Genoeg redenen om niet te chippen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 20:15

promptertje schreef:
Alle dravers worden al vanaf 1997 gechipt. Ik heb nog van geen enkele eigenaar of trainer gehoord dat de chip een probleem heeft opgeleverd, de prestaties lijden er in ieder geval niet onder.

Hoe oud zijn die dravers dan ?
Ik ben ook niet blij met een chip, maar kan er de voordelen ook wel van inzien (m.b.t. wedstrijden), maar een chip bij een veulen van nog geen 7 maand vind ik achterlijk!
Ik zie het als wederom een regeling van de overheid om meer geld uit de paardensector te halen zonder eerst na te denken over de eventuele consequenties voor de paarden. Ik heb inderdaad nog nooit iets gelezen over een onderzoek bij chippen van veulens. We zullen zien....hopelijk is het chippen inderdaad alleen maar schadelijk voor je banksaldo en niet voor het paard / de pony zelf.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 18:52

Hebben jullie vandaag allemaal de paard en sport gelezen?? Moet je is lezen bij de uitspraken van de tuchtcommissie. Daar hebben 2 mensen een boete van €175 gekregen omdat hun paard op concours niet gechipt was! Zelf heb ik op een wedstrijd ook al eens een controle gehad of me paard was gechipt of niet. Ik heb geen zin om 175 euro te betalen alleen omdat het zogenaamd slecht zou zijn! Alle mensen die ik ken binnen het paardenwereldje hebben hun paarden gechipt en ik heb nog nooit van die horrorverhalen gehoord over dat hun paard ineens de chip ophoeste of wat ook maar!

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-04 19:06

Nou Smurf, das dan pech zou Alane zeggen, of niet dan Alane?
Gewoon een uitzondering toch?
En met die chips zal echt wel gefraudeerd kunnen worden hoor, het zal me niks verbazen als je ze kappot kunt slaan...
Verder zijn er genoeg bekende ruiters die tegen zijn, Anky en Jeroen Dubbeldam bijvoorbeeld, vast niet voor niks lijkt me.
Verder is het wel vreemd dat chippen niet Europees verplicht is, is de rest van Europa dan toch verstandiger dan wij?

Nou, ik ben er wel klaar mee, ieder zijn mening en ik laat iedereen in zijn waarde wat dat betreft, maar in mijn paarden wordt niet gechipt.
Het wordt dus tijd om een brief te gaan schrijven en dna af te geven, een paspoort heb ik al.

Als er straks mischien wel rottige dingen gebeuren met dat gechip, hoef ik me geen zorgen te maken.

In ieder geval bedankt voor de reacties, de meningen zijn wel verdeeld zie ik.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 19:34

Anita_D schreef:
Nou Smurf, das dan pech zou Alane zeggen, of niet dan Alane?
Gewoon een uitzondering toch?
En met die chips zal echt wel gefraudeerd kunnen worden hoor, het zal me niks verbazen als je ze kappot kunt slaan...
Verder zijn er genoeg bekende ruiters die tegen zijn, Anky en Jeroen Dubbeldam bijvoorbeeld, vast niet voor niks lijkt me.
Verder is het wel vreemd dat chippen niet Europees verplicht is, is de rest van Europa dan toch verstandiger dan wij?

Nou, ik ben er wel klaar mee, ieder zijn mening en ik laat iedereen in zijn waarde wat dat betreft, maar in mijn paarden wordt niet gechipt.
Het wordt dus tijd om een brief te gaan schrijven en dna af te geven, een paspoort heb ik al.

Als er straks mischien wel rottige dingen gebeuren met dat gechip, hoef ik me geen zorgen te maken.

In ieder geval bedankt voor de reacties, de meningen zijn wel verdeeld zie ik.

Allereerst is het zo dat chippen nog steeds NIET verplicht is. EU beslist er pas over ergens in maart 2004...
Daarnaast als je al een paspoort hebt voor je paardje valje binnen de overgangsregeling en heb je dus nog 2 jaar de tijd...

En inderdaad de uitzondering die de regel bevestigd, of pech gehad, slecht geplaatste chip, (integenstelling tot honden en katten waar de chip onderhuids geplaatst wordt, dient bij een paard de chip in de halsspier geplaatst te worden mede om zwerven te voorkomen....)

