Inslapen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 22:05

Mijn oude paard bleef tot de laatste minuut vol levenslust. Zijn lijf was op, maar hij wist het niet. Soms moet je een verstandige keuze maken, hoe moeilijk het ook is.

ChristaMoor

Re: Inslapen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 22:13

Nu voelt hij zich nog goed, nu loopt hij nog in de kudde of komt met de kudde mee. Er komt een moment dat dit niet meer gebeurt. Waarom moet je op dát moment wachten terwijl hij zich nu nog "goed" voelt. Juist omdat hij nu nog mee kan komen met de kudde en er dus nog door geaccepteerd is, zou ik ervoor kiezen hem binnen niet al te lange tijd in te laten slapen. En niet wachten tot hij niet meer mee kan komen....Precies wat al eerder is aangegeven, paard weet niet dat het te vroeg is, wel wanneer het te laat is. En alleen jij kan die beslissing maken. Wees eerlijk tegen je paardje.

Heel veel sterkte met je keuze.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 22:22

senna21 schreef:
Mijn oude paard bleef tot de laatste minuut vol levenslust. Zijn lijf was op, maar hij wist het niet. Soms moet je een verstandige keuze maken, hoe moeilijk het ook is.

daar heeft die van mij ook last van...ben bang dat ik over niet te lange tijd ook een beslissing moet maken.En dat valt niet mee voor mijn paard wat ik al 25 jaar heb. |(

Jesito@Ik weet hoe moeilijk het is.Bij mij is een beetje stijf lopen niet genoeg om in te laten slapen.Als het echt mechanisch is.Maar jouw Nigito is echt ziek vermoed ik.En dan nog zo jong,vreselijk |(

Bij mij is er ook een grens...ze moeten nog rond kunnen lopen,goed kunnen opstaan na rollen of liggen.Goed eten,allert zijn en vrolijk.Als dat niet meer het geval is dan ga ik persoonlijk de stekker er uit (laten)trekken.Maar stijfheid...je kunt ook niet van een mens van 90 verwachten dat hij nog soepel is.In geval van mijn paard bedoel ik.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 07:42

Het gaat hier idd niet over een beetje stijfheid en ook niet alleen om het voeten probleem.
Voorheen liep hij stijfjes en dan af en toe een dag slecht, nu loopt hij slecht met af en toe een dag iets beter.
En qau lopen en andere problematiek vind ik het niet meer acceptabel, maar als hij dan weer flink aan zijn hooinet staat te trekken dan dreig ik terug te krabbelen, want zo zie ik m graag.
De laatste tijd merk ik wel dat hij zich vaak niet meer de moeite doet om te gaan drinken en dus hele erge dorst heeft als hij ineens bij een drinkbak in de buurt komt.
Maar toch evengoed dat vrolijke alerte koppie.
En als hij dan weer zo hard naar binnen komt strompelen op zijn eigen aparte manier, het is niet om aan te zien, maar hij moet een berewil hebben.

Afgelopen zaterdag heb ik daarom ook een afspraak gemaakt met de dierenarts voor komende woensdagmorgen, zij weet dat het om inslapen gaat.
Mocht ik die dag niet overtuigd zijn kan ik het altijd nog afblazen.
Maar dit is voor mij nu een stok achter de deur, want diep van binnen weet ik dat het zo niet kan.
Zelf ga ik langzaam stukje bij beetje kapot hieraan, mede ook omdat het nu tussen verstand en hart gaat.
Ik sta ermee op en ga ermee naar bed.
Het is nu afwachten tot woensdag, het is gewoon zwaar kl*te.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 07:49

:(:) sterkte, Jesito.
'Houden van' is ook 'laten gaan' als het niet meer gaat.

Hij wordt nooit meer beter, het is uitstel. Je hebt er alles aan gedaan,

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 09:56

Sterkte met je beslissing!
Als het echt niet meer gaat, dan is het inderdaad genoeg geweest voor dit dier :(:)

Heb je eigenlijk eens bloed laten trekken de laatste tijd? (of heb ik hier overheen gelezen?)

