Paard in laten slapen, hoe gaat dat in zn werk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:26

Yontheke schreef:
Zie mijn vorige reactie hierboven.

Eerst verdoven, dan letterlijk in slaap doen zoals bij een operatie, dan laten vallen, en dan pas de dodelijke injectie.

Zo ging het de laatste keer dat ik er bij was om een paard in slaap te doen ook.Op zich gaat dat heel netjes.
De dierenarts maakt hem eerst suf,als ze suf is krijgt hij een spierverslapper waar op de dierenarts het paard overpakt,laat zitten en zo op zijn zij laat gelijden.Daardoor valt het paard niet met een klap op de grond.En dan gaat de laatste spuit er in.Een zucht,en het was over.
Hij heeft pas het paard van een vriendin ook zo gedaan en ik heb gehoord dat het net zo netjes verlopen is.
Ik denk wel dat het van belang is dat je dierenarts er ervaring mee heeft.

In belgie moet je paard aan de weg liggen,de Rendac neemt het niet vd wei mee,jammer genoeg.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:33

Ik heb het twee keer meegemaakt. Ze kregen allebei drie spuiten. Het eerste paard was bang voor injecties en heeft daarom bewust de eerste spuit, het roesje, op stal gekregen. Daarna zijn we naar de inslaapplek gelopen. Daar kreeg hij een tweede spuit waardoor hij zou gaan liggen, dit wilde hij echter niet. Hij bleef een beetje draaierig op zijn benen staan, uiteindelijk hebben we hem aan de staart omgetrokken en moesten we op zijn hals leunen om te zorgen dat hij niet op probeerde te staan. Dat was een heel naar gezicht. Na de derde injectie blies hij echt zijn laatste adem uit, was een beetje een naar rochelend kuchje.

Het tweede paard ging veel vrediger. Daar hebben ze alle drie de injecties op de inslaapplek gegeven. Na de eerste ging ze al bijna liggen, na de tweede ging ze gewoon rustig liggen alsof ze ging slapen. Na de derde was ze weg.

Twee heel verschillende ervaringen dus. Ik moet wel zeggen, het tweede paard was echt op, de eerste was nog heel levenslustig en sowieso best een vechter (hij had zijn schoft gebroken, maar heeft daar nog een paar weken mee doorgelopen, niks laten merken, totdat hij bijna ging liggen toen er iemand op wilde stappen).

De rendac haalt normaal gesproken alleen op als het dier langs de weg ligt. Wij verplaatsen ze als ze dood zijn altijd met de shovel, maar die mogelijkheid heeft natuurlijk niet iedereen. Als ik het plaatje van jouw wei zo zie, zou het wel kunnen dat hij dicht genoeg langs ze weg is dat ze hem daar wel uit willen halen, zeker als de wei helemaal open kan. Maar daarvoor kan je het beste even de rendac bellen om het te vragen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:34

4 keer meegemaakt (niet met eigen paarden). Alle keren werden er twee spuiten gegeven. Na de eerste spuit gingen ze allemaal rustig liggen en was er van gevecht geen sprake.

Het weidemaatje van mijn merrie is ingeslapen in de wei. Rendac moest hiervoor van de verharde weg af en door de paddock naar de wei, dit was geen probleem.
Mijn merrie stond alle dagen naast haar haar maatje onder het zeil. Toen ze opgehaald werd is ze een paar dagen lang elke keer op die plek waar ze lag gaan staan. Dat vond ik wel heftig om te zien.

zonday

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:41

Ik heb een jaar geleden meegemaakt dat er een paard bij ons op stal werd ingeslapen.
Ik weet helaas niet wat voor spuitjes ze heeft gekregen want ik kon het niet aan om dat te zien.
Wel weet ik dat ze Door rendac is opgehaald uit haar stal.
Maar dat was wel een buitenstal die goed te bereiken was.

