Fibra

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:58

Levita30 schreef:
De fiber compleet bevat fijne grondstoffen en veel structuur wat dat betreft zeker beter dan de meeste brokken of muesli. Als ik naar mijn situatie kijk zou ik bijna 3 keer zo veel fiber compleet moeten voeren dan dat ik van Fibra doe op basis van hun analyse die op de website staan. Daarnaast voer ik liever geen product met een scheef calcium-fosfor-magnesium verhouding vanwege de kans op tekorten, zeker met deze hoeveelheden.

Heb ook even gekeken naar de superfit. Ook hier geldt dat de keuze voor de grondstoffen beter is dan van de meeste brokken en muesli's. Het grootste verschil is denk in de vorm, het is een brok en je voert er weinig van. Er wordt dus weinig op gekauwd, is snel op en draagt niet bij aan de darmgezondheid. Fibra is heel volumineus, je moet er wat meer van voeren. Dat betekend dat het paard er lang mee bezich is, meer op kauwt, beter voor de tanden, meer speeksel, neutraliseert maagzuur, de structuur activeert de darmen. De grondstoffen van Fibra dragen ook bij aan de voorziening van de vitaminen en mineralen, er zit een brokje in om deze aan te vullen en balans te brengen in de verhoudingen tussen de mineralen. In de superfit zitten met name vitaminen en mineralen met iets grondstoffen.

Wat vitaminen en mineralen betreft is het wat lastig vergelijken omdat de concentratie van de superfit hoger is. Wat me wel opvalt is dat ook hier de calcium fosfor magnesium verhouding niet klopt. Sommige mineralen zijn wel erg hoog gedoseerd zoals zink en mangaan.

Wat overeenkomsten betreft worden er dus ook grondstoffen gebruikt die geschikter zijn voor een paard dan vele andere producten en er zit luzerne in.

Dank je wel voor deze totaal nietszeggende analyse. Ik weet weer wat mijn voornaamste aversie tegen fibra is: het wordt gemarket door een papegaai. Je blijft maar hetzelfde zeggen zonder te reageren :')

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 20:23

Nou ja, ze heeft een verkooppraatje, en als je daar doorheen prikt, komen er geen inhoudelijke mails meer terug, maar wordt de discussie afgekapt.... Best jammer, want ik vind voer heel belangrijk, en interessant.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 22:01

dammetje schreef:
Inmiddels voer ik ruim 5 weken Fibra aan één van mijn drie paarden. Eerst circa 1 kg p/d, nu circa 700 gr p/d omdat ze sinds kort op onbeperkt ruwvoer staat.
Ik moet zeggen, dat ze wel wat minder "fatsig/vettig" aan het worden is. Paard is erg breed en lijkt al snel te dik (dat is ze nu ook wel een beetje, nu ze op onbeperkt ruwvoer staat) Haar vacht glanst en is ook mooier geworden.
Nadeel is wel dat ze het niet altijd even graag eet, ze valt er niet op aan en soms geeft ze de voorkeur aan haar kuil. Daarnaast heeft ze weer aanzienlijk meer last van mok, maar dat zou misschien kunnen komen door het onbeperkte ruwvoer wat ze nu krijgt.
Fibra zou ik in kunnen kopen per 32 stuks, als je dat tenminste echt een half jaar goed kunt houden. Pas had ik nl wel een handje schimmel er in, maar ik kan niet uitsluiten dat het bij mij niet wat vochtig is geworden. Dan zou ik op ongeveer dezelfde prijs uit dan wanneer ik de Pavo NB op de juiste hoeveelheid zou geven.

Ik ben er nog niet over uit, met onbeperkt ruwvoer heeft ze niet echt een krachtvoer nodig omdat ze toch altijd wat te knabbelen heeft, en voldoet een vitaminekorrel ook. Maar idd, daar heb ik er nog geen gevonden met de juiste samenstelling. Fibra vind ik qua samenstelling prima, al is het zetmeelgehalte aan de hoge kant en vitamine E wat laag. Een vitaminepoeder zie ik niet zitten.
Iemand tips?

Mijn paardjes, Fjorden, krijgen voornamelijk hooi, een beetje Safe & Sound en Ultimate Balancer van Dodson & Horrell http://www.lootvoet.be/Productfiches/do ... ancer.html

Bij mij werkt dit prima, misschien ook voor jou?

D_iantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 17:14

dammetje schreef:
Inmiddels voer ik ruim 5 weken Fibra aan één van mijn drie paarden. Eerst circa 1 kg p/d, nu circa 700 gr p/d omdat ze sinds kort op onbeperkt ruwvoer staat.
Ik moet zeggen, dat ze wel wat minder "fatsig/vettig" aan het worden is. Paard is erg breed en lijkt al snel te dik (dat is ze nu ook wel een beetje, nu ze op onbeperkt ruwvoer staat) Haar vacht glanst en is ook mooier geworden.
Nadeel is wel dat ze het niet altijd even graag eet, ze valt er niet op aan en soms geeft ze de voorkeur aan haar kuil. Daarnaast heeft ze weer aanzienlijk meer last van mok, maar dat zou misschien kunnen komen door het onbeperkte ruwvoer wat ze nu krijgt.
Fibra zou ik in kunnen kopen per 32 stuks, als je dat tenminste echt een half jaar goed kunt houden. Pas had ik nl wel een handje schimmel er in, maar ik kan niet uitsluiten dat het bij mij niet wat vochtig is geworden. Dan zou ik op ongeveer dezelfde prijs uit dan wanneer ik de Pavo NB op de juiste hoeveelheid zou geven.

