[VOLG] jong (5), groot paard bouwt geen bespiering op

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mellamoshan

Re: 4-jarig groot paard bouwt geen bespiering op

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 08:47

Ja, al ben ik blij dat ik niet de enige ben met dit probleem :p hihi

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 08:56

Je paard is jong, mijn jonge paard was ook altijd smal. Toen die 6 werd ging die pas wat meer vorm krijgen en inmiddels (8) is het een hartstikke mooi paard.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 08:58

Casarell schreef:
Er zijn 3 dingen nodig voor spieropbouw..
1. testosteron
2. eiwitten
3. training

Die 1e valt af, dus ik zou eens goed bekijken wat je met voeren doet, en met training..
Je zou evt nog merriebrok bij kunnen geven ipv gewone brok.

En een vierde: de spieren moeten er in aanleg wel zijn. Je kunt geen spieren kweken, je kunt alleen bestaande spieren sterker maken. Daarom is het bij de aanschaf van een ongetrainde, plankerige puppie heel belangrijk om wel te checken of de spieren er in aanleg wel zijn en of de achterhand spieren ver genoeg doorlopen richting de sprong. Anders kun je voeren wat je wilt, trainen wat je wilt, maar houdt je een plankje.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 19:15

We zijn nu inmiddels een week bezig met het nieuwe voerregime, tijd voor een update:
Helaas niet vanuit dezelfde hoek maar schuin van de zijkant. Ik heb een poging gedaan om de achterkant erop te krijgen maar dat is niet echt goed gelukt. Ik heb het idee dat ze het nieuwe voerregime wel fijn vindt. Ze is iig veranderd van 'schrokbeest' naar 'chille happer' :D :+ :Y)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:39

Van wat ik zo kan zien is het niet specifiek de achterkant arm bespierd, maar het hele paard..
Ik zou toch een uitgebreid bloedonderzoek adviseren, zodat ze kunnen zien of je paard wel alle voedingsstoffen opneemt.. :j

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 20:06

Dat ga ik ook doen als ze over 2 maanden geen verbetering laat zien maar voor nu wil ik eerst dit proberen voordat ik een berg geld naar de DA ga brengen omdat ze verder heel gezond overkomt.

DiamondDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:08

Ik heb de afgelopen jaren wel gemerkt dat grote paarden vaak laatbloeiers zijn. Aangezien hun lichaam groter is kost het ze vaak iets meer moeite. Als ik kijk naar 7 jarige van 1.73 zie ik nu pas echt een goed bespierd paard dus luister naar je gevoel en hou rekening met haar grote :D

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:12

wellicht is je paard een binnenvetter en heeft ze veel stress ( onderhuids ), dat tandenknarsen is een signaal.
Door stress kan ze ook slecht opnemen, je hebt er pas een half jaar, ze is jong en moet zich ook maar zien aan te passen in een nieuwe omgeving.
Ze is heel slecht bespierd op haar rug en achterhand, nu heeft ze ook een hoog kruis en is het denk ook het type paard wat niet royaal in bespiering kan komen. Het is wel goed dat je er een topic over start want het is wel je aandachtspunt. Laat je helpen met goede training, niet laten uitrazen aan de longeerlijn maar als je traint zorg dat het kwaliteit is wat je doet. Gooi haar anders gewoon lekker los dan kan ze haar eigen ding doen. Maar zorg dat je juist traint en niet alleen beweging geven.
Ik denk dat een bloedje trekken geen slecht idee is, wellicht kan er ook wat uitkomen. En een bezoek van een hele goeie masseur is geen luxe, die kan zeker wat met de bovenlijn en de rest. Ik heb mooie veranderingen gezien met Happy atlete. Succes ermee.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 20:47

Garny, heb je het topic een beetje gelezen?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 10:40

ja hoezo dromenlies ?

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 12:42

Omdat er al een happy athlete masseur is geweest en ik ook al heb toegelicht hoe ze wordt getraind en dat ze zeker ook aan het werk gezet wordt als ik haar train.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 19:25

DromenLies schreef:
Mijn fysio was happy athlete geschoold :). Ben er erg over te spreken.

heeft ze de opleiding gedaan ? Of is ze ook echt een happy athlete afgestudeerd masseur ?
Ik ben benieuwd naar haar bevindingen, zij heeft je paard gevoeld en behandeld en zal toch goeie tips voor je hebben gehad ?