Mandarijn12

Re: Paard in laten slapen, hoe gaat dat in zn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:49

Een jaar geleden heb ik mijn paard in laten slapen. Wij zijn ook naar een stukje gras langs de weg gelopen (wel groot genoeg). Daar heeft hij nog wat happen gras gehad. Toen kreeg hij de 1e injectie waarbij hij zou gaan liggen en in zou slapen. Helaas schrok hij nogal van z'n wankelende lijf dus hij ging wat minder vredig aan de grond dan gehoopt, maar verder niets ernstigs hoor. Toen heeft de dierenarts hem heel snel de 2e injectie gegeven omdat hij niet goed kon liggen i.v.m. twee verlamde stembanden (en wat wellicht nog meer...). Ondanks dat hij redelijk lomp ging liggen vond ik het geen 'extra' naar gezicht. Nu staat hij in de weilanden waar het gras altijd groen is...

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:54

Ik heb anderhalf jaar geleden onze oude merrie op de kliniek in laten slapen.Toen we aankwamen op de kliniek kreeg ze een spuitje om rustig te worden. Toen de 2e spuit (narcosespuit) ze ging heel rustig neer ..... de dierenarts en de assistente hebben haar heel netjes neergelegd. Toen kreeg ze de laatste spuit, een zucht en ze was weg.

We kregen 2 dagen later nog een kaart van de dierenarts, echt heel lief!

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:14

Rendac heeft nog een speciale service, zodat ze wel opgehaald worden uit weiden enz. Echter daar zijn kosten aan verbonden. plus minus 500,-, maar precies zou je even moeten nakijken op hun site.
Ook heb ik altijd begrepen dat dieren die aan de weg liggen wel afgedekt moeten worden, dit in verband met omstanders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:27

Het is inderdaad verplicht om kadavers af te dekken, dit wordt ook altijd vermeld als je de rendac belt (iig bij runderen wel).
Rendac mag op het erf komen, maar alleen als je een erf abonnement hebt.
Rendac mag dan op het erf, maar moet wel op de verharding blijven (dus die kan je paard niet uit de stal slepen of uit het weiland halen).

Heb je geen erf abonnement, mag rendac niet op je erf komen en zul je je paard aan de openbare weg moeten leggen.

Rendac heeft ook een individuele ophaalservice speciaal voor paarden. Hierbij mogen ze wel in de wei komen, mits goed bereikbaar (dus geen modder waar ze in weg kunnen zakken).
Deze service kost een paar honderd euro meer dan de reguliere ophaalservice.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:27

Die speciale ophaal service is ervoor dat alleen jouw paard gehaald wordt en niet in de grote wagen bij andere.
Inslapen hier altijd vredig gegaan, 1e spuit verdoving spierverslapper, veearts neemt het paard even van je over om hem neer te leggen zodat dat rustig verloopt, hierna als ze liggen geven ze je nog de gelegenheid om afscheid te nemen, dan als jij zegt oke krijgen ze de definitieve spuit en dat gaat heel snel.
Rendac haalt normaal op aan openbare weg, wel afdekken maar kan ook op het erf ophalen zal best verhard moeten zijn en omdat ze de banden moeten reinigen voordat ze weer de openbare weg opgaan betaal je iets meer dat was geloof ik iets van 4,- euro.
Zou gewoon even bellen de datum weet je al kan je vooraf de afspraak maken hoef je niet meer te bellen als het net gebeurd is. Heel veel sterkte
Zie net bericht hierboven ik had geen erfcontract maar gewoon particulier en kon toch toen ik belde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:36

Ik lees nu over 2 methodes, (2 spuiten of 3 spuiten), is dit iets waar je zelf voor kan kiezen? Als ik de ervaringen zo lees spreekt de methode met 3 spuiten mij meer aan.
Het paard zit nog vol met levenslust, toont absoluut niet oud of zwak (is ze ook niet, is pas net 16 alleen haar been zit in de winter tegen) dus ze zal niet makkelijk toegeven aan de dood vrees ik..

