Lucht zuigen, kan het overgaan??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 06:35

Resfeber schreef:
Na het voeren - wanneer hij luchtzuigt - even in de weide, paddock, etc. zetten waar hij dit niet kan doen.
Werkt hier uitstekend. :j

Kan niet. Hij doet het op de poort. Op hout. Op zijn voerbak. En als ik ga wandelen dan wacht hij gewoon tot ie weer in zijn stal staat.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 07:00

Cas123 schreef:
Hij komt eigelijk de hele dag buiten. Gaat om 19:00 naar binnen en om 07:00 weer naar buiten. Heb een jolly bal hangen maar doet er niks mee. Staat gewoon op stro. Hij zuigt alleen maar na dat hij brokken of snoepjes krijgt. Verder niet. Is dit dan iets waar ik mee op moet letten.

dan staat je paard dus 12 uur in een heel klein hok terwijl het geen dag of nachtritme heeft. Gewoon 24/7 naar buiten doen dan hoef je symptomen als luchtzuigen ook niet tegen te gaan. Want dat is puur een symptoom van de verveling die je paard krijgt in de stal. Beestje hoort niet in een stal en hoort lekker buiten te kunnen lopen, 24 uur per dag dus :)

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 07:04

mijn paard begon ook uit het niets lucht te zuigen op haar 8e jaar. geen veranderingen gehad.
iom dierenarts iets voor de maag gegeven, maar hielp niets ik vond het erg vreemd. ze komt in de zomer 24 uur per dag buiten. in de winter minimaal 4-5 uur.
ze wordt 6x per week gereden.
ik had toen nog mijn oude pony, die 2 waren erg jaloers op elkaar.
met name voor mijn aandacht....
afgelopen zomer pony helaas moeten inslapen, vanaf die tijd is mijn merrie gestopt met lucht zuigen.....
klinkt heel vreemd, maar toch is het zo, denk dat het echt om de aandacht ging bij haar (het is een hele gevoelige merrie!!)

Lolala73

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 07:20

Ik ben benieuwd wat jullie menu is voor een luchtzuiger. Mijn paard zuigt heel weinig maar af en toe direct na de brokken, dit is een recente ontwikkeling dus ik ben er vroeg bij, als dat al wat helpt. Ik doe er van alles aan maar het is toch altijd fijn om voer advies te delen. Hij krijgt de hele dag kruiden hooi in zijn slowfeeder, op stal en in de paddock. Staat op vlas maar ik begin s morgens met hooi en plak stro. Drie keer op een dag een halve kilo sportbrok van pavo met wat meusli, klein beetje voor de gezelligheid, en luzerne, plus maagpoeder. Voordat ik naar bed ga, paard staat thuis, krijgt hij nog een keer een vol net hooi. Ik blijf bij het eten staan en leid hem af zodat hij niet richting zijn drinkbak loopt maar ja, gaat het ooit uit zijn koppie, ookal is hij er net mee begonnen. Wat voeren jullie?

Anoniem

Re: Lucht zuigen, kan het overgaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 21:09

Als hij het enkel bij het krachtvoer doet (wat ik behoorlijk veel vind overigens, al weet ik niet wat jou paard aan beweging doet natuurlijk) zou ik er toch even een dierenarts bij halen om maagzweren uit te sluiten.
Verder schijnt maagcompositum erg goed te helpen al merkte ik bij mijn luchtzuiger niet echt verschil. Die van mij kreeg 1/2 voerschep basisbrok en 1/4 voerschep kruidenmuesli zonder haver verdeeld over 2 x per dag. Verder onbeperkt hooi en in de periode van april tot met oktober 24/7 in de wei (in de winter van 8 tot 20 buiten).

Sommige paarden kunnen er zeker vanaf komen, helemaal als ze het nog maar kort/ recent doen!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 22:38

Na brok meteen veel ruwvoer aanbieden. Of het brok over veel meer porties verdelen als de hoeveelheid echt niet naar beneden kan.

Emz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:46

Joolien schreef:
Klachten van maagzweren zijn luchtzuigen, veel gapen, veel eten, ook allerlei stalbedekking zoals vlas etc.
Verder gaan paarden eerder luchtzuigen als ze zich vervelen. Dus als ze bijv de hele dag binnen staan. Veel naar buiten is dus belangrijk, maar dat is eigenlijk voor elke paard.

Je kunt een keer een kuur doen tegen maagzweren, is niet zo duur en werkt vaak redelijk snel.

Welke kuur? Ik ben voor 14 dagen meer dan 400 euro kwijt?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:49

Die koop je in Nederland zeker?

Emz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:52

Ja goedkopere variant van gastroguard. Pepticure, is ook omeprazol.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:59

Abler is de goedkoopste.

