Bijwerkingen Pracsend.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 08:03

Focussed schreef:
jesito schreef:
Misschien suf, maar waarom zou deze pony geen koliek kunnen krijgen van prascend.
Prascend kan misselijkheid veroorzaken en als dit lang genoeg duurt kan hier misschien ook koliek van komen.

Koliek staat bij paarden zelfs in de bijsluiter als bijwerking. Maar jij vergelijkt de bijwerkingenlijst van mensen met paarden, en dat kan niet.

Ik vergelijk het niet 1 op 1 met mensen, maar wil hiermee aangeven dat het een heftig middel is dat bij mensen voor problemen zorgt en bij paarden ook.
En misschien dezelfde klachten.

Ik word alleen zo moe dat sommige reacties vaak een beetje voorkomen dat ts niet alles heeft gedaan om de koliek te voorkomen en dat het nooit aan de prascend kan liggen.
Het zal jezelf maar gezegd worden als je zo je best doet om het goed te doen.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 09:47

Uiteindelijk beslis ik zelf hoor!! Ik heb duidelijk bewijs dat de koliek weer terug komt bij het toedienen van de prascent. Voor nu laten we het even voor wat het is, tot dat er een duidelijkheid is over hoe we het beste verder kunnen.
Niemand hier heeft mijn pony ooit gezien en er zitten nu drie verschillende dierenartsen aan te werken, om te kijken wat het beste is.
Beauty's darmen en stofwisseling gaan nu eerst tot rust komen en daarna zien we wel weer verder. Ik ga hem geen prascent geven terwijl ik voor 200% zeker weet dat de koliek hierdoor komt.

Het is de artsen overigens ook een raadsel waarom de bijwerkingen nu pas komen. Nogmaals er word aan gewerkt.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:21

Douraque schreef:
@balte: maar je weet niet wat er intern aan de hand is. Cushing paarden lijden intern enorm door de verstoorde hormoonhuishouding. De bespiering komt niet terug door voedsel en zelfs niet door de prascend, maar de prascend remt de symptomen. Daarom zou ik ook langzamerhand beginnen met 1/4 en zo opbouwen.

De Cush Care is speciaal ontwikkeld voor Cushing paarden en bevat oa die monnikspeper (chaste tree berries) waarvan velen geloven/vinden dat het helpt.

Citaat:
CushCare Condition is a complementary feed for underweight horses that need a diet lower in starch and sugar.

The benefits of CushCare Condition include:

Essential amino acids which are the necessary building blocks for protein and are therefore important in the nutritional support of muscle cell maintenance and generation

High in oil to provide calories without adding starch to support a healthy coat

Contains soya lecithin to support weight maintenance, fat digestion and absorption

Added B vitamins and carnitine also help the metabolism of fat

Our patented QLC package of antioxidants (including vitamin E, vitamin C and selenium) supports the horse's immune system and 'mops up' excess free radicals that may be associated with ageing

Contains live Actisaf yeast and prebiotics to promote a healthy digestive system and the normal function of the hindgut

Omega 3 fatty acids, glucosamine and our Mobility herbs package nutritionally support joint function

Contains a unique herbal blend including:

• Cinnamon for nutritional support of insulin metabolism

• Chaste tree berries (Vitex Agnus Castus), which many horse owners believe may be beneficial in support of older horses

Digestible fibre provides natural calories and promotes healthy hindgut function

Ik ben zelf niet zo'n "kruidenbeliever" maar wou het toch proberen vooral omwille van de "ingrediënten" die de darmwerking ondersteunen. Bedoeling was vooral nog wat meer rust te brengen in de darmen en te ondersteunen en dan weer met de medicatie te starten. Maar, als non-believer moet ik zeggen dat de resultaten mij na enkele dagen met "verstomming" slaan. Vooral het feit dat ze terug begint te ruiven doet mij toch vermoeden dat die kruiden wel inwerken op de hormoonhuishouding.

TS, misschien ook een idee voor jou pony om dit voer te proberen als ondersteuning?

