Kreupel, uit de rug? Überhaupt door pijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

Re: Kreupel, uit de rug? Überhaupt door pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 22:38

Ik vind 1,5 uur op een pony stappen die in draf niet goed loopt een achterlijke buitenrit, paarden zijn vluchtdieren en kunnen pijn in stap veel beter verbergen dan in draf. Even als galop waarin ze vaak minder kunnen laten zien.
Dit is omdat kreupelheid vaak gekruist uit; hetgeen in draf goed te zien is, in galop en stap kunnen ze dit veel beter opvangen en verbergen.
Als je paard in 1 gang niet goed is moet je er vooral 1,5 uur in een andere gang op gaan zitten.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 22:43

Op dat moment had ik met de eigenaar al het een en ander besproken en van hem mocht ik er gewoon mee gaan rijden. Naief misschien maar op dat moment wist ik niet dat ze weken later zo kreupel zou lopen en volgens de eigenaar was het de vorige keer ook stijfheid wat wel los liep. Het was op dat moment een sluimerend probleem en zeker (nog) geen ernstige kreupelheid. Achteraf misschien stom maar ik vind dit nog geen reden om mij achterlijk te noemen.
Maargoed, volgens mij ben ik op dit moment juist bezig en hoef ik verder geen verantwoordelijkheid aan je af te leggen.

Nogmaals mijn vraag aan anderen, zien jullie verschil in de filmpjes die ik nu geplaatst heb?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 23:12

Je leest nu wat je wilt lezen, ik noem jou niet achterlijk, maar een buitenrit van 1,5 uur op een paard dat niet goed loopt. Voor het vervolg; stijf zijn mag hooguit 2 dagen duren en is na een kwartiertje rijden weg.

Ik vind de pony op de laatste filmpjes nog dermate slecht dat ik denk dat dit een vrij lange kreupelheid gaat worden, zelfs wanneer er nu wel een dierenarts gaat komen. Zoals eerder uitgelegd lijkt het namenlijk uit meerdere plaatsen te komen, iets bevestigd word door het zweverige type dat nu behandeld.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 06:52

Ik heb alleen jouw posts gelezen.
Ik kan niet zeggen of het beter wordt. Je doet nl verschillende dingen. Rijden in de bak, longeren, draven op het harde. Het is zo niet te vergelijken.

Wanneer je paard niet goed loopt dan spuit je hooguit wat af en je wandelt 10 min over de weg.
Maar plots 1,5 uur Door het bos, ook al is het stappen, moet je dan echt niet doen. Veel te belastend!

De ene keer is ie stokkreupel imo links achter, de andere keer lijkt ie haast wat bevangen. Dan denk ik ook weer dat het hout de rug komt. Ik zou het ook niet precies weten. Goed loopt ie sowieso niet.

Ik zou er toch ook een ander bijhalen. Een visite kost geld maar hoeft niet heel veel geld te kosten hoor. Al laat je hem maar eenmalig komen voor de eigenaar zodat deze iets met info krijgt en als 2nd opinion!

Succes!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 10:40

Ik ga er niet zonder toestemming van de eigenaar een DA bij halen, heb het met hem al over second opinion gehad maar hij wilde eerst dit afwachten. Ook heb ik aangeboden mee te betalen aan een consult maar hij wil dat gewoon niet. En ik ben en blijf ook een verzorger, ik denk dat ik nu maar gewoon moet afwachten en het maar bij knuffelen moet houden.

PenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 11:09

Meer dan aanbieden de arts te betalen kan je nu blijkbaar niet doen. Jammer dat de eigenaar dat niet wil. Aan jouw pogingen ligt het niet, fijn dat je zo je best doet voor de pony. Wat je zeker wel zelf kan doen is rekening houden met de klachten van de pony dus nu niet trainen! Maar dat schreef je zelf al zag ik.
Ik hoop dat het opknapt!

suusje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 11:38

Ik heb ervaring met een super, echt superkreupel paardje. Kon geen stap meer zetten.
De DA gaf hem buut en rust. Daarmee kwam ie er niet. Ik heb de craniosacraal Therapeute en de paardenkraker erbij gehad omdat het een rug/bekkenprobleem leek. Na een aantal behandelingen ging het stukken beter. Na een paar maandjes zijn we weer op gaan bouwen en nu loopt hij weer goed. Www.paardenkraker.nl en care4 horses hebben me geweldig geholpen tegen een zeer schappelijke vergoeding. Zeker het proberen waard!! Als we alleen op de DA waren afgegaan zou het dier nu niet meer leven!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 14:19

Ah, pony is drachtig? Dat verandert de zaak. Ze kan bijvoorbeeld wat ongemakken hebben van het veulen dat ergens tegen drukt, waardoor ze wat buikpijn heeft, dan gaan ze ook vaak wat anders lopen.