Als je uit wilt gaan van alle uitzonderingen dan zul je ook je paard niet meer in de trailer moeten zetten (gebeuren vaker ongelukken mee dan je zou denken), niet meer deelnemen aan wedstrijden (hij zal maar een klap krijgen van een ander paard) en ook niet meer met soortgenootjes op de weide. Wordt een deken taboe, zijn er ook al genoeg mee verongelukt. Stal ook maar gelijk afschaffen...enz.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-04 19:43

Ik dacht dat als het allemaal door gaat, het vanaf 2007 is??
Ook lees ik hier en daar dat het waarschijnlijk toch niet Europees verplicht wordt?

Nou ja, ik wacht wel af hoe het allemaal loopt.
Is het nu zo dat ik een boette krijg als ik met de trailer wordt aangehouden met een ongechipt paard?
En voor onze welsh hebben we nog geen paspoort, is dat erg?

Ja je weet er zoveel vanaf, daar maak ik ff gebruik van hahaha.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 20:07

Anita_D schreef:
Ik dacht dat als het allemaal door gaat, het vanaf 2007 is??
Ook lees ik hier en daar dat het waarschijnlijk toch niet Europees verplicht wordt?

Nou ja, ik wacht wel af hoe het allemaal loopt.
Is het nu zo dat ik een boette krijg als ik met de trailer wordt aangehouden met een ongechipt paard?
En voor onze welsh hebben we nog geen paspoort, is dat erg?

Ja je weet er zoveel vanaf, daar maak ik ff gebruik van hahaha.

Krijg je een folder waar achterop staat dat er geen rechten aan ontleend kunnen worden....Dan staan in de folder weer dingen die haaks staan op de informatie die op de site staat van de PVV/PVE, en staan op de site van de PVE/PVV ook nog genoeg tegenstrijdigheden...wordt het allemaal duidelijk van...nee dus.
Dan vraagt de overheid advies aan de Raad van Dieren Aangelegeheden waarvan het uitgebrachte advies grotendeels aan de kant wordt gezet/genegeerd.....
Als ik alle informatie die er is vergelijk komt het op het volgende neer (wat eigenlijk ook op de site van de PVV/PVE staat in een tabeltje:

Bij een stamboek of sportorganisatie ingeschreven paarden
Vanaf 1-1-2004
*Bij vervoer in trailer of veewagen over de openbare
weg, moet een paspoort aanwezig zijn.
*Ieder veulen dat geboren wordt moet binnen 7
maanden een uniform paspoort en een chip(1) krijgen en
de merrie ook als het nog geen paspoort of chip(1) heeft.
*Ieder paard dat behandeld wordt met medicijnen
waardoor de bestemming voor menselijke consumptie
niet meer is toegestaan, moet een paspoort en een
chip(1)krijgen.

(1) De verplichtingen met betrekking tot de chip worden op een nader te bepalen datum in 2004 van kracht. Uit kostenoverweging is het aan te
bevelen dit echter vanaf 1 januari a.s. gelijktijdig te laten doen met de schets.
[/i]

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 20:16

Ging even wat mis, dus hier de rest

Bij een stamboek of sportorganisatie ingeschreven paarden
Vanaf 1-1-2005
*Paarden moeten een paspoort en een chip hebben om
ze te mogen houden en te mogen vervoeren.
*Paarden moeten als ze bestemd zijn voor de slacht een
paspoort en een chip hebben.
*Paarden moeten als ze bestemd zijn voor de export een
*Paarden moeten om deel te mogen nemen aan
keuringen en wedstrijden een paspoort en een chip
hebben.
Vanaf 1-1-2006
alle paarden die in Nederland gehouden en vervoerd
worden moeten een paspoort en een chip hebben.

Paarden voor hobby en recreatie (niet ingeschreven bij
stamboek of sportorganisatie)

Vanaf 1-1-2004
*Bij vervoer in trailer of veewagen over de openbare
weg, moet een paspoort aanwezig zijn.
*Ieder veulen dat geboren wordt moet binnen 7
maanden een uniform paspoort en een chip(1) krijgen en
de merrie ook als het nog geen paspoort of chip1 heeft.
*Ieder paard dat behandeld wordt met medicijnen
waardoor de bestemming voor menselijke consumptie
niet meer is toegestaan, moet een paspoort en een
chip(1) krijgen.

