rensju schreef:Wat is je reden om standaard kurkuma te willen voeren?
Kurkuma ondersteunt de spijsvertering, beschermt de lever en ondersteunt hem, heeft ontstekingsremmende eigenschappen, en zorgt ervoor dat afvalstoffen goed worden afgevoerd.
De lever is verantwoordelijk voor het afbreken van stoffen en de nieren voor de uitscheiding hiervan (plassen).
Voldoende (vrije) beweging van paarden zorgt ervoor dat ze beter de afvalstoffen kunnen afvoeren (spieren, bloedvaten, lymfesysteem), maar ook dat hij hormonen af kan breken die gepaard gaan met spanning. Beweging zorgt er ook voor dat spieren minder snel verzuren, en ze deze gifstoffen sneller kwijtraken.
In de zomer bewegen ze heel veel, en staan ze zeer lange dagen in een gigantisch weiland met een grote kudde, vaak achterin hebben ze vers gras en helemaal aan het begin van de wei is een punt waar ze kunnen drinken, ook hierdoor lopen ze veel. In de winter staan ze overdag op de paddock met soortgenoten, echter is deze kudde veel kleiner, het oppervlakte van de paddock is ook vele malen minder (wel groot genoeg om te kunnen rennen/rollen/wandelen, en ik zie dat ze veel meer stilstaan en staan te niksen.
'S nachts staat ze in haar box dus is de beweging tot een minimum. En daarom wil ik in de winter Kurkuma door haar Cobs heenvoeren zodat ze toch haar afvalstoffen goed afvoerd, ookal beweegt ze minder. Ze worden hier ook niet consistent voor. In de zomer denk ik dus niet dat ik dit blijf voeren, dan beweegt ze imo heel erg veel en worden de afvalstoffen op een natuurlijkere manier afgevoerd.
Ze krijgt hier overigens heel weinig van, een klein eetlepeltje per dag.