Abler zit met 525kg paard op 37€/week en tot 700kg paard op 50€/week.
http://www.abler.com/gastric-ulcer-treatments/abprazole

In principe behandel je 4 weken met volle dosis en dan nog 2 weken met halve dosis (als standaardbehandeling). Dus dan ben je voor 250€ klaar bij een paard tot 700kg.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:02

Een kuur voor maagzweren betaalbaar? Sorry mensen, maar zelfs de amerikaanse variant (abler) kost je nog wel een paar honderd euro. Gastrogard (nl middel) loopt zelfs in de duizenden. Maagproblemen zijn echt een duur grapje jammergenoeg...
Lolala73 schreef:
Ik ben benieuwd wat jullie menu is voor een luchtzuiger. Mijn paard zuigt heel weinig maar af en toe direct na de brokken, dit is een recente ontwikkeling dus ik ben er vroeg bij, als dat al wat helpt. Ik doe er van alles aan maar het is toch altijd fijn om voer advies te delen. Hij krijgt de hele dag kruiden hooi in zijn slowfeeder, op stal en in de paddock. Staat op vlas maar ik begin s morgens met hooi en plak stro. Drie keer op een dag een halve kilo sportbrok van pavo met wat meusli, klein beetje voor de gezelligheid, en luzerne, plus maagpoeder. Voordat ik naar bed ga, paard staat thuis, krijgt hij nog een keer een vol net hooi. Ik blijf bij het eten staan en leid hem af zodat hij niet richting zijn drinkbak loopt maar ja, gaat het ooit uit zijn koppie, ookal is hij er net mee begonnen. Wat voeren jullie?

Recente onwikkeing, dan moet je meteen proberen de oorzaak te achterhalen. Kan maagproblemen zijn maar ook stress rond de voertijden. Hoe eerder, hoe beter want hoe langer het bestaat, hoe meer zelfbelonend het gedrag wordt en hoe moeilijker je er van af komt.
Qua voer kan je weinig anders doen volgens mij, behalve de brok weglaten en vervangen door iets wat minder heftig op de maag werkt. Mijn maagpatient staat op sanequi colon, voer van de dierenarts. Zelfs een handje brok reageert zn buik heftig op, dus onderschat kleine beetjes niet.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:04

Maartje1990 schreef:
Cas123 schreef:
Hij komt eigelijk de hele dag buiten. Gaat om 19:00 naar binnen en om 07:00 weer naar buiten. Heb een jolly bal hangen maar doet er niks mee. Staat gewoon op stro. Hij zuigt alleen maar na dat hij brokken of snoepjes krijgt. Verder niet. Is dit dan iets waar ik mee op moet letten.

dan staat je paard dus 12 uur in een heel klein hok terwijl het geen dag of nachtritme heeft. Gewoon 24/7 naar buiten doen dan hoef je symptomen als luchtzuigen ook niet tegen te gaan. Want dat is puur een symptoom van de verveling die je paard krijgt in de stal. Beestje hoort niet in een stal en hoort lekker buiten te kunnen lopen, 24 uur per dag dus :)

Dat is niet helemaal waar ken aardig wat paarden die 24/7 buiten staan en aan de weipalen staan te zuigen.

Ik heb niet alles gelezen TS maar hij doet het alleen na brok en snoep niet bij ruwvoer? En hoeveel ruwvoer krijgt hij? Dat kan namelijk verschil maken, brok is niet bevordelijk voor maagzweren. Ik ken de conditie van je paard niet maar misschien eens kijken om meer ruwvoer te voeren(evt minder/geen brok)?

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:16

Citaat:
Ze krijgen eerst brok en daarna echt een grote berg hooi. Hij eet wel hooi na zijn brok. Maar niet meteen. Eerst luchtzuigen he *D

Voor de opname van de voedingsstoffen uit de brok is het beter om eerst hooi te voeren, ze maken dan meer speeksel aan, waardoor de brok ook beter verteerd en dus verbruikt wordt. Misschien dat het ook een positieve uitwerking heeft op zijn maag (minder zuigen) om het dan om te draaien.

Ik denk dat het idd lastig te verhelpen is als een paard het al lang doet, vanwege dat endorfineverhaal.
Wij voeren "ad lib" dus 24/7 hooi voor de deur en hebben geen luchtzuigers. Maar durf niet te zeggen dat dat nu dé oplossing is hoor. Ben er wel vrij zeker van dat die van ons geen maagzweren hebben.

Bovendien; ik meende gehoord/gelezen te hebben dat luchtzuigen eigenlijk niet zo schadelijk is als men in eerste instantie altijd dacht (oorzaak koliek). Daar is een vervolgonderzoek op gedaan. Zal er nog eens even op googelen.
Laatst bijgewerkt door Tessabo op 16-03-15 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:21

luchtzuigen is vooral slecht voor de tanden, maar de lucht blijf in de keel hangen dus de connectie met kolieken lijkt eerder te zijn dat het paard in zijn geheel eerder gevoelig is op zijn maag/darmstelsel en daarom sneller kolieker is dan dat het paard koliek krijgt vanwege het luchtzuigen.

