Mijn pony is veel te mager...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annibel

Re: Mijn pony is veel te mager...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:44

Wow die is inderdaad wel echt mager..
Laat eens een goede paardenarts komen, waar woon je? Dan kan iemand je misschien helpen aan een goede dierenarts.
Bloed laten afnemen, onbeperkt hooi geven, Subli senior priores voeren, en onder een hele dikke deken zetten.
En er zeker NIET meer mee gaan rijden oid..

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:13

mindy_dukkie schreef:
ik vind het zelf ook echt vreselijk hoe hij eruit ziet... toen hij bij ons kwam hebben ze min of meer gevraagd of we hem zouden willen scheren

En hoeveel hooi krijg je paard nu dan?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:52

Ik denk niet dat dit een kwestie is van net wel net niet te weinig hooi..
Als je kunt bedenken dat je paard te dun is en er al wat aan hebt gedaan en bereid bent een bloedonderzoek te gaan doen, denk ik niet dat je te weinig hooi voert eigenlijk..

Toen ik mijn merrie net had, en ze was bij de vorige eigenaren goed ontwormd zeiden ze, werd ze ook vrij dun..
Nog wel wat breder dan de pony van TS maar het scheelde niet heel veel..
Ze kreeg genoeg voer gras brokjes beweging maar kwam niet aan..
Na mestonderzoek bleek dat ze een "ernstige besmetting" had van bloedworm..

Mja dat was even een ervaring delen, wil niet zeggen dat deze pony dat heeft, maar doet me er wel aan denken..

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:53

Als het paard steeds weggejaagd wordt bij het voer schiet dat natuurlijk niet op. :n

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:08

Inderdaad pantykous...ik denk dat dat de grootste reden is. Bloedonderzoek is niet nodig,pony is ontwormd,heb het idee dat het ook niet aan de tanden ligt...pony krijgt gewoonweg niet genoeg eten binnen door dat andere paard.Ik gok even...pony krijgt sochtends voor naar buiten gaan een halve kilo brok,dan gaat hij bij het paard van de buren in de paddock,waar waarschijnlijk hooi ligt maar waar hij niets van mag eten....smiddags komt baasje,rijdt wat,longeert wat ,pony op stal met halve kilo brok en wat hooi Dat gaat na een tijdje fout,dan zijn de reserves op.Dus....of paddock in tweeen delen of om de beurt er in,pony moet onbeperkt hooi kunnen eten nu en voer wat dik maakt.Wel goed dat TS de da erbij heeft gehaald....maar ik denk dat de oorzaak gewoon heel simpel is.... Hij eet niet genoeg.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:21

Mijn paard zag er ook zo uit toen ik hem kocht, alleen was hij niet geschoren dus zag het er iets minder erg uit.
Ik heb hem toch gekocht, toen ik daar op stal kwam was het al meteen duidelijk dat de andere paarden hem niet lieten eten. Hij had ook flinke haken, door te weinig goed ruwvoer. Iedereen dacht dat hij wormen had, zo zag het er ook uit.
We hebben hem toen Pramox gegeven, bloed en mest onderzoek gedaan en zijn tanden laten doen.
Ook heeft hij een antibiotica kuur gehad want hij had kale plekken van het bijten van de andere paarden.
Daarna is hij in 2 weken zeker 30 kilo aangekomen. Hij krijgt onbeperkt ruwvoer (2 soorten hooi) en Pavo PodoGrow (bevat veel eiwitten). Ook krijgt hij senioren voer erbij.
Compleet ander paard heb ik nu, begint ook weer een ronde kont te krijgen etc. :)

Misschien dat je daar wat aan hebt. Het hoeft dus niet per se heel ernstig te zijn. Het komt ook vast weer goed, maar er moet wel wat gebeuren.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:23

Eens Geerke. Ik zou in ieder geval beginnen met een draadje spannen en voor nu een dekentje erbij, dat lijken mij de simpelste aanpassingen. Goed voeren, pulp en slobber erin dan knappen ze wel op.

Een DA ziet natuurlijk niet dat zo'n pony steeds van z'n voer gejaagd wordt.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:31

Wat heb je er voor deken op liggen heb je er een foto van, en als hij de deken op heeft liggen en je steekt je hand onder de deken voelt hij dan lekker warm aan.

En zet hem idd appart en voer hem zo veel hooi dat er altijd wel een bultje hooi ligt.
Misschien mais meel bijvoeren.
Maar ruwvoer blijft naar mijn idee het belangrijkste.
Liefste in dit geval van de eerste snede

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:14

geerke schreef:
Inderdaad pantykous...ik denk dat dat de grootste reden is. Bloedonderzoek is niet nodig,pony is ontwormd,heb het idee dat het ook niet aan de tanden ligt...pony krijgt gewoonweg niet genoeg eten binnen door dat andere paard.Ik gok even...pony krijgt sochtends voor naar buiten gaan een halve kilo brok,dan gaat hij bij het paard van de buren in de paddock,waar waarschijnlijk hooi ligt maar waar hij niets van mag eten....smiddags komt baasje,rijdt wat,longeert wat ,pony op stal met halve kilo brok en wat hooi Dat gaat na een tijdje fout,dan zijn de reserves op.Dus....of paddock in tweeen delen of om de beurt er in,pony moet onbeperkt hooi kunnen eten nu en voer wat dik maakt.Wel goed dat TS de da erbij heeft gehaald....maar ik denk dat de oorzaak gewoon heel simpel is.... Hij eet niet genoeg.