Ik ga het een maand geven en dan kijken naar de evolutie, blijft het verbeteren dan blijf ik toch nog weg van de medicijnen. Ik koop het voor bij de dierenarts zelf dus die zit mee in het "verhaal" en kan mee opvolgen of het voldoende helpt enzovoort.

fargo

Re: Bijwerkingen Pracsent.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:38

Als je weer gaat starten, start dan met 1/8 en kijk dat een tijd aan en ga na bijvoorbeeld 5 dagen of een week pas over naar een kwart.
Wat onwijs dom dat ze je zo hoog hebben ingezet qua dosis, een shet is gevoeliger en bovendien natuurlijk niet onwijs zwaar in gewicht. En alleen bij zwaardere symptomen ga je dosis hoger maken dan strikt nodig is, qua gewicht (en het feit meenemende dat het een shet is - die meer reageren op het middel).

Ik hoop dat ie snel tot rust komt en zorg er dus voor dat je rustig aan met een lage dosis start, een kwart is al best veel voor zijn klein ventje. Sterkte en succes!!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:46

Focussed schreef:
Immuniteit tegen het medicijn? Probeerde die dierenarts het in Jip-en-Janneketaal aan je uit te leggen of snapt hij niet waar hij het over heeft?

Vergeet niet de waarschijnlijker derde mogelijkheid; het zich niet goed kunnen herinneren door een leek van een misschien niet helemaal begrepen verhaal.

Denk je écht dat een afgestudeerde dierenarts "niet snapt waar hij het over heeft" als het gaat om de behandeling van zo´n veel voorkomende aandoening?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:53

Kuggur schreef:
Focussed schreef:
Immuniteit tegen het medicijn? Probeerde die dierenarts het in Jip-en-Janneketaal aan je uit te leggen of snapt hij niet waar hij het over heeft?

Vergeet niet de waarschijnlijker derde mogelijkheid; het zich niet goed kunnen herinneren door een leek van een misschien niet helemaal begrepen verhaal.

Denk je écht dat een afgestudeerde dierenarts "niet snapt waar hij het over heeft" als het gaat om de behandeling van zo´n veel voorkomende aandoening?

tja...dat komt inderdaad voor.Mijn dierenarts komt er eerlijk voor uit dat hij niets van cushing weet.En dat is heel begrijpelijk omdat hier de paardeneigenaren het heel normaal vinden dat oude paarden krullen krijgen en hun spieren verliezen.Dat hoort bij oud worden.
Dus heeft mijn dierenarts niet veel oefenmateriaal.Waarschijnlijk weten de dierenartsen in Nederland er wel iets meer van denk ik.

Maar het blijft wel grappig dat mijn dierenarts mij belt om iets te vragen over cushing :D

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:08

Mijn DA ook, zij heeft te weinig ervaring mee en leert door mijn paard. Dus ik durf eerlijk te zeggen dat er DA's zijn die onvoldoende weten van Cushing Kuggur. Met name als een DA een shet 1 pil voorschrijft, dan mag je van mijn part weer terug naar school

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:12

Kuggur schreef:
Focussed schreef:

Pfff de kennis over cushing bij DA's in NL is echt van de recente jaren en dat komt met name omdat Prascent op de markt is gezet en grootste campagnes heeft opgezet. Ervaring met en kennis over het bewuste medicijn is er jammer genoeg helemaal niet zo.

En inderdaad de kennis en ervaring over de dosering is ook absoluut nog niet opgebouwd

Bij mij op stal gaf onlangs iemand het medicijn voor ze met het paard aan het werk ging en het paard werd zo sloom en wisselvallig en soms zelfs narrig ervan. En de DA snapte dat niet echt en kende die verschijnselen ook niet...

Tja in al de jaren dat ik het medicijn gaf (nog onder de naam pergolide dan wel) heb ik het juist uit voorzorg na het werk, vlak voor het eten dan wel na het eten gegeven zodat het paard geen last zou hebben van de sloomheid en eventuele misselijkheid die kon optreden.. Die verschijnselen kennen de meeste DA's ook niet en Prascent zegt ze ook niet te kennen. Ja ja de kennis is wijdverbreid .. NOT

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:18

Okay, goed dat ik het weet, ga ik voortaan liever bij bokt te rade als één van mijn paarden cushing verschijnselen zou gaan vertonen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:26

Kuggur schreef:
Okay, goed dat ik het weet, ga ik voortaan liever bij bokt te rade als één van mijn paarden cushing verschijnselen zou gaan vertonen.

dit is uiteraard sarcastisch bedoelt....geeft niet hoor.Ik ben namelijk heel blij dat ik drie jaar geleden toen ik mijn paard verdacht van cushing(en de dierenarts van niet vond)dat ik het cushing topic heb gevonden en daar mensen die al jaren met cushing te maken hadden.Ik hecht daar veel meer waarde aan dan een witte jas die er ook nog niet voor uit durft te komen dat hij er weinig van weet.