(1) De verplichtingen met betrekking tot de chip worden op een nader te bepalen datum in 2004 van kracht. Uit kostenoverweging is het aan te
bevelen dit echter vanaf 1 januari a.s. gelijktijdig te laten doen met de schets.

Vanaf 1-1-2005
*Paarden moeten als ze bestemd zijn voor de slacht een
*Paarden moeten als ze bestemd zijn voor de export een

Vanaf 1-1-2006
alle paarden die in Nederland gehouden en vervoerd
worden
moeten een paspoort en een chip hebben.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-04 20:32

Oke, dus als ik het goed lees kunnen mijn paarden met paspoort nog gewoon vervoerd worden enzo, maar heeft de pony zonder paspoort een probleem?
Wat gebeurt er las wij met haar in de trailer worden aangehouden?
Gewoon een boette?
En ook al zijn mijn paarden nog niet gechipt, is het al verplicht dat medicijnen gebruik in het paspoort wordt bijgehouden?
Mijn paard krijgt namelijk medicijnen die niet geregistreerd staan en waar dierenartsen het bestaan niet vanaf weten!
Dat vind ik dus knap als ze zeggen dat ze zo het medicijnen gebruik kunnen controleren van slachtpaarden, want ik weet zeker dat er da genoeg zijn die het niet noteren als ze iets geven en die zelfs niet eens naar het paspoort vragen.
En de voorlichting is ook niet optimaal he?
Ik ken zat boertjes hier in dit dorpje die niks van het chippen afweten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 21:04

Anita_D"]
Oke, dus als ik het goed lees kunnen mijn paarden met paspoort nog gewoon vervoerd worden enzo, maar heeft de pony zonder paspoort een probleem?
Wat gebeurt er las wij met haar in de trailer worden aangehouden?
Gewoon een boette?
[/quote]
Geen idee wat de hoogte van de boetes precies zijn,oplopend tot max. 4500 euro..(dan zul je wel heel nalatig zijn geweest)

[quote="Anita_D"]
En ook al zijn mijn paarden nog niet gechipt, is het al verplicht dat medicijnen gebruik in het paspoort wordt bijgehouden?
[/quote]
Alleen als je in de paspoorten laat vermelden WEL geschikt voor menselijke consumptie, dan moeten alle medicijnen geregistreerd worden..vermeld je niet geschikt voor menselijke consumptie behoeven de medicijnen niet geregistreerd te worden.

[quote="Anita_D"]
Mijn paard krijgt namelijk medicijnen die niet geregistreerd staan en waar dierenartsen het bestaan niet vanaf weten!
Dat vind ik dus knap als ze zeggen dat ze zo het medicijnen gebruik kunnen controleren van slachtpaarden, want ik weet zeker dat er da genoeg zijn die het niet noteren als ze iets geven en die zelfs niet eens naar het paspoort vragen.
[/quote]
Men zal op denduur databases gaan koppelen, echter zit ik me even af te vragen hoe ze dat dan gaan doen met paarden? Stamboekpaarden (tenminste die van mij) hebben in hun paspoort alleen de naam van de fokker staan, en niet die van de eigenaar. Of eigenlijk de houder (=de persoon die de paarden onder zijn hoede heeft en verzorgd) die verantwoordelijk wordt geacht voor de papierwinkel rondom het paard (was ook een van de knelpunten die de raad van dier aangelegenheden heeft aangehaald) Want het paardenpaspoort is en blijft geen juridisch bewijs van eigendom.... Daarnaast wordt er nergens met een woord over geproken/geschreven dat de parden op naam moeten staan....en als je je paspoort kwijtraakt/maakt, kun je een duplicaat aanvragen en zou je paard dus wederom weer geschikt kunnen zijn voor menselijke consumptie....

[quote="Anita_D schreef:
En de voorlichting is ook niet optimaal he?
Ik ken zat boertjes hier in dit dorpje die niks van het chippen afweten.

Dat is ook zoiets...die mensen met een edele grasmaaier, pretshet of graskorthoudend statussymbool die geen vakbladen lezen, niet lid zijn van een sportorganisatie of stamboek...hoe willen ze die dan bereiken?
Van veel nieuw uitgegeven regels en wetten komen er velen pas van op de hoogte als ze een bekeuring krijgen.....
En dikwijls zijn de uitvoerende instanties ook geheel niet op de hoogte van de geldende regels.....

