6 jarig paard atactisch zenuwprobleem oorzaak niet te vinden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jobamara

Re: 6 jarig paard atactisch zenuwprobleem oorzaak niet te vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:01

Karoune, heel veel sterkte, super spannend. Luchtzakontsteking hier wel gehad maar dat gaf hier andere symthomen.
Benauwd en heel soms snot uit neus.

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 10:06

Jee mirgino wat goed dat je hem niet hebt laten inslapen. Daar kunnen ze dus echt wel veel op zien op deze scan. Hartstikke fijn dat het nu zo goed met hem gaat.

Van Huis uit: ja ik zit ook dringend te wachten op de rhino uitslag maar het kunnen wel 100 dingen zijn, maar rhino werd in eerste instantie aan gedacht. Alleen heeft hij geen koorts gehad, geen slappe staarttonus en er is geen enkel ander paard ziek geweest op stal.

Ik laat hem in ieder geval nooit meer enten. Dat risico durf ik niet meer te lopen.

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 10:06

Dank je Jobamara, ik denk hier zelf ook niet aan eerlijk gezegd.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:31

het was heel triest om te zien hoe erg hij schudde
en ik weet niet wat ik gedaan had als ik niet vlak ervoor mijn paardje in had laten slapen, ik had nu echt van ...niet weer 1 -O-
hij heeft toen wel via die kliniek op pretnisolon gestaan maar werd daar zieker van en ben ik mee gestopt na 30 dgn
en in de winter ging het [ van okt tot febr ]best goed en toen begon hij weer licht te schudden en te kantelen met hoofd
bij elkaar zat paard ff in hele diepe dip, nieuwe baas nieuwe omgeving echt alles anders geen routine meer
hij is heel gevoelig [ helaas] voor stress
maar nu is hij bijna 6jr bij mij en het gaat super!

dus geef nooit op :D !!!!!!

als artsen in deze kliniek het niet weten ga naar een ander :j

hier heb ik een filmpje uit die tijd
http://vidmg.photobucket.com/albums/v40 ... V06244.mp4

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:38

Karoune, het hoeft niet een reactie te zijn op de te enten stof, maar kan ook op de dragervloeistof.
Die van mij krijgt daarom alleen de influenza enting en dan eens in de 3-4 jaar de tetanus, want juist op de dragervloeistof daarvan reageert hij dan weer (kan er toch wel 14 dagen niet lekker van zijn).
Weet je inmiddels al meer van de CT?

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:49

Wat Fannetje zegt klop wel, hier ook 1 die in overleg met da niet meer geent wordt. En ze vinden me een grote zeur denk ik af en toe. Maar ook ik ent apart influenza en eens in de 3/4 jaar tetanus of als ze een echte wond hebben.

Al nieuws, hoop zo op goed bericht.

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 12:11

Ik heb om 11.00 uur gebeld met de kliniek maar niemand kon me wat vertellen alleen dat de onderzoeken daadwerkelijk gebeurd zijn. Tom Marien die de onderzoeken gedaan heeft is aan het opereren en zou me bellen als hij klaar was. Ik weet nu niet of dit een goed of slecht teken is. Vlieg hier tegen de muur op van onzekerheid. Ben zo bang voor slecht nieuws.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:31

Ik snap wel dat zie niets zeggen (doen wij op het werk ook niet ;) ) en dat de arts de uitslag zelf moet geven. Hij beoordeeld de scan en kan bij eventuele vragen van jouw kant ook direct antwoord geven dan.
Hey wel positief blijven denken hoor! :(:)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:36

bij Lingehoeve sturen ze de scan op naar Amerika waar een expert zit die hem beoordeeld
je krijgt dat de dag erop de uitslag
is dat bij jouw kliniek misschien ook?

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 12:44

De uitslag zou direct bekend zijn. Ik ga nu vertrekken richting kliniek. Vanavond breng ik jullie op de hoogte. Bedankt voor de steun!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:08

Karoune schreef:
Ik vind hem eigenlijk niet meer zo slecht. Hij draait goed in stal hij loopt goed want hij trekt me om maar toch is hij niet 100%. Ik denk dat hij wel vervoerd kan worden maar ik wil geen paard mee naar huis nemen dat niet in orde is. thuis kunnen ze niet verder zoeken.
Hoe is het dan met jouw pony afgelopen Nouvel? hebben ze nog een oorzaak gevonden?

Fijn dat 'ie wel duidelijk verbetert in zo'n korte tijd, dat is wel hoopvol!

Die van ons is nog steeds niet goed helaas en zal ook nooit meer goed worden, met veel geluk en de juiste training zal hij heel misschien wel bruikbaar worden voor een beperk werk, maar dat is afwachten.
Op dit moment is hij echt nog niet safe om in te spannen of er op te gaan zitten.
Ze hebben bij hem artrose gevonden tussen de 6e en 7e halswervel en op dat punt zijn ook de zenuwen beschadigd, wat de uitval veroorzaakt.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:41

Wij duimen, positief blijven hoor.

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 19:58

Even weer een update. Er is geen ct scan gemaakt omdat de arts hem niet onder narcose wou brengen te groot risico.. wel een rontgenfoto en ze hebben met een cameraatje zijn tongbeen en luchtzakken bekeken . Dit is allemaal goed. Vooorlopig even geen onderzoeken meer hij blijft op dezelfde medicatie en als hij daarbij nog beetjes vooruitgaat mag hij volgende week naar huis ik moet dan wel thuis nog weken medicijnen blijven geven. Alleen bloeduitslag van rhino en ziekte van lyme moet nog binnenkomen. Het is dan maar afwachten of het helemaal over gaat. Jeuk heeft hij ook nog steeds heeft ook met de zenuwen te maken.

