Levita30 schreef:De fiber compleet bevat fijne grondstoffen en veel structuur wat dat betreft zeker beter dan de meeste brokken of muesli. Als ik naar mijn situatie kijk zou ik bijna 3 keer zo veel fiber compleet moeten voeren dan dat ik van Fibra doe op basis van hun analyse die op de website staan. Daarnaast voer ik liever geen product met een scheef calcium-fosfor-magnesium verhouding vanwege de kans op tekorten, zeker met deze hoeveelheden.
Heb ook even gekeken naar de superfit. Ook hier geldt dat de keuze voor de grondstoffen beter is dan van de meeste brokken en muesli's. Het grootste verschil is denk in de vorm, het is een brok en je voert er weinig van. Er wordt dus weinig op gekauwd, is snel op en draagt niet bij aan de darmgezondheid. Fibra is heel volumineus, je moet er wat meer van voeren. Dat betekend dat het paard er lang mee bezich is, meer op kauwt, beter voor de tanden, meer speeksel, neutraliseert maagzuur, de structuur activeert de darmen. De grondstoffen van Fibra dragen ook bij aan de voorziening van de vitaminen en mineralen, er zit een brokje in om deze aan te vullen en balans te brengen in de verhoudingen tussen de mineralen. In de superfit zitten met name vitaminen en mineralen met iets grondstoffen.
Wat vitaminen en mineralen betreft is het wat lastig vergelijken omdat de concentratie van de superfit hoger is. Wat me wel opvalt is dat ook hier de calcium fosfor magnesium verhouding niet klopt. Sommige mineralen zijn wel erg hoog gedoseerd zoals zink en mangaan.
Wat overeenkomsten betreft worden er dus ook grondstoffen gebruikt die geschikter zijn voor een paard dan vele andere producten en er zit luzerne in.
Dank je wel voor deze totaal nietszeggende analyse. Ik weet weer wat mijn voornaamste aversie tegen fibra is: het wordt gemarket door een papegaai. Je blijft maar hetzelfde zeggen zonder te reageren