Paard eet niet tot slecht, geen koorts..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 09:46

Ladyloe schreef:
SP heb ik al geprobeerd en dat eet ze niet. Ik denk dat ze dat gewoon niet lekker vind. Andere slobber ook niet. Nu moet ik zeggen dat ze dat nooit echt lekker gevonden heeft.

Ik heb haar zeker een dikkere deken opgedaan nadat ze geschoren was. Maar dit is alweer even terug hoor dat ze geschoren is.

Haar mest was dun. Maar het wisselt nu een beetje. De ene keer heeft ze een mooie drol en de andere keer weer wat dunner en is het weer een plak.

Ze is met ivomec gespoten voor de jeuk in haar sokken. Ze stond nogal te stampen met haar benen en na het wassen met sebacil was er geen verschil. Dus op aanraden van de DA ivomec gespoten.

Heb je haar benen meegeschoren? Ik weet het, zonde, maar een tinker bij ons op stal stond ook zo te stampen, benen kaal, goed wassen en met een paar dagen was het weg

Ladyloe

Re: Paard eet niet tot slecht, geen koorts..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 10:43

Ik zal vanmiddag weer even antwoorden! Kreeg net wel te horen dat ze haar hooinet van gister middag deze ochtend leeg was. Dus dat is fijn!

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 15:53

Even weer een update, de DA heeft inmiddels ook gebeld.

Ze had vandaag 3 hele mooie hopen mest in haar stal liggen waar ik heel blij van werd. En ze had dan ook een hooinet leeg gegeten. Dus dat is positief.

Ik heb ook een drol in een emmer met water gelegd en zal morgen het resultaat daar van zien.

De DA had de medicijnen nu klaar liggen en een stalgenootje gaat er vanmiddag even voor mij om zodat ik morgen met de kuur kan beginnen. We gaan nu eerst behandelen tegen een eventuele darmzweer. Ik heb het zand in darmen ook voorgelegd maar hij wilde eerst deze kuur gaan doen en daarna een kuur voor het zand. Ik heb het idee dat hij het nu ook een interessant project vind worden.

De ivomec heeft ze in November gehad. Moet ook zeggen dat dit echt wel heeft geholpen want ze heeft niet meer staan stampen of bijten aan haar sokken.

Ons kuil is van eigen land. En is prima kuil. Bijna nooit schimmel en als het erin zit halen we dit zorgvuldig weg. Nu is bon nooit een grote/gulzige eter geweest van kuil en hooi.

Ik las ook dat iemand vroeg naar stress. Er zijn wel wat paarden gewisseld in haar gangpad maar dat is al eens eerder zo geweest dus geloof niet dat ze daar stress van zou kunnen krijgen. Bon is eigenlijk bijna de koelste kikker die op stal staat.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 16:23

Hier weer even een update;

Bon heeft nu een kuur van een week gehad. Sorry dat ik de namen van de medicijnen niet onthoud. Maar het waren menselijke medicijnen. Maagbeschermers. 30 stuks op een dag. En ik moet zeggen dat er eindelijk verbetering in zit. Ze eet nu bijna 3 hooinetten op een dag leeg. Haar mest is weer ook weer zoals het was en vind nu ongeveer 5 hopen mest in haar stal. Ik ga morgen of Dinsdag de DA weer bellen omdat hij wel wilde weten hoe ze op medicijnen zou reageren. En even overleggen hoe nu verder ook met het zand kuurtje wat we nog zouden gaan geven.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:05

Fijn dat t weer beter gaat tenminste!!
Hopen dat t zo blijft.
En wat t dan ook geweest mag zijn...!

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:10

Gelukkig gaat het weer beter en eet ze weer redelijk normaal :)
Hopelijk is ze er nu vanaf, wat het dan ook geweest is!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:22

als er medisch weinig tot niets te vinden is..

wellicht kun je eens voor een paar nachten een camara ophangen om te achterhalen of er iets is waar ze van in de stress schiet.. en eventueel ook een cam op de paddock gericht om te achterhalen waarom en wanneer het bibberen begint.

dit kan zo dom zijn als een muis die eerst in het kuil meegevoerd is de box in en zo brutaal is geworden om ook in de voerbak te klimmen..

of een kat die snachts, de box in komt, of een mol die de rand van de paddock gebruikt.

klinkt heel dom, maar het kan zijn dat ze een nachtelijke of dagelijkse bezoeker heeft die haar 'spooked' waardoor rustig eten niet mogelijk is en zelfs 'eten' een negatieve bijsmaak krijgt.

dat verklaart natuurlijk niet de koortsaanval die ze had

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:28

Ik heb niet het hele verhaal gelezen, maar alleen de post van de TS en alles doet mij denken aan een maagzweer: wisselende pijnklachten (rillen), selectief eten (wel gras, geen kuil, geen wortels) enz. Als dat zo is, zullen de pijnstillers de zaak alleen maar erger gemaakt hebben, hoewel ze de pijnklachtn tijdelijk wel wegnemen.
Heb je haar opvallend veel zien gapen? Knarsetanden? Vreemde dingen willen eten (plastic!)? Ook dat kan een aanwijzing zijn voor maagzweren.
Als het een maagzweer is, dan is een kuur van omprazol van een week lang niet voldoende. Nadeel is dat het spul vreselijk duur is, tenzij je de menselijke variant gebruikt (wat officieel niet mag!). Als je de humane capsules omeprazol gebruikt, heb je er wel veeeeeel van nodig per dag en dan is het lastig om dat erin te krijgen. Alternatief voor de dure Gastrogard (= de paardenversie van omeprazol) is Pepticur van Grovet: veel goedkoper en ook geregistreerd in Nederland.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 17:51

Ik heb vandaag even met de DA gebeld en hij was tevreden met het tot nu toe behaalde resultaat. We gaan nu als nog dezelfde kuur een week geven om zeker te weten dat haar herstel dan volledig is.

