Dressuurpaard op puur natuurlijke voeding, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 14:05

rensju schreef:
Wat is je reden om standaard kurkuma te willen voeren?

Kurkuma ondersteunt de spijsvertering, beschermt de lever en ondersteunt hem, heeft ontstekingsremmende eigenschappen, en zorgt ervoor dat afvalstoffen goed worden afgevoerd.

De lever is verantwoordelijk voor het afbreken van stoffen en de nieren voor de uitscheiding hiervan (plassen).
Voldoende (vrije) beweging van paarden zorgt ervoor dat ze beter de afvalstoffen kunnen afvoeren (spieren, bloedvaten, lymfesysteem), maar ook dat hij hormonen af kan breken die gepaard gaan met spanning. Beweging zorgt er ook voor dat spieren minder snel verzuren, en ze deze gifstoffen sneller kwijtraken.

In de zomer bewegen ze heel veel, en staan ze zeer lange dagen in een gigantisch weiland met een grote kudde, vaak achterin hebben ze vers gras en helemaal aan het begin van de wei is een punt waar ze kunnen drinken, ook hierdoor lopen ze veel. In de winter staan ze overdag op de paddock met soortgenoten, echter is deze kudde veel kleiner, het oppervlakte van de paddock is ook vele malen minder (wel groot genoeg om te kunnen rennen/rollen/wandelen, en ik zie dat ze veel meer stilstaan en staan te niksen.

'S nachts staat ze in haar box dus is de beweging tot een minimum. En daarom wil ik in de winter Kurkuma door haar Cobs heenvoeren zodat ze toch haar afvalstoffen goed afvoerd, ookal beweegt ze minder. Ze worden hier ook niet consistent voor. In de zomer denk ik dus niet dat ik dit blijf voeren, dan beweegt ze imo heel erg veel en worden de afvalstoffen op een natuurlijkere manier afgevoerd.

Ze krijgt hier overigens heel weinig van, een klein eetlepeltje per dag.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 14:16

Kala schreef:
Ik heb niet álles zitten lezen, maar ik probeer ook wel heel bewust te voeren. Bij een paard wat intensief in training staat, vind ik persoonlijk wel dat je de aminozuren in de gaten moet houden. Spieropbouw gebeurt namelijk door eiwitten en aminozuren en vind je niet terug in kuil en een gemiddeld vitaminebrokje. Granen zijn niet per definitie slecht, maar vreselijk doorgekweekte granen zoals tarwe wel. Soja ben ik ook ábsoluut geen fan van vanwege zijn fyto-oestrogeen (plantaardig oestrogeen) en wil ik er dus ook in geen enkele vorm hebben.

Ik rij 3 a 4x per week en ik heb ook gekozen voor alleen maar pure producten. Ik zet op stal bakjes klaar, die zo in de voerbak gegooid worden. Ik kan dus exact voeren wat ik wil. Héél erg fijn.
Mijn paard krijgt:
- als basis de Agrobs Wiesencobs (geen melasse en geen soja),
- spelt (aminozuren, goed kauwen, darmen mogen aan de slag),
- gepunte zwarte haver (alleen na het rijden voor de aminozuren),
- luzerne (zonder melasse, alleen de steeltjes, voor de eiwitten en het goed moeten kauwen),
- vitaminebrokje (zonder melasse en soja),
- olie mengsel: hennepzaadolie, lijnzaadolie, tarwekiemolie (vit. E, aminozuren, ontstekingremmend, omega's, darmen, vacht - overigens alleen na het rijden),
- himalaya liksteen (elektrolyten en simpelweg zout aanvullen).

Hij krijgt hier ook allemaal geen mega hoeveelheden van. Hij krijgt 2x per dag een literbakje gevuld met het bovenstaande. Plus natuurlijk rond de 10 a 12kg voordroog hooi.

Ik ga beginnen met een puur geperste pellet (geen melasse dus) van paardenbloem. Bij ons voeren ze ook voordroog hooi en dat schijnt wat zuurder te zijn dan gewoon hooi. Ik heb het idee dat mijn paard hierdoor last heeft van zijn buik (lijkt al wat minder te worden). Ik wil hem helpen met deze paardenbloem pellet, aangezien dit ontzuurt. Geen idee of het werkt, maar we gaan het zien.