Hoewel de foto's op het harde toch veel duidelijker kreupel zijn, dan zou je idd gaan denken aan pijn in de voeten (hoefbevangen, hoefkatrol...).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 14:46

Pony loopt overduidelijk niet lekker, maar welk been is erg lastig te zien. Voor mij lijkt er in elk geval in de achterhand/bekken iets niet goed te zitten. Pony loopt duidelijk sparend en niet door het lijf heen.

Dracht kan oorzaak zijn, zowel schade door de dekking als hormoonschommelingen (verweken banden, etc. bekken ivm geboorte) als gewicht veulen. Is dit de eerste dracht?

Ik zou met de nu aanhoudende nattigheid ook overwegen om haar een lichtgevoerde regendeken op te doen, natte kou helpt ook niet mee met deze ellende.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 16:12

Merrie is volgens mij niet natuurlijk gedekt en is in mei uitgerekend. Heeft al meerdere veulens gehad. Deken weet ik niet of de eigenaar daar zo kapot van is, ga het voorstellen! 0 grams deken? Of wat raad je aan?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 20:10

Zijn er dan problemen geweest bij dracht, veulenen of daarna? Die bv een bekkenblessure veroorzaakt kunnen hebben? Heeft de eigenaar dit soort raar lopen misschien eerder gezien? Dat hij daarom zich niet zo druk maakt?

Deken 50-100grams (goede fleecevoering doet al veel). Ik heb zelf ook een hekel aan dekens, maar soms moet je kiezen.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 16:22

tamary schreef:
Zijn er dan problemen geweest bij dracht, veulenen of daarna? Die bv een bekkenblessure veroorzaakt kunnen hebben? Heeft de eigenaar dit soort raar lopen misschien eerder gezien? Dat hij daarom zich niet zo druk maakt?

Deken 50-100grams (goede fleecevoering doet al veel). Ik heb zelf ook een hekel aan dekens, maar soms moet je kiezen.

Sorry, helemaal niet meer op je gereageerd. Dit loopje heeft hij inderdaad vaker gezien en toen is ze 2 of 3 keer naar een kliniek in Duitsland geweest, wat daar precies gedaan werd weet ik niet.

Vanavond om 6 uur krijgt ze weer een behandeling en ik ga er bij zijn. Wil m eigenlijk wel eens onderwerpen aan mn vragenvuur. Iemand nog suggesties?

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:48

Pfoe, niet goed, zeker niet goed. Wat mij wel opvalt is het verschil tussen met zadel en ruiter, en daarna zonder zadel. Daarom zou ik denken aan rug, (misschien niet heel goed passend) zadel en ruiter op een pijnlijke rug kan serieuze kreupelheid geven. Maar er is ook duidelijk iets op het harde te zien, maar wat? Geen idee.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 19:05

Nou, ben er gisteren bij geweest en weet nu niet meer zo goed wat ik moet doen..

Meneer was bijna anderhalf uur te laat maar dat schijnt zijn normale manier van werken te zijn. Colette erbij gepakt enn hij heeft gevraagd hoe en wat de afgelopen 2 weken en of ze verbeterd is. Eigenaar en ik zeiden allebei nee. Toen kwam hij met een heel verhaal over de hoefstand. De smid is geweest vorige week en heeft haar bekapt zoals hij had gezegd maar volgens hem had het nog niet genoeg effect. Achter staat ze Frans en daardoor staat haar knie in de verkeerde hoek. Het pijpbeen staat daardoor niet verticaal genoeg en de knie gaat op slot oid? Goed, dan de voorbenen. Daar staat ze licht toontreder, en er zou aan de binnenkant van beide hoeven wat gevijld moeten worden dat ze iets meer op de binnenkant staat. Heel verhaal daarover en hij haalde bepaalde dingen door elkaar af en toe en ik volgde het maar half. Heb foto's van haar benen, zal ze zo uploaden.

Dan het pendelen/haar rug. Ik schrok me wezenloos want oh wat was ze gevoelig toen hij op haar rug drukte :oo Ze zakte bijna door haar achterbenen. Ook op haar bekken vond ze het duidelijk niet fijn en werd ze wat wankel. Hij heeft haar toen weer uitgependeld (waar ik dus eigenlijk niets van geloof en nog steeds niet) en na de sessie reageerde ze al duidelijk veel minder. Toch zit het me niet lekker..

