Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Sizzle schreef:Langzaam heeft alleen nut als je de drang naar voren behoudt en ook met een kleine hulp meteen weer weg kunt rijden daaruit. Rij je langzaam en vind je paard dat wel best dan krijg je schenkelgangers en achter de teugel kruipers zoals je bij Branderup leerlingen vaak ziet.
Ik ken inmiddels genoeg paarden die achter haast stappen in draf en ook echt niet meer vooruit te krijgen zijn, alles onder het mom 'balans'
Je moet dus echt wel weten wat je doet.
Een paard dat scheef gaat is makkelijker te corrigeren als je wat passen voorwaarts rijdt met toestaande hand zodat hij zich strekt en dan weer terug komt naar een rustig tempo.
knollentuin schreef:Hier sluit ik mij dus helemaal bij aan.
Dat wat nombrado als simpel en vanzelfsprekend omschrijft is niet zo simpel en van vele valkuilen omgeven
Ik zie het geregeld terug bij academische rijkunst, ziet er misschien heel knap uit maar de hele impuls en ritme plus tact raken ze kwijt
baszo17 schreef:Ik zou haar rug laten na kijken... vind verder haar benen niet gek of kreupel.
Ze loopt niet fijn over de rug, misschien dat er een blokkade is ofzo.
Maar... als ze tijdens het rijden al niet fijn en vooral niet goed loopt... waarom spring je dan wel?
dat zou ik mijn paard niet aan doen...
baszo17 schreef:Het lijkt mij dat ze haar rug vast zet. als ze loopt tilt ze haar benen op maar houd ze haar heupen stijf.
Mijn paard had dit ook tijdens het beleren en had een knoop van spieren achter in de rug richting de heupen.
nu is ze soepel en kan ze goed bewegen... dus ze loopt niet fijn over de rug zoals te zien in het filmpje, stijf en drukt wat weg... dezelfde sympthomen ls mijne... ze had het 2 jaar geleden. tot op heden geen last weer gehad