Aller belangrijkste vind ik nog wel, dat je goed kijkt naar je paard. Wat ik geef, werkt voor mijn paard, maar kan teveel/te weinig zijn voor een ander paard. Ik kon, na anderhalve week ziek zijn, op oudjaarsdag (dus met veel geknal rondom de stal) zo weer opstappen en ontspannen rijden.

Gepunte zwarte haver zou bij mijn merrie niet goed uitpakken, omdat deze ook veel energie vrijgeeft en ik dus al een hittepetit heb, dan krijg ik een ontplofte bom.

Ze heeft een Himalaya & KNZ liksteen in haar stal hangen, waar ze af en toe gebruik van maakt.

Ik heb even de eigenschappen van jouw olie mengsel bekeken en veel van deze eigenschappen komen bij mij terug in de Kurkuma (vandaar dat ik die dus voer).

Luzerne heeft mijn paard in het verleden weleens gehad, maar eet ze slecht tot niet en laat het vaak liggen/eet er omheen, die van mij krijgt kuil en hier zit al meer eiwit in. Overigens voert mijn stalhouder geen bakjes/eigen voer, dus dat moet ik zelf gaan doen/onderling regelen met andere stalgenoten.

Maar het is natuurlijk wel fijn, dat het voor jouw paard goed werkt. :j

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:35

Wiwabalia schreef:
Gepunte zwarte haver zou bij mijn merrie niet goed uitpakken, omdat deze ook veel energie vrijgeeft en ik dus al een hittepetit heb, dan krijg ik een ontplofte bom.

Ze heeft een Himalaya & KNZ liksteen in haar stal hangen, waar ze af en toe gebruik van maakt.

Ik heb even de eigenschappen van jouw olie mengsel bekeken en veel van deze eigenschappen komen bij mij terug in de Kurkuma (vandaar dat ik die dus voer).

Luzerne heeft mijn paard in het verleden weleens gehad, maar eet ze slecht tot niet en laat het vaak liggen/eet er omheen, ik ga wel even verder bespeuren waar mijn eiwitten dan in zouden terug komen. Overigens voert mijn stalhouder geen bakjes/eigen voer, dus dat moet ik zelf gaan doen/onderling regelen met andere stalgenoten.

Ik geef ook geen kilo's van de zwarte haver hoor. Dan gaat mijn paard ook lopen klieren. Hij krijgt bij mij maar een handje. Meer dan voldoende. Nu hij even door overmacht wat meer stilstaat, krijgt hij ook geen zwarte haver, nergens voor nodig.

De olie bevat ook natuurlijke vit. E (tarwekiemolie) en caprylzuur (hennepzaadolie - helpt goede bacteriën te groeien). De omega's zijn goed voor het bewegingsapparaat, aangezien deze het kraakbeen soepel houden.
Kurkuma is ook super! Alleen met deze olie likt hij zo ongeveer de groene kleur nog uit de bak ;).

De gemiddelde wiesencob (heb je van verschillende merken) zit vrij hoog in zijn eiwitten. Mijn paard is er niet heel gek op, maar het is de volgende dag altijd op. Lees eens bijvoorbeeld wat op de Agrobs pagina. NL

Die KNZ liksteen heeft bij mijn paard geen goed gedaan. Die komt er bij mij ook niet meer in. Hij heeft er eentje gekregen van iemand en deze at hij letterlijk op. Ik ben daarna weer terug gegaan naar Himalaya en een best aardig blok had hij ineens ook binnen een maand op! Hij ging toen schoppen naar zijn buik, vlak voordat hij ging plassen. Vond ik geen geweldig teken en dit heeft hij gelukkig ook niet lang/vaak gedaan. Ik heb toen even 2 weken geen zout opgehangen en nu is de balans weer terug. Godzijdank...

