Paardenverzekering- Wat zijn mijn rechten?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 23:12

Verzekering kiest eieren voor zijn geld, vergeet niet dat een paard voor de wet en verzekering gewoon een ding is net als een auto. Als je teveel schade rijdt wordt je ook uit de verzekering geknikkerd.

De verzekering is al veel geld kwijt aan jouw paard, prognose is slecht dus ze verklaren hem total loss.

Ben bang dat je geen keus hebt. Wat je zou kunnen doen is uitonderhandelen dat je minder geld pakt maar dan wel het paard naar vrije wil weer kan inzetten.

Edit...
Ik ken een paard dat ook volledig afgekeurd was en uitgekeerd door de verzekering, mocht ook geen wedstrijden meer rijden etc. Nou, na een jaar of 5 was het dier weer zodanig opgeknapt dat de startkaart was aangevraagd en gestart is, heeft nooit een haan naar gekraaid.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 23:35

ingvdh schreef:
Verzekering kiest eieren voor zijn geld, vergeet niet dat een paard voor de wet en verzekering gewoon een ding is net als een auto. Als je teveel schade rijdt wordt je ook uit de verzekering geknikkerd.

De verzekering is al veel geld kwijt aan jouw paard, prognose is slecht dus ze verklaren hem total loss.

Ben bang dat je geen keus hebt. Wat je zou kunnen doen is uitonderhandelen dat je minder geld pakt maar dan wel het paard naar vrije wil weer kan inzetten.

Edit...
Ik ken een paard dat ook volledig afgekeurd was en uitgekeerd door de verzekering, mocht ook geen wedstrijden meer rijden etc. Nou, na een jaar of 5 was het dier weer zodanig opgeknapt dat de startkaart was aangevraagd en gestart is, heeft nooit een haan naar gekraaid.

Dan heeft diegene die het paard gestart heeft veel mazzel gehad en moet de afkeuring in het paspoort staan dus hier zit iets heel goed scheef. Nieuw paspoort onder valse voorwendselen en met een nieuwe chip aangevraagd zeker anders kun je namelijk nooit en te nimmer een startkaart krijgen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 08:35

@ bigone Afkeuring is destijds niet afgetekend in het paspoort, die waren toen nog vrij nieuw (ik spreek over afkeuring ongeveer 15 jaar geleden). Ik weet dus niet of het inmiddels anders is in de registratie, het verbaasde mij namelijk ook dat er zo een startkaart aangevraagd kon worden. Ik had wel verwacht dat er ergens een kruisje achter de naam van het paard zou komen maar dat is niet gebeurd.

Dit was overigens niet mijn paard, maar die van een stalgenoot, dier is inmiddels overleden aan hetgeen waaraan ze afgekeurd is, maar ik schat dat dit zo'n 15 jaar na afkeuring is gebeurd.

@TS, het komt regelmatig voor dat de verzekering zelf de stekker eruit trekt omdat het voor hun niet meer rendabel is en ingeschat wordt dat de ziektekosten voorlopig flink zullen oplopen.

Als je het dier echt wil aanhouden zou ik proberen een deal te sluiten waarbij je een (deel)uitkering krijgt maar je niet het contract hoeft te tekenen.

Maar houd altijd het welzijn van je paard hoog, stop er op tijd mee voordat het een lijdensweg wordt.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 09:12

Heel eerlijk? Die vrouw die de EMG maakt bij utrecht vind ik echt een k*twijf. hele slechte ervaringen met haar!
veel te klinish, en geen grijntje paardenliefde! (super tevreden over utrecht hoor, kom er al jaren)

Wie was verder je behandelend arts?

switt

Re: Paardenverzekering- Wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 11:02

Met de arts heb ik echt geen enkel probleem. Vind haar zeer kundig en heeft ook veel ervaring met neurologische paarden. Ze heeft mijn paard maar één dag gezien op de kliniek en het is natuurlijk ook een moment opname. Ik snap haar conclusies absoluut maar ik zie mijn paard elke dag en ik vind het wel verantwoord om hem in leven te laten. Ik snap wat je bedoeld met een gebrek aan paardenliefde maar de een kijkt nou eenmaal wat zakelijker tegen paarden aan dan een ander. Het is mijn keus met dit dier door te gaan maar ik snap dat andere mensen deze keuze wellicht niet zouden maken. Euthanasie is welzijnsneutraal, voor mijn paard is het om het even. Ik doe dit puur voor mezelf, mijn paard heeft er echt geen mening over of hij nu nog 2 of 20 jaar leeft. Leven mag geen lijden worden en dat is het op dit moment ook absoluut niet.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 11:18

Maar als het geen lijden is, waarom is het dan alleen nog de optie met euthanasie?

ik heb met haar de ervaring dat ze vind dat paarden zich aanstellen. Ik heb meerdere malen met haar gehad dat ze heel hard voor mijn paard is geweest. terwijl dat niet nodig was.