Anders was ik ook gewoon met 1mg begonnen.Dankzij het topic heb ik voorzichtig opgebouwd.Dat heeft mijn dierenarts mij echt niet vertelt.Hij weet het nu wel omdat ik het hem vertelt heb...

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:26

Kuggur: dat is zou ik zeker doen. Mijn DA raadde aan om te beginnen op 1 pil. Bokt raadde mij aan om op te bouwen vanaf 1/4 om de bijwerkingen te voorkomen. Bij het opbouwen van 1/4 naar 1/2 kreeg mijn paard bijwerkingen als niet meet willen lopen, eten en depressief zijn. Toch doorgegaan en nu heb ik mijn paard terug. Had er niet aan moeten denken wat er had gebeurd als ik op 1 pil was begonnen

En in dit verhaal ben ik niet de enige, lees maar eens het Cushing topic door voordat je dingen gaat roepen. Zonde dat je je niet ergens in verdiept en zomaar iets roept over een onderwerp waarmee je kennelijk niet veel ervaring hebt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:28

Kugger@Ik zou het niet doen hoor...dat cushing-topic lezen...allemaal leken die zomaar iets roepen :+

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:36

Kuggur schreef:

Als iemand bijvoorbeeld 6 jaar een cushing paard succesvol in leven en in conditie heeft gehouden dan heeft die vaak wel wat meer ervaring opgebouwd met het medicijn/middel en de uitwerking ervan dan bijvoorbeeld een DA die allemaal sportpaarden in zijn bestand heeft en zijn "eerste oudje met cushing" tegenkomt .. of vorig jaar voor het eerst de folder van Prascent in de bus heeft gekregen en de bijbehorende informatie/reclame campagne.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:36

geerke schreef:
Kugger@Ik zou het niet doen hoor...dat cushing-topic lezen...allemaal leken die zomaar iets roepen :+

Best leuk hé zo nu en dan een sarcastische opmerking plaatsen... ;)
Serieus ik heb niets tegen ervaringsdeskundigen, heeft uiteraard zijn waarde.
Maar bij mij blijft de DA toch het laatste woord houden. Ik ken hem goed, weet dat hij deskundig is, en dat ik op zijn oordeel kan vertrouwen.
En wat betreft Cushing specifiek, ik zou persoonlijk een paard niet laten rondlopen met een dergelijke chronische aandoening als ik hem niet meer kan gebruiken, maar dat is wellicht voer voor een andere discussie (en géén waardeoordeel tav anderen die wél kiezen voor behandeling).

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:39

En vanwaar de conclusie dat een paard met cushing niet meer "kan worden gebruikt" (citaat "als ik hem niet meer kan gebruiken")?? Er zijn genoeg paarden die tijdig worden gediagnostiseerd en behandeld en gewoon als rijpaard gebruikt worden hoor.
DAT is nu al een belangrijke misvatting, dat een paard met cushing maar beter kan worden ingeslapen.. wellicht toch zinnig om eens wat ervaringen te lezen ;-)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:43

fargo schreef:
En vanwaar de conclusie dat een paard met cushing niet meer "kan worden gebruikt" (citaat "als ik hem niet meer kan gebruiken")?? Er zijn genoeg paarden die tijdig worden gediagnostiseerd en behandeld en gewoon als rijpaard gebruikt worden hoor.
DAT is nu al een belangrijke misvatting, dat een paard met cushing maar beter kan worden ingeslapen.. wellicht toch zinnig om eens wat ervaringen te lezen ;-)

Zal ik doen. Als ik ooit eens een paard met Cushing krijg. Die jong en fit genoeg is behandeling te rechtvaardigen. Klinkt dat beter?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:45

Kuggur schreef:
fargo schreef:

Zal ik doen. Als ik ooit eens een paard met Cushing krijg. Die jong en fit genoeg is behandeling te rechtvaardigen. Klinkt dat beter?