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 13:59

Wat ik overigens erg grappig vond, was om te lezen dat een paard niet meer geslacht zou mogen worden met een chip..... belachelijk.

Ik heb destijds heel duidelijk tegen de slachter gezegd dat Lorenzo een chip had en gevraagd of dat iets uitmaakte, maar ik kreeg te horen dat het geen probleem was. Lorenzo is dus "gewoon"geslacht MET chip... hoe ze het verder doen weet ik niet, maar hij is wel degelijk gebruikt voor menselijke consumptie....

Verder: beetje hysterisch verhaal op die website hoor!!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 14:55

DePennyBitch schreef:
Wat ik overigens erg grappig vond, was om te lezen dat een paard niet meer geslacht zou mogen worden met een chip..... belachelijk.

Waar heb je gelezen dan dat een paard wat gechipt is niet meer geslacht zou mogen worden?

Het is geen verhaal, maar de regels die gelden vanaf 01-01-2004...dus gewoon wettelijk vastgestelde regels. Dat die site vol staat met tegenstrijdigheden is wel een "verhaal" apart.

iloveperry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 16:41

spijtig. Chippen is verplicht!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 19:17

iloveperry schreef:
spijtig. Chippen is verplicht!

Spijtig dat je niet kunt lezen Haha!

Chippen is nog steeds NIET verplicht, pve/pvv ADVISEERT met het oog op de onkosten om met de aanvraag voor een paspoort gelijktijdig te chippen

Jady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 19:47

Ik heb Destiny wel gewoon laten chippen in een periode waarin veel paarden werden gestolen.
Ik wou het risico niet lopen dat ik dr nooit meer terug zou kunnen vinden.
Van de 100 x chippen gaat het 99 x goed en 1x fout dat de chip gaat wandelen ofzo.
Maargoed,dat kleine risico wil ik dan wel lopen.Liever dan dat ik mijn beessie nooit meer terug vind.
Natuurlijk is er altijd een uitzondering op de regel,maar ik denk dat chippen niet zo veel kwaad kan.

Om wandelen zo veel mogelijk te verkomen,moet je je strikt aan het voorschrift houden dat je je paard 10 dagen niet aan de teugel moet rijden en eigenlijk pas na 7 dagen weer gematigde arbeid (zonder aan de teugel lopen) mag vragen.
De chip hecht zich pas NA 10 dagen,aangezien er dan pas bindweefsel aan gemaakt word door het lichaam.
Dus na 10 dagen gaat hij zich pas aan zijn plekje hechten,en veel mensen zijn na een halve week/week toch al weer lekker aan de teugel bezig en flink aan het werk.
Ja,die mensen lopen het gevaar dat de chip meer schade dan goeds veroorzaakt.
Maar dan is het niet de chip zijn schuld,maar het feit dat de eigenaar zo ongeduldig is om het eventjes rustig aan te doen ivm de chip.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 15:23

Alane"]
[quote="Chantalleke schreef:
Mag ik nog even op het chippen terug komen.?????????

Ik ben gek heb het namelijk niet gehoord ben niet aangesloten bij een rassenvereniging of dergelijke. Dus wat zeuren jullie nou???

Ik chip niet! Punt uit!!

Ik heb het nog nergens gelezen. Niet in de krant niet via de TV of wat dan ook! Dus waarom zou ik die kosten maken>?

Chippen is nog steeds niet verplicht.
Er is een overgangsregeling voor de paspoortplicht, vanaf 1-1-2004 gaat de paspoortregeling in en uiterlijk 2007 zouden alle paardachtigen in Nederland voorzien moeten zijn van een paspoort....
Verder wordt je geacht de wet te kennen...en zal tzt je DA je erop kunnen wijzen als die komt enten ..

Wat een leuk alternatief voor chippen zou zijn, zo'n groot oormerk wat de koeien ook hebben... Clown
[/quote]

DNA!!!!

Dat is het alternatief voor chippen. Pijnloos, absoluut gegarendeerd goed werkend (dat kunnen niet alle chips zeggen...., die falen toch nog wel eens). En absoluut geen gevolgen voor paarden op lange termijn of voor jonge veulens (want beide zijn nog nooit eerder onderzocht op nadelige gevolgen voor paarden).