Citaat:
Maar het is natuurlijk wel fijn, dat het voor jouw paard goed werkt. :j

Daar gaat het om. Het zijn suggesties en je moet zelf zoeken en kijken wat voor jouw paard werkt!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 14:38

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:47

Wiwabalia schreef:
De WiesenCobs die ik overigen heb uitgekozen is deze: http://www.rwdh.nl/paard-agrobs-pre-alp ... ncobs.html

Die heb ik ook inderdaad.
Je hebt ook nog de Fetura. Zit nóg hoger in zijn eiwitten. Deze wordt gebruikt voor paarden die erg stevig in training staan of drachtige/zogende merries.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:47

Kurkuma kan je waarschijnlijk nog goedkoper krijgen bij gekruid.nl
Weet niet wat het bij de groenteman en op de site kost
Maar is misschien de moeite van het kijken waard

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:50

ponyparadijs schreef:
Kurkuma kan je waarschijnlijk nog goedkoper krijgen bij gekruid.nl

Tegenwoordig: pit-pit.com ;)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 14:55

Bij de groenteman goedkoper tot nu toe, bovendien heb ik geen grote hoeveelheden nodig van Kurkuma, want je doet er best lang mee.

En vaak komen er verzendkosten bij, de groenteman zit hier op de hoek. :)
Maar bedankt voor de tip!

Victoriaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:27

Wiwabalia schreef:
Plukje schreef:
Mijn paard staat nog steeds de hele dag (overdag) op gras. S avonds en s nachts krijgt ze nog een berg (kwalitatief goed) kuil. Ik voer heel bewust niets bij, omdat ik wil weten of (en verwacht dat) ze hier voldoende aan heeft.
Heb jij iets aan je paard gemerkt dat je ervoor kiest om bij te voeren?

Nop. Maar ik moet ook zeggen dat dit voor het eerst is dat mijn paard compleet van alle supplementen/brok/muesli afgaat.

Mijn paard krijgt geen gras, wij zitten op stal nu in de winter-periode en dan staan ze op de paddock in combinatie met veel kuil. ze kreeg dus van de staleigenaar biks, maar daar stap ik binnenkort vanaf en van mij krijgt ze dan alleen nog de wiesen-cobs met Kurkuma erdoorheen en ik ben nu in het stadium dat ik aan het chekken ben; heeft mijn paard daar genoeg aan?

Van andere natuurlijke voerders hoor ik dat het voor mijn paard misschien verstandig is om een balancer bij te voeren i.v.m. de vitamine E die ze nu dan misloopt.

Mijn paard word dus wel dressuurmatig intensief gereden en zweet hierbij ook, en ik ben ''bang'' dat het kuil toch bepaalde vitamines mist (wat in gras weer wel aanwezig is).

Misschien ben ik wel gek maar volgens mij kan ik nergens in de natuur "wiesencobs"(dus brokjes) vinden.... En ook kuilvoer/voordroog ben ik nog nooit tegengekomen..... Kan het nou niet bepaald een "natuurlijk" dieet noemen

Droog hooi en pure granen van het land af (zonder enige bewerking) ja, dat zou de naam "natuurlijke voeding" nog kunnen dragen....
Maar goed dit is waar ik aan denk bij natuurlijke voeding en niet hetgeen waar hierover gediscussieerd wordt. Het voer waar jullie het over hebben is, op wat voor manier dan ook, bewerkt en verpakt en dus niet als vanuit de natuur.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:34

Victoriaaaa schreef:
Misschien ben ik wel gek maar volgens mij kan ik nergens in de natuur "wiesencobs"(dus brokjes) vinden....
Ken jij de wiesencobstruik niet dan :D ?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:48

Victoriaaaa schreef:
Misschien ben ik wel gek maar volgens mij kan ik nergens in de natuur "wiesencobs"(dus brokjes) vinden.... En ook kuilvoer/voordroog ben ik nog nooit tegengekomen..... Kan het nou niet bepaald een "natuurlijk" dieet noemen

Droog hooi en pure granen van het land af (zonder enige bewerking) ja, dat zou de naam "natuurlijke voeding" nog kunnen dragen....
Maar goed dit is waar ik aan denk bij natuurlijke voeding en niet hetgeen waar hierover gediscussieerd wordt. Het voer waar jullie het over hebben is, op wat voor manier dan ook, bewerkt en verpakt en dus niet als vanuit de natuur.