ze is zeker goed! Maar niet met de paarden zelf.. :S

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 11:26

Ts, misschien is het financieel dan beter voor je dat je de premies uit gaat sparen, die in een potje doet en je paard opgeeft aan de verzekering en hem dan terug koopt, ook dit kun je in een potje stoppen voor onvoorziene uitgaven. Door alle onderzoeken weet je wat er aan de hand is en die hoef je niet meer te doen. Verder is het wel zo dat als jij de premie voor het hele jaar betaald hebt , dit onder de geldende voorwaarden hebt gedaan dus volgens mij gelden dan de oude voorwaarden nog. Pas met ingang van de volgende periode zullen ze de polis aan kunnen passen.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 11:30

Vervelend dat je zo"n slechte ervaring hebt gehad daar.... Gelukkig heb ik het niet zo ervaren. Mijne was niet zo makkelijk tijdens het onderzoek en daar werd heel rustig mee om gegaan. Uiteindelijk stond hij braaf in de stand.

Omdat de prognose om nog als rijpaard te fungeren zeer slecht is... Ik geloof niet dat er naar de verzekering toe is gecommuniceerd dat hij dood moet, alleen dat de prognose slecht is.

Dat hij niet lijdt is mijn mening, iemand anders kan daar natuurlijk anders over denken. Zo heb ik ooit iemand horen zeggen dat een KWPN"er die niet bereden kan worden per definitie lijdt omdat ze gefokt zijn om te werken. Absoluut belachelijk als je het mij vraagt maar wel iemands mening...

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 11:32

bigone schreef:
Ts, misschien is het financieel dan beter voor je dat je de premies uit gaat sparen, die in een potje doet en je paard opgeeft aan de verzekering en hem dan terug koopt, ook dit kun je in een potje stoppen voor onvoorziene uitgaven. Door alle onderzoeken weet je wat er aan de hand is en die hoef je niet meer te doen. Verder is het wel zo dat als jij de premie voor het hele jaar betaald hebt , dit onder de geldende voorwaarden hebt gedaan dus volgens mij gelden dan de oude voorwaarden nog. Pas met ingang van de volgende periode zullen ze de polis aan kunnen passen.

Ja maar stel dat hij 20 gaat worden....Ik wil hem graag verzekerd hebben omdat ik geen spaarpotje heb. Ik studeer over een half jaar af maar verwacht niet meteen een baan te hebben, dat is moeilijk in mijn sector.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 11:43

Citaat:
Van de verzekering ontving ik afgelopen week bericht dat ik twee keuzes had; ik kon mezelf laten uitkopen óf hij mocht verzekerd blijven maar niet meer in het uitgebreide pakket waar hij in zat. Dat zou betekenen dat er qua beenproblemen niets meer wordt verzekerd, ook niet zaken die losstaan van zijn neurologische probleem.

switt schreef:
Ja maar stel dat hij 20 gaat worden....Ik wil hem graag verzekerd hebben omdat ik geen spaarpotje heb. Ik studeer over een half jaar af maar verwacht niet meteen een baan te hebben, dat is moeilijk in mijn sector.

Tja, ik denk dat je weinig andere keuze hebt dan in bezwaar gaan tegen die beslissing. Heb je een rechtsbijstand? Je zult wel goede argumenten moeten hebben om je bezwaar te kunnen onderbouwen.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 11:52

Ohh! ik dacht dat hij niet eens meer zonder lijden op het land kon staan..

Ik ben het met je eens, zolang hij zijn lichaam op het land goed kan gebruiken, makkelijk vliegen kan wegjagen etc etc.. dan zou ik ook niet willen dat hij word ingeslapen..

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 12:02

femo schreef:
Ohh! ik dacht dat hij niet eens meer zonder lijden op het land kon staan..

Ik ben het met je eens, zolang hij zijn lichaam op het land goed kan gebruiken, makkelijk vliegen kan wegjagen etc etc.. dan zou ik ook niet willen dat hij word ingeslapen..

Nou ja, hij heeft me natuurlijk niet verteld dat hij niet lijdt :Y) Maar hij staat met vier andere 24/7 buiten waar de hele dag toezicht is en ik ben er zelf ook elke dag om hem te longeren. Als ik hem tekeer zie gaan met de ponies heb ik niet het idee dat hij voor ze onder doet. Meestal is hij de aanstichter van het kwaad..:p Als er iets met hem is wordt dat snel genoeg opgemerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:22

Heb je al contact met de verzekering gehad :) ? Wellicht dat die nog ideeen hebben.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:34

Maar hij is nui 2? en je moet hem longeren om goed te houden?, Goh normaal zou heel bokt al op de kop staan om te zeggen dat een 2 jarige gewoon lekker paard moet zijn/ blijven.

Heel eerlijk? laat je uitkopen door de verzekering en gebruik dat geld om hem te kunnen houden..Persoonlijk zou ik afscheid nemen/ in laten slapen, en trots zijn op het feit dat je hem een mooi leven hebt kunnen bieden. En ik weet hoe moeilijk dat is, zelf vorig jaar mijn 4 jarige moeten laten gaan,, Maar de prognose is heel slecht, dat een paard geen pijn laat zien zegt niet dat het paard geen pijn heeft..