Ik zie de bewegingspieren wel van je paard en haar rug is heel schraal in vlees en bespiering, dat is wel waar je nu je aandacht op moet vestigen trainingstechnisch, daar wordt ze sterker van en dat ook dan weer met mate want ze is nog jong. Daarom doel ik op juiste training, wat beter kort kan zijn en effectief vanuit ontspanning.
En ik vind spanning ook iets om aan te werken, tandenknarsen is een uiting, ik hoor daar verder niemand over in het topic.

Mijn jonge paarden groeide altijd goed uit als ze beschikking hadden over weidegang, heb je die mogelijkheid ook voor je paard ?

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 20:05

Nee helaas, alleen in de zomer weidegang. Wel gaat ze elke dag halve dag op de paddock met een maatje dus ze staat zeker niet de hele dag op stal.

Vandaag was de Hartog voerbox opgehangen en die heb ik meteen gevuld met compact gras. Hoewel er nog veel hooi in haar stal lag waar ze niet van at viel ze er echt meteen op aan.

Dat knarsen is ook een puntje inderdaad. Het wordt wel steeds minder.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 23:56

Hoi bokkers,

Tijd voor maar weer eens een update. Ik heb de voerbox alweer even hangen met compact gras erin. Eerst deed ik het rek erop en toen weigerde ze ervan te eten. Daarna haalde ik het rek eraf en ging ze er flink van eten met het gevolg dat ze het hooi wat ze van stal krijgt, liet liggen en door haar hele stal verplaatste. Het werd echt 1 gore bende. Inmiddels heb ik het hooi van stal ook voor een deel in de voerbox gepropt en het rek er weer opgedaan en nu heeft ze altijd ruwvoer tot haar beschikking en is de stal ook nog een beetje te doen.
Verder ben ik begonnen met maag support vanwege het knarsentanden tijdens het rijden en omdat ze ook nog wel eens aan de dunne ging. Het lijkt erop dat dit meteen is aangeslagen want toen ik haar de keer daarop ging rijden was het knarsen veel minder en had ze ook geen dunne mest meer.

Daarnaast ben ik ook tijdens mijn training nog actiever overgangen aan het rijden en erop aan het letten dat ze niet op de voorhand loopt maar netjes in horizontaal evenwicht.

Opzich wel wat gunstige ontwikkelingen maar ik weet niet of ze ook qua bespiering wat bijtrekt. Het is misschien ook nog wat te vroeg om er wat over te zeggen maar ja. In ieder geval ga ik morgen een bloedonderzoek laten doen en hoop ik daar wat wijzer van te worden.

Nog 2 foto's ter vergelijking:

16 januari:
Afbeelding

7 februari
Afbeelding

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 00:09

Oeh ik vind er weinig tot geen verbetering in zitten, misschien zelfs de laatste foto slechter nog.. nou hebben grote paarden wel meer tijd nodig, en hebben sommige dieren vooral tuiger achtig nog wel eens van die uitsteek heupjes. Maar ze trekt wel heel erg weinig bij hoor. Is ze wel goed ontwormd etc?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 00:16

Oeh, ik dacht bij het openen van het topic 'ach jong paard, gewoon geduld hebben', maar dit ziet er wel erger uit dan verwacht. Vooral het gebrek aan enige verbetering. Zelfs met enkel longeren zou ze sneller spieren moeten ontwikkelen. Ik zou toch eens bloed laten prikken. Wie weet heeft ze wormen of bloedarmoede.

Edit. lees net dat je dat morgen gaat doen. Ben benieuwd naar het beeld!

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 00:26

Dit is zeker geen tuiger-achtig paard haha. Ze is bij aankoop overigens klinisch en rontg. ggk bij de Lingehoeve. Zit goed in haar vel/vacht. Is voorwaarts ohz. Mest is goed, eet goed. Eigenlijk totaal geen reden om aan te nemen dat ze iets onder de leden zou hebben behalve dan de bespiering. Ik kan er geen brood van bakken, vandaar ook dit topic.