Het is in ieder geval een stuk natuurlijker dan de vele kilo's krachtvoer in combinatie met karig ruwvoer (want daar worden ze dik van)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 15:53

Dan weet jij niet wat WiesenCobs is. Wiesencobs is een mengsel van verschillende soorten grassen/kruiden die een paard normaliter in de natuur tegenkomt, echter komt het paard dat in Nederland niet tegen omdat ze op een weiland staan waar maar 1 soort gras groeit, terwijl ze er in de natuur vele soorten eten en dus ook verschillende voedingsstoffen binnenkrijgen. Ook word dit gras bemest (tegen jacobskruid), dat gebeurt in de natuur ook niet..

Het "kuil" wat wij hebben is lang gras wat word gemaait van eigen land en ingepakt om vervolgens te drogen en in de winter de paarden te kunnen voeren, dus dit kan in mijn ogen weldegelijk "natuurlijke voeding" genoemt worden.

De WiesenCobs zien er mischien uit als brokjes, maar zijn maar met zeer lage temperatuur "geperst" en zodra je een "brok" vastpakt valt hij eigenlijk al uit elkaar. De grassen in deze brok komen uit Oostenrijk en omstreken, worden NIET bemest, maar gemaaid en in de zak gestopt. Het word verder niet bewerkt zoals wel vaak met bix/muesli word gedaan.

Kurkuma die hierdoorheen gaat groeit in China en kom uit de wortel, de biologische variant hiervan word wederom NIET bewerkt en is dus puur natuur. De zak eromheen is van papier. Papier komt van bomen, die bomen staan in de natuur. Maar al was de zak van plastic, nee dat komt niet uit de natuur maar dat eet mijn paard ook niet..

Bellen met verschillende leveranciers/mensen uit de voedsel industrie (en dan moet je vooral denken aan Amerika/Duitsland want Nederland is niet open over zijn "mooie" fastfood brokjes) doet wonderen, info zoeken, daadwerkelijk kijken wat alles nou is en flink op onderzoek uitgaan levert veel resultaat op, en dan weet je wat een paard in de natuur eet, niet enkel en alleen gras. En wat een paard daadwerkelijk nodig heeft en wat voor "rotzooi" (in mijn ogen) we er met zijn allen wel niet instoppen..

Je inlezen zou je sieren, ik ben niet gisteren pas begonnen met informatie hierover inwinnen.. ;)
Het is niet erg als mensen hier zich inmengen die een totaal andere mening hebben, iedereen is welkom zijn/haar mening te delen, echter onderbouw deze dan.. roepen: brok vind je niet in de natuur, dus is niet natuurlijk, is mijn inziens wel een beetje kort door de bocht..

Een paard werkt zich ook niet in het zweet in de natuur, en verliest daarmee niet bepaalde stoffen die die wel nodig heeft. Moet ik all-the-way gaan, mag ik alleen naar mijn paard kijken, in de natuur zit er niks op een paard zijn rug, ze zijn er imo niet eens op gemaakt (maar he, daarom trainen we een paard, zodat hij ons wel kan dragen).

Imo dat ik erop zit, wil niet zeggen dat ik het mijn paard niet gun, om paard te zijn.. (kuddeverband, ruwvoer, vrije beweging).

Ik week mijn cobs in heet water en je houdt dan echt een bergje met verschillende soorten grassen over..

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 11:28

Wat goed dat je zo natuurlijk mogelijk aan het voeren bent. Ik ben nu wel heel nieuwsgierig hoe het inmiddels gaat met je paard en wat je uiteindelijk voert.

