Nek scheef

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 14:31

ilangok schreef:
Is het slimmer om eerst een osteopaat of een dierenarts erbij te halen?

DA hier is wel wat meer mis...dit gaat een osteo echt niet oplossen.

Joscaa

Re: Nek scheef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 14:34

Als hij hele gevoelige zolen heeft wat ik hier lees, heeft ie dan niet misschien gekneusde hoefzolen door het lopen op harde, bevroren grond, dat hij daarom zo beroerd loopt? Verklaard zijn scheven hoofd/nek niet natuurlijk, dus daar zal je zeker voor door moeten zoeken bij een dierenarts, maar het zou wel het lopen voor (gedeeltelijk?) kunnen verklaren.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 16:47

Ik zou absoluut niet naar een osteopaat gaan met dit paard. Eerst naar de dierenarts.

Het liefste gelijk eentje die goed is in gebitten (en elektrisch en onder sedatie behandeld), want het scheef houden van het hoofd oogt als een gebitsprobleem.

Ik kan me vrij goed voorstellen dat dit paard ook last van z'n spieren en lijf zal hebben als hij er al langere tijd zo bijloopt, maar eerst de oorzaak oplossen.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:03

Als ik het goed zie, zit jij ook op het NH forum. Daar loopt een topic over het bekijken van ponies die niet rad lopen. Kijk daar eens in.
Daar staat ook dat er ponies zijn die hun hoofd er laag houden om het achterste gedeelte van de rug te ontlasten. Dat zie ik jouw pony ook doen op het eerste filmpje. En ik vind idd dat hij achter erg stijf loopt.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:10

Naast dat er iets niet goed zit waarschijnlijk, lijkt dit paard er zeker geen voordeel van de gespannen ruiter te hebben die met twee zitbeenknobbels op de rug stuitert. Ik vind dit een voorbeeld plaatsje wat duidelijk laat zien dat zonder zadel helemaal niet fijn en comfortabel hoeft te zien voor het paard. Paard houdt zich in zijn hele rug en lijf vast, waaruit ook takt fouten voort zouden kunnen komen. Ik weet niet of je dag in dag uit zo rijdt?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:51

Toen ik je verhaal las dacht ik, vast gevalletje 'zo krom als een hoepel' maar het lijkt mij wel een stuk serieuzer nadat ik het filmpje zag. Ik zou hier ook echt niet gokken op een osteopaat maar echt naar een kliniek gaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:57

Volgens mij is er niet zoveel mis met je pony. Zou wel goed les nemen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 18:05

Er zijn ook Dierenartsen die zowel DA als osteo zijn. Twee vliegen in een klap.
Wel een superleuke pony zeg!

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 18:29

@vencedor nee, normaal rij ik met zadel. Alleen omdat er nu een wondje zat waar zijn zadel ook nog op komt, reed ik zonder zadel.

@Freya6 ah okè, dat lijkt me wel handig. Dan ga ik daar ook eens naar kijken.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 18:41

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 18:48

Alles in een wel fijn :), kunnen ze gelijk behandelen waar nodig.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 18:54

Even een vraagje welke dierenarts heb je?

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 18:56

lady62 schreef:
Even een vraagje welke dierenarts heb je?

Annemarije, van de kliniek in Oudesluis.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 19:00

Zit daar tegenwoordig ook een dierenarts dan?
Belangrijk is wel dat er een paarden dierenarts bijkomt en ik ben bang dat je naar de kliniek moet omdat er het een en ander getest moet worden.
Ik kan je wel de dierenartsen praktijk in Heerhugowaard en Slootdorp aanbevelen die hebben meer verstand van paarden dan een reguliere dierenarts.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 19:01

lady62 schreef:
Zit daar tegenwoordig ook een dierenarts dan?
Belangrijk is wel dat er een paarden dierenarts bijkomt en ik ben bang dat je naar de kliniek moet omdat er het een en ander getest moet worden.
Ik kan je wel de dierenartsen praktijk in Heerhugowaard en Slootdorp aanbevelen die hebben meer verstand van paarden dan een reguliere dierenarts.

O god, sorry ik bedoelde Slootdorp. :')

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 19:33

Pff gezien de geschiedenis loopt het dier er al een tijdje mee, gaat wel even duren denk ik voor het opgelost is.

TS geeft aan dat bij druk op de rug het paard reageert en ik denk zelf ook dat het een flink rug probleem is ipv de bevangenheid. Ik ben zelf ook rugpatient en alles wat je doet staat in verbinding en je wilt mij ook niet zien lopen als ik een slechte dag heb.

ik ken ook zo;n paard en die loopt er een stuk slechter bij. Die draait gewoon de ogen weg, loopt te knarsen met de tanden bloot, wil alleen maar hard , gaat als een plank door de bocht en valt daarbij nog net niet om. En gewoon lekker doorrijden ermee :( arm beest.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 19:42

Ik denk dat ik de dierenarts en osteopaat ga mailen, en haar dan ook dit topic mail. Zo heeft zij ook gelijk wat filmpjes en info. :)

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 22:37

Osteo en tandarts langsgehad, osteo heeft vorige week vrijdag 3 blokkades opgelost en de tandarts heeft ook gisteren nog 2 tanden bijgeveild.

