Drie keer koliek in nog geen twee maanden tijd..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 13:39

Zandkoliek is inderdaad zeker niet uit te sluiten. Zand komt niet continu met de mest mee naar buiten. Soms kan er ineens veel mee komen en vervolgens dagen niets. De test met de handschoen geeft dus geen goede indicatie. Een kuur met psyllium kan zeker geen kwaad maar daar ging je al mee aan de slag!

Wat ik naast de koliek erg apart vind is dat de pony toch wat tekorten o.a. bloedarmoede heeft ondanks de vitaminekorrel. Hij ziet er ook wat sneu uit :(:)
Kan zijn dat hij wormen had/heeft die de darmen beschadigd hebben waardoor hij de stoffen niet goed op kan nemen?
Misschien een andere vitaminekorrel proberen die beter opgenomen wordt op een pre en/of probiotica geven. Voor extra vocht en het positieve effect op de darmflora zou je eventueel (goed geweekte) bietenpulp bij kunnen gaan voeren.

Zoraida_04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 16:08

Pff dat klinkt behoorlijk pittig zeg Jet! Kan me voorstellen dat het vertrouwen dan wel geschaad is..
Ik zal inderdaad dan even met Wolvega contact opnemen, wellicht dat hun eventueel nog adviezen hebben of dat hun aanraden verder te onderzoeken.
Gelijk langs gaan doe ik liever niet (als het nodig is uiteraard wel) maar hij is onwijs lastig met trailerladen.
Ik heb zijn mest nu drie dagen achter elkaar getest, de eerste keer kwam er nauwelijks zand uit, tweede keer aanzienlijk meer en vandaag weer een stuk minder.
Zijn diarree was vandaag ook weer z.g.a. weg.
Als het goed is komen de psylliumzaden vandaag binnen dus kunnen we gelijk met de kuur beginnen.
Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Oke, dat is goed om te weten BlueStar. Hier word het water nu ook vanuit het huis zelf bijgevuld.
Er word nu niet heel veel gedronken, ik denk dat ze met zijn tweeën nu zo rond de 40-50liter per 24uur zitten. Bedankt!

Ik verwacht vandaag de psylliumvezels binnen (paardendrogist sand off). Ik zeg inderdaad steeds zandwegkuur, sorry voor de verwarring.
Een matte vacht heeft hij niet, dierenarts vond hem juist veel glanzen. Ik denk dat het een beetje aan de foto ligt. Kan van de week nog wel even een foto maken. Hoe bedoel je verkleurd hoofvision?
Het is inderdaad wel lastig om ervoor te zorgen dat hij alles binnen krijgt.
Ik zal je link even doorlezen, klinkt erg goed! Bedankt!

Het is goed te weten dat zo'n test het niet echt heel goed aan kan geven of er zand inzit, moet wel zeggen dat er gisteren wel redelijk wat zand in de drollen zat.
De kuur komt inderdaad vandaag binnen!
Het is inderdaad vreemd, de tekorten waren ook niet schrikwekkend laag maar wel wat.
Hij krijgt nu ook een muesli bij waar de eiwitten/ijzer gehalte wat hoger ligt.
Moet zeggen dat hij altijd zo wel een beetje zielig/soepig(?) kijkt.
Bij de laatste wormenkuren (2x equest) kwamen er verder geen wormen mee.
Bietenpulp zou ook nog een idee kunnen zijn!

barbar

Re: Drie keer koliek in nog geen twee maanden tijd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 23:02

In principe zou koud water en het minder drinken daarvan niet zo'n probleem hoeven zijn maar in combi met te grof hooi kan dat wel, zover ik zie is jou hooi wel wat grof maar niet heel erg.
Dat jou pony en wat mat uit zit vond ik ook al en daar word niet zijn vacht bedoeld maar dat hij er wat zielig/afwezig bij staat, en dan zou ik ook aan een vit tekort denken wat er dus ook al in zijn bloed uit kwam, verder zou het naast de sand clear kunnen helpen om hen lijnzaadolie te geven, niet tegen het zand maar om de darmwand een soort laagje te geven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 23:09

heeft hij geen spoelwormen?Die zijn haast alleen gevoelig voor pyranthel.

divadancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 00:12

mijn paardje heeft ook een tijd vaak kolieken gehad.Na osteopaat te zien te krijgen kwam het door een blokkage aan de rug. Blijkbaar kreeg ze daardoor ook vaak koliek. Nadat rug behandeld geweest is, heeft ze geen koliek meer gekregen.
succes alvast met de onderzoeken.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 01:40

heb je mestonderzoek laten doen? daarmee kan je evt eitjes van andere wormen en bloedwormen ook ontdekken die er nog niet uitgekomen zouden zijn met de kuur. kan je gewoon via interent bestellen via www. wormbestrijding.nl en is niet duur.