Ik heb mijn merrie van inmiddels 7 jaar alweer 3 jaar en 3 jaar aan het tobben met voeren. Zij is altijd erg nerveus en een periode zonder krachtvoer ging dit eigenlijk een stuk beter. Na 2 jaar ben ik op een pensionstal gekomen waar ook krachtvoer bij in zit en ben ik dat dus maar gaan geven. De stalling is al niet goedkoop en het leek mij wel makkelijk. Stomste keuze ooit! Zij kreeg niet veel (1 kg per dag) maar na 4 maanden spierbevangen. Mijn paard krijgt wel onbeperkt kuil, maar alles bij elkaar toch te weinig vitaminen. Ik ben toen balancer van je paard gezond en fit gaan voeren. Ten eerste omdat ik vind dat het echt prima vitamines/mineralen bevat en omdat er geen ijzer aan toegevoegd is. Dit zit tenslotte meer dan genoeg in ruwvoer. Ook heb je een balancer granulaat waar dus geen malasse aan is toegevoegd. Mijn paard knapte hier enorm van op. Geen last meer van haar spieren en mooie appeltjes en glanzende vacht.

Toch doorgegaan met de kilo brok en de balancer, maar mijn paard werd steeds nerveuzer. Ik rij nu M1 dressuur, maar normaal de bak doorkomen is al een hele opgave. Zo nerveus voor alles. Een maand geleden was ik het zo zat en heb ik de knoop doorgehakt om te stoppen met de brok. Dan maar zelf extra uitgeven aan voer als mijn merrie hiervan opknapt.

En ja hoor mijn brave 'heethoofd' weer terug. Energie genoeg, maar niet meer dat extreem nerveuze gedrag. Ongelofelijk wat brok met sommige paarden kan doen.

Mijn merrie staat nu op:
onbeperkt kuil
5 uur weiland helaas met weinig tot geen gras (ligt wel kuil)
200 gr bietenpulp met 50 gr zemelen (ivm calcium fosfor verhouding)
25 gr zout zonder jodium na het rijden
250 gr balancer
20 ml lijnzaadolie in de winter maanden
liksteen

Energie genoeg en mocht ze in de toekomst energie nodig hebben kan ik altijd de bietenpulp omhoog gooien. Waar mijn paard nu precies nerveus van wordt weet ik niet. Misschien de suikers, zetmeel en eiwitten bij elkaar. Mijn paard heeft wel een vitaminen granulaat nodig heb ik gemerkt. Zonder krijgt zij last van stijve spieren.

Wiwabalia

Re: Dressuurpaard op puur natuurlijke voeding, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 18:58

Ik zal vanavond even uitgebreid reageren (op een telefoon, een uitgebreid verhaal typen vind ik niet zo fijn). Mijn paard staat nu al bijna een jaar op "natuurlijke" voeding, en dat gaat top! Straks het hele verhaal.

Ophelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 19:41

Wij voerden onze sportpony's en paarden voornamelijk geplette haver. Hier doorheen mengden we dagelijks een maatbekertje ursonne ( http://www.homeovet.nl/dr_schaette_urso ... denmelange ) en een theelepel opbouwconcentraat ( http://www.homeovet.nl/paard/dr._schaet ... oncentraat )

Wij hebben altijd natuurlijk gevoerd. Haver was geen enkel probleem voor onze pony's en paarden. Ook niet voor onze arabier en engels volbloed. We voerden met onze ogen, niet in kilo's. We gebruikten een literkan en hiervan kreeg bijvoorbeeld mijn laatste paard 2x per dag 2 volle maatbekers haver en dan 's avonds de ursonne en opbouwconcentraat erbij. Verder 4x per dag ruim hooi. Paarden waren in zeer goede conditie met prachtig droog beenwerk en een perfecte darmwerking... Mooi gevuld in de bovenlijn en ook heel belangrijk, ze vonden het (na een korte wenperiode) heel erg lekker.

Ik heb nu al 10 jaar geen paard meer, maar er zijn plannen in de richting tot het aanschaffen van een PRE volgend jaar. Ik kies zèker weer voor onze oude manier van voeren, aangepast aan het meer sobere ras waar ik voor kies..