Wat betreft de verzekering, wat in de polis staat is bindend daar heb je voor getekend/ akkoord bevonden. Ga er maar vanuit dat een verzekering zich over het algemeen goed indekt in dit soort situaties, de vraag is ook of je dit moet willen. Vind je verzekering netjes in het aanbod, en ja lastig als je paard daardoor niet meer verzekerd kan worden, maar een paard is geen mens/ kosten te duur is de verzekering bij machte om te beeindigen..als iedereen op kosten van de verzekering door zou kunnen dokteren zou de verzekering ook onbetaalbaar worden..

Sterkte met je keuze..

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:38

bigone schreef:
Dan heeft diegene die het paard gestart heeft veel mazzel gehad en moet de afkeuring in het paspoort staan dus hier zit iets heel goed scheef. Nieuw paspoort onder valse voorwendselen en met een nieuwe chip aangevraagd zeker anders kun je namelijk nooit en te nimmer een startkaart krijgen.

Afkeuring staat nog steeds niet in het paspoort. En je kunt er gewoon een startkaart mee krijgen.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 12:55

robbie88 schreef:
Maar hij is nui 2? en je moet hem longeren om goed te houden?, Goh normaal zou heel bokt al op de kop staan om te zeggen dat een 2 jarige gewoon lekker paard moet zijn/ blijven.

Heel eerlijk? laat je uitkopen door de verzekering en gebruik dat geld om hem te kunnen houden..Persoonlijk zou ik afscheid nemen/ in laten slapen, en trots zijn op het feit dat je hem een mooi leven hebt kunnen bieden. En ik weet hoe moeilijk dat is, zelf vorig jaar mijn 4 jarige moeten laten gaan,, Maar de prognose is heel slecht, dat een paard geen pijn laat zien zegt niet dat het paard geen pijn heeft..

Tsja, met wat bokt vind heb ik gelukkig niets te maken- het is mijn paard en als ik vind dat hij gelongeerd moet worden dan doe ik dat. Kan me dus vrij weinig schelen wat men op bokt hierover denkt. :Y)
Ik ben het met je eens dat ook een paard die geen pijn laat zien, pijn kan hebben... Maar hij heeft een tijd op de bute gestaan en dat was echt geen enkel verschil (oke, dat zegt natuurlijk ook niet alles...) en daarbij is hij de hele dag druk in de weer met spelen en rennen. Ik zie gewoon geen ellendig paard.
Ik heb soms het idee dat mensen met paarden hun dieren snel laten inslapen onder het motto "beter voor het paard". Maar ik vraag me echt af in hoeveel van die gevallen dat ook écht beter is voor het dier of dat het misschien toch enkel beter was voor de portemonnee van de eigenaar die niet een onbruikbaar dier wil houden. Ik bedoel absoluut niet dat dit bij jou het geval was, ik praat in algemene zin.

robbie88 schreef:
Wat betreft de verzekering, wat in de polis staat is bindend daar heb je voor getekend/ akkoord bevonden. Ga er maar vanuit dat een verzekering zich over het algemeen goed indekt in dit soort situaties, de vraag is ook of je dit moet willen. Vind je verzekering netjes in het aanbod, en ja lastig als je paard daardoor niet meer verzekerd kan worden, maar een paard is geen mens/ kosten te duur is de verzekering bij machte om te beeindigen..als iedereen op kosten van de verzekering door zou kunnen dokteren zou de verzekering ook onbetaalbaar worden..

Sterkte met je keuze..

In de polis staat dit niet heel duidelijk omschreven..Ik heb de verzekering gebeld en ze nemen contact met me op, ze gingen het eerst bespreken omdat ze na mijn vragen ook niet meer zeker wisten hoe het precies allemaal zit. Ik wil niet eindeloos door dokteren, ik wil gewoon mijn paard houden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:36

Inmiddels al wat meer te weten gekomen mbt de verzekering??

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 22:37

Nee...Ik zou terug gebeld worden omdat ze intern moesten overleggen erover. Aan de telefoon hadden ze niet direct antwoord op mijn vragen, ik verwacht ergens deze week een telefoontje. Ik heb al premie betaald t/m herfst 2015 dus ga ervan uit dat hij nu nog verzekerd is.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 12:25

Hoi witt, hoe staat het inmiddels?
Ben wel benieuwd wat er uiteindelijk is besloten en hoe het allemaal is afgehandeld.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 18:58

Hij blijft onder de oorspronkelijk voorwaarden verzekerd en volgend jaar willen ze de situatie herzien. Ik weet niet echt hoe ze de situatie willen herzien want opnieuw een EMG kost hun een klap geld. Ik ga ervan uit dat als hij het klinisch goed doet , dat er voor de rest geen probleem meer gaat zijn. Hoop ik....