prikkeldraadwond(foto's kunnen als schokkend worden bevonden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xLIESSSx

Re: prikkeldraadwond(foto's kunnen als schokkend worden bevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:04

Ik heb vandaag nét hetzelfde ontdekt bij mijn merrie... :'(
Echter geen flauw idee hoe ze eraan komt, maar ik vermoed dat ze over de draad (zonder prikkels) is willen springen en hierbij haar been heeft opengehaald aan het paardenlint... :/

In ieder geval...
Bij mij is er niks gehecht kunnen worden, de wond is wel mooi uitgekuist. De DA heeft mij echter wel schrik aangejaagd, want als haar gewricht is geraakt is dit geen goed nieuws :'(
Wat heb jij te horen gekregen van je DA ??
Kan nu wel wat steun gebruiken, want ben er echt niet goed van...

Morgen zal ik hier eens foto's posten en een update...
DA komt morgen opnieuw de wond verzorgen, nu zit ze lekker dik ingepakt op stal.

sellesob

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:21

hoihoi, helaas kan ik hier maar al te goed over meepraten 5 mei 2014 is mijn paard in het schrikdraad gekomen en tot de dag van vandaag is het nog steed niet dicht, het is inmiddag 2 keer open gesprongen en de tweede keer met een gat van 1,5 cm diep

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 19:33

xLIESSSx schreef:
Ik heb vandaag nét hetzelfde ontdekt bij mijn merrie... :'(
Echter geen flauw idee hoe ze eraan komt, maar ik vermoed dat ze over de draad (zonder prikkels) is willen springen en hierbij haar been heeft opengehaald aan het paardenlint... :/

In ieder geval...
Bij mij is er niks gehecht kunnen worden, de wond is wel mooi uitgekuist. De DA heeft mij echter wel schrik aangejaagd, want als haar gewricht is geraakt is dit geen goed nieuws :'(
Wat heb jij te horen gekregen van je DA ??
Kan nu wel wat steun gebruiken, want ben er echt niet goed van...

poeh niet goed inderdaad, bij mij konden ze snel vaststellen dat er niks aan de pezen en gewrichten was. Ze heeft antibiotica en pijnstillers gehad voor een lange tijd en moest de eerste week absolute stalrust en 2x daags het verband vervangen de wond insmeren en weer inpakken goed schoon spoelen met een spullie. Ik kan je dit zeggen gewoon blijven volhouden heb ik ook gedaan!! Ze hebben me vaker gezegt dat het bijna het einde was gelukkig gaat het nu super goed, honingzalf van mesitran is in elk geval hartstikke goed dat ben ik nu een goede 3 maanden aan het gebruiken en de wond gaat met sprongen vooruit

Morgen zal ik hier eens foto's posten en een update...
DA komt morgen opnieuw de wond verzorgen, nu zit ze lekker dik ingepakt op stal.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 19:37

Ahum mijn antwoord is verdwenen,
maar bij mijn paard was niks aan de gewrichten dit was al snel te merken omdat ze er gewoon op bleef staan, dit is ook heel belangrijk dat ze er niet kreupel op gaan lopen.
Ik zou ook vragen voor mesitran honingzalf deze werkt zeer goed en vind het jammer dat ik hem niet eerder ben gaan gebruiken! Als je verder nog iets wilt weten kun je me altijd wat sturen en wil je graag helpen enalles!!! Houd me op de hoogte

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 19:38

sellesob schreef:
hoihoi, helaas kan ik hier maar al te goed over meepraten 5 mei 2014 is mijn paard in het schrikdraad gekomen en tot de dag van vandaag is het nog steed niet dicht, het is inmiddag 2 keer open gesprongen en de tweede keer met een gat van 1,5 cm diep

Poeh heftig! De honingzalf al eens geprobeerd? ?