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 22:27

ik ben ook wel heel benieuwd hoe het gaat en wat je juist geeft

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 23:18

Even een uitgebreide uitleg. Ik voer mijn paard naar behoefte op een "natuurlijke" manier, ik geef WiesenCobs (van Marstall), met een schepje Kurkuma en 100 gr Balancer (waar vooral veel vitamine E inzit en nog wat toevoegingen die een paard niet zo snel uit ons arme hooi kan halen maar wel nodig heeft als je intensief traint). Verder krijgt ze 3 keer per dag hooi, staat in de zomer met mooi weer 24/7 buiten, en in de winter deels paddock, deels stal met stro. Ik kies voor stro om de darmen bezig te houden en mijn merrie staat hier rustiger op (ben ook een van de weinige die nooit last heeft van koliek want zelfs in het stalseizoen heeft ze heel veel momenten per dag de beschikking over ruwvoer).

Wat ik vooral merk is de rust en vriendelijkheid die mijn merrie heeft gekregen. Ik heb een hete merrie, dat is ze nog steeds (zit in de bloedlijn), en dat is opzich niet erg maar door de brok die ze voorheen kreeg naast haar hooi, werd ze vreselijk nerveus, en kon zomaar compleet ontploffen/over de zeik zijn. Tijdens hengstigheid hoefde ik niet op te stappen want ze zat dan vol spanning en wond zich over van alles en nog wat op. Ik heb dit nooit kunnen plaatsen, ik dacht; ag, mijn merrie is nou eenmaal zo'n zenuwpees/hittepetit.

Nu zijn we bijna een jaar verder en wat een verschil, ze is nog steeds "heet", maar nu op een fijne manier, we kunnen heerlijk met elkaar werken en ze kan ook veel meer ontspannen, ook haar spieren zet ze niet meer zo snel "vast" tijdens spanning, ze laat veel meer los en de onverklaarbare "paniek" (zo noem ik het maar even), is weg. Ook veel rustiger/fijner in de omgang en minder "kribbig".

Daarnaast is de kwaliteit van haar hoeven zo ver vooruit gegaan dat ze nu zelf blootsvoets door het leven gaat, wat ook weer een zorg minder is aangezien ze erg vaak haar ijzers eraf trapte.

Voor ons absoluut een verademing, ze is veel meer "down-to-earth" nu en voorheen was het vaak echt een bom die ieder moment kon ontploffen, ze was voorheen nerveuzer en soms onbereikbaar tijdens het rijden (keerde meer in zichzelf, bouwde spanning op en zette zichzelf compleet vast qua spieren, kon ook van het eene moment op het andere moment heel onvoorspelbaar reageren of totaal over de zeik zijn van iets heel kleins).

Maar het kan natuurlijk verschillen van paard tot paard. Mijn paard doet het hier fijn op, heeft vanwege het intensieve werk wel echt de balancer nodig. Ze ziet er verder super goed uit, en glanst je tegemoet (maar opzich deed ze dat met brok ook).

Ik sta er inidegeval nog steeds helemaal achter, wel is het jammer dat mensen in mijn omgeving het soms anders zien en mij voor gek verklaren. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 09:59

Welke balancer geef jij?

Ik heb dan wel geen 'dressuurpaard', maar voer ook natuurlijk.
Ik geef 'brok' van voergezond: deze bestaat uit grassen,kruiden enz. Denk qua inhoud op zich wel wat vergelijkbaar met wiesencobs.

Hiernaast vrijwel onbeperkt ruwvoer(droog voordroog).

Hij heeft eerder oa op granenmix en sportbrok gestaan wegens traagheid en momenteel juist de pittigheid zelve. Hij werd er alleen maar dik,opgeblazen van, jeukerig enzo..

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:53

Ik heb mijn 2 dressuur paarden ook op natuurlijk voer staan. Het gaat om een 4 en een 5 jarige ruin die ieder 6 dagen per week werken, 2 keer buiten, 1 keer longeren en 3 keer dressuur en 1 dag rust. Ze staan overdag in het land en 's nachts op stal met onbeperkt hooi. Omdat enkel ruwvoer helaas niet voorziet in alles wat paarden nodig hebben vul ik dat aan met Fibra Premium. De 1 krijgt 1,5 kg en de ander 2 kg. Ze zitten super in hun vel (letterlijk en figuurlijk) en ook qua energie erg fijn!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 12:01

Anoniem schreef:
Welke balancer geef jij?