Dit is haar, het linkervoorbeen (achterste voorbeen) is het kromme been, en zoals je kan zien slaat ze daarmee meer voor zich uit ''op'' het water, en met haar goede voorbeen haalt ze veel meer uit, schept ze als het ware het water over haar buik.. Ze kan haar kromme been niet meer goed buigen (strekken gaat prima) door de woekering. In de droge periodes gaat ze goed, kan ze zonder medicatie af. In de natte periodes dan is de bodem erg zwaar (vacuüm effect) en dan loopt ze ook zichtbaar een stuk slechter.. Ze krijgt dan ook duivelsklauw (als pijnstiller) om het scherpe randje te verzachten. Maar we weten allemaal dat het slechts rekken van tijd is.. Om deze reden willen we haar ook de lente en zomer nog geven om te genieten, en willen we haar laten gaan voor dat het weer nat en koud wordt..

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:47

volgens mij ligt het ook aan de veearts of het rustig gaat of niet. Ik heb in oktober een pony in laten slapen en dat ging heel erg netjes. De veearts schatte alles perfect in en heeft hem zelfs nog even recht gelegd zodat hij gemakkelijk opgehaald kon worden.
De Rendac wilde bij mij niet komen, omdat ik geen postcode heb (buitengebied) en niet aan een verharde weg zit (onverhard pad met kuilen en gaten) Ik heb mijn pony door de plaatselijke loonwerker op laten halen en bij hem voor de dam is hij opgehaald. Hij zit aan de dagelijkse route van de Rendac, dus voor half 8 's morgens was de pony al weg. De loonwerker heeft hem 's avonds in het donker opgehaald bij mij en op een platte wagen door het dorp naar zijn bedrijf gereden. Heb er niemand over gehoord, dus hij heeft het heel netjes gedaan.

Mijn paard en ezel hebben afscheid kunnen nemen, ik heb de draden open gezet en het paard heeft staan snuffelen en was er snel klaar mee, de ezel durfde er niet naartoe, ook niet met halster en touwtje, die flipte de pan uit. Het was dan ook zijn vriendje die daar lag. Ik heb hem maar niet gedwongen en het zo gelaten.

Mijn paard heeft 2 dagen in een hoekje van de paddock richting bos staan kijken en staan hinniken, de pony ging wel eens een half uurtje met een oma&kleinkind dat bos in. Paard heeft echt staan wachten of ie nog terugkwam.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:48

Ik kon zelf kiezen. De DA die die dag kwam heeft zelf ook paarden. Ik heb haar gevraagd waar ze zelf voor zou kiezen en zij heeft aangegeven dat het narcosemiddel niet echt iets toevoegd in haar ogen. Ik heb daarom gekozen voor het roesje en daarna euthasol.

Vorige week is helaas de 10-jarige merrie van een vriendin van mij ingeslapen. Dat is op dezelfde manier gegaan. Die zat ook vol levenslust, maar ook die is rustig gegaan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:57

Alvast heel veel sterkte. Je zou Rendac kunnen bellen met deze vraag of ze met hun grijparm ver genoeg kunnen komen om je merrie op te pakken. Kies je voor de individuele service dan maakt het niet uit maar ze ligt. Alleen is deze optie wel flink duurder dan de standaard variant van ophalen.

Wij hebben het twee keer meegemaakt met een paard en een aantal keren met honden.

In alle gevallen kregen ze eerst een kalmerende injectie. Als die eenmaal goed was ingewerkt den slaapmiddel erover heen. Hier gingen ze uiteindelijk van liggen op een rustige manier. Eenmaal heel diep in slaap en wij waren er ook klaar voor werd de dodelijke injectie gegeven. Eigenlijk volgde de dood snel daarna al op een rustige manier.

Vooral onze oude merrie was een echte vechter maar het inslapen ging kalm en vredig. Ze was op en gaf ook duidelijk aan dat haar tijd gekomen was. De dierenarts die ze normaal echt haatte werd zonder problemen begroet. De eerste injectie hier inderdaad ook op stal, de kalmerende. We zijn daarna met haar naar de inslaap plek gelopen waar ze ook wat grasjes kon eten nog. Dit was ook een plek op het pad richting wei.