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:40

Jeetje!! Schrok erg van de foto's!! Vreselijk als je je paard zo moet zien! Mijn paard heeft vorig jaar ook een wond gehad aan haar been, maar dat was niet zo gigantisch als dit! Ze heeft wel even aan de antibiotica en vochtafdrijvers gestaan, en daar is nu niks meer van te zien gelukkig!

De laatste foto is wel een gigantische vooruitgang! Super!

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:23

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:33

wat heftig zeg!

mn pony is vroeger met de hele kudde ontsnapt, en door t stroomdraad gegaan, het is zodanig hard gegaan dat het draad zn pees heeft beschadigd. hij is bijna 1,5 jaar uit de run geweest. hij heeft ipv peesweefsel nu botweefsel, hij loopt prima, maar geweldig niet. hij heeft geen pijn! op een onderlinge wedstrijd hebben ze hem zelf nog kreupel genoemd, maar toen het hele verhaal uitgelegd, dat hij dusdanig zijn been zo draait, en hij zich soms verstapt. hij heeft ook rugklachten gekregen op dat tijdstip rond de onderlinge. toch een mooie 2 keer 190 pnt. gereden!
hij heeft de hele nacht toen rondgestrompelt, en door sloten moeten kruipen om weer terug te komen bij stal. was s'avonds gebeurd en pas de volgende ochtend gezien. de helft van de kudde liep nog in de buurmannen hun land, en de andere helft was terug..

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:36

Joolien schreef:

Deze foto's heb ik haar al laten zien :D

Ik las de topictitel en dacht, o, daar zou nog intressante informatie in kunnen staan voor Natalie :P
Het gaat zo ontsettend veel beter nu :)
Het is bijna niet te geloven maar toen de wond zo heel erg was zag het er in het echt nóg erger uit als op de foto's...
Het is echt heel erg mooi aan het genezen! Ik ben benieuwd naar volgende week :)

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 21:48

Jesus Xliesx die wond vind ik nog vele male erger dan van mijn paardje!! Heel veel succes ermee, hoe was het vandaag gegaan??? Nog wat gehad aan mijn mail? Nogmaals zolang ze erop blijft staan zal ze niks aan de gewrichten hebben, steefs goed schoon blijven maken dat ook niks erin kan en lekker blijven inpakken! Succes ermee en houd me maar op de hoogte, ik zou trouwens zeer zeker die wondverzorger alex brander een maitje sturen! Denk dat je daar veel aan hebt

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 21:49

romyloverrr schreef:
Joolien schreef:

Deze foto's heb ik haar al laten zien :D

Ik las de topictitel en dacht, o, daar zou nog intressante informatie in kunnen staan voor Natalie :P
Het gaat zo ontsettend veel beter nu :)
Het is bijna niet te geloven maar toen de wond zo heel erg was zag het er in het echt nóg erger uit als op de foto's...
Het is echt heel erg mooi aan het genezen! Ik ben benieuwd naar volgende week :)

wat leuk jij ook hier haha, jah heb ze gezien vind het allemaal maar griezelig uitzien, kijk ook liever niet terug naar de foto's van lot der been

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:50

Indrukwekkende wond zeg! Is mooi aan het helen in ieder geval. Heb zelf zoiets ook meegemaakt aantal jaar geleden met jong paard maar die wond (op schouder) is heel goed genezen met destijds nieuwe gel Vulketan. Nu niet meer in NL verkrijgbaar volgens mij. Mesitran ken ik niet maar verkrijgbaar via DA neem ik aan?

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 22:15

Tessabo schreef:
Indrukwekkende wond zeg! Is mooi aan het helen in ieder geval. Heb zelf zoiets ook meegemaakt aantal jaar geleden met jong paard maar die wond (op schouder) is heel goed genezen met destijds nieuwe gel Vulketan. Nu niet meer in NL verkrijgbaar volgens mij. Mesitran ken ik niet maar verkrijgbaar via DA neem ik aan?