Emz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:34

Mijn paard heeft nooit koliek van zuigen zelf gehad, wel van mijn vorige vorige stalbaas die ook dierenarts was zij vond dat hij dik was en moest maar een handje kuil per keer eten, kwam hier te laat pas achter.

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:41

Lees dit net ergens:
Endorfine is o.a. nodig om de spijsvertering te activeren. Dit is ook de reden dat paarden die endorfine tekort hebben tijdens en na het eten gaan luchtzuigen. Tevens werkt endorfine pijnstillend en verbeterd het de gemoedstoestand. Endorfine wordt in de hersenen aangemaakt en onder normale (gezonde) omstandigheden ook in de darm.

Lijkt mij een goede reden om eerst hooi te voeren, daar moeten ze langer op kauwen, doen ze sowieso langer over, zorgt voor een gezond speekselgehalte ... en dus voor een "betere" endorfineproductie ... lijkt mij ...

Emz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:43

Mijn paard zuigt meer met onbeperkt hooi.. Toch geef ik het m wel..

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:45

Citaat:
Mijn paard heeft nooit koliek van zuigen zelf gehad, wel van mijn vorige vorige stalbaas die ook dierenarts was zij vond dat hij dik was en moest maar een handje kuil per keer eten, kwam hier te laat pas achter.

Jee ... dat is wel heel radicaal van haar zeg! En dat voor een DA???

Ik concludeer hier toch voorzichtig uit ... gecombineerd met mijn eigen ervaringen ... dat de darmen van een paard gewoon "gevuld" moeten blijven, net als in de natuur. En ze dus altijd beschikking over ruwvoer moeten hebben. Zodra wij mensen ze op "voerbeurten" gaan zetten (want wij eten toch ook niet de hele dag ...? :+ ) gaat het gewoon mis. Daar zijn ze simpelweg niet op gebouwd.

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:54

Citaat:
Mijn paard zuigt meer met onbeperkt hooi.. Toch geef ik het m wel..

Kijk en dat is dan wel weer vreemd natuurlijk ... zo zijn er vast meer uitzonderingen op onze "verklaringen" ...

Emz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:07

Echt een top DA maar niet heus..
Het blijft ongelofelijk ingewikkeld soms..

JeDe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:46

Mijn paard is al sinds de veulentijd een kribbenbijter. Hij is nu 6. Ik heb al van alles geprobeerd om hem van het luchtzuigen af te krijgen, maar niets helpt. Hij doet het echt extreem, dag en nacht. Pas geleden is hij nog (preventief) behandeld voor een maagzweer, in de hoop dat dat iets zou uithalen, maar geen resultaat.
Nu krijg ik toch de indruk dat hij eronder begint te lijden. Hij is niet dik te krijgen, zijn bespiering ontwikkelt zich niet( behalve zijn nek door het kribbenbijten), en ook zijn leverfunctie is niet 100%. Daar krijgt hij ook wel iets voor, en dat doet hem zichtbaar goed. Maar hij blijft kribbenbijten. Ik ben nu zover dat ik overweeg om hem toch die dieronvriendelijke band om te doen omdat niets anders werkt.
Iemand nog diervriendelijke suggesties?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:06

@JeDe hoe is zij situatie verder qua voer en vriendjes =, buiten staan en werk? Het kan ookdat hij eerder wel klachten had, en het daardoor 'aangeleerd' heeft, en dat is heel lastig op te lossen vaak.

Mijn paardje begon op zijn laatste stal richting luchtzuigen te gaan, beet af en toe vast op dekenstang of staldeur en dan echt al die hoofdbeweging maken. Begin februari verhuist, en hij doet het nu helemaal niet meer gelukkig.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 19:12

Waar bijt hij op? Kun je dat item weghalen?

JeDe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 19:49

Sammie schreef:
Waar bijt hij op? Kun je dat item weghalen?

Zelfs als je hem een halstertouw voorhoudt bijt hij er nog op...

JeDe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 19:53

darkadia schreef:
@JeDe hoe is zij situatie verder qua voer en vriendjes =, buiten staan en werk? Het kan ookdat hij eerder wel klachten had, en het daardoor 'aangeleerd' heeft, en dat is heel lastig op te lossen vaak.

Mijn paardje begon op zijn laatste stal richting luchtzuigen te gaan, beet af en toe vast op dekenstang of staldeur en dan echt al die hoofdbeweging maken. Begin februari verhuist, en hij doet het nu helemaal niet meer gelukkig.

Hij gaat iedere dag naar buiten samen met de andere paarden, daar ligt niet het probleem. Het is waarschijnlijk ontstaan doordat hij bij een pleegmoeder is opgegroeid. Een soort van trauma/stress dus.
Het gaat mij er nu om het kribbenbijten te stoppen omdat hij er van te lijden heeft. Ik zie op dit moment geen andere oplossing dan zo'n akelige band...