Nouvel wat erg van je paard. Hebben ze die artrose op de rontgenfoto kunnen zien? Of was hier ander onderzoek voor nodig?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 20:42

Tot nu toe gelukkig wel positief nieuws zo te lezen!
Hopen dat de positieve trend doorzet en de bloeduitslagen geen rare dingen aangeven.

Artrose was op de foto's te zien,zenuwschade op de EMG.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:15

Karoune, fijn dat deze onderzoeken goed zijn. Wat voor medicatie krijgt hij?
Zou de jeuk nog iets met voeding te maken kunnen hebben omdat je aangaf dat ze rijkelijk voerde ook ander voer wat jezelf voerd? Misschien je eigen brok/mix brengen. Wat ik nog tricky vind is dat ik er zelf 1 heb die na enting een allergie heeft opgebouwd, dit uitte zich niet direct in ernstige mate maar verergde.
Buiten het voer ook andere stalbedekking, hooi of kuil?
Heel veel sterkte, we duimen dat het steeds vooruit blijft gaan. Knuf voor jullie

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 08:05

Hij krijgt ontstekingsremmers en antibiotica welk soort weet ik niet. De jeuk was een van de eerste symptonen en had hij thuis al. Hij krijgt thuis 1 kg mix en veel hooi afwisselend kuil en droog. Hij staat nu op krullen thuis op stro.afwachten of ik vandaag kan gaan flinke sneeuw en gladheid hier in maastricht. :(
Heb een hele vragenlijst voor de arts gemaakt hopelijk kan ik die dit weekend stellen.
Fijn weekend en ik hou jullie op de hoogte.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 09:14

Jammer dat de CT niet kon, maar gelukkig de rest dus goed, fijn!
Hopelijk zet het herstel goed door.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 09:33

Heftig zeg, wij hebben ook een paard gehad die reageerde op de dragerstof van de entstof..die kreeg erna ook coordinatie problemen, ging raar slingeren en zijn hals waar er geprikt was, werd helemaal dik en stijf en hij kon daar door geen voer meer eten van de grond een paar dagen. Het zou mij dus ook niet verbazen als de enting er bij jouw paard ook mee te maken heeft.

Wij hebben dit paard wel gewoon laten enten maar dan met een andere dragerstof en toen was er niks meer aan de hand.

Heel veel sterkte!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 10:30

Pas ook op jezelf he als het te gevaarlijk is op de weg.

Benta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 13:04

Jeetje zeg! Heel veel sterkte!!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 13:19

Ik kom dit topic nu pas tegen...hopelijk komt er snel duidelijkheid en goed nieuws ! Tom Mariën is een topvent in elk geval :j
Ik las dat het misschien met de enting te maken had? Ik ken hier iemand die z'n poown is ook echt op de sukkel geweest na de enting...heeft bijna een jaar geduurd eer ze erachter gekomen zijn :( En dan nog via een DA in Engeland. :7
Ikzelf heb hier een merrie met rhino staan. Ga straks alle posts en reacties lezen, om geen dingen te schrijven die al gezegd zijn :P

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 14:06

Dank je wel voor jullie fijne reacties.

Pandora wat hebben ze die pony gegeven waardoor hij beter werd? Of ging het na een jaar vanzelf beter.
Jeetje zul jij ook veel zorgen hebben om je merrie. Welke vorm heeft ze en hoe wordt ze behandeld? Ik krijg deze week de uitslag van rhino.

Sterkte met je merrie het is heel zwaar een ziek paard te hebben. Tom is inderdaad top blij dat hij daar is.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 15:02

Ik zoek mij al een half uur rot naar de naam van dat product voor die poown :') Ik ga het wel vinden hoor, maar ben een beetje chaoot in die dingen :D Nee, vanzelf werd die poown niet beter....leverwaardes die heel slecht waren, wou niet meer lopen, verkrampen.. grote ellende dus :(

Mijn merrie is een jaar of 10 geleden besmet geraakt...waarschijnlijk op een wedstrijd. Enige tijd later kreeg ze een paar dagen hoge koorts. Toen ze er weer bovenop was, terug beginnen rijden, maar ik zat net op een pudding....leek wel of ik 2 paarden onder mij had. Om een lang verhaal kort te maken, via een collega-ruiter bij een DA uit de draverswereld terecht gekomen ( daar kennen ze dat rhino probleem al veel langer ) en die heeft zelf samengestelde medicijnen gegeven en 3 maanden rust op de wei. Later nog 2x op controle geweest en toen was het weer goed. :)
Was volgens die DA de neurologische variant...type IV als ik het goed heb ( maar is ook al zo lang geleden :o )
Ze is nu 22 en loopt hier nog altijd fris en fruitig rond. Toen ik ze nog trainde en wedstrijden reed, heeft ze nog enkele malen zo'n koortsopstoot gehad, maar wel in mindere mate als de 1e keer...waarschijnlijk de stressfactor...dat virus '' slaapt '' in hun lichaam en komt tevoorschijn bij verminderde weerstand of stress...
Sinds haar pensioentje nooit meer ergens last van gehad ( behalve van cushing, maar da's een ander verhaaltje :7 )

* Zoekt nu verder naar dat product van die poown * ;)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 15:26

Je hebt pb :D

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 20:31

Pandora bedankt voor je postbus. Alleen zijn bij mijn paard alle bloedwaarden in orde. Wat fijn dat het met je paard goed is gekomen en ze het nu nog zo goed doet. Mocht blijken dat mijn paard rhino heeft kom ik zeker bij je terug.