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 10:12

Ik heb verleden week woensdag ook een shet om dezelfde redenen laten inslapen, ook ik kon de keuze telkens niet maken, en ik probeerde het dan weer 1 maandje. Tot afgelopen woensdag, natuurlijk geen leuk iets maar ik kan nu zeggen dat ik er vrede mee heb en nu achteraf ben ik ook blij dat ik deze keuze gemaakt heb "houden van is ook los kunnen laten" heel veel sterkte aankomende woensdag.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 10:22

Hey TS, ik voel met je mee :(:) Hier dezelfde situatie met mijn Haflinger....ik ben nu ook in de fase van misschien afscheid moeten nemen. Gisteren stapte ze iets beter en dan komen de twijfels weer.
Hier is het jaar in jaar uit miserie, elk jaar erger en erger. Vanaf de lente zomereczeem en in de winter hoefbevangen.
Heb al duizenden euro's aan redmiddelen uitgegeven, de natuur is sterker en neemt weer de leiding over.
Ik kan het ook niet meer aanzien, ondanks ze lekker gek blijft in haar hoofdje. Zo machteloos sta je daar dan...ik vind je besluit heel dapper en wil je heel veel sterkte toewensen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 10:59

Sterkte! ik denk als hij al benauwd is...niet opknapt van de prascend, dat je een verstandige keuze maakt. Hij word anders alleen maar nog benauwder als het voorjaar/zomer word en ik denk dat er al teveel kapot is in zijn lijf door de cushing.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 11:33

Ook mijn merrie was jong toen ze Cushing kreeg en helaas hielp de Pergolide (nu pracend) haar ook niet en steeds meer organen stopte ermee.
Net als jij keek ik liever niet als ze de stal uit strompelde eenmaal in het zand ging het beter maar het bleef een kwelling om te zien. Net als bij jou ging het op en neer maar het werd steeds meer neer. Van idd af en toe slecht lopen ging het naar af en toe beter lopen. Vreselijk om te zien en na een week in het gras heb ik haar laten gaan, moeilijk maar de emotie iedere dag weer hoe tref ik haar aan was erg groot en dat vond ik ook erg moeilijk.
En de ene dag ging het beter dan de andere en dan had je weer hoop maar als het weer slecht ging storte mijn werled weer in.
Tuurlijk heb je veel verdriet toen ze er niet meer was maar eigenlijk was ik voor haar en voor mezelf opgelucht toen ze er niet meer was. Soms vind ik het nog moeilijk maar voor haar was het beter zo.

Veel sterkte met je beslissing

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:11

eigelijk kun je bedenken dat als de slechte dagen de goede overheersen het gewoon tijd is.
Maar het is zo vreselijk moeilijk...de meesten zijn zo gek op hun paard |(

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:17

geerke schreef:
eigelijk kun je bedenken dat als de slechte dagen de goede overheersen het gewoon tijd is.

Dat is mooi en duidelijk gezegd geerke

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 09:13

Elisa2 schreef:
Sterkte! ik denk als hij al benauwd is...niet opknapt van de prascend, dat je een verstandige keuze maakt. Hij word anders alleen maar nog benauwder als het voorjaar/zomer word en ik denk dat er al teveel kapot is in zijn lijf door de cushing.

Het benauwd zijn staat los van de cushing waarschijnlijk, want op goede momenten blijft hij dit ook houden wel minder.
En volgens mij verergerd het naar mate er meer pijn is.
Ik ben bang dat het voorjaar sowieso een ramp gaat worden, qau gras en qau warmte.

Heel erg bedankt iedereen voor hun verhaal en mening.
Heb gister nog contact gehad met de da en morgen gaan we alles op een rij zetten.
Heb nu afgebouwd met pijnstillers om een wat reëler beeld te krijgen.
Ik hou jullie op de hoogte.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 09:15

geerke schreef:

Ja en verstandelijk weet ik dat ook echt wel............maar als ik dan die blije kop van m zie................. ;(
Dan denk ik echt: Wie ben ik om zijn leven te stoppen?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 09:31

jesito schreef:
geerke schreef:

Ja en verstandelijk weet ik dat ook echt wel............maar als ik dan die blije kop van m zie................. ;(

Jij kiest ervoor om hem niet met pijn door te laten gaan

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:07

jesito schreef:
geerke schreef:

Toen ik ooit voor zo'n moeilijke beslissing stond zei een vriendin tegen mij:
Een paard weet nooit wanneer het te vroeg is.... Maar hij weet heel goed wanneer het te laat is. Dat heeft bij mij toen geholpen in mijn beslissing. Sterkte!!

