Is mijn paard te dun?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tientjefjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 19:15

Ik vind hem er goed uitzien! Heeft een mooie goede vacht! Maar ik zou hem wel wat bijvoeren vooral ruwvoer en misschien slobber.
De winter helpt natuurlijk niet mee En om zich te beschermen En spieren op te bouwen En zich goed te voelen zie ik een jong paard graag een beetje voller ;)

Ragdollcat

Re: Is mijn paard te dun?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 19:19

Ik vind het wat aan de schrale kant, je moet zijn ribben wel kunnen voelen maar niet zien.

Iets meer voeren, hij moet ook ergens de voedingsstoffen vandaan halen om de spieren te kunnen opbouwen en te houden.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 19:48

Ik ben van mening dat indien hij op dit gewicht blijft (en dus niet verder invalt), dit prima is!
Ja, het is nog wat slungelig en spierloos..... Maar als hier spier op komt (waar hij idd energie voor nodig heeft) issie super in conditie! Het dier is nog jong, ziet er levendig en gezond uit en glanst je tegemoet!
Wel ben ik van mening dat, indien je het werk gaat verzwaren, je hier ook naar moet gaan voeren.

miroxmill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 19:53

Nouja, 'vol' is anders! Zoals de andere zeggen zie je een jong paard dat nog spieren moet kweken. En nu hij daarmee bezig is, heeft hij natuurlijk wel extra voeding nodig. Dus ik zou hem zeker weten bijvoeren en gewoon door gaan met trainen zoals altijd. :j

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 19:54

Ik vind hem wat aan de magere kant, zeker nu je gaat beleren zou ik liever een paardje met wat reserves zien.

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 20:07

Hij gaat toevallig donderdag naar de kliniek, even een test omdat hij enorm schuurt (ze /voedselallergie zeg het maar) en dan doe ik meteen een check naar zijn gebit, maar hij eet gewoon goed dus vermoed niks ernstigs, maar zit dus wel in de planning! Hij zit ook enorm goed in zijn vel.

Ik kijk het denk ik even aan. Hij is nu zo goed als mak, mocht hij verder invallen of niet echt bijtrekken gooi ik er denk ik een zak slobber tegenaan, mijn ervaring is daarmee dat het daarna vaak wel goed is, niet iets permanents. Maar lastig dus, ik snap iedereen met te slank, maar ook wel weer dat het zo wel goed is haha

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:09

Hij glimt als een tierelier, dus maak je niet al teveel zorgen.

Alleen een beetje meer voeren, kan geen kwaad denk ik zo.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:17

Ziet goed uit maar moet echt niet dunner worden dus goed in de gaten houden nu je met hem gaat werken ook groeit hij nog.succes met hem

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:30

Jeroenschot schreef:
Hij gaat toevallig donderdag naar de kliniek, even een test omdat hij enorm schuurt (ze /voedselallergie zeg het maar) en dan doe ik meteen een check naar zijn gebit, maar hij eet gewoon goed dus vermoed niks ernstigs, maar zit dus wel in de planning! Hij zit ook enorm goed in zijn vel.

Een gebitscheck kan nooit kwaad, dus goed idee :j

Supplementen zou ik ook niet nu al aangaan beginnen maar krachtvoer mengen met wat luzerne en eventueel een scheutje olie lijkt mij wel goed idee. Zou je eventueel donderdag ook kunnen overleggen!

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 00:07

Wat ik me nog af vroeg.. Staat hij buiten met deken? Zo ja hoe veel grams deken? En staan hij 24/7 buiten of snachts op stal? Als je donderdag toch naar de kliniek gaat laat dan even een mest onderzoekje doen voor de wormen zodat je een wormen spuit kan geven voor de wormen die hij heeft (als hij ze heeft). Dat kan ook zijn waarom hij niet aan komt namelijk. Misschien dat hij toch bloedwormen heeft ofzo en dan kan je voeren wat je wil maar komt er niks bij. Je voedingsschema is verder prima daar zou hij het gewoon goed op moeten doen. Geen eiwitrijke voeding geven als hij schuurt. Schuren word veel gedaan door paarden die slecht tegen eiwitten kunnen en als ze in deze periode schuren kan je er haast van uit gaan dat het door eiwitten komt maar heel goed dat je dit uit laat zoeken dat is altijd belangrijk want er zijn natuurlijk meerdere oorzaken te bedenken voor schuren.

Nef1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 01:34

Na je laatste geposte foto's gezien te hebben vind ik het opzich wel mee vallen. Mijn 4,5 jarig was ook zo toen we net begonnen met wat rijden. Kon je ook de ribben goed van zien. Kwestie van (wat je al doet) genoeg/onbeperkt ruwvoer en rustig doortrainen. Dan komt er mooi wat bespiering op! Wel in de gaten houden dat hij niet dunner word. Nadat de mijne wat meer aan het werk ging gaf ik haar nog wat pulp bij,mengde er dan beetje (kwart voerschep)muesli door voor de smaak. Hierdoor kwam ze uiteindelijk mooi iets bij en zijn de ribben nog goed te voelen.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 02:16

Ziet er gezond uit, hoeft geen extra kilo's mee te slepen met het beleren wat eigenlijk ideaal is. Moet alleen niet lichter worden, dan zou er teveel energie verbruikt worden in verhouding met wat er binnen komt.
Paard is nog niet volledig uitgegroeid, heeft energie nodig om zich warm te houden en voor de beginnende training. Dit zijn allemaal dingen waarbij de energievraag kan schommelen dus houd het gewicht zeker in de gaten maar te dun vind ik het paard nu niet gezien leeftijd, bespiering en het nog niet vol in training zijn en de waarschijnlijke flitser van de camera die ribben vaak erger laat tonen dan wanneer je zelf in real life kijkt.