Hij drukte met zijn handen op 2 plekken om te laten zien hoe ze eigenlijk moet staan, ik mocht foto's maken van hoe ze nu staat en hoe ze moet staan, upload ik ook zo. Wat vinden jullie van die foto's? Ik heb eventueel een filmpje van toen hij dat 'deed', dan zie je het verschil. Stuur ik liever per pb.

Het zit me echt niet lekker want ze reageerde wel heel extreem op haar rug.. Ik mag van hem gewoon rijden maar dat ga ik absoluut niet doen! Hij zei ook nog: ' Qua pijn begon ze op 4, toen ging ze naar 8. Nu zit ze op 2 maar binnen twee a drie dagen zit ze weer op 8. Het zadel geeft ze een 7 dus daar zit geen probleem'. Ik geloof er geen zak van..
Wat moet ik nu? Osteopaat erbij? Alsnog dierenarts? Zadelmaker sowieso maar wat eerst? Ik denk dus dat het absoluut uit haar rug komt.

Dan nog 1 ding: ik stond naast haar en toen dacht ze dat ik een snoepje had, ze draaide haar nek dus best ver en ik hoorde het kraken, 2 keer.. Dus dat zal er misschien ook mee te maken hebben?
Stel gerust vragen want het is een lang en warrig verhaal geworden.. Ik weet het even niet meer.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:08

Ik zeg nog steeds osteopaat erbij. Die vent is een dikke kwakzalver. Wat een fantast.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:09

Miss. een rare vraag,maar zit er niet iets scherps onder het zadel?
Was bij mij ook een keer gebeurt,de pony ging soms steigeren en ik snapte niet waarom ze dat deed.Toen ik heel goed ging voelen onder het zadel voelde ik een heel klein scherp pinnetje.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:10

Vreemd verhaal... Zou echt niks voor mij zijn.
Ik zou toch de eigenaar overtuigen om een gewone dierenarts erbij te halen, want zelfs een verkeerde hoefstand ziet een dierenarts, rugproblemen ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:17

Pendelen is idd niet echt geloofwaardig, hij kan maar net op een ander plek drukken of minder hard drukken. Uitpendelen bestaat sowieso niet. Overigens moet je verkeerde beenstanden niet even snel willen verhelpen, dat moet heeel langzaam gaan, want het hele been en alle spieren moeten wennen aan e nieuwe stand, als je ineens teveel corrigeert kun je schade krijgen.

Verder zou ik foto´s laten maken van de rug. Gewoon duidelijkheid, niks meer ´proberen´.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 19:24

Zo staat ze 'normaal'
Afbeelding
Hier drukte hij:

Afbeelding

Afbeelding
Heb hem er even af moeten knippen. Hij stond bij de eerste foto bewust al opzij dus zakte ze weer iets maar ik snap wat hij bedoeld.

Benen (achter staat ze redelijk extreem nu):

Afbeelding

Afbeelding

Niet de duidelijkste foto maar voor het idee.Op film zie je precies hoe ze haar rug veranderd, pb eventueel maar voor t filmpje.

Joolien, ik vind het sowieso vreemd dat die beenstand ineens het hele probleem moet oplossen. Of is dat logisch? Wat betreft foto's, wat kost het om zo'n paard naar de kliniek te slepen en op de foto te zetten.. Ik ben niet van plan klauwen met geld uit te geven hoe jammer ook -O-
Laatst bijgewerkt door MerleSimone op 07-01-15 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:27

Ik ben wel benieuwd naar t filmpje :)

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 19:33

Heb nog 2 foto's en wat tekst toegevoegd aan mn vorige post. Jolien filmpje is aan het uploaden maar zal wel een halve eeuw duren, is in ieder geval onderweg. :j

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 21:07

Lijkt me idd echt een kwakzalver (ik sta nochtans open voor het alternatieve): als paard toont dat ze pijn heeft aan de rug, heeft ze pijn aan de rug. Maar natuurlijk kan ie ook een reflexpunt gecheckt hebben, dan gaan ze vaak extreem reageren, maar hangt ervan af of ze gewoon reflex geeft, of pijnreactie.

Wat wist ie nu te zeggen over lever en zo?

Ik ga mee met Jolien qua corrigeren, maar zou het zelfs nog extremer stellen: een volwassen paard mag je niet meer corrigeren. Trouwens, de filmpjes die we gezien hebben, tonen geen paard met de knie op slot, toch? (tenzij anderen dit wel gezien hebben).

Ik zou er idd een osteo en/of fysio bij halen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 21:46

Ik heb het vermoeden dat er iets in de trant van bekkeninstabiliteit speelt ivm dracht. Kan zijn dat het een overblijfsel is van een eerdere dracht en dat dat nu weer gaat opspelen door gewicht van het veulen al dan niet in combi met de veranderende hormoonbalans.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 09:00

Geloof die man aub niet. Dit precies hetzelfde gezien bij een paard op stal. Precies hetzelfde probleem als dat nu wordt gesteld. Wat er wordt gezegd, hij kan ook minder hard drukken waardoor ze niet reageert e.d. Grote kans dat hij op reflexpunten zit. Ik ben erg benieuwd naar het filmpje.

En wat betreft de beenstand. Absoluut niet willen veranderen en al helemaal niet snel. Dat moet echt minimaal gebeuren. Maar wat zegt de hoefsmid daarvan? Neem niet aan dat hij ook klakkeloos overneemt wat er gezegd wordt?

Ik raad echt aan om een dierenarts er naar te laten kijken. Er zit iets niet goed, dat is duidelijk. Maar laat er iemand met verstand naar kijken aub. Waar jullie nu mee bezig zijn, is geldklopperij. De man 1,5 uur te laat? Soms kwam hij bij m'n stalgenoot niet opdagen. Op het moment dat ze gezegd heeft ermee te stoppen.. kwam hij alsnog gewoon langs om haar "om te praten".. hij nam zelfs supplementen ed mee.

Hij wist het voor mijn pony ook wel, maar zodra ik vroeg naar de behandeling.. haakte hij elke keer snel af!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 10:01

hwn schreef:
Lijkt me idd echt een kwakzalver (ik sta nochtans open voor het alternatieve): als paard toont dat ze pijn heeft aan de rug, heeft ze pijn aan de rug. Maar natuurlijk kan ie ook een reflexpunt gecheckt hebben, dan gaan ze vaak extreem reageren, maar hangt ervan af of ze gewoon reflex geeft, of pijnreactie.

Ik ga mee met Jolien qua corrigeren, maar zou het zelfs nog extremer stellen: een volwassen paard mag je niet meer corrigeren. Trouwens, de filmpjes die we gezien hebben, tonen geen paard met de knie op slot, toch? (tenzij anderen dit wel gezien hebben).

Nee volgens mij is die knie op slot ook helemaal geen klacht. Ze zou dan met haar achterbenen de verkeerde beweging maken. Toen ze stil stond en hij drukte tegen het achterbeen zou die moeten 'zwikken' en dat gebeurde niet, dat was schijnbaar fout. En ik vind het corrigeren ook een vreemd verhaal hoor.. Dat ze achter Frans staat zou ik nog kunnen begrijpen maar dan zou ze toch altijd slecht moeten lopen? Het is nu ook weer ineens op komen zetten want de eerste tijd dat ik reed was ze gewoon goed..

tamary schreef:
Ik heb het vermoeden dat er iets in de trant van bekkeninstabiliteit speelt ivm dracht. Kan zijn dat het een overblijfsel is van een eerdere dracht en dat dat nu weer gaat opspelen door gewicht van het veulen al dan niet in combi met de veranderende hormoonbalans.

Eerst dierenarts erbij dan? Of moet ik daar meteen osteo/fysio bijhalen?

hwn schreef:

Ze gaf echt een pijnreactie.. vind het jammer dat ik dat niet op film heb. Een reflex is naar mijn idee 'schrik'reactie en duurt even, maar ze trilde bijna op haar benen en wilde wegdraaien.
Hij had het over de nierdiagonaal of leverdiagonaal geloof ik, die liep dus van rechtsachter naar linksvoor of linksachter naar rechtsvoor, daarom zou ze nu dus zo kreupel lopen. Longen zei die niks meer over maar dikke of dunne darm wel. Dat punt mogen we indrukken nadat er met haar gewerkt is en moet volgens mij komende twee weken een paar keer ingedrukt worden.

Ik begin er steeds minder van te geloven :n De eigenaar volgens mij ook want hij gaf me gelijk toen ik dat zei.. Ga toch nog maar eens met hem in overleg. Dan nogmaals de vraag: eerst dierenarts? En welke kosten mag ik ongeveer verwachten voor zo'n consult? Ben totaal niet thuis in die wereld..
Ik ga haar overigens niet aan het werk zetten, hooguit 1 rondje laten draven of er iets verschil is vandaag of morgen want dat zou moeten van hem, anders moesten we m weer bellen..