Wat is dit? Ontsteking 2 maanden na castratie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charisma

Re: Wat is dit? Ontsteking 2 maanden na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 08:03

Veel succes meid!! Ik blijf duimen, weet maar al te goed hoe het voelt!! Welke kliniek gaat het doen?
Ik vreesde ook al dat het zo niet zou over gaan, maar had je dat geluk toch gegund!!
Hou je ons op de hoogte hoe hij door de operatie is gekomen?
Knuffel!

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 08:08

Veel succes! Ik duim dat alles goed gaat!

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 17:18

thnxxxxx !

Nou het is allemaal goed gegaan gelukkig, hij moest wel wat lang uitslapen, slaapkop :O

Ze gaan morgen de tampon (zit allemaal gaas ofzo in de wond om het bloeden op te vangen) eruit halen en als dat goed gaat en de bloeding weg blijft dan mag hij of morgenavond naar huis en anders vrijdag.

We gaan er maar vanuit dat al t geluk nu deze kant op komt +:)+

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:22

Fijn dat het goed is gegaan. Arm paard! Hoe kan dit gebeuren of is dit pure pech?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:17

Jeetje wat een pech, gelukkig is hij snel geopereerd.
Een tampon is iid een heel lang strak opgerold gaas.
In welke kliniek is hij geopereerd?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:28

diesel_ schreef:
thnxxxxx !

Nou het is allemaal goed gegaan gelukkig, hij moest wel wat lang uitslapen, slaapkop :O

Ze gaan morgen de tampon (zit allemaal gaas ofzo in de wond om het bloeden op te vangen) eruit halen en als dat goed gaat en de bloeding weg blijft dan mag hij of morgenavond naar huis en anders vrijdag.

We gaan er maar vanuit dat al t geluk nu deze kant op komt +:)+

dat is een soort drain....fijn dat het goed is gegaan. :j

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 19:15

Het is inderdaad een groot stuk gaas. In slootdorp is t gedaan

Thorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:58

Ik had voor dit scenario gevreesd en heel wat anders gehoopt. Nu gaat alles langzamerhand beter gaan. de wondverzorging zal ook nog wel veel werk met zich meebrengen. Hop naar een gezond paard! Veel beterschap!

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 08:17

Top dat hij zo goed door de operatie is gekomen! Hopelijk nu een voorspoedig wondherstel en een paard wat er niet te veel aan in schiet! We duimen verder!!

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 21:53

dankjulliewel meiden!

Vannacht had t nog wel gebloed dus de 'tampon' zit er nog aan. Hij gaat er vrijwel zeker morgenochtend uit en dan mag hij 's avonds mee naar huis.
Moet hem 2x per dag antibiotica geven, maar hoef gelukkig niets aan de wond te doen.
Ik heb t door de zenuwen niet héél goed gevolg, maar ze hebben via de lies een klein gaatje gemaakt om de zaadstreng opnieuw af te zetten en dat gaatje is gehecht, omdat dat helemaal steriel is gedaan tijdens de operatie. Daar hoef ik dus verder sowieso niets aan te doen.

De 'oude' wond hebben ze iets groter gemaakt (daar de zaadstreng eruit gehaald) en daar kan t wondvocht ook uit, net als normale castratie als t ware. Die mag je ook niet spoelen dus dat scheelt :(:)

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 08:15

Dat klinkt voorspoedig! Top!!!

Rico heeft toen 5 dagen zo'n drain gehad. Die had ook wel echt 2 grote wonden, hele onderarm kon erin. Is toen ook 14dagen elke dag gespoeld moeten worden, konden het niet hechten omdat ze dachten dat hij de vorige keer de ontsteking van de hechtdraad had gekregen. Dus de wondes moesten van binnenuit dicht gaan. Ik moest hem toen veel laten bewegen (stappen, longe) de eerste 3 weken zodat de wondes openbleven en het van binnenuit kon genezen. Na 3 weken mocht hij terug het land op en moest ik enkel nog 2x daags AB geven, dit voor 1 maand. Toen was gelukkig het leed geleden :j

Fijn dat hij al naar huis mag morgen, zo fijn voor hem en ook voor jou natuulijk! :)

Beukenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:26

Hoe gaat het nu met je paardje?

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 13:02

lief dat je t vraagt.. het gaat goed hoor, maar wat een zorgen :(:) !

Het was heel erg zoeken naar wat nu te doen qua binnen/buiten.

Het bloede eergisteren nog steeds, tenminste dat t soms drupte. Maar ja is dat een moment opname of drupt het de hele dag? En precies als ik er dan was drupte het, maar stopte het ook weer.

Omdat de paddock best wel nattig is met ook een enkele plas durfde ik hem daar niet meer in te zetten. De kliniek zei als het lukt apart probeer dat dan. Dus zo gezegd zo gedaan, apart gezet, wat geen succes was.. hij ging werkelijk helemaal uit zijn stekker |o bokken, rengalop, sliding stops.. het complet pakket!

Snel gepakt en in zijn kudde gezet, even gek doen als in wat rennen maar daarna was het klaar ook.
's avonds kwamen er wel iets meer druppels na elkaar, maar later stopte dat ook. Het was een beetje langs zijn koker gelopen ook.

De paddock is gewoon best wel nattig en met een enkele plas. Vanmorgen dan ook voor de 3e x de kliniek gebeld wat ik nu moet doen.

a) Op stal houden? maar dat leek me nog viezer dan buiten + dat schijnt voor de zwelling niet goed te zijn. Daarbij komt dat hij steeds drammeriger wordt en ik wel met hem kan stappen, maar hij heeft ook al aan de hand een paar x gebokt dus hoelang ik dat vol ga houden en of dat dan een succes is..?

b) naar buiten met blubber? en dus ook misschien bij de wond?

c) apart zetten, maar dan helemaal uit zijn stekker gaan.

d) apart zetten en hem licht sederen, wat ik zelf niet graag wilde en de kliniek gelukkig ook niet, omdat je hem dan ook moeilijk kan inschatten als hij zich slechter zou voelen.