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:20

TS heel veel sterkte, het is altijd moeilijk om voor een dier te beslissen wanneer het "tijd" is. Helaas hebben wij vorig jaar mei na heel wat jaren kwakkelen onze shet ook moeten laten inslapen, ook nog maar 13 jaar oud. Zwaar hoefbevangen, maar zo ineens was ie toch weer door de bak aan het rennen. Hij kwam nooit meer op het gras en toch was het zo ineens weer mis. Dan had ie weer een hoefzweer, dan weer wat anders. Er was elke keer wel wat. Hij vermagerde sterk en zat slecht in zijn vacht. En het moeilijke is dan, wanneer neem je de beslissing. Want stel dat je het nog een paar dagen uitstelt, misschien loopt ie dan toch straks weer goed.. Maar zoals Geerke zegt, als de slechte momenten gaan overheersen dan moet je je beseffen dat het goed is zo..

Eigenlijk wil je ze uit egoïsme bij je houden, maar besef je goed dat het ook een voorrecht is om deze beslissing voor je pony te kunnen maken! Heel veel sterkte de komende tijd..

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:48

jesito schreef:
geerke schreef:

Ik wil geen knuppel in het hoenderhok gooien, maar een paard dat zijn koppie laat hangen, is in de natuur ten dode opgeschreven.

Heeft jouw paard nog een enorme wil of houdt hij zich groot om "nog niet ten prooi te hoeven vallen aan de roofdieren"?

Ik las dat je je voorlopige keuze gemaakt hebt. Heel veel sterkte. Door jouw keuze verleg je de pijn. Hij is straks pijnvrij, dat is iets waar wij als paardeneigenaren voor kunnen en moeten zorgen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:12

hoe is het Jesito@? ;( :(:)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:26

Ik heb gisteravond nog aan je gedacht. En vanochtend toen ik naar het werk rijd. Wat een mooie dag eigenlijk, ook om afscheid te nemen. Ik hoop dat het vanochtend voor jou en je paardje wat duidelijker is geworden, of dat nou doorgaan of afscheid nemen betekend.
In ieder geval alvast veel kracht toegewenst?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:33

Het zit hier ook in mijn hoofd, mijn gedachten zijn bij jou :(:)

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:53

Ons paard Nikki had ook cushing. Eerst leek het chronische bronchitis, en hebben we haar verhuisd naar een andere pensionstal waar meer weidegang mogelijk was. De veearts zei dat ze veel frisse lucht nodig had. Achteraf had ze misschien toen al cushing maar die ziekte is soms lastig te herkennen. Aanvankelijk knapte ze wel iets op. Toen kreeg ze droes maar daarvan genas ze weer. Het ging een poos goed mijn moeder reed lekker bos ritjes een paar jaar. Maar uiteindelijk werd ze heel ziek, ze at niet meer ze had al 2 dagen niet meer gedronken en toen ze ook nog geen liggen en niet meer wilde staan is de veearts direct gekomen. We hebben haar inlaten slapen in de wei met haar maatje Delta om haar heen. We hebben haar een poosje laten liggen voor Delta, die heeft nog wat aan haar gesnuffeld. Toen Delta geaccepteerd dat Nikki dood was hebben we haar weggehaald.

Happiness91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:11

sterkte vandaag met de keuzes die gemaakt worden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:34

Ik begrijp jou heel goed, van wat ik hier lees zeg ik, lekker laten hemelen, zeker weten.

Bij mijn paard had ik al heel lang mijn twijfels, door de dingen die me opvielen, pas toen hij het ook echt liet zien dat hij er klaar mee is, heb ik hem laten gaan........

Als je de twijfel hebt dan weet je dat het niet lang meer zal duren, is mijn eigen ervaring, ook van anderen vernomen dat ze het ook zelfde ervaren.........

Jouw gevoel...........en twijfels..........laten je nooit in de steek en weet je het eigenlijk wel, dat is bij mij wel zo.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:45

Mijn 5 jarige was destijds zo slecht geworden, dat hemelen ook de beste (eigenlijk enige) optie was.
En alsof hij het wist, week hij die avond ervoor niet van mijn zijde en probeerde zelfs nog met me mee te draven.

Toch heb ik de knoop door gehakt want iets wat dermate kapot is, verslechterd alleen met de tijd.. en dat wilde ik hem niet aan doen..

Ts.. ik wens je veel sterkte toe!! :(:)
Laatst bijgewerkt door Casarell op 18-02-15 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt