Cyste in straalbeen, ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 00:03

Jasmijn159 schreef:
Zorg niet alleen voor een zooltje tussen hoef en ijzer, maar laat het ook opvullen met iets dempends!

Verder vooral NIET op harde ondergrond draven.

Bij de mijne gaat het zo al heeeeeel lang goed :)

Hij zit opgevuld met siliconen :)

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 00:19

Bij mijn paard is het mei 2013 vastgesteld.
Recjter voorbeen, waar ze een bokhoefje heeft gehad.
Ik ben met haar in Duitsland, Riemensma, geweest, nadat ik eerst bij een kliniek in de buurt ben geweest, en deze niks heeft kunnen vinden dat ze zo kreupel liep -:(- maar wel 600 lichter
Riemensma heeft advies gegeven hoe haar te beslaan, kort en steil, dit heeft maar een paar weken geholpen.
Ik heb met mijn smid overlegd, en ik zei dat hij er maar wiggen tussen moest leggen.
Dit is dus DE oplossing voor mijn paard.
Ze heeft daarna eigenlijk geen pas meer kreupel of onregelmatig gelopen.
De diepe buiger die scheurt over het 'gat' , wat de pijn veroorzaakt.
De dierenarts zei ook; dit is gewoon domme pech hebben, en het is niet erfelijk.

Ik heb haar ook 1,5 jaar puur bot gegeven, en ze krijgt per dag ook 5ml cortaflex.

Zenuwsnede vind ik persoonlijk, een linke beslissing, als de smid vernageld, voelt het paard het ook niet, of een hoefzweer.

Nu ga ik op mijn gemak dit toppic lezen.

Hannepan

Re: Cyste in straalbeen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 08:31

Harde ondergrond idd vermijden; ik merkte vorige week ook dat ze het niet fijn vond om in de bak te lopen terwijl de bodem wat harder was dan normaal door het vriezen. Ze liep niet onregelmatig, maar was meer gespannen; iemand anders zou het niet eens merken maar ik ben er op getraind ondertussen :o
Met deze blessure zou ik ook nooit zenuwsnede laten doen; de pijn is misschien weg, maar de cyste niet...ik heb geen zin in een gebroken straalbeen oid doordat ze zich overbelast. Of ook andere dingen die je dan niet opmerkt...

Het staat bij veel mensen hier precies toch in verband met de hoefstand!
Mijn paard had ook een beginnende "peesontsteking" doordat die over het onregelmatige bot schuurde; dat kwam gewoon omdat er toen niet gewrichtssvloeistof was. Dat is nu wel opgelost dus hier kan ze geen pijn meer van hebben.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:36

Zijn er ook mensen die ervaring hebben met een cyste in het hoefbeen?

Ik ben vorige week vrijdag in emmeloord geweest omdat ik mijn paard linksachter niet helemaal lekker vond bewegen.
Nu blijkt dat ze linksvoor een cyste in het hoefbeen heeft zo groot als een knikker.
Het is nog niet zeker of de cyste in het gewricht of er buiten ligt dat was op de foto niet duidelijk te zien.
Mijn paard heeft een infuus gehad ( net zo iets als tildren ).
Over 6 weken moet ik terug naar Emmeloord. Als er dan onvoldoende verbetering is willen ze een MRI scan maken om te kijken waar de cyste zich precies bevind.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:38

Wat ik weet van cystes is als deze zich in het gewricht bevinden er dus een groter probleem is dan dat ze bijvoorbeeld midden in het bot bevinden. De botranden zijn dan gewoon glad en qua gewricht niks aan de hand. Een cyste in het hoefbeen zo groot als een knikker is best groot moet ik zeggen.
Behandelingen als Tildren zijn ook de enige bij mij bekende behandelingen. Resultaat is wisselend.

Zwarteparelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 15:18

Jepsica hoeist het nu met je paardje?
Mijn paard heeft ook een cyste in het hoefbeen...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 16:20

Mijn paard heeft een cyste in de kogel. Geen last van want zit midden in. Geen idee of hij er nog zit, want bij jonge paarden wil dat nog wel eens veranderen. Ik geef in ieder geval puur bot en acidum formicum, kan zowiezo geen kwaad.

Zwarteparelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 20:17

Klopt, mijn paard heeft 2jaar goed gelopen. (Met 1,5 ontdekt) tot nu (4jaar)
Fotos gemaakt en helaas niet verbeterd. Dierenartsen geven mij eigenlijk geen enkele kans van slagen.
acidum formicum,waar is dat prcies goed voor? Puur bot ben ik net mee begonne, al die 3 jaar glucosamine gegeven van primeval,altijd gedacht omdst hij goed liep dat dat werkte mja daar begin ik nu dus ook aan te twijfele...

Zus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 20:52

Mijn paard had ook een cyste in het hoefbeen . Op vierjarige leeftijd toen ik hem inreed merkte ik dat hij in de wendingen onregelmatig liep . Op de foto gezet en daar zag je duidelijk de cyste zo groot als een knikker. Alles geprobeerd ,maar niks hielp. Ik heb hem gehouden ,want zonder ruiter gewicht liep hij niet kreupel en heeft hij ook nooit kreupel gelopen . Het paard is van sportpaard naar gezelschapspaard gegaan en uiteindelijk heb ik hem pas 17 jaar later ( bijna 21 was hij ) om een andere reden laten inslapen . De cyste is wel in de loop van de tijd wat " dicht gegroeid "/ verbeend

Afbeelding

Het paard is hier bijna 21 jaar oud en walst als een driejarige door de bak. Ik heb hem nooit extra supplementen of iets dergelijks gegeven .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 21:27

mopkuh schreef:
Klopt, mijn paard heeft 2jaar goed gelopen. (Met 1,5 ontdekt) tot nu (4jaar)
Fotos gemaakt en helaas niet verbeterd. Dierenartsen geven mij eigenlijk geen enkele kans van slagen.
acidum formicum,waar is dat prcies goed voor? Puur bot ben ik net mee begonne, al die 3 jaar glucosamine gegeven van primeval,altijd gedacht omdst hij goed liep dat dat werkte mja daar begin ik nu dus ook aan te twijfele...

Ik had Den Hoek toen gebeld voor advies. Puur bot werd geadviseerd en acidum formicum D6 samen. Acidum formicum (mierenzuur) is een "plakmiddel" of zoiets zeiden ze (voor het laten dichtgroeien van de cyste)
Regulier is toch meestal een tildren infuus dat geadviseerd wordt. Mijn paard loopt er gewoon goed mee.