Ik ben er nog niet over uit, met onbeperkt ruwvoer heeft ze niet echt een krachtvoer nodig omdat ze toch altijd wat te knabbelen heeft, en voldoet een vitaminekorrel ook. Maar idd, daar heb ik er nog geen gevonden met de juiste samenstelling. Fibra vind ik qua samenstelling prima, al is het zetmeelgehalte aan de hoge kant en vitamine E wat laag. Een vitaminepoeder zie ik niet zitten.
Iemand tips?

Het is en blijft lastig goed voer vinden.. Heb je wel eens gekeken naar Feral Horse care de vitalbix Daily complete. ( voorheen was dat van Bluehorse)

Dit bedrijf heeft dit jaar een top ZE product uitgevonden( Althans dat vind ik) en na een paar maandjes kwamen ze ook met dit voer. ZE paarden zijn natuurlijk ook heel gevoelig voor suikers e.d

Misschien moet je daar eens naar kijken. Qua prijs verschild het niet veel met Fibra.

Fibra kost misschien wel wat, maar de gezondheid van mijn IR patientje vind ik ook wel heel belangrijk..

Zal die mok niet van de eventuele ontgifting komen?

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:16

Dank voor het meedenkten Tanteflavie, maar ik vind die optie echt te duur. Dan zou ik twee keer zo duur uit zijn als nu.

Diantha, die vitalbix daily complete zal ik me nog eens in verdiepen. Ziet er wel goed uit geloof ik. En ontgiften had ik idd nog niet aan gedacht, zou best kunnen, want in Fibra zitten wel veel betere verhoudingen dan in Pavo Natures Best. Als dat het geval zou zijn, zou ik denk ik op korte termijn verbetering in de mok moeten kunnen zien. Geen idee hoe lang zoiets dan duurt.

Billy

Re: Fibra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 08:12

Nou als het goed is wordt vandaag de Horsefood geleverd. Dat is maar goed ook, want de fibra is op. De laatste 2 dagen zat er in de voerschep minimaal 50% stofrommel, wat dan lucerneblad zou moeten zij. niet fijn voeren...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 12:49

Ben toch wel erg gecharmeerd van Fibra. Heb besloten dat ik weer nieuwe baaltjes bestel.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 16:06

Horsefood is mooi spul, maar er zitten melasseklonten in. Toen ik daar een mail over stuurde, vertelden ze dat ze dat deden ivm de stoffigheid. Er zou 2,3% melasse inzitten. Ze waren het alleen vergeten op de site te vermelden.
Ik heb daarop gereageerd dat het wel meer dan 2,3% was met zulke klonten maar daar heb ik nog geen reactie op. Best balen voor de rest is her heel fijn voer....

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 08:36

Balen billy..Is het voer verder ook plakkerig?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 08:43

Koper schreef:
Levita30 schreef:
Ik voer Fibra, voer de aangegeven hoeveelheid. Wat ik juist fijn vind is dat het een groot volume is, een paard is er dus lang mee bezig en kauwt veel. Veel speeksel productie. Het grote volume met het vele structuur en veel speeksel is juist datgene wat een positief effect heeft op de gezondheid van je paard!! minder verveling, goed voor het gebit, minder verzuring van de maag dus minder kans op maagzweren, speeksel zorgt ook voor een goede doorstroming van de voedselbrij, de structuur prikkelt de darmen waardoor deze geactiveerd worden hun werk goed te doen wat de kans op koliek of andere verteringsproblemen verkleind.

Dit alles is precies de reden dat ik ruim hooi voer. Gewoon hooi weet je wel.

Die fibra heb ik ook getest. Paardjes vonden 't niet te hachelen en mij is ook sterk afgeraden om luzerne te voeren.

Met gewoon hooi, haver en wat vitamines ben ik gezonder en goedkoper uit :)

Inderdaad, onbeperkt hooi en een handje basismuesli, gaat ook prima!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 08:50

Nee, het voer is absoluut niet plakkerig, dat valt me dik mee

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 09:53

Dat is niet verkeerd..Je paard vind het ook lekker?Of lust jou paard alles?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 12:35

Mijn paard is wel een alleseter. Ze was vandaag erg lastig onder het zadel en ik heb weer een klont melasse gevonden dus ik was het zat en heb het aan de koeien gevoerd. Paard krijgt gewoon weer basisbrok van Havens na het rijden, dan maar wat minder natuurlijk