Hoezo bloedonderzoek is dan niet nodig? Weet jij waarmee de pony ontwormt is of bij jij vee-arts dat je diagnoses kan stellen? Vind ik nogal gedurfd vanachter je pc vandaan.
Onze vorige merrie was ook keurig ontwormt en werd broodmager. In mest niets te vinden, bij bloedonderzoek bleek dat zij ernstig bloedworm had. Paarden kunnen hier aan onderdoor gaan, ik zou dus zeker wél bloedonderzoek laten doen, en daarnaast het paard meer calorieën binnen laten krijgen. Pavo Podogrow zoals hierboven ook al gezegd werd, heb ik toen ook goede ervaringen mee gehad. Beetje olie erdoor en onbeperkt ruwvoer aanbieden.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:23

Bloed laten prikken en idd onbeperkt hooi. Succes met je paardje TS!

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:39

Wow, die is toch wel veels te mager!

Niet meer op rijden hoor, dat gaat echt niet.
eerst zorgen dat hij rustig voor kan eten, desnoods apart zetten.
Wat voor hooi heb je?

Verder zou ik inderdaad de slobber van subli aanraden, seniores priores. Aanvullen met luzerne, olie opvoeren, daar kunnen ze best wel wat van hebben.
Verder je brok vervangen door een goede merriebrok of veulenbrok!

En een extra deken op, goed warm houden.

Verder lijkt bloedonderzoek me echt wel nodig! Zeker omdat hij niet bijtrekt!

Succes Ts!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 19:06

DatBenIkNou schreef:
geerke schreef:

Hoezo bloedonderzoek is dan niet nodig? Weet jij waarmee de pony ontwormt is of bij jij vee-arts dat je diagnoses kan stellen? Vind ik nogal gedurfd vanachter je pc vandaan.
Onze vorige merrie was ook keurig ontwormt en werd broodmager. In mest niets te vinden, bij bloedonderzoek bleek dat zij ernstig bloedworm had. Paarden kunnen hier aan onderdoor gaan, ik zou dus zeker wél bloedonderzoek laten doen, en daarnaast het paard meer calorieën binnen laten krijgen. Pavo Podogrow zoals hierboven ook al gezegd werd, heb ik toen ook goede ervaringen mee gehad. Beetje olie erdoor en onbeperkt ruwvoer aanbieden.

nee....ik ben geen vee-arts...de vee-arts is er trouwens wel bijgeweest en heeft hem ontwormd.
Ik denk alleen logisch na.
Eerst eens zorgen dat hij genoeg voer en hooi binnen krijgt,en niet meer opgejaagt word.Is er na twee weken geen verschil te zien kan een bloedproef altijd nog.
Je hoeft mij niet zo aanvallend te benaderen hoor,ik heb genoeg ervaring om geen onzin te verkondigen.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 19:14

Nou als er sprake zou zijn van bloedworm bij mijn paardje zou ik toch rapido een test willen doen :+

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 19:15

Nou, ik zou toch ook eerst een bloedonderzoek doen hoor... := Nog 2 weken wachten? Als er iets ergs aan de hand is met hem, gaat hij alleen maar verder achteruit :n

Ik ontwormde mijn paarden ook altijd (belde naar de DA om te vragen welke wormkuur ik best kon geven) en uiteindelijk zat hij ook bomvol met bloedwormen. Dus dat de DA er bij is geweest en hem ontwormd heeft, wil niks zeggen. Hij kan niet in het paard kijken dus ziet niet welke wormen er eventueel aanwezig zijn.

Ik zou idd niet meer rijden met deze pony, bloedonderzoek doen en hem alleen of bij een rustig paard zetten :j En dan onbeperkt hooi/kuil geven met bietenpulp of Seniores Priores.

Succes TS! Top dat je er iets aan wilt doen!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 19:16

haaika schreef:
Waarom zo'n jong beestje scheren? Op deze jonge leeftijd moet je ze toch niet in het zweet rijden? Ondanks dat je hem magerder ziet worden, kruip je er gewoon 3 x in de week op??