Dat klinkt Veel beter .. :j

Er zijn door de met name afgelopen jaren heen veel te veel paarden ingeslapen - omdat er toch niets aan cushing kon worden gedaan... Omdat DA het middel pergolide niet kende of omdat ze dachten dat dat toch wel erreg duur was voor de paardeneigenaar of omdat ze simpelweg bepaalde symptomen niet als zodanig herkenden en paard dus afgeschreven werd.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:53

Mijn pony zou volgens mijn VA IR zijn en geen cushing hebben. Ik wou cushing testen, VA IR. Dus beide gedaan. Ik had gelijk ;).
Mijn VA weet veel, maar ook niet alles. Daarbij weet hij vooral wat er van BI af komt.
ik heb de vertegenwoordiger die vorig jaar bijscholing voor hoefsmeden gaf (vanuit de kliniek van mijn VA) toch wel een aantal hele lastige vragen kunnen stellen (na aanleiding van het cushing topic) waar een handje vol artsen + vertegenwoordiger niet meteen het juiste antwoord op konden geven.

Mijn cushing merrie krijgt zomers Provarium Breeding bij. Niet zo zeer voor haar cushing, maar omdat ze zelf niet weet wat ze met zich aan moet als ze hengstig is (oude fokmerrie, voorheen werd ze meteen weer gedekt, dus was ze max 2x per jaar hengstig). Mijn oude ruin (die tot z'n 13e hengst geweest is en dat weet ze) word niet goed van haar en krijgt geen moment rust.

Ik zou na een rust periode toch nog eens een poging doen, beginnend met 1/8e. 1 pil is echt wel heel erg veel voor een kleintje!

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:19

Mijn paard is 25 geworden en heeft cushing en wordt nog 3 keer per week bereden. Dit doet hij met even veel plezier als voor zijn cushing. Dankzij de tabletten kan ik hem gebruiken en houden. Als er geen medicatie geweest dan was Vos naar de eeuwige weilanden verhuist, ik kan namelijk niet 2 paarden onderhouden en wil toch wel graag rijden. Ondanks de hoge kosten ben ik heel blij dat Vos nog bij mij is.

TS ben benieuwd wat er uiteindelijk uitkomt en ik hoop dat je shet snel weer de "oude" is

AscotsFinest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:34

Hmmm... Prascend... Ik krijg er een hele nare bijsmaak van... Afgelopen zomer bleek mijn 19 jarige Haflinger PPID te hebben, en ben ik in uitvoerig overleg (en hotline!) met de VA gaan behandelen met Prascend, Magnesium Citraat en Ex-Laminitis (hij had heel erg last van zere voeten, terwijl hij in een zachte gras wei stond, vandaar het laatste supplement).

Opgebouwd zoals geadviseerd door de fabrikant, van 1/4 tot 1 pil in 4 weken tijd.

En toen ging het mis...

Mijn paard (hey, het was dan wel een Haflinger maar wel 1.65 mtr hoog ;) ) kreeg heftige diarree, at niet meer, dronk niet meer, stond alleen z'n mond te spoelen in de waterbak, met z'n voorbenen in de waterbak in de wei (zo'n speciekuip) slaan en werd daarna heel apatisch en ging stokstijf staan, kreeg koorts. Oftewel, paard was ziek. VA erbij, vitamine spuiten, anti-biotica, etc. Mocht allemaal niet baten.

Uiteindelijk bleek hij colitis te hebben, nieren die ermee gestopt waren en was zichzelf dus van binnen uit aan het vergiftigen. Hij had enorme pijn, maar bleef hinniken als ik aan kwam (ongeveer 300x per dag, hij stond vlakbij). Toen het moeilijkste besluit van mijn leven tot dusver genomen en hem in laten slapen.

Na overleg met de VA, gaf zij aan dat ze het verder uit ging zoeken want we waren zo op de goede weg (zijn vacht werd al minder, zijn hoeven al minder gevoelig, etc.). Wat blijkt? Prascend heeft zo'n ontzettende grote lijst met bijwerkingen en bij 9 van de 10 paarden komt de diagnose-stelling te laat, want de uiterlijke symptomen komen pas lang nadat de tumor al aan het groeien is in de hypofyse.

In het geval van mijn paard had ik beter niet met Prascend kunnen gaan behandelen. Deze inwerking op zijn hormonen was dusdanig kwalijk dat ik hem zieker heb gemaakt. Tot op de dag van vandaag heb ik er nog spijt van, maar goed, ik wilde alleen maar het beste voor hem..

