Een vervanger voor zandweg (en Psylliumzaad)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Een vervanger voor zandweg (en Psylliumzaad)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 09:20

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:15

Mijn shet krijgt altijd diarree van zand en ook van lijnzaad.
Dus als ik dan na een zandtest lijnzaad zou voeren gaat dat helemaal fout.
Sinds anderhalf jaar geef ik psylliumzaad en dat werkt het beste.
Ook is dit hetgeen zij het liefste eet.

Nu geef ik standaard iedere twee maanden een kuur van 8 dagen in de zomer en in de winter alleen als de zandtest positief is.

Dit ben ik ook op advies van Utrecht gaan geven omdat mijn shet die snotzooi niet at en volgens Utrecht psylliumzaad het beste zou werken.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:30

rien10 schreef:
http://www.carphorseproducts.nl/Webwink ... Shine.html

Goldenshine Omega3 en 6 is een middel wat voor de vacht wordt gebruikt. Maar het is tevens een prima "zand-weg"kuur. Niet duur, makkelijk in gebruik en prima te bewaren.

Kan je die alleen online bestellen of ook in de winkel kopen?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:20

Dag twee met de slobber en de emmer wordt nog steeds uit mijn handen getrokken :D

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 16:47

Ik heb hem besteld en kon hem vandaag ophalen. :j Ben benieuwd!

lkfbsm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:30

Heb vandaag ook die van Subli gehaald. Pony slurpt het nog net niet op. Ideaal spul.
Nu kijken of hij net zo effectief is als bv. Zandweg.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 18:45

Nou, paardlief begon er aardig goed aan, maar helaas toch niet helemaal opgegeten. Ik heb vandaag de brokken en wortels er doorheen gemengd. Morgen maar eens kijken...

Yellow_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 01:18

Ik heb deze zomer een zak Subli psyllium slobber gekocht op Horse Event. Over de effectiviteit ervan kan ik niet veel zeggen, daar ik psyllium - supplementen enkel in een Preventief kuurtje geef. Mijn paard is er wel helemaal gek van en ik zou graag nog zak kopen. Helaas kan ik in België geen verdeler vinden en ook geen webshop die hier levert. Van de costumerservice ook geen antwoord gehad op een email met de vraag naar eventuele verkrijgbaarheid. Mocht er iemand een zak willen meebestellen of doorverkopen, zou die persoon me dan eventueel een PBtje kunnen sturen? (Thnx :D )

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 23:56

Hier psyllium vezels (zand weg). Eerst maakte ik altijd een slobber van paar handjes muesli maar dat spul dikt zo vreselijk snel in, en mn merrie at de muesli eruit en een dikke plakkerige brij van psyllium bleef dan over :+
Nu doe ik een klein scheutje zonnebloemolie over de muesli en even mengen, de vezels plakken perfect en worden NIET dik dus blijft goed eetbaar. Zowel m'n zeikerige pony als mijn paard eten het zo gemakkelijk op.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 00:02

De Husk of vezels werken beter dan de zaadjes omdat de vezels een grotere uitzettingscoeffiecent hebben, dit is wel afhankelijk van hoe fijn het gemalen is.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 08:40

Delphi2 schreef:
De Husk of vezels werken beter dan de zaadjes omdat de vezels een grotere uitzettingscoeffiecent hebben, dit is wel afhankelijk van hoe fijn het gemalen is.

Het nadeel daarvan is wel dat alleen de zaadjes de stoffen bevatten die je eigenlijk wil hebben om het zand te vervoeren. :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 08:50

Misschien mengt het wel goed met wat zemelen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 09:03

kimberly1995 schreef:
Delphi2 schreef:

Het nadeel daarvan is wel dat alleen de zaadjes de stoffen bevatten die je eigenlijk wil hebben om het zand te vervoeren. :)

Dat is helaas pertinent 'onwaar' kimberley1995.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 09:47

Ninx schreef:
kimberly1995 schreef:

Dan ben ik benieuwd waar jij die informatie vandaan haalt, want ik vertrouw toch echt meer op mijn fytotherapiedocent. :)

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 16:35

Citaat:

Waarop is jouw redenering gebaseerd?

Kimberley1995, weet jij toevallig hoe jouw fytotherapiedocent aan deze informatie is gekomen?

Ik vind het namelijk nog steeds erg lastig welke van de twee ik nou moet gaan gebruiken, ook vraag ik mij af, of mijn Shet de zaadjes überhaupt wel op zal eten als ik het hem zo los zou aanbieden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 16:48

UU Utrecht, Kliniek Emmeloord.
Bovendien heb ik daar veel over opgezocht na mijn paard op de kliniek te hebben gehad, en toen ik research deed voor een bedrijf dat het in productie wilde nemen.
Op internet vind je veel wetenschappelijke publicaties over 'sand colic' en 'sand colic prevention'.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 16:50

Het is overigens absoluut niet mijn bedoeling eigenwijs te zijn. Maar vind het zonde wanneer het toch misgaat ondanks dat mensen denken dat ze het juiste doen.
Het zaad kun je dagelijks geven als 'onderhoud'. Bij de husks treed gewenning op, deze geef je in kuurvorm.
100 gram per 100 kilo lichaamsgewicht.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:41

Ninx schreef:
Het is overigens absoluut niet mijn bedoeling eigenwijs te zijn. Maar vind het zonde wanneer het toch misgaat ondanks dat mensen denken dat ze het juiste doen.
Het zaad kun je dagelijks geven als 'onderhoud'. Bij de husks treed gewenning op, deze geef je in kuurvorm.
100 gram per 100 kilo lichaamsgewicht.

Dank voor je reactie! :)
Ik neem aan dat het dan gewoon droog moet worden gevoerd?

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:43

Ja en jij vind dat je al die publicaties voor waar aan moet nemen? Nou, als ik alles voor waar aan moet nemen wat op het internet staat.. Sommige medicatie is ook gewoon hartstikke commercieel, dus daar geloof ik echt niet zomaar in.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:01

kimberly1995 schreef:
Ja en jij vind dat je al die publicaties voor waar aan moet nemen? Nou, als ik alles voor waar aan moet nemen wat op het internet staat.. Sommige medicatie is ook gewoon hartstikke commercieel, dus daar geloof ik echt niet zomaar in.

En daar heb je het volste recht toe.
Klinieken, maar ook medische publicaties zijn vaak (niet altijd) toch redelijk accuraat.
Wanneer zij geen wederverkoper zijn van de medicatie, of in dit geval psyllium, dient het geen enkel doel om lariekoek op te hangen.

Ik heb me er noodgedwongen in verdiept omdat mijn merrie er zo extreem gevoelig voor is.
Dus de Universiteitskliniek Utrecht en Emmeloord gaven een zelfde advies als de adviezen die ik terugvond op het web.

Uitgaande van een paard van 400 kilo, geef je een week lang 400 gram per dag (in acute situaties)... dit mag je verlengen naar 10 tot 14 dagen.
Relevant is dat ze dan geen zand binnen krijgen.
Als onderhoudsdosering kun je met de helft volstaan, een kuur van een week 1x pm.
Je maakt een slobber van bietenpulp of grasbrok, en voegt vlak voordat je het voert de psyllium toe en roert dit even goed door.
Deze hoeveelheden geef je nooit droog, dat kleeft in de mond en zou ik persoonlijk gevaarlijk vinden.

De darmen blij houden heeft enorm veel effect: altijd ruwvoer ter beschikking stellen, bietenpulp, en eventueel een periode yeasacc (levende gist). En bewegen, veel bewegen!