Wat er al geprobeerd is:
Veel brok,
weinig brok,
lucerne,
muesli,
priores seniores,
muscle build,
ander zadel,
osteopaat,
fysiotherapeut (happy atlethe),
laag in het werk zetten/vakantie geven,
onbeperkt ruwvoer,
compact gras
ontwormen (pramox),
tandarts
en waarschijnlijk vergeet ik nog het eea

De meningen lopen uiteen of er verbetering te zien is. In ieder geval geen overtuigende ja dus ik ben niet tevreden. Hoop dat er iets uit het bloedonderzoek komt waardoor ik met relatief eenvoudige aanpassing het verschil kan gaan maken. Ik zou nog 1000 voerdingen kunnen gaan proberen maar ik moet eerst weten of ze tekorten heeft en of ze hetgeen wat ze binnenkrijgt goed opneemt (functioneren lever en nieren).

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 00:35

Ik Zoë zeker wel veel positief verschil in de foto's. Niet direct op haar komt maar je begint echt de bovenbeen spieren te zien. Je paard is hoog, groot en heeft van zich al een lastige bouw qua bespiering. Geef dit tijd! Hannes niet teveel met verschillende soorten voer, supplementen etc. Houd het neutraal, zet haar goed aan het werk, bouw dit op (rustige traning), werk (twee dagen flink aan de bak), bouw het af (bijv. die dag rustig longeren, veel draven) en twee dagen rust!

Dit komt echt vanzelf wel. Dit veranderd niet in een maandje, dit kost zo een jaar!

Je paard kan op zo'n manier veel beter wennen aan het werk ed, zal minder stress opleveren en zich daardoor beter gaan voelen. Regime regime regime en je eraan houden ;)

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 00:38

Karlijn, ik hoop zo hard dat jij gelijk hebt.... Ik hou jullie iig hier op de hoogte.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 00:56

Een groot paard, in de groei en aan het werk.
Zo'n paard moet je niet te zwaar aan het werk zetten. Hooguit 20 tot 30 minuten max 3x per week. Daarnaast lekker wandelen en wat oefeningen aan de lange lijnen (dus niet longeren en zo een hoop werk geven).
Groeien kost een hoop energie. Een paard groeit tot het 7de soms 8ste jaar dus is goede, evenwichtige voeding van goede kwaliteit erg belangrijk. Nog belangrijker dan de hoeveelheid, dat mag niet te veel zijn of te weinig. Niet ongelimiteerd brok ed erin kieperen. Hooi naar behoeften geven. Bij mij trapten ze het ook door de stal maar een slowfeeder doet wonderen. En dan kies ik voor voordroog in combinatie met hooi. Dat is toch het meest dicht bij de natuur en niet een samengeperst blok kort stekelig gras.

Ik zou haar van de zomer ook nog een paar maanden op het land zetten, niet rijden en dagelijks bijvoeren. Denk dat je haar na de zomer niet meer herkent. Ze is gewoon nog niet toe aan lichamelijke inspanning tijdens de groei, hoe graag je dat ook zou willen. Ga je het forceren met teveel krachtvoer en supplementen dan kan je wachten op problemen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 07:03

Enige wat ik nog kan bedenken is maismeel, maar daar lopen demenigen ook over uiteen. Je doet in ieder geval kei hard je best :)

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 09:28

Tx Vencedor. Maismeel ben ik zelf niet erg enthousiast over. Toch een beetje de equivalent van een frikandel maar dan voor paarden zeg maar. Ben heel benieuwd wat er uit het bloedonderzoek komt. Zou ook even niet weten wat ik moet doen als het zometeen allemaal in orde blijkt te zijn maar goed, dat is een zorg voor later.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 09:31

Maismeel ben ik ook niet zo'n voorstander van.. dan kan je beter sojameel proberen..
Sojameel bevat voornamelijk eiwitten in tegenstelling tot maismeel (waar ook een berg aan suikers in zitten).. ;)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 09:35

En als je veel brok voert (je schrijft dat je dat hebt geprobeerd), wordt ze dan wel dikker in haar buik, dus vetter?

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 09:37

Is me nog niet opgevallen. Ze wordt er iig geen graadje heter van wat ik toch wel weer bijzonder vind.