Daar heeft de dierenarts de rest gedaan. Toen ze eenmaal overleden was is de rest van de groep waar ze leidmerrie van was naar buiten gelaten. De meesten zijn even gestopt om bij Karuna te ruiken of te blijven stilstaan even. Om daarna verder te gaan richting wei. Alleen onze merens heeft echt tijd genomen voor het afscheid. En is ook in een klap volwassen geworden en leidmerrie, terwijl we daar veel problemen mee verwachtten omdat zij totaal niet zonder Karuna kon.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:57

In mei is mijn pony ingeslapen. Heel erg fit en een enorme deugniet maar doordat er door zijn artrose hoogstwaarschijnlijk iets afgebroken was in zijn achterhand, moesten we hem zeer onverwachts en in zeer korte tijd laten inslapen. Nou is het bij ons totaal niet prettig gegaan en ik zou je dan ook willen aanraden duidelijke afspraken te maken met je DA. Omdat de pony al jaren bij zijn vriendje stond, hebben we hem in de wei laten inslapen. Dit ging alleen veel te snel zonder enige waarschuwing en voordat ik het wist viel mijn pony letterlijk op de grond. Blijkbaar had de DA tijdens het inspuiten van het eerste spuitje aangegeven dat ik hem moest laten hangen op het halstertouw om hem vervolgens te laten zakken. Ja dat had de beste DA wel even iets rustiger mogen zeggen en niet terwijl de pony op de grond viel. Maar ook tijdens het toedienen van het tweede spuitje was hij nog niet rustig en hij heeft dus wel een flinke tijd stuiptrekkingen gehad. Ondertussen ging zijn vriendje aan de andere kant van het hek volledig door het lint dus ik ben daar heen gegaan en heb hem nadat de DA hem officieel dood had verklaard, er bij gelaten. Dit hebben we ook een hele dag toegelaten omdat op het moment dat we ze wilden scheiden, zijn vriendje weer door het lint heen kwam. Uiteindelijk is hij rustig gaan eten en af en toe nog even snuffelen en wat duwen maar op deze manier is het afscheid wel goed gegaan. Geef de kudde echt de tijd om afscheid te nemen want onze andere pony had duidelijk nog geen vrede met de situatie toen we de pony gingen afdekken. Hij trok letterlijk het zeil weg om weer aan de pony te kunnen snuffelen. Ook de dagen daarna bleef hij maar hinniken en rond rennen (wat hij ook doet als we gaan rijden met één van de anderen); hij was duidelijk aan het wachten tot zijn vriendje terug kwam. Dit nam gelukkig na een week steeds meer af. Je merkt vanzelf waar je paarden behoefte aan hebben, hier was het iig erg duidelijk wat de rest er van vond. Het andere paard wat hier pas een jaartje staat, had er namelijk geen omkijken naar.

Al met al hier dus totaal geen fijne ervaring maar dat lag vooral aan de botheid van onze DA. Mijn advies is dan ook overleg goed met je DA, geef aan hoeveel levenslust jouw paard nog heeft en maak een duidelijk plan. Vooral omdat je nu 'rustig' de tijd hebt om hier over na te denken, zou ik dit nu alvast bespreken zodat je tegen die tijd niet voor verassingen komt te staan. Heel erg veel sterkte en hopelijk kan je het een goed plekje geven.

Qua ophalen was het hier geen probleem dat hij in de wei lag, maar dat kwam omdat de wei langs de weg was. Ze konden hem zo over het hek heen optillen.
Laatst bijgewerkt door Kyrseltje op 16-01-15 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:59

Ik heb verschillende dingen gezien.

En het is enorm dierenarts verschillend met hoe het gaat.

1 maal, een paard met hevige koliek.
Kreeg eest een roesje. Daarna de slaapprik en werd hij om gelegd.
Omdat het paard dus sliep, voelde hij alles zo goed als niet meer.
Daarna de dodelijke dosis.
Dit is inderdaad een dosis, dat het hartspier verlamd raakt.

Deze wordt Intraveneus gegeven.

1 maal. met 2 prikken.
Eerst een slaapmiddel om te gaan liggen.
Daarna de dodelijke dosis in het hart.

Er was voldoende gegeven, maar er was wel veel stuiptrekking te zien.
Er was geen hartslag meer te voelen....

In principe gaat het heel rustig...

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:05

Bij ons werden de ingeslapen pony's Door de boer de schuur in gesleept omdat we ze aan de weg niet kwijt kunnen, we een landwinkel op het erf hebben en omdat er kinderen op het erf lopen. Rendac wagen kan zo de schuur inrijden, kostte ook niks extra. Onze pony ging niet makkelijk, niet fijn. Mijn voorkeur gaat nu dan ook uit naar schieten maar idd liefst op eigen terrein ivm de kudde. Ik weet niet of dit kan eigenlijk.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:28

Yontheke schreef:
Ik heb in mei mijn bijna 3 jarige haflinger moeten laten inslapen omwille van spat in zijn spronggewricht. Ik heb vooraan aan de wei een poort (landbouwingang) en ben met hem lekker met de dierenarts naar voren gewandeld, hij heeft nog een tak met bladeren van de grond genomen en gek mee staan doen, hij heeft nog een appeltje gekregen. Toen heeft ze hem ingespoten met verdoving waar hij wat suf van werd. Heb ik nog even lekker met hem staan kroelen. Als hij suf genoeg was, heeft ze hem in slaap gespoten (zoals ze een operatie ondergaan) hebben we hem laten omvallen vlakbij de poort. Daarna heb ik een momentje genomen met hem en heeft ze hem de dodelijke injectie gegeven.

Ik heb nog nooit zoiets vredigs gezien. Paard heeft enkel een paar keer zwaar geademd. Niks van stuiptrekkingen of rare toestanden of gaan lopen etc.

Dit ging zoals in een boekje en als ik het over zou mogen doen, deed ik net hetzelfde.

Daarna hebben we de poort opengezet en hebben we hem aan zijn benen 3 meter vooruit getrokken zodat hij op de landbouwinrit vlak naast de baan lag en hebben hem onder zeilen gelegd.

Ik had een afspraak met Rendac gemaakt voor de volgende dag.
Hij is om 18:30u ingeslapen en de volgende ochtend om 8:45u is hij opgehaald.

Niet banketstaaf bedoeld ofzo hoor, maar gewoon benieuwd. Een paard dat spierverslappers heeft gekregen, kan toch ook geen stuiptrekkingen krijgen?

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:30

Ess_Ramona schreef:
Allereerst, sterkte :(:)!

Ze krijgen eerst spierverslappers, dan gaan ze op de grond liggen, en daarna krijgen ze een spuitje dat ook het hart stopt.

Rendac haalt volgens mij alleen dieren op die afgeschermd zijn. Dus met een groot zeil er om heen. Ik hoorde dat ze dieren die open en bloot liggen niet worden opgehaald. Of ze haar in de wei ophalen durf ik je niet te zeggen eerlijk gezegd.

Paarden gaan gewoon onder narcose. :) geen spierverslappers.. dat zou wel heel zielig zijn,.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:35

[***] schreef:
Yvank_ schreef:
Ik heb mijn paard naar de kliniek gebracht voor inslapen, bewust want ik wou niet dat ze hier aan de weg kwam te liggen waar dan kinderen langs zouden komen (wij wonen midden in het dorp) .

Mijn paard kreeg eerst een roesje, dus spierverslapper hier werd ze al heel erg suf van. Toen ging ze naar de inslaapruimte waar ze tegen 2 wanden aan werd gezet. Hier kreeg ze een narcose waardoor ze gaan liggen. Die wanden voorkomen dat je paard omvalt dus ze kunnen het paard heel gecontroleerd neerleggen.

Na de narcose was ze al in een enorm diepe slaap. De DA waarschuwde dat ze van de 3e , de definitieve, spuit nog wat stuiptrekkingen kon gaan geven. Dit is allemaal niet gebeurd, de spuit ging eraan, ze haalde nog 1x diep adem en toen was het over.