Ik heb dan wel geen 'dressuurpaard', maar voer ook natuurlijk.
Ik geef 'brok' van voergezond: deze bestaat uit grassen,kruiden enz. Denk qua inhoud op zich wel wat vergelijkbaar met wiesencobs.

Hiernaast vrijwel onbeperkt ruwvoer(droog voordroog).

Hij heeft eerder oa op granenmix en sportbrok gestaan wegens traagheid en momenteel juist de pittigheid zelve. Hij werd er alleen maar dik,opgeblazen van, jeukerig enzo..

Deze: http://www.equilin.eu/nl/equilinbalance ... ab-content

Ben eigenlijk nog aan het speuren of er een betere is, maar hier doet ze het erg goed op. Luzerne krijgt ze niet want dat laat ze echt staan.

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:59

Lange tijd niet op bokt geweest, maar wat fijn te lezen dat het zo goed gaat met je paard.
Ik voer de balancerbrok van jepaardgezondenfit. Vergeleken met bijna alle balancers, maar deze vond ik de beste. Veel vit E wat die van mij echt nodig heeft.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:11

Wafer Fioc is een heel goed uitgebalanceerd voer, evt. i.c.m. granen en sowieso goed hooi . Onze paarden doen het daar allebei heel goed op, een is een Lusitano hengst die op het hoogste niveau getraind wordt voor Working Equitation, de ander een Paint Horse die western wordt gereden.
Wij voeren dit nu zelf bijna een jaar en de paarden zijn nog fitter geworden, meer glans maar ook meer balans, meer "werkbare" energie, etc. Het zijn grote brokken van gras, lucerne en granen vlokken;
http://www.guidolinhorses.com/en/wafer-fioc/

We voeren al ruim 10 jaar granen ( hoofdzakelijk haver), 1e klas hooi met eerst lucerne erbij, die laatste hebben we door de Wafer vervangen en dat is een goede beslissing geweest!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 13:03

Kelly08 schreef:
Lange tijd niet op bokt geweest, maar wat fijn te lezen dat het zo goed gaat met je paard.
Ik voer de balancerbrok van jepaardgezondenfit. Vergeleken met bijna alle balancers, maar deze vond ik de beste. Veel vit E wat die van mij echt nodig heeft.

Ik ben uiteindelijk van Equillin overgestapt op deze, fijn product, gaat lang mee! Rantsoen van paard is iets aangepast, maar voer nog steeds puur natuurlijk. Ze bleek een beetje voernijd te ontwikkelen tijdens de voerbeurten, de andere paarden krijgen gewoon brok en die van mij niet, enkel hooi van de stalhouder, dus van de stalhouder krijgt ze nu een handje Metazoa Luzernekorrel. Van mij nadat ik geweest ben en ze 's nachts weer op stal staat; halve schep Agrobs Wiesencobs (geweekt), met daardoorheen de Balancer Pro van jepaardgezondenfit.nl, en een klein schepje Agrobs Pre Albin "Musli" (zit enkel natuurlijke ingrediënten in).

Gaat nog steeds top en ontwikkeld in combinatie met training een mooie gezonde bovenlijn. :j

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:15

Ik voer ook de balancer van JePaardGezondEnFit en ben er erg tevreden over. Ik heb mijn paard altijd al op een ruwvoerdieet gehouden, maar ben uiteindelijk hierbij uitgekomen omdat mijn paard behoefte heeft aan een hoger aandeel magnesium en vitamine E. Door de balancer te voeren heb ik de dure supplementen de deur uit kunnen gooien.

Ik voer het granulaat, dus zonder melasse en meng het ook door wat geweekte grasbrok. Eerst dacht ik dat het wel prijzig zou uitpakken, maar dat valt heel erg mee. Ik doe enorm lang met een zak.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:17

Goed om te lezen! Ik heb de juiste combi ook nog steeds niet. Ik geef nu healthy herbs brok net grasmix/lucerne maar ze eet het met lange tanden en viel af en spieren verminderden. Dus nu geef ik pavo 18+ en bietenpulp bij en ze trekt heel mooi bij. Ik stop zo met die hh, maar wat dan?

Jij laat de stalhouder dus alleen lucerne vieren en je voert je prutje elke dag zelf?