Wil je chippen, prima. Hou er wel rekening mee dat jullie paarden lopende bewijsstukken zijn voor het goed werken van de chips op langere termijn, want dat is nog nooit eerder onderzocht!! Ja, er zijn al paarden afgemaakt tgv chippen, ja er zijn chips die niet meer werken en sommige paarden hebben zelfs meerdere chips!

Mijn paard is DNA geregistreerd. Ik zou zelf ook geen chip in mijn hals spier willen (zoals Anky het ook al eerder heeft aangegeven), waarom zou ik het wel doen bij mijn paard??

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 18:05

sjow.. nogal een discussie.. ik dacht ook da het vanaf kanuari verplicht zou worden te chippen..maar zolang iknog geen wedstrijden rij enhetnie verplicht is doe ik het ook zeker nie.. al weet ik nie of mijnpaard gechipt is of nie.. zou best eens kunnen.. danistyie iig al 15,5 ermee geworden :|

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 18:31

Alane"]
[quote="DePennyBitch schreef:

Waar heb je gelezen dan dat een paard wat gechipt is niet meer geslacht zou mogen worden?

Het is geen verhaal, maar de regels die gelden vanaf 01-01-2004...dus gewoon wettelijk vastgestelde regels. Dat die site vol staat met tegenstrijdigheden is wel een "verhaal" apart.
[/quote]

Dat over het slachten stond ook op dit site.....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 12:15

DePennyBitch"]
[quote="Alane"][quote="DePennyBitch schreef:

[/quote]

Dat over het slachten stond ook op dit site.....
[/quote]

Dat is niet vanwege de chip, maar wanneer je in je paspoort laat zetten: "niet geschikt voor menselijke consumptie" want dan hoeven de medicijnen niet in het paspoort vermeld te worden en is zijn er meer medicijnen beschikbaar (indien nodig)
Het idiote daarvan is echter weer dat je het paspoort kwijt kunt raken, je een nieuwe aan kunt vragen, je daar in weer kunt vermelden "wel geschikt voor menselijke consumptie" en je dan wel 6 maand moet wachten voordat het paard eventueel geslacht mag worden voor menselijke consumptie....

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-04 14:43

Nou vraag ik me nog wel af, wat gebeurt er als je je paard via dna laat registreren, wordt dat dan op wedstrijd gecontroleerd en moet je dan terplekke zo,n test laten doen als ze dat eissen?]
Wat kost zoiets per keer?
Of nemen ze vaak met het bewijs op papier genoegen?

Iduna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 12:29

Hebben jullie"anti chippers " ook al bericht van het PVV gehad? Per 18 september is chippen verplicht. Ze willen nu weten hoeveel paarden ik in mijn bezit heb, hoe oud, kleur hoogte en wel of geen stamboekpapieren. Dat moet ik terugsturen en dan pas Boos! gaan ze me informeren over de verdere procedure. Verward

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 12:53

Oud topic!!!

Iduna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 15:30

Maar wel nieuwe ontwikkelingen !

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 17:05

Kreeg vandaag ook de brief....eerste wat ik me afvroeg...wat willen ze met die info??? wat maakt het uit hoeveel paarden ik heb, welke stamboeknummers enz.enz.enz.
En inderdaad, waarom eerst de info opvragen en pas daarna informeren over de verdere procedure.
Vaag hoor!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 18:43

Euhh.... nee, niks gehoord of gezien van PVV...... maar hoe moet PVV mij nou kennen Verward

Mijn paarden zijn wel gechipt..... maar ik heb geen paspoort Tong uitsteken en één paard zonder papieren en één pony met papieren die ik nooit naar het stamboek gestuurd heb Tong uitsteken

Iduna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 19:36

Kinke schreef:
Kreeg vandaag ook de brief....eerste wat ik me afvroeg...wat willen ze met die info??? wat maakt het uit hoeveel paarden ik heb, welke stamboeknummers enz.enz.enz.
En inderdaad, waarom eerst de info opvragen en pas daarna informeren over de verdere procedure.
Vaag hoor!

Precies mijn idee ! Vreemde gang van zaken!
Geef jij de info door ?