Mij is verteld dat de vulketan alleen tegen wildvlees is en de wondheling benadeeld. Heb wel een tube nog liggen tegen het wildvlees.
Mesitran ia overal verkrijgbaar ik krijg het zelf via een site van een wondverzorger die mij potjes van 250gr kan aanbieden. Heel fijn want grote wond vraagt ook grote pot, ben ongeveer 100,- kwijt aan 2 potten incl verzenden

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:31

Vandaag stond de wond er hetzelfde bij als gisteren :) (wat goed is natuurlijk, er zit geen ontsteking op (voorlopig)).
DA controleerde haar temperatuur nog eens en Zelda maakt geen koorts. Verder loopt ze ook redelijk normaal op het been en loopt niet echt kreupel vind ik persoonlijk. Ze kan echt gewicht zetten op het been en heeft er geen last van voor de rest. Ze heeft ook een goede eetlust, wat uiteraard ook belangrijk is ! Ze heeft ook nog steeds haar frisse blik :)

Vandaag kwam de DA voor de laatste keer, volgende keer is binnen 10 weken.
Nu is het aan mij om het te verzorgen, maar gelukkig krijg ik hulp van de stalhouders :) Zij zullen Zelda ook nog antibiotica blijven inspuiten en haar ontstekingsremmers via een pasta toedienen.

Inmiddels ziet het er zo uit (na verwijderen van verband):
http://i62.tinypic.com/2vnhrbb.jpg
-> het onderste, gezakte weefsel is weggesneden na deze foto.

En mooi ingepakt (bloed is van het wegsnijden van een stuk weefsel):
http://i57.tinypic.com/262ms7p.jpg

En haar lieve koppie in de stal <3 :
Afbeelding

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 17:51

Gelukkig gaat het zo goed!!! Dan maar duimen dat het ook zo blijft gaan!!!

IngeCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:56

Op de middelste foto's ziet het er toch wel vrij extreem uit, jeetje! Nare plek ook om zo'n wond te krijgen. Gelukkig geneest het zo goed!

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:53

Mijn paard is ruim twee jaar geleden een grote draadwond opgelopen. Alleen lager op het achterbeen. Bij hem heeft het draad er praktisch helemaal omheen gezeten, maar vanaf de zijkant tot de achterkant ( +_ 20 cm) Na één week is de afgestorven huid eraf gekomen en gebleken dat zelfs zijn bot een inkeping had van het draad. Hij heeft géén moment kreupel gelopen, maar het heeft ruim 9 maanden geduurd voordat het dicht was. Metrisan heeft gigantisch goed gewerkt.
Mocht je vragen hebben ;) pb-en kan altijd

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 22:55

Fritsiej schreef:
Mijn paard is ruim twee jaar geleden een grote draadwond opgelopen. Alleen lager op het achterbeen. Bij hem heeft het draad er praktisch helemaal omheen gezeten, maar vanaf de zijkant tot de achterkant ( +_ 20 cm) Na één week is de afgestorven huid eraf gekomen en gebleken dat zelfs zijn bot een inkeping had van het draad. Hij heeft géén moment kreupel gelopen, maar het heeft ruim 9 maanden geduurd voordat het dicht was. Metrisan heeft gigantisch goed gewerkt.
Mocht je vragen hebben ;) pb-en kan altijd

Wat fijn dat het wel goed geheeld is! Moet zeggen ik zie wel elke paar dagen een goede verbetering bij mijn paard der wond! Dus kan zeker niet klagen. Ze heeft wel nog een paar extra wondjes door het verband helaas dus ben erg blij dat ze dat nu niet meer hoeft

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:15

NatalieLot schreef:
Tessabo schreef:
Mij is verteld dat de vulketan alleen tegen wildvlees is en de wondheling benadeeld. Heb wel een tube nog liggen tegen het wildvlees.
Mesitran ia overal verkrijgbaar ik krijg het zelf via een site van een wondverzorger die mij potjes van 250gr kan aanbieden. Heel fijn want grote wond vraagt ook grote pot, ben ongeveer 100,- kwijt aan 2 potten incl verzenden