Deze ervaring heb ik ook. Gelukkig niet mijn eigen paarden maar met paarden van vriendinnen.

Deze ervaring deel ik. Ik heb ervaring met slachten, thuis inslapen (bij koliek) en in de kliniek, en als ik de keuze heb, doe ik weer in de kliniek...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 19:51

Emmaa_ schreef:
Het hart is ook een spier, dus ik ga ervan uit dat het middel dat hierboven beschreven wordt gewoon een extreem sterke spierverslapper is. Kan uiteindelijk ook een hartstilstand veroorzaken, maar lijkt mij niet de prettigste manier om te gaan voor het paard.

Nee, dat middel bestaat uit meerdere bestanddelen.. het eerste zorgt volgens mij voor uitval van het neurologische systeem.. het andere bestanddeel werkt langzamer en legt het hart uiteindelijk stil. maar er schijnen wel wat discussies daarover te zijn..

mijn voorkeur zou ook de drie injecties hebben.. roesje> slaap> fatale injectie direct in het hart (dan kan er ook niet gevochten worden) de reden dat de diepe comateuze slaap vooraf gaat is omdat de directe injectie niet pijnloos kan worden toegediend, maar wel het meest effectieve, zekere en vredigste manier is.. bij andere injecties zijn er gevallen waarbij het hart maar niet wil stoppen en er soms nog meer injecties nodig zijn, wat voor de eigenaren soms best traumatisch kan zijn (voor het paard zal er weinig verschil zijn als het eenmaal ver onder zeil is).

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 20:42

Bij mijn paard ging het inslapen afgelopen september heel vredig, zoals je hoopt als eigenaar.

Hij kreeg eerst een roesje, hetzelfde als gebruikt wordt voor tandartsbehandeling of andere medische ingrepen. Daarna kreeg hij narcose en zakte daarmee rustig door zijn benen. Toen hij lekker lag te slapen met zijn hoofd op mijn schoot kreeg hij de laatste dubbele injectie. Ook gewoon in een ader. Eigenlijk was dat gewoon een overdosis narcose middel. Hij ademde nog een paar keer en toen was hij weg.

Van te voren heb ik dit goed besproken met de dierenarts. Dit is de manier waarop hun dat altijd doen en ook de manier waarop ik wilde dat het zou gebeuren. Eigenlijk is het bijna hetzelfde als een castratie, liggend op het land, op die laatste injectie na. Als ik die had tegengehouden dan was mijn paard gewoon weer wakker geworden.

Wat ik belangrijk vind is dat ze dus wel eerst het roesje krijgen en niet direct het narcose middel. Daar kunnen paarden van in paniek raken als ze zichzelf weg voelen zakken. Het roesje zorgt er juist voor dat ze daar niet meer zo bewust van zijn. Informeer daar naar bij de dierenarts, want zoals je ook in dit topic kan lezen doet nog niet elke dierenarts het op deze manier.

Heel veel sterke. En het is inderdaad fijn als je je paarden nog de tijd geeft om afscheid te nemen. Dat is erg mooi om te zien en de beste manier voor hun om te accepteren dat hun maatje er niet meer is.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 23:05

Zelf een paard laten inslapen.

Volgens mijn DA is het vooral belangrijk dat de dosis van de 1e spuit ruim voldoende is.
Vaak wordt die te licht gegeven waardoor een paard gaat vechten. Als de eerste spuit zwaar genoeg is gaan ze liggen en kan de 2e dodelijke spuit gegeven worden.

Bij mijn merrie was het absoluut heel rustig. Na de 1e spuit lag ze heel rustig alsof ze sliep, met de 2e spuit was ze zo echt weg.

Het zou nog wel uit kunnen maken hoe het paard er aan toe is. Mijn merrie was oud en op, het was goed geweest.

Overleg goed met je DA dat de dosis dus echt voldoende is, ook al kost dat misschien meer.

Mijn andere twee paarden mochten erna nog bij haar kijken, maar eigenlijk boeide het ze niet. Terwijl ze een hele hechte kudde van drie waren. Ik denk dat ze al wisten dat het over was en er vrede mee hadden.

