Fries die al 4 dagen koliek heeft, word erger!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 18:30

Je mag nooit zandweg voeren aan een paard dat weinig of zelfs helemaal niet drinkt. De psylliumvezels waaruit zandweg bestaat nemen enorm veel water op, als een paard er te weinig water bij drinkt vormt het een dikke harde klont die verstopping veroorzaakt. Als een paard al verstopt is wordt er door de psylliumvezels nog meer water onttrokken aan de darminhoud, waardoor de verstopping verergert. Ik hoop dat jullie het paard nog geen zandweg hebben gegeven. Een dierenarts die dit advies geeft heeft geen idee wat hij/zij doet.

Kan je je moeder nog bereiken voordat ze die spuit geeft?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 18:37

Dat hoop ik toch ook niet, Xanne :oo
Dacht dat moeder alleen water ging toedienen!

Nou zal het overigens ook niet lukken met die zandweg, dat wordt gelijk een soort beton als je het mengt met een beetje water in zo'n spuit.
Maar het feit dat die arts het zou adviseren te geven...
Laatst bijgewerkt door Shirley op 01-01-15 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 18:38

Dat wilde ik net zeggen Xanne. Vreemd advies van de DA ook.

Hier ervaring met een (jong) paard met verstoppingskliniek. Beetje dezelfde symptomen als bij paard van TO. Wij hebben het van 11 uur tot ongeveer 15 uur aangekeken (met pijnstiller). Toen het niet beterde is er door de dierenarts paraffine ingegeven met een sonde. Hierna leek ze op te knappen, maar de volgende dag nog steeds geen mest (alleen kleine beetjes) en paard ging toch ook wel wat achteruit. Ze is toen met spoed naar Wolvega gegaan. Daar aangekomen was er al snel sprake van een operatie, wat we niet hebben gedaan ivm jonge leeftijd en gevoeligheid voor bepaalde medicatie. De verwachting was dat ze het niet zou redden, maar vanwege haar karakter hebben we haar toch het voordeel van de twijfel gegeven en zijn we de behandeling door gaan zetten. Uiteindelijk heeft ze er 10 dagen gestaan, en op dag alles onder gemest. Nog nooit zo blij geweest.
De rekening van 10 dagen Wolvega inclusief 3x daags sonderen, pijnstilling, meerdere keren daags aan de hand stappen enz was minder (!) dan de 5 visites van onze eigen DA (op 1 km afstand van stal, inclusief sonderen (3x) en medicatie). Volgende keer gaan we dus gelijk naar de kliniek, al hoop ik dat het nooit meer nodig is. Wolvega heeft keurig elke dag ons gebeld met een update, we gingen 1x per dag op bezoek en ze is daar uitstekend opgevangen.

Mijn advies zou ook zijn zsm naar de kliniek te rijden met het paard.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 18:39

Bij Paard bij ons met koliek werd geadviseerd om ermee in de trailer maar rond te rijden over hobbelige wegen. Schijnt bij gaskoliek ook weleens te helpen dat dan door t hobbelen wat los komt ofzo.
Je kan misschien ook dan toch gelijk maar naar de kliniek rijden als ik t zo lees hier. Duurt bij jouw paard wel erg lang...

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 18:43

TS, heeft je moeder dit topic gelezen? Lijkt me toch wel dat ze na zoveel adviezen haar paard eens zou opladen en naar de kliniek zal brengen.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 18:49

Shirley schreef:
Nou zal het overigens ook niet lukken met die zandweg, dat wordt gelijk een soort beton als je het mengt met een beetje water in zo'n spuit.
Maar het feit dat die arts het zou adviseren te geven...

Ik hoop heel hard dat je gelijk hebt en dat het inderdaad niet gelukt is.
Zo'n dierenarts zou je bij zijn lurven willen grijpen he! Wat een koekenbakker -O-

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 18:50

Sowieso wortel en gras laten eten bij koliek? Vind het allemaal maar vreemd en njet verstandig om af te wachten.

Shirley

Re: Fries die al 4 dagen koliek heeft, word erger!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 18:53

Ja, als je niet weet of er sprake is van een verstopping, zou ik ook niet laten eten.
Bij een maagoverlading ben je nog verder van huis...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 18:59

TS, als je gaat zitten afwachten totdat het paard doodgaat , zou ik vooral zo doorgaan. Onbegrijpelijk dat jullie er zo mee blijven aanmodderen...

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 19:01

4 dagen? ik had die van mij binnen 4 uur op de kliniek staan, als het met de eerste spuit niet beter gaat had ik direct dat besluit al genomen. ondanks dat wij zo snel in de kliniek waren, was er niks meer aan te doen en heb ik hem moeten laten inslapen. eten en koliek gaat ook niet samen, ik zou echt zsm naar een kliniek in de buurt gaan..

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 19:08

Joolien schreef:
TS, als je gaat zitten afwachten totdat het paard doodgaat , zou ik vooral zo doorgaan. Onbegrijpelijk dat jullie er zo mee blijven aanmodderen...

Voor mij ook niet te begrijpen!!!! Ik heb helaas heel veel en verschillende soorten koliek meegemaakt, maar een gaskoliek van vier dagen is niet normaal. Een verstopping kan wel een paar dagen duren.

Je laat een paard niet vier dagen met koliek doormodderen. Gaskoliek is met buscopan makkelijk op te lossen. Het gas komt daarna los met windjes. Dus hier is iets ernstigers aan de hand dan een simpele gaskoliek. Dat je paard diarree mest is voor mij juist een slecht teken. Bij een verstopping zal al de dunne mest in de vorm van diarree langs de verstopping sijpelen. Een paard met koliek laat je niet eten!!

Dus laat je moeder dit topic lezen en laadt het paad in en ga naar een kliniek. Als het nog niet te laat is.

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 19:18

Inderdaad direct opladen, niet meer afwachten. Donkere kleur urine komt echt niet weg van niet/weinig drinken, maar wijst op veel andere zaken, wat ze in een kliniek allemaal direct kunnen onderzoeken! Een paard 4 dagen zo laten rondlopen, onbegrijpelijk! Snap dat jij er niet veel aan kunt doen, maar kan je je moeder dit topic niet laten lezen, google-en, doorzeuren?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 19:19

Volg dit topic met open mond....TS ik begrijp dat je weinig te vertellen hebt over dit paard en je moet het doen met de beslissing van de volwassenen :(:)

Als niet bekend is waarom een paard koliek heeft en het houd aan...zo weinig drinkt...donkere urine... :n Kliniek en niet zelf verder aanmodderen is ook mijn mening.
Adviseren om een paard wat niet drinkt met een spuit water te geven :+ juist ja...een infuus erin hangen en snel ook...dat brengt zoden aan de dijk.
De nieren gaan kapot zo en het lichaam ook,als dat al niet het geval is.

Heel veel sterkte TS met het paard :(:)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 19:22

Heel veel sterkte TS! De rest is al gezegd.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 19:27

Donkere urine kan natuurlijk best komen van te weinig drinken, anniekasaur. Maar dat neemt niet weg dat het een uiterst zorgelijke situatie is. Want ook te weinig drinken heeft een reden en is zeer gevaarlijk...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 19:30

Ik begin mij stilletjes aan af te vragen wat nu waar is en wat niet waar is.
Gezien de leeftijd van TS kan ik mij voorstellen dat de diagnose en behandel adviezen niet geheel 100% overkomen.

Mijn twijfel slaat vooral toe na het advies van de da om het paard met een spuitje water te gaan geven.
Zo'n paard moet direct aan het infuus om de nieren te spoelen en ze te redden.

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 19:30

Als de brandweer naar de kliniek.!!!
Friezen zijn erg hard over zichzelf en laten pijn niet goed zien.
Hierdoor ben je met een fries vaak al te laat bij de kliniek...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 19:31

Heeft het paard al die dagen nauwelijks gedronken en gegeten? Heeft de dierenarts wel vocht toegediend en een maagbeschermer?

Ik had het paard ook al eerder naar de kliniek gebracht in plaats van thuis te blijven aanmodderen zonder een duidelijke diagnose.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 19:54

Pfff, zulke gevallen zijn schrijnend en om te janken.... Ts kan er misschien weinig aan doen gezien de leeftijd, maar er zijn volwassenen in het spel en die zouden beter moeten weten... ook na de adviezen van de DA. Ik snap werkelijk niet waarom die blijft afwachten en aanmodderen...

