Tes22 schreef:Het probleem gasvorming in de darmen n.a.v. het voeren van mais komt zoals ik je al uitgelegd heb door het hoge zetmeelgehalte in mais, en het onvermogen van een paard om grote hoeveelheden zetmeel te verteren vanwege een geringe hoeveelheid amylase die een paard kan aanmaken. Amylase is het enzym dat zetmeel kan ‘knippen’ en dus een cruciale rol speelt in de totale zetmeelvertering. Knipt amylase zetmeel niet, dan stroomt het onverteerd door naar de darm, waar darmbacteriën er mee aan de slag gaan en je gasvorming krijgt, deze gasvorming kan gaskoliek veroorzaken. Desbetreffende darmbacteriën produceren bij een hoog zetmeelgehalte in de darm daarnaast toxinen, deze toxinen zijn de veroorzakers van allerlei gezondheidsaandoeningen, waaronder ook jeuk maar ook hoefbevangenheid en zomereczeem.
@Ponyparadijs;
Vervelend dat je pony op zowel Subli als Pavo reageert, ik ben zelf ook niet pro-Subli of pro-Pavo. Er zijn inderdaad heel veel Pavo en Subli producten met een hoog suiker en zetmeel gehalte, maar niet allemaal. Heb je ook de Subli Dieetmix geprobeerd, de Subli Ponybrok en de Pavo Care4life? Dit zijn producten met een laag suiker en zetmeelgehalte zoals in ieder geval op de verpakking vermeld staat. Jeuk komt (zoals ik hier boven uitgelegd heb) vaak eerder door een hoog zetmeelgehalte, zetmeel loopt onverteerd door naar de darm, bacteriën produceren gassen en toxinen, wat resulteert in jeuk. Ik vind het dus wel erg kort door de bocht om te zeggen dat alle Pavo en Subli producten verborgen suikers bevatten.
Met de 'verborgen' suikers doelde ik niet specifiek op jouw reactie maar met het overige wel.