De mijne is 4 en die is ook geschoren, die zweet na een paar rondjes draf en een rondje galop als een gek en ze droogde bijna niet op. Ben blij dat ik het gedaan heb hoor!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 19:20

TS weet je nog waarmee je hem hebt ontwormd? Hoe is zijn mest?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 19:20

Er kan een simpele oorzaak zijn, dus inderdaad het idee dat hij overdag niet kan eten. Je staat er niet de hele dag bij. Paddock in tweeen delen en zorgen voor een gigantische berg hooi voor hem. Is dit de reden dan zie je hem binnen een paar dagen verbeteren. Daarnaast even niet meer rijden en absoluut bloedonderzoek doen. Wel het gebit nogmaals en door iemand anders laten checken want de opmerking dat er heel veel gebeurt is met het gebit kan ook nog inhouden dat er te veel gebeurt is en het dier gewoon niet goed zijn eten klein kan malen waardoor het te grof de darmen in gaat.
In ieder geval morgen direct actie ondernemen want hij zit echt op het randje. Met gevolg dat ook zijn spieren aangetast zullen worden en de weg naar herstel heel lang is.

Appelstroop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 19:40

Je kan ook het hooi op drie verschillende plekken in de paddock voeren (is wel wat meer werk). Het dominante paard kan nooit jouw pony bij alle hooiplekken vandaan houden en zo kan je pony dus zo veel eten als hij wil. Sterkte! Het is vast niet leuk om je pony zo te zien. :(:)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 19:41

quote="geerke"]
DatBenIkNou schreef:
geerke schreef:

Onze vorige merrie was ook keurig ontwormt en werd broodmager. In mest niets te vinden, bij bloedonderzoek bleek dat zij ernstig bloedworm had. Paarden kunnen hier aan onderdoor gaan, ik zou dus zeker wél bloedonderzoek laten doen, en daarnaast het paard meer calorieën binnen laten krijgen. Pavo Podogrow zoals hierboven ook al gezegd werd, heb ik toen ook goede ervaringen mee gehad. Beetje olie erdoor en onbeperkt ruwvoer aanbieden.[/quote

quote="geerke"]
nee....ik ben geen vee-arts...de vee-arts is er trouwens wel bijgeweest en heeft hem ontwormd.
Ik denk alleen logisch na.
Eerst eens zorgen dat hij genoeg voer en hooi binnen krijgt,en niet meer opgejaagt word.Is er na twee weken geen verschil te zien kan een bloedproef altijd nog.
Je hoeft mij niet zo aanvallend te benaderen hoor,ik heb genoeg ervaring om geen onzin te verkondigen.

Ik vind helemaal niet logisch om te denken dat een paard geen( bloed)wormen kan hebben als hij ontwormt is, sorry. Dan heb je volgens mij geen ervaring daarmee. En dat was niet aanvallend bedoeld maar jij schreef heel stellig dat bloedonderzoek niet nodig was, en dat vind ik een gevaarlijk advies. Je moet dat gewoon eerst uitsluiten net als andere medische afwijkingen die in bloed terug te vinden zijn. Zo ontzettend kostbaar is dat onderzoek niet en de pony is wel in een dusdanige staat dat de veearts nog eens laten komen geen overbodige luxe lijkt. Bloedworm kan zo'n dier van binnen flink kapot maken, dan is 2 weken wachten gewoon niet verstandig.
Daarnaast kan je alvast beginnen met apart gaan zetten en meer bijvoeren, voorlopig even niet belasten om energie te besparen en lekker warm inpakken.

poownylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 19:59

We hebben bij ons thuis een kleine paddock dus ik denk dat ik hem daar wat langer laat staan dus dan alleen en niet meer bij dat paard, dan kan hij ´s middags nog twee uurtjes de wei op met andere paarden. hij krijgt zoveel hooi dat hij de hele nacht kan door eten en overdag dan krijgt hij dus met dat grote paard niet zo veel binnen, we zijn toch van plan bloedonderzoek te doen. en als ik hem meer brokken ga geven wordt hij enorm druk en vervelend

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 20:09

Hij kan echt de hele nacht dooreten?Ligt er sochtends nog gewoon hooi?Dan is bloedonderzoek geen slecht idee inderdaad,laat ook testen op eosinofielen.Ik vind het vreemd dat hij zo druk is.Heeft hij een verdikking bij de overgang van zijn kaak naar de nek?(schildklier)
Je moet hem wel meer voer gaan geven om hem bij te laten komen,in deze staat gaat dat niet lukken met 1 kilo brok per dag.
Probeer er iets anders bij te voeren,geweekte pulp of lucerne.

DatBenIkNou@Nee,ik heb absoluut geen verstand van wormen...wat zijn dat?

poownylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 20:19

hij is heel erg druk en vrolijk, al als ik hem 1 handje brok per dag voer, dus met 1 kilo wordt hij al helemaal druk en staat hij te springen naast me

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 20:20

Ik zou dan elk geval wel naar Pavo Podogrow oid overgaan, zit meer voedingstoffen in.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 20:40

mindy_dukkie schreef:
hij is heel erg druk en vrolijk, al als ik hem 1 handje brok per dag voer, dus met 1 kilo wordt hij al helemaal druk en staat hij te springen naast me

Hoe is zijn mest en waarmee heb je ontwormd?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 20:58

mindy_dukkie schreef:

ik begreep dat hij nu 1 kilo kreeg?
Met een handje komt hij echt niet aan ben ik bang.Hij kan ook druk zijn van de honger.