We hebben nu in overleg gekozen voor lekker in de koppel (in de blubber). Daar is hij relatief rustig. Op stal is infectie gevaar veel groter, plus dat vocht niet weg kan of goed uit de wond kan lopen omdat er dan weinig beweging is. En het geeft stress.. ookal staat hij vrij rustig. In combi met de antibiotica is de kans echt heel gering dat t weer gaat ontsteken.

Ik moet het nu goed in de gaten houden, de zwelling is al stukken minder. Het was gigantisch! Ik vraag me nu een beetje af of het normaal is of nog licht gezwollen. Als de zwelling toeneemt of er meer bloed komt dan nog een aantal dagen wat druppeltjes dan zal hij toch op stal moeten blijven.

Probleem 2: hij is jong en niet zoveel gewend, hij was heel braaf met voetjes en benen poetsen maar sinds de kliniek kan ik moeilijk aan zijn achterbenen komen. Benen afspuiten mag niet omdat je dan ook in de wond kan spuiten (of t water spuit omhoog vanaf zijn been. Kan alleen voorzichtig met een straal die naar beneden loopt of een spons. Ik ga vanavond met een spons en borstels maar wat aan de gang, dan kan ik daarna weer beter zien of er nieuw bloed zit of niet.

Los van dit alles ben ik helemaal gelukkig met Eros, nog even doorbijten en dan kunnen we dit hoofdstuk hopelijk snel vergeten...

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:02

Je paard is in ieder geval in goede handen in Slootdorp. :j

Succes met herstel! Hopen dat het met samen in de paddock beter gaat!

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 19:11

Klopt maar hij is nu dus weer thuis

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 21:50

Fijn dat het zo goed gaat.
Mijn paardje is begin december geopereerd aan een gezwel op zijn piel, bij hem is het ook een tijd erg dik geweest waar vocht maar ook soms bloed uit kwam waar ik me erg zorgen over maakte, dat heb ik ook de kliniek over gebeld en die vertelde dat zolang lester zich goed voelde en geen koorts had ik hem het voordeel van de twijfel moest geven en af moest wachten, bij hem zat de wond aan de binnenkant van zijn koker en ik ben het op een gegeven moment na overleg wel aan de buitenkant gaan koelen, maar dat kan bij die van jou natuurlijk niet.
Ik heb lester in die tijd wel appart gehad uit angst dat hij met een gekke beweging de boel miss open zou trekken, gelukkig was hij heel braaf, en wat miss ook wel hielp is dat we van de paddock gewoon een stuk hadden af gezet zodat hij er in principe gewoon bij stond maar dan met een draadje er tussen, miss dat ook een idee voor jou?

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 23:22

Hij stond er gewoon naast ook maar dat werkt niet voor hem. T drupt nog wel wat maar de zwelling valt mij hier alles mee! Het was zo dik.. maar t is nu echt heel goed. Ik zal proberen morgen een ranzige foto te plaatsen, geeft wel n goed beeld!

Geruststellend dat jouwe ook dat bloed/wondvocht had..

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 10:34

Jammer dat dat voor die van jou niet werkt, miss speeld dan de leeftijd ook wel een rol, lester word dit jaar 22.

Beukenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 19:06

Bedankt voor je verslag. :j
Gelukkig zijn er nu geen vliegen.
Nog veel beterschap voor hem. Aan je goede zorgen zal het niet liggen.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 08:42

Zolang al de viezigheid eruit kan geen zorgen maken! Hier heeft de wonde een maand gedrupt :)
De zwelling was ook een 14-tal dagen, toen nam het allemaal snel af!

Veel succes nog!

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 13:14

dankjewel beide!

Het gaat gelukkig nu ook zichtbaar de goede kant op *\o/*

Het drupt niet en je ziet de wond aan de buitenranden nu opdrogen/genezen..

Thorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:23

Zo te horen komt het langzaam maar zeker goed. Ik ben blij voor jullie. Gewoon even geduld hebben nu en natuurlijk ook in de gaten blijven houden.

Beukenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 09:04

Fijn dat het beter gaat.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 22:23

hey meiden! Opgepast, ranzige foto's :')

even een update met foto's, vooral die van vandaag; die kleur is dat oké denken jullie? wondvocht met bloed of ook pus?? Ik ga morgen ook even de kliniek bellen voor overleg, ik denk dat t goed is.. maar voor de zekerheid.

Vandaag 3 feb: good or not good?
Afbeelding

1 feb savonds, je kan goed zien hoe groot t gat/gaatje is, komt wel weer wat bloed/wondvocht uit
Afbeelding

1 feb smiddag's, ik was heel blij want t bloeden/of bloed met wondvocht leek stuk minder!
Afbeelding

daarvoor was t elke dag zo met iets verschil, maar niet noemenswaardig:
Afbeelding

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 08:18

De eerste foto ziet er wat goor uit :D de rest lijkt me vrij normaal. Het weefsel is mooi rood/roze en het lijkt vrij helder. Gaatje is idd nog open, maar des te beter, dan kan alles er goed uit.
Overleg met kliniek lijkt me geen slecht idee, ik heb mijn DA gestalkt in die maand :D
Zwelling bij de koker is ook aan het afnemen precies, een kant is al dunner als de andere :j