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 19:59

IriLover schreef:
Dankje,
Inderdaad, Ze is van mijn moeder!
Over de dierenarts; de eerste was veearts. De laatste 2 zijn speciale paardenartsen!
Ze heeft vanmorgen om 10 uur pijnstilling gehad. Deze was goed voor 2 uur. En vanmiddag om 3/4 uur was ze iets lauwer, maar de pijnstilling was uitgewerkt. Net wezen voeren, Ze stond in de bak, lag niet!
De plas komt zo dik, omdat ze niet drinkt! Vanmiddag weer een beetje voor het eerst. Ze at ook niet. Daarom krijgt ze haar protectine en zandweg niet binnen. Arts nog gesproken en zei dat het te proberen was met water en een spuit. Dus mijn moeder is nu op weg om het toe te dienen met de spuit en haar temperatuur op te meten.

Als paard niet drinkt en al verstopt zit (want idd klein beetje slappe mest kan toch op verstopping wijzen) zou ik het dier zeker niet voederen, want dan blijft het allemaal steken.

Geven jullie zelf die pijnstilling mss? Want het lijkt me gek dat een DA 4 dagen achtereen pijnstilling gaat geven zonder kliniek te adviseren? Als jullie naar kliniek om één of andere reden niet kunnen/willen, dan lijkt euthanasie me de diervriendelijkste optie, want de symptomen klinken niet veelbelovend. Straks vallen de nieren uit en is het toch voorbij voor het dier.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 20:04

een da kan natuurlijk de eigenaar,betalende ouder niets afdwingen ook al weet hij wel dat het dier onnodig lijd! als de ouders denken dat het een griepje is wat je moet uitzieken.....hij kan het benadrukken wat wel te doen maar als er niet word geluisterd is hij ook klaar en de ts starter ook!

(en het kan ook een slag in de darmen zijn en is een operatie echt nodig, maar dan kan het zelfs ook nog mis gaan.)

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 20:06

Ok, ik ga het hard brengen....
TS laat het aan je moeder lezen als je slim bent:
Mocht je verhaal geheel kloppen dan zou ik als de wiedeweerga opladen en naar de kliniek.

Dunne kleine beetjes mest als water:
- zandkoliek is hierbij het meest logische (de darmen zitten dan vol met kilo's zand waardoor de mest er niet meer doorkomt)
- psylium nu geven als ze niet drinkt is NIET SLIM!

Donkere urine:
- AM wat hier al eerder genoemd is (dit komt uit bloedonderzoek, en dan moet je ze niet vervoeren maar daar is de DA wel laat mee)
- afsterven van organen
- Spierafbraak.

Het enige wat nu slim is is naar de kliniek anders heb je morgen of overmorgen een DOOD paard!
Je kan ook eerst bellen naar de kliniek (al weet ik zeker dat die zeggen: opladen!)
Soms moet je niet al je heil in je eigen DA zoeken maar zelf ook nadenken.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 20:28

Ik begreep overigens dat de spuit niet bedoelt was om het paard te hydrateren, maar om de medicatie (hopelijk niet de zandweg) er in te krijgen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 20:44

kwita schreef:
een da kan natuurlijk de eigenaar,betalende ouder niets afdwingen ook al weet hij wel dat het dier onnodig lijd! als de ouders denken dat het een griepje is wat je moet uitzieken.....hij kan het benadrukken wat wel te doen maar als er niet word geluisterd is hij ook klaar en de ts starter ook!

(en het kan ook een slag in de darmen zijn en is een operatie echt nodig, maar dan kan het zelfs ook nog mis gaan.)

Bij een slag in de darmen was het paard denk ik al dood geweest.

IriLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 20:47

Inderdaad. We geven nu geen Zandweg, dat zit door haar eten, maar dit spuiten we niet naar binnen.
We zijn net naar stal geweest, Hebben de hoeveelheid probiotica in haar keel gespoten. Ze had weer wat gegeten, want om half 6 was er ook al een beetje ingespoten. Ze poept nu ongeveer 3x zoveel als gisteren en eergisteren. De darmen zijn nu aan het werk, en ze zag er ook al wat beter uit. De Paardenarts nog gesproken, ze moet morgen echt gaan eten!
M'n moeder weet van dit topic, maar ik wilde graag dit openen om meer idee's op te vangen wat je zou kunnen doen. Er is geen verstopping, want er is vanmorgen opgevoeld en ze poept. Ze heeft sinds vanmorgen ook niet meer op het zand gelegen. We hebben vandaag 2/3 x een stuk gelopen en dit werkt goed, omdat ze dan meer in beweging komt en het er ook uit komt.