Dat zou best kunnen, wij smeerden het er elke dag op nadat we de wond hadden uitgespoten met de waterslang. Heel af en toe moesten we toch wat dood weefsel verwijderen, zwart aan de uiteinden vaak. Maar verder is het mooi geheeld eigenlijk. Je ziet wel een litteken natuurlijk, en kleine verdikking erboven door vocht, maar ze heeft er absoluut nooit meer last van gehad. Zat hoger op de schouder, pakweg 20/30 cm breed en heel diep. Voornamelijk spierweefsel daar, dat reageert misschien toch anders dan onder aan het been.

sellesob

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:56

@NatalieLot nee dit heb ik niet gebruikt omdat mij dit is afgeraden door de da ivm wildvlees.. wij hebben inmiddels te horen gekregen van een andere da die mijn paard wel wou overnemen als 'projectje' dat het aller beste was geweest om direct een operatie te ondergaan dit is ons echt nooit aangeraden door onze da.. de kliniek heeft gezegd dat als wij de wond zo verder laten genezen als nu er een te grote kans bestaat dat de wond later weer voor dus de 3de keer open zal gaan.. een operatie die voor ons paard nog kan helpen kost €3000 dit word ons echt te gek en wij zijn ten einde raad, ik hoop dat het met jouw paardje wel goed af loopt! in elk geval ontzettend veel sterkte.. :(:)

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 18:19

sellesob schreef:
@NatalieLot nee dit heb ik niet gebruikt omdat mij dit is afgeraden door de da ivm wildvlees.. wij hebben inmiddels te horen gekregen van een andere da die mijn paard wel wou overnemen als 'projectje' dat het aller beste was geweest om direct een operatie te ondergaan dit is ons echt nooit aangeraden door onze da.. de kliniek heeft gezegd dat als wij de wond zo verder laten genezen als nu er een te grote kans bestaat dat de wond later weer voor dus de 3de keer open zal gaan.. een operatie die voor ons paard nog kan helpen kost €3000 dit word ons echt te gek en wij zijn ten einde raad, ik hoop dat het met jouw paardje wel goed af loopt! in elk geval ontzettend veel sterkte.. :(:)

poeh dat is ook klote zeg! Hebben jullie hem niet verzekerd?? Ik denk dat het bij mij wel goed komt wond zag gister alweer dichter uit

sellesob

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:01

@NatalieLot nee we hadden haar net 3 week en waren op vakantie toen het gebeurde we hadden nieT eens meer over verzekeren nagedacht..

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:16

Jeetje, ik wist niet dat zoiets zo lang kon duren.
Gelukkig gaat het nu de goede kant op. Hopelijk geen blijvende schade idd!

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 08:03

Hier nog even eeb update foto hoe het met mijn merrie gaat en hoe het been er nu uitziet, vergeleken met de laatste foto uit mijn start topic ziet het al een stuk beter uit.

Afbeelding

Ondanks alles ben ik toch wel blij hoe het nu gaat, de wond gaat gelukkig wel redelijk snel dicht, helaas wegen de laatste loodjes altijd het zwaarst dus we zullen zien wat de toekomst ons brengt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 08:28

Mijn eerste eigen paard heeft ook in het prikkeldraad gezeten. Dat was alweer meer dan 12 jaar geleden.
Hij is kapot gegaan aan de vulketan.
Goed dat je daar dus mee gestopt bent.
Helaas bij ons geen succesverhaal dus.
Kreeg er ook nog eens spat in het andere achterbeen door, omdat hij niet meer genoeg steunde op zijn slechte been. Dat zag je niet maar bleek achteraf wel zo te zijn.

Succes, want je bent er nog niet, maar ziet er goed uit.

Sindsdien is voor mij een weiland met prikkeldraad onacceptabel.