomer in de bak en op de wei (en krijgt dan een hooibeurt minder), in de winter alleen in de bak. Hij loopt 5/6 dagen per week onder het zadel. Afwisselend training in de bak of een buitenrit.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:15

kitobeer schreef:
Echter heeft mijn paard ook nog eens een stofallergie waarop hij zo erg ging hoesten dat ik toen overgestapt was op kuil hooi. Vaak van verschillende kwaliteit was er voorradig was op de pensionstal.
Ik had dus 2 kwades om uit te kiezen of droog en stoffig waarbij afspuiten niet afdoende was. Of kuil geen hoest maar wel vervetting met alle gevolgen vandien.

In kuil zitten niet per definitie meer energie dan in hooi. Het hangt allemaal af van het perceel waar het vandaan komt, welke snede, maaitijdstip, bemesting etc. Van een wat later gemaaid voordroog, kuil gebruik ik liever voor het echte natte nog bijna groene voer voor koeien, zal je paard niet meteen vervetten.

Overigens vind ik het best fijn dat mijn paard op stro staat 's nachts in haar box. Daar kan ze altijd nog van knabbelen enecht lekkere dingetjes tussen uit zoeken. Ze krijgt niet onbeperkt hooi, anders wordt ze moddervet, maar op die manier heeft ze nooit een lege maag.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 21:02

Mijn paard en shets krijgen van afbouw weideseizoen tot er weer volledig op onbeperkt ruwvoer. De mini krijgt een handje care4life en een handje speedibeet erbij. Hij heeft heel gauw last van diarree, elke verandering van voer (gras, kuil) geeft problemen. Sinds hij speedibeet krijgt gaat het beter maar nog te vroeg om te zeggen dat dat de echte oplossing is. De grote shet krijgt twee handjes priores 18+ en sinds ze van mij is ook speedibeet. Mijn paard krijgt af en toe een kwart schep care4life of een kruidenmengsel. Dat hangt er vanaf wat de plannen in die week zijn.