Veel sterkte.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 23:14

Ik zou met je dierenarts overleggen hoe het precies gaat.
Mijne heeft een roesje gekregen, toen is er een canule ingebracht om niet meer te hoeven spuiten.
En daarna was het wisselend per dierenarts wat en wanneer ze precies inspoten.
Namelijk nog een sedatie en spierverslappers. Eenmaal liggend het fatale middel.

Ik heb mijn pony's er nadien wel bijgelaten. En zeker toen mijn merrie overleed heeft haar zoon heel uitgebreid bekeken en gesnuffeld. Heel bijzonder om te zien.

Ik heb ze in de wei laten inslapen, daarna met een tractor aan de weg gebracht omdat Rendac wel zijn eisen heeft als je de gewone ophaling van ruim 25 euro wilt. Anders ben je een stuk meer kwijt.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 23:23

Van de zomer mijn 3 jaar jonge hengst in moeten laten slapen. Absolute vechter, heeft bijna zijn hele leven geknokt tegen pijn. Maar ging heel rustig.

Eerste sluit erin en toen naar de plek gelopen waar het moest gebeuren. Of er toen nog iets in je gegaan weet ik niet, dat deel heb ik nog steeds niet helder. Maar hij stond wel stevig genoeg om de hemel op zn hoofd te laten vallen zonder om te vallen dus moest zetje hebben. Dat vond ik wel naar. Maar dat op zich ging ook netjes en rustig en toen hij lag heeft hij zijn hoofd niet eens meer opgetild. Toen de laatste spuit erin en is hij heel rustig en snel weggezakt. Paar keer diep ademen en hij was weg... Niet vechten helemaal niks. Grote vriend was op van de pijn...
Heb mijn merrie wel afscheid laten nemen, ze zijn toch 1,5 jaar met mij samen een soort team geweest. 2x verhuisd, naast elkaar op stal gestaan... heb haar aan een touw meegenomen naar hem toe en ze schrok echt toen ze zag dat hij daar lag. Daarna brak ze mn hart door zeker een half uur te proberen hem wakker te maken. Duwen, happen, zn hele lichaam ging ze af en tussendoor gilde ze af en toe, ze begreep er echt niks van. Op een gegeven moment heeft ze zich er bij neergelegd en is ze gaan grazen, wel nog een hele tijd bij hem in de buurt gebleven. Ik zou altijd kiezen voor afscheid laten nemen baat het niet dan schaadt het niet.

Hij kon gewoon op het weiland blijven, was wel wei aan de weg met een brede opgang en hij lag op een paar meter van de ingang. Rendac ben ik niet bij geweest maar mn vader wel en is probleemloos gegaan. Had hem inderdaad wel afgedekt.

Ging gelukkig allemaal echt heel vredig en rustig. Ondanks dat hij dus echt geen watje was, ik noemde hem altijd een oorlogspaard zoals de bedoeïenen hem graag zouden hebben gehad.... maar dit ging zo vredig en rustig.

Sterkte in elk geval, blijft waardeloos.

FloorReniers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 09:46

Met rendac kun je gewoon overleggen dus daar zou ik niet te moeilijk over doen.

Ik heb 2 paarden in moeten laten slapen, een oude en een jong paard. Allebei gewoon in een wei bij mijn pensionstalling. Allebei de keren werden ze eerst zo verdoofd dat ze gingen liggen ( ze vallen om maar DA begeleidde ze daarbij goed). Daarna kregen ze de definitieve spuit, het jonge paard was vrijwel direct overleden maar bij de oude heeft het wat langer geduurd. Ze bleef maar ademen maar was wel volledig buiten bewustzijn en gewoon rustig. De DA zei dat het waarschijnlijk lag aan slechtere vaten en hart, het gif pompt dan niet snel genoeg rond.

Bij beide paarden heb ik een goed gevoel aan overgehouden. Ze hebben totaal geen stress ervaren en dat staat bij mij voorop! Succes met je beslissing en maak je niet te druk het is het laatste goede wat je voor je paard!