Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
gohya schreef:MarlindeRooz schreef:TS zoals al meerdere keren gezegd is waarom preventief ontwormen en geen mestonderzoek???
Omdat een onafhankelijke D.A. tegen mij heeft gezegd dat ik het zo goed doe.Het weiland word elke dag mestvrij gemaakt en ik ontworm 1 x per jaar, en dat was goed zei ze.
Toevallig krijg ik nu een paard binnen dat wormen heeft.
gohya schreef:Jasmijn159 dit paard staat nog niet zo heel lang bij mij.Dit paard is door de 2de vorige eigenaar verwaarloosd. De paarden die hier al een aantal jaren staan hebben nooit problemen w.b.t. wormen.
gohya schreef:safina schreef:Ik zou ook even met de veearts overleggen en de foto's laten zien. En voortaan de naam van het wormenmiddel noteren (en de datum dat je het gebruikt hebt.)
Ik heb het doosje bewaard,dus de naam weet ik dan wel,maar dat ligt op stal.
safina schreef:[/quote]In zo'n situatie zou er bij mij dus direct een mailtje naar de veearts gaan. Met de foto's van de wormen en een overzichtelijk lijstje met welke middelen zijn ingezet in de voorgaande periode en op welke data dat is gebeurd. En dan samen met de veearts een gedegen plan maken voor die merrie.
En als ik Bokt zou willen gebruiken voor een 'second opinion', zou ik daar precies dezelfde info plaatsen, zodat mensen die er verstand van hebben er iets zinnigs over kunnen zeggen.
Je hebt toch een paardenopvang? Dit komt een beetje op me over als amateuristisch geklooi en dat verbaast me. Sorry. Je zal het wel goed bedoelen, maar ik begrijp het gewoon niet.
Jasmijn159 schreef:Dat betekent niet dat het nodig is om elk jaar al je paarden te ontwormen. Hoe vaker je ontwormt, hoe sneller resistentie ontstaat. Ontwormen op basis van mestonderzoek wordt nu gezien als beste methode.
Jasmijn159 schreef:gohya schreef:Jasmijn159 dit paard staat nog niet zo heel lang bij mij.Dit paard is door de 2de vorige eigenaar verwaarloosd. De paarden die hier al een aantal jaren staan hebben nooit problemen w.b.t. wormen.
Dat betekent niet dat het nodig is om elk jaar al je paarden te ontwormen. Hoe vaker je ontwormt, hoe sneller resistentie ontstaat. Ontwormen op basis van mestonderzoek wordt nu gezien als beste methode.
mestonderzoek is inmiddels ook alweer achterhaald... Yvank_ schreef:Jasmijn159 schreef:
Dat betekent niet dat het nodig is om elk jaar al je paarden te ontwormen. Hoe vaker je ontwormt, hoe sneller resistentie ontstaat. Ontwormen op basis van mestonderzoek wordt nu gezien als beste methode.
Dat is helemaal niet waarmestonderzoek is inmiddels ook alweer achterhaald...
Peterina schreef:Misschien is de infectie dusdanig dat een tweede - derde of vierde 'behandeling' nodig is.
hoofvision schreef:zei ik toch.....spoelworm! de kleinere wormpjes zijn jonge spoelwormpjes , je zal de kuur zeker nog eens moeten herhalen iom je dierenarts, en ook het mestonderzoek zou ik herhalen uiterlijk over 12 weken
Jasmijn159 schreef:Peterina schreef:Misschien is de infectie dusdanig dat een tweede - derde of vierde 'behandeling' nodig is.
Als je met het juiste middel en de juiste dosering ontwormt en je weiland goed schoon houdt dan moet er nooit een 2e/3e/4e behandeling nodig zijn.
geerke schreef:volgens mij zijn dit geen aarsmaden maar strongylus(bloedworm)Ja,die zijn er ook in het wit....
Een flinke dosering moxidectine geven.