Wat ik heb geleerd is dat een tumor in de hypofysen niet kleiner gemaakt kan worden door Prascend, je remt de groei. Maar een paard/pony wat al dusdanige symptomen heeft, kun je beter een natuurlijk verloop laten hebben. Maar goed, dat is mijn bescheiden mening gebaseerd op mijn eigen verdriet. Er zullen vast legio mensen zijn die wel baat hebben (gehad) bij Prascend. Zo ook bij jouw Shet hoop ik!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:38

De tumor is geen tumor in de meest gebruikte zin van het woord. Ondanks dat er geen onderzoek is hiernaar zal de gezwollen (want: overwerkte) hypofyse weer slinken zodra deze weer normaal functioneert, i.p.v. hyperfunctioneren. Dus met die redenatie wordt de tumor weer kleiner als je behandeld met een dopamine-agonist.

Een klein gedeelte van de paarden kan echt niet tegen pergolide. Dus met heel veel pech heb je net die ene. Maar goed nieuws, er zijn nog meer dopaminge-agonisten zoals bromocriptine (verkocht onder de naam Parlodel). Wellicht dat dat een goed middel is voor je paard.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:45

Mijn paard staat al 4 jaar en 4 maanden op Pergolide en heeft geen last van bijwerkingen gehad. Hij wordt in mei 27 en het gaat nog steeds goed. Vanaf zijn 12e heeft hij al Cushing bij nader inzien.
Ik heb het idee dat er veel meer bijwerkingen zijn bij de Prascend dat bij de mensen variant Pergolide. Misschien moet daar eens onderzoek naar gedaan worden. Misschien ligt het probleem wel bij een hulpstof.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 07:09

Kuggur schreef:
geerke schreef:

Maar bij mij blijft de DA toch het laatste woord houden. Ik ken hem goed, weet dat hij deskundig is, en dat ik op zijn oordeel kan vertrouwen.
En wat betreft Cushing specifiek, ik zou persoonlijk een paard niet laten rondlopen met een dergelijke chronische aandoening als ik hem niet meer kan gebruiken, maar dat is wellicht voer voor een andere discussie (en géén waardeoordeel tav anderen die wél kiezen voor behandeling).

Van dit soort mensen k*ts ik dus, die paarden weg doen en ruilen als onderbroeken.
Zo gauw ze er niet meer met de kont op kunnen gaan zitten zijn ze niet meer BRUIKBAAR.
Daarbij kan een cushie nog prima mee.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:49

jesito schreef:
Kuggur schreef:

Van dit soort mensen k*ts ik dus, die paarden weg doen en ruilen als onderbroeken.
Zo gauw ze er niet meer met de kont op kunnen gaan zitten zijn ze niet meer BRUIKBAAR.

Volgens mij is het gewoon een hele nuchtere opmerking.
Een 'cushie' kan misschien nog prima mee, maar je kunt er niet altijd meer op de bergen in rijden om schapen op te halen.
Het zou hypocriet zijn om zo'n 'onbruikbare' 'cushie' te blijven verzorgen en behandelen wanneer je voor het in leven houden van die ene 'cushie' een hoop extra schapen zou moeten (laten) slachten.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 18:24

oomens schreef:
jesito schreef:

Volgens mij is het gewoon een hele nuchtere opmerking.
Een 'cushie' kan misschien nog prima mee, maar je kunt er niet altijd meer op de bergen in rijden om schapen op te halen.
Het zou hypocriet zijn om zo'n 'onbruikbare' 'cushie' te blijven verzorgen en behandelen wanneer je voor het in leven houden van die ene 'cushie' een hoop extra schapen zou moeten (laten) slachten.

Wat een omslachtig spreekwoorden gebruik.
Dus als een paard het prima doet op deze medicatie en al wat ouder is en weinig wordt gereden, zou hij beter dood moeten?
Dus alle oudjes die medicatie krijgen tegen artrose of andere kwalen, kunnen dan ook beter vertrekken toch?

Ik vind dit de persoonlijke keuze van de eigenaar.
En ik ben van mening dat als je paard hebt en hem al die jaren hebt 'gebruikt', dat je het dier niet laat inslapen omdat er wat meer kosten bij komen kijken.
Maar dat is misschien wat offtopic (sorry)