Vandaag weer gereden, en hij doet het nogsteeds...? Zowel met als zonder hoofdstel, met als zonder zadel enz. Oude eigenaar zegt dat hij het uit verveling doet maar ik vind dit eigenlijk moeilijk te geloven. Ik kijk het nog even aan, misschien verbeterd het nog, maar wel lastig dit.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 02:20

hmm, wat zei de osteo precies? Is 'ie maar 1 keer behandeld geweest of meerdere keren? Zou denk ik toch een DA er bij halen, gezien hij ook niet zuiver loopt! Wel super dat je deze stappen al genomen hebt!

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 09:02

Bambolina schreef:
hmm, wat zei de osteo precies? Is 'ie maar 1 keer behandeld geweest of meerdere keren? Zou denk ik toch een DA er bij halen, gezien hij ook niet zuiver loopt! Wel super dat je deze stappen al genomen hebt!

Ik kan me het niet goed met herrinneren maar er was een blokkade onder zijn atlas en dichtbij de schoft, en er was een spier in zijn rug overontwikkeld en daar heeft ze wat naaldjes in gedaan (als ik het goed heb :') ). Hij is 1 keer behandeld. Over het lopen zei ze dat ik het nog even moest aankijken en als het niet weg gaat het beste een kreupelheidsonderzoek kan laten doen.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 09:08

Dan zou ik nog een keertje proberen te rijden, en dan echt actief proberen de bovenlijn los te lateN. Dus voorwaarts neerwaarts . Even niet bezig met moeilijke oefeningen of nagefelijkheid , puur even bovenlijn ontspannen.

Als ze dit kan, en ze blijft recht, kun je heeel rustig van daaruit gaan opbouwen.

Als dit niet gaat zou ik inderdaad dat kruepelheidsonderzoek eens overwegen, kan veel uit komen

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 09:49

Erg leuk paardje heb je daar!

Ik heb nog iets over hoefbevangenheid. Wij hebben een merrietje die een aantal malen hoefbevangen is geweest, er is inmiddels cushing bij haar geconstateerd. Je kunt al merken wanneer het weer begint op te spelen doordat ze het dan moeilijker vindt om stil te staan als je een been (voorbeen) langdurig omhoog houdt.

Ik merkte dat ze toen de hoefsmid er was haar gewicht vaker verplaatste dan normaal; gewoonlijk staat ze tijdens het bekappen totaal ontspannen. Nu niet en een paar dagen later liep ze ook niet goed. Omdat we een uitstekende en zorgvuldige hoefsmid hebben die rekening houdt met haar gevoeligheid weet ik dat het niet aan het bekappen ligt. Ik let dus extra goed op hoe ze stilstaat, want dat verandert al dagen voor ze moeilijk gaat lopen..

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 10:00

Bedankt voor de tips Renee_S!

Hevonen, Bart vind dingen zoiezo al snel saai en is van zichzelf al met de hoefsmid wat lastiger dan in derest van de omgang. Vooral te lang stil staan vind hij niets. Dus daar ga ik denk ik niet zo veel aan hebben haha. Toch bedankt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 10:02

Als je pony dit al zo lang doet is het waarschijnlijk ook wel een gewoonte geworden. (aangeleerd gedrag) Dat maakt het extra moeilijk om in te schatten of er na de behandeling iets verbeterd is...

Ik zou zelf een andere volgorde aanhouden. Eerst een dierenarts en dan eventueel osteopaat en/of tandarts. Nog fijner als je alles in één hebt of op één kliniek. Dan zou het ook nog fijn zijn als een dierenarts een beetje thuis is in paardengedrag. Als medisch alles uitgesloten of opgelost zou zijn zou je met de juiste training nog e.e.a. kunnen verbeteren.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 10:04

ilangok schreef:
Ik kan me het niet goed met herinneren maar er was een blokkade onder zijn atlas en dichtbij de schoft, en er was een spier in zijn rug over ontwikkeld en daar heeft ze wat naaldjes in gedaan (als ik het goed heb :') ). Hij is 1 keer behandeld. Over het lopen zei ze dat ik het nog even moest aankijken en als het niet weg gaat het beste een kreupelheidsonderzoek kan laten doen.

Met zoiets vreselijk belangrijks en je kunt het je niet meer herinneren? Je weet niet eens meer of ze naaldjes in je paard heeft gestoken? Ben je er zelf niet bij geweest?