[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:08

die krengen houden van regen :(
Mijn merrie gaat ongelooflijk goed. Heeft nu maanden de Fedimax deken op, 24/7. En ik zal opbiechten dat ik ook al eeuwen niets aan haar manen had gedaan dus ik haalde gisteren met knikkende knieën de deken af (bij die harde wind durfde ik dat wel aan) en had verwacht nog een paar sprietjes te vinden ipv manen. Tot mijn grote verbazing en blijdschap zagen ze er nog perfect uit. Dat extra stuk stof in de halsdeken werkt dus perfect voor haar.

ellepel

Berichten: 47444
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:13

ze hebben gewoon waterproof vleugeltjes 8-)


heb jij foto van jouw deken?

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:26

jawel :) Let niet op heure Majesteits chagrijnige smoelwerk ;) :D
Op de laatste foto heb ik het halsdeel teruggeslagen zodat je de bescherming op de schoft en de baan aparte stof die op de manen ligt kunt zien.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

XxDiandraxX

Berichten: 4003
Geregistreerd: 07-05-07

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:30

Mooie deken, waar heb je hem gehaald? En hebben ze die in alle maten?

PaulineJerry

Berichten: 18
Geregistreerd: 29-11-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:41

daar ben ik ook benieuwd naar, naar de bovenstaande deken...

normaal een stille meelezer, maar ook helaas een ZE geval...

ik was 2 jaar lang tevreden met de EJ ItchFree, heb onlangs de ,nieuwe´ uitvoering daarvan gekocht, iemand daar al ervaringen mee?

mijn NRPS had ook als jaarling al ZE, voornamelijk na het grazen op verse en hoge weides gaat hij in de avond tegen het beton erg schuren. als voeding geef ik Marstall Exzem Muesli, gesmeerd heb ik al alles mogelijke maar dat helpt niet, ik zweer bij een goede deken, genoeg beweging en niet teveel buiten staan op groene weides in de volle zon. Iemand ervaring met andere voeding en wat ik juist voor het eerst las, in de zomer wassen met azijn? (klinkt logisch, muggenbulten jeuken ook minder mbv azijn..)

ben benieuwd :)

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:49

fedimax.de
meerdere maten, moet je even op de site kijken. Ook even bij de uitleg van de maten kijken.

norton84

Berichten: 1001
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:54

Noem het toeval of niet maar paard van zus 1 jaar rhinto geënt. Nog nooit zoveel ellende gehad.van hevige mok tot spier bevangen het bleef elkaar opvolgen. Dus ja wij steken dat op die enting. Geen ander paard had ergens last van.
Maar van gewone enting weet ik wel dat paarden er allergische op kunnen reageren in zin van niet kunnen lopen. Maar jeuk weet ik dus niet

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 09:42

Ik meld mij ook weer. Zodat ik mee kan lezen en af en toe wat zal plaatsen.

chrisje20
Berichten: 562
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 10:02

Ik heb een haflinger merrie van nu 2,5 jaar oud. Haar gekocht met 1 jaar en 3 maanden. Toen werd ze verkocht met constatering zomer exceem. Al komt dit zeer weinig voor op deze leeftijd. Ze stond in tillburg. En had zich al aardig kapot geschuurd. Een maal bij mij op stal. Vlak bij Zeeland heeft ze ruim 2 weken niet geschuurd. Daarna begon ze weer. Dit aantal weken lang flink schuren tegen een schuil trailer. Ik ging op vakantie. Vlak voor ik weg ging dee ik haar een vliegendeken op met hals. De eigenarese van de wei verzorgde gaar die weken. Ze bleef schuren. Maar enkel aan haar manen. Op haar voorpluk een keer tot bloedens toe. Later na maand of zo ging t iets beter met deken om en dr manen waren al mooi lang. Ik voerde hier al geruime tijd biotine voor bij. Verder niks met suikers en teveel melasse eiwitten. Vlak voor de herfst werd er luis onontdekt bij haar. En niet zo'n beetje als je haarvoorpluk optilde zag je hele kuddes llopen. Aantal x helemaal met sebicil gewassen. Maar ze had er zoveel. Dat ze een enting moest krijgen. En na twee weken nog een. Hierna heeft ze helemaal niet meer gejeukt gingen zo de winter in. En ook tot en met begin junni niet geschuurd.En vanaf begin mei stond ze op een nieuwe wei met best veel bomen en stilstand water. Tog hele tijd nergens last van. Ergens begin juni begon ze weer te schuren. Ik zit met een raadsel als ze werkelijk exceem heeft had ze begin t seizoen al. Weer begonnen met schuren. Paar pas aan t einde begint ze. In aug verhuist naar stal in lekkerkerk. Daar staat ze op de wei 24/7 swinters binnnen. Soms zet ik haar op stal tussendoor om te poetsen de eerste maand niks geen geschuur. Nu laatste weken werpt ze zich meteen met manen kam op de voerbak en gaat schuren. T is me echt een raadsel. Voorral voor haar leeftijd zou exceem heel zeldzaam zijn. Weet niet ofzo nou exceem heeft of niet.

femke_harley

Berichten: 3161
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 10:50

norton84 schreef:
Noem het toeval of niet maar paard van zus 1 jaar rhinto geënt. Nog nooit zoveel ellende gehad.van hevige mok tot spier bevangen het bleef elkaar opvolgen. Dus ja wij steken dat op die enting. Geen ander paard had ergens last van.
Maar van gewone enting weet ik wel dat paarden er allergische op kunnen reageren in zin van niet kunnen lopen. Maar jeuk weet ik dus niet


Toch wel apart. Ik moet binnenkort toch even bellen met mn arts. Ik zal het eens met hem
overleggen. Ik kan er verder niet echt iets over vinden op internet/bijwerkingen. Zowel van de
basis en de rhino niet.

Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:49

Stille meelezer hier, voorlopig durf ik haar eczeemdeken niet de deken af te doen. Ik heb al wel een normale deken overheen. Wanneer doen jullie die af?

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:53

Chrisje, waarom denk je dat het voor haar leeftijd heel zeldzaam is om ZE te hebben?
Zo als je het beschrijft lijkt het wel om ZE. Smeer je haar ook in tegen de jeuk? In een omgeving met bomen, heb je veel meer last van knutten en bij water helemaal. Komt op mij logisch over dat ze in die nieuwe weide, dan weer last kreeg.
Ik zou het behandelen als ZE. Met een deken en smeren en kijken hoe het ontwikkeld. Van het