Ik heb inderdaad de menselijke variant. Dat komt op €75,- voor een kuur van 7 dagen. En als we voor omprazol zouden gaan, zou dit op €550,- komen. De menselijke variant was op aanraden van de DA.

Verder vertoonde ze geen symptomen van een maagzweer. Mede daar door was het ook moeilijk om er achter te komen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:56

Top dat je een dierenarts hebt die meedenkt in het kostenplaatje! Mooi dat ze zo goed reageert op de medicatie, nu hopen dat straks alles weer rustig is en dat je met goed management kunt voorkomen dat ze er weer last van krijgt!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 01:01

Een flinke maagzweer is helaas vaak niet genezen met 2 weken maagbeschermers. Maagbeschermers leggen een beschermend laagje over de zweer heen waardoor het maagzuur er niet bij kan komen en de pijnklachten dus zullen verminderen. Soms remmen ze ook wat de productie van het maagzuur, hangt er vanaf wat voor medicijn je geeft. Minder maagzuur geeft ook weer minder pijnklachten, dus ten onrechte kun je dan denken dat het over is.

Als je zekerheid wilt hebben zou ik toch een scopie overwegen. Ik heb zelden een flinke maagzweer (moet haast wel flink zijn geweest als ze nu zo opknapt) in 2 weken over zien gaan.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 08:17

Jet schreef:
Top dat je een dierenarts hebt die meedenkt in het kostenplaatje! Mooi dat ze zo goed reageert op de medicatie, nu hopen dat straks alles weer rustig is en dat je met goed management kunt voorkomen dat ze er weer last van krijgt!

Daar ben ik ook blij mee hoor :).

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 19:17

Weer even een update;

we hebben inmiddels de 2e kuur ook gehad. En het gaat zo veel beter met haar. Ze eet weer super goed en mest ook weer meer als voldoende.

Heb ook de uitslagen van het mest onderzoek binnen en ze is positief getest op bloedworm. Gisteren middag is ze ingespoten met ivomec ivm jeuk aan haar sokken en ook gelijk goed tegen de bloedworm. Ook is het nog de bedoeling om haar met de gezamelijke ontworming mee te pakken wat met equest zal zijn.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 21:04

Hmm. Gespoten met ivomec? Hoe antiek is jouw dierenarts? Daar zijn tegenwoordig heel wat veiliger preparaten voor.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 21:07

De dierenarts die bij hun komt komt ook bij ons en die spuit altijd ivomec als een paard jeuk heeft. Persoonlijk zou ik het nooit gebruiken aangezien je paard er flink van dood kan vallen als ze per ongeluk een ader raken..

Edit:
Als ze zoveel jeuk heeft in haar sokken moet je haar eens laten testen op mijten,wassen met byemite,herhalen zoals op de verpakking staat en geloof me je bent er vanaf! :)
Damian had al 11 jaar mok/mijten en sinds we dat hebben gebruikt heeft hij het niet meer gehad,een jaar dus al!

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 21:10

DonCamillo schreef:
Hmm. Gespoten met ivomec? Hoe antiek is jouw dierenarts? Daar zijn tegenwoordig heel wat veiliger preparaten voor.

Haha Een antieke dierenarts?? _O-

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 21:14

Gelukkig leeft ze nog en ze doet het er prima op!

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 21:15

Mja helaas is dat koeienmiddel meestal maar werkzaam voor korte duur..
Mocht het terug komen denk dan aan mijn advies ;)

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 21:17

Is goed! Thanks Evelyne :)

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 21:17

Evelyne: ivomec moet juist in de ader gespoten worden, anders krijg je de meest vreselijke ontstekingen/abcessen. Ivomec intraveneus helpt wel goed tegen beenschurft (mijten), mits herhaald.
Maar ivomec geeft intraveneus ook het risico dat het paard er van om gaat en een deel daarvan staat nooit meer op.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 21:31

Ze is begin November voor de eerste keer gespoten. Dus is 5 maanden geleden. En in overleg met de DA was het ok om haar weer te spuiten.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 21:55

Thanks voor je info DonCamillo! +:)+
Is het trouwens niet zo dat het niet eens is goed gekeurd voor het gebruik bij paarden?
Ik heb namelijk eens gehoord dat het alleen bij koeien gebruikt mag worden.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 22:09

Volgens mij zit het ook in bepaalde ontwormings middelen dus het lijkt mij dat het mag.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 22:28

De injectievloeistof is voor paarden niet zover getest dat het officieel goedgekeurd is voor paarden. De gewone ontworming wel. Als er geen vergelijkbaar middel beschikbaar is dat wel goedgekeurd is voor paarden, mag uitgeweken worden naar zo'n middel als Ivomec. Als jij het risico wil nemen dat je paard er straks ineens niet meer tegen kan, moet jij dat voor jezelf weten, ik vind het een te groot risico om mijn paard aan bloot te stellen. Er zijn wel betere ( lees: minder risicovolle)middelen te gebruiken tegen mijt...

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 22:35

Dat was dus precies wat ik gehoord had Jet :)