met verkleurd bedoelde ik dat het zwart niet zwart lijtk en de manen erg verbruind zijn, dit kan komen door oa koper te kort of een verslechterde koperopname. zie uitleg: http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... arden.html

lees vooral even het stukje klachten bij koper te kort, kan dus ook bloedarmoede geven.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 01:46

dan zou ik dus NIET extra ijzerrijk voeren en liever een beter opneembaar (zeg organisch gebonden) supplement geven (bijv de balancer van equilin of de balancer van www.jepaardgezondenfit.nl als die beter in je budget past ;))

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 05:47

Misschien heb je er iets aan, misschien niet.

Mijn paard had na 10 jaar noooooit problemen te hebben, 2 winters geleden (dat was die hele koude winter, ze stond in een uitloopstal), ineens 3 maal koliek met elke keer week/paar weekjes oid er tussen. Ontzettend zielig.

Ik had geen idee waar het vandaan kwam, maar achteraf; toen het stopte met zo erg vriezen (was toen -20 zelfs) waren de kolieken ook verleden tijd. Wel kreeg ze toen haar ruwvoer buiten, en de uitloop was deels beton deels zand en zij gooide haar eten altijd op de grond. Het kan goed dat ze veel zand of misschien zelfs vlas heeft binnen gekregen; en daardoor de darmen gevoeliger voor verstopping dan normaal?

Die test met die handschoen moet je vooral doen als je die kuur aan het doen bent, want die sand-off plakt die zand juist aan en dan komt het mee naar buiten. Dan weet je zeker of hij veel zand heeft of niet.

Zoraida_04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 22:01

- Dat is omdat ze het dan minder goed wegkrijgen/kunnen verteren? Dat is sowieso wel erg goed om te weten barbar.
O op die manier, ik heb niet het idee dat hij erg afwezig is maar ik zal er eens extra op gaan letten.
Lijnzaadolie heb ik nog staan voor mijn andere paard, zal het erbij gaan geven.

- Dan zou je eigenlijk naast equest nog een ander soort ontworming moeten geven?

- Wormonderzoek is er niet gedaan hoofvision maar eigenlijk gelijk op aanraden van de dierenarts een ontworming gegeven.
Ik zie dat ik daar alleen nu nog even mee moet wachten gezien er 8 weken na een wormenkuur moet zitten voordat je het kan laten testen.
Wat ook wel interessant is dat er dan ook gelijk op leverbot getest kan worden.

Moet wel zeggen dat hij alleen in de winter grotendeels zwart is, hij is een moorkopschimmel.
Fout van mij om dit niet te vermelden..
Het bruine in zijn manen had hij als veulen al toen ik ging kijken.
Als jaarling:
http://i912.photobucket.com/albums/ac32 ... 3917_n.jpg
Van de zomer:
http://i912.photobucket.com/albums/ac32 ... 1640_o.jpg

Erg interessant artikel! Word koper dan ook niet meegenomen in een bloedtest?
Wel eigenlijk absurd dat een dierenarts dan juist aanraad om een voeding te geven met meer ijzer erin terwijl dus ijzer en koper in een bepaalde verhouding moeten zijn met elkaar.
Ik ga zeker kijken naar beide voedingen. Is de ene ook dan wat beter qua samenstelling als de andere? (gezien het prijsverschil?)
Erg bedankt voor alle hulp!

-Het is inderdaad ook vreselijk om je paard/pony met pijn te zien.
Diego krijgt zijn hooi altijd in de schuilstal en er word van te voren geveegd, ook uit voorzorg dat hij hier in ieder geval geen zand mee naar binnen krijgt.
Maar het kan natuurlijk dat hij loopt te snuffelen door de rijbak/paddock en daardoor alsnog (veel) zand binnenkrijgt.
Ik hoop daarom ook echt dat de psylliumvezels gaan werken.
De test met de handschoen gaan we zeker de aankomende dagen herhalen.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 00:51

ik vind equilin een beter supplement maar helaas wil niet elk paard het eten, daarom krijgt mijn paard de equilin basis en balancer en mn pony de balancer van jepaardgezond en fit, ze doen het er beiden goed op. Bij de shet veel verbetering zichtbaar in huid, hoeven, vacht etc. terwijl mijn management toch al jaren het zelfde was met goed hooi, 24/7 buiten, geen krachtvoer, goede weide etc, de toevoeging van de balancer maakte een groot verschil!