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 13:07

hij staat onder een 300 grams onderdeken + 0 grams regendeken!
Hij gaat rond 9 uur naar buiten tot het donker wordt, een uur 5/6

Ik zal nog eens vragen wat ze daar van em vinden!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 20:24

mvermeulen1 schreef:
meeste mensen die zeggen dat een paard te dun hebben zelf een paard die iets te zwaar is :+

nou knap hoor zo van achter je scherm in alphen..... :D

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 20:26

nou inderdaad zeg

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 20:37

Ik vind je paard er niet ongezond uit zien, maar wel aan de dunne kant! Maar meegenomen dat ie nu wordt getraind en nog redelijk jong is, is het best logisch dat het er nu een beetje slungelig uit ziet.

Ook voer je je paard niet te weinig in mijn ogen, ik denk dat het vanzelf wel weer terug komt dan. Of toch het een en ander opschroeven in het menu. Zoals anderen zeggen, zou ik wel uitkijken dat je paard niet dunner wordt! Ik hou altijd aan dat je de ribben tijdens het draven o.i.d. wel mag kunnen zien, maar het liefst niet tijdens stil stand.
Als je slim bent vraag je het ook even aan de arts als je naar de kliniek gaat :)

mvermeulen1 schreef:
meeste mensen die zeggen dat een paard te dun hebben zelf een paard die iets te zwaar is :+

Zo hee, dat is me even een aanname. Kan ik ook gaan, mensen die zeggen dat mensen met een te zwaar paard zeggen dat een paard te dun is, hebben zelf een te dun paard. Klinkt ook een beetje apart, toch? :) Niks persoonlijks overigens op jou of je (eventuele) paard, maar vind het wel erg generaliserend over feiten waarover je niet eens beschikt.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 20:43

Ik vind hem er top uit zien voor zijn leeftijd! De meeste paarden zijn tegenwoordig inderdaad iets aan de dikke kant.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:50

kwita schreef:
mvermeulen1 schreef:

nou knap hoor zo van achter je scherm in alphen..... :D

Ik moet eerlijk zeggen, in mijn directe omgeving valt mij dit wel op. Laatst weer iemand "Goh, hij mag wel wat aankomen zeg" toen ze de ribben kon voelen. In haar paard kan je je vingers in het vet drukken. Dit komt wel vaker voor.

Maar dat komt niet omdat mensen zich beter willen voelen over hun eigen paard, maar omdat dat een beetje de standaard is in Nederland.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 00:23

Ik denk dat het wel wat afhankelijk is inderdaad van het beeld wat je veel voorbij ziet komen. Daar waar ik paarden verzorg staan 5 drachtige merries, ik ben gewoon gewend dat de paarden buik hebben/massa hebben (nu heeft drachtig natuurlijk niets met dik zijn te maken maar je bent het volle gewend).
Vervolgens kom ik dan op de keuring met de veulens en dan zie je de jonge paarden rondlopen, en die staan er dan op en top bij en dan denk je, wooooow die zijn dun en dan moet je even acclimatiseren en dan denk je, ze staan er gewoon top voor.
Dus ja, het heeft er zeker wel mee te maken wat je zelf veel ziet. Niet iedereen kan daar doorheen kijken wat ze veel zien, er zijn ook mensen die dat wel kunnen.
Er zit wel een kern van waarheid in dat een persoon die zelf een te zwaar paard heeft een ander paard snel te licht kan vinden ogen maar, het is geen waarheid dat een persoon die de uitspraak maakt, dat een paard te dun is, ook daadwerkelijk deze uitspraak baseert op het gewicht van eigen paard.

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 13:29

Ik snap wel wat jullie bedoelen met 'dikke paarden eigenaren' . Juist van de mensen die zelf ze liever wat dikker willen vinden hem te dun. Maargoed dat is met mensen ook zo, wat de een mooi vind vind de ander vet!

Ik heb in overleg met mijn instructeur en instructrice overlegd hem ietsjes aan te laten komen, met iets slobber en luzerne erbij per dag!

Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:32

Ik vind de ribben nog niet zo schokkend, wat mij meer opvalt is dat hij ingevallen is bij zijn lies, dat betekent vaak toch te weinig buikvulling (ruwvoer) Verder ziet ie er super uit! Leuk dier trouwens!

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 20:29

MarjanB schreef:
Ik vind de ribben nog niet zo schokkend, wat mij meer opvalt is dat hij ingevallen is bij zijn lies, dat betekent vaak toch te weinig buikvulling (ruwvoer) Verder ziet ie er super uit! Leuk dier trouwens!

Mee eens. :j

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 03:07

kwita schreef:
ribben mag je wel voelen niet zien, hij is wel slechts 4 jaar dus kan wel wat extra mineralen en vitamines met goed ruwvoer gebruiken omdat hij nog in de groei is. spieren opbouwen komt vanzelf niet overdreven trainen hoor! het is een leuk paard. *\o/*

Zie je ik zei precies hetzelfde. En hoor dat dat absoluut niet waar is. Er mag gewoon wel iets bij om spier aan te kunnen maken.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:13

TS wat zeiden ze op de kliniek vandaag?

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 21:51

Ik ben helaas niet geweest, prive wat tussengekomen. Even een nieuwe afspraak maken!

Hier in zijn eigen topic: [ITP] Meet florion!