Idd weten sommige dierenartsen helaas te weinig van voeding af is mijn ervaring, er wordt vaak zomaar een voedingsmiddel geadviseerd .

bepaalde te korten zie je slecht in het bloed omdat het door het lichaam zelf op peil gehouden wordn maar dan wel ontrokken wordt uit botten, spieren etc. Je zou je rantsoen uit kunnen rekenene of je hooi kunnen laten testen (ideaal) gezien dat voor velen in ned geen optie is, is het toevoegen van een voor de gemiddelde nederlandsche bodem samengestelde balancer voor paarden die op hooi en gras leven een tweede goede optie.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:18

Door te weinig drinken word het al snel een droge boel en heb je kans op verstoppingen

Afwezig is miss ook niet helemaal het goede woord, ik weet niet hoe het anders uit te leggen :P

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 00:15

hoofvision schreef:
heb je mestonderzoek laten doen? daarmee kan je evt eitjes van andere wormen en bloedwormen ook ontdekken die er nog niet uitgekomen zouden zijn met de kuur. kan je gewoon via interent bestellen via www. wormbestrijding.nl en is niet duur.

met verkleurd bedoelde ik dat het zwart niet zwart lijtk en de manen erg verbruind zijn, dit kan komen door oa koper te kort of een verslechterde koperopname. zie uitleg: http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... arden.html

lees vooral even het stukje klachten bij koper te kort, kan dus ook bloedarmoede geven.

Verbruinde manen en bruin/zwarte vacht zie je wel vaker bij zwarte paarden/ponys. Ken een shettie die vanzichzelf zwart is maar door de zon bruin wordt. In de loop van de winter wordt hij weer zwart. :D

Hoe is het nu met je shettie TS?

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 10:17

ja echter ponys met koper tekort verkleuren sneller !

Zoraida_04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 18:31

Klinkt erg goed Hoofvision. Ik denk dan toch dat ik degene van jepaardgezondenfit bestel, gezien hij niet de gemakkelijkste eter is.
Het is inderdaad jammer dat de dierenarts er weinig vanaf weet, gezien je toch uitgaat van hun kennis/advies.
Ik ga zeker de balancer bestellen, als op die manier die tekorten opgelost kunnen worden is het perfect.

Bedoel je zoiets als dat hij er wat sloom/niet opgewekt/etc. eruit ziet barbar?

Ik vind het ook wel lastig om te zien of het te maken heeft met koper gezien hij het hele jaar door een andere kleur heeft.
Maar het bruine in zijn manen heeft hij al vanaf veulen af aan.

Met Diego gaat het wel aardig, in ieder geval tot nu toe geen koliekaanval meer gehad.
Hij is vrolijk en rent/bokt af en toe door de bak heen (niet al te vaak want daar word je moe van :P)
Wel zijn de drollen nog niet goed, het gaat zeker vooruit maar goede drollen zijn het zeker nog niet.

Hoe hij er vanmiddag bij stond:
http://i912.photobucket.com/albums/ac32 ... 131921.jpg

Zijn drollen vlak na de laatste koliek:
http://i912.photobucket.com/albums/ac32 ... 111650.jpg
En zijn drollen nu:
http://i912.photobucket.com/albums/ac32 ... 122558.jpg

Ik zie toch wel wat onverteerd hooi(?) erin zitten.
Tandarts is al gemaild dus hopelijk kan die binnenkort ook langskomen voor controle.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:48

Ja, een beetje sukkelig.
Mest ziet er een stuk beter uit

Zoraida_04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 14:39

Helaas een hele slechte update..

Het leek de afgelopen tijd zo onwijs goed te gaan met mijn kleine man..
Hij rende en bokte weer door de bak heen, zijn mest bleef goed en hij was de vrolijkheid zelf.
Helaas ging het vanaf afgelopen zondag er slecht met hem en heb ik hem op dinsdag moeten laten gaan.. ;(

Hier een link naar de IM: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=151&t=1831004&p=92167071#p92167071

Iedereen uit het topic echt onwijs bedankt voor alle hulp, tips en het meedenken.. Y;(

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:43

Ik zag het.
Verschrikkelijk!

Nogmaals veel sterkte...

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:47

Sterkte

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:26

Jeetje, heel veel sterkte hoor! Ga zo je topic even lezen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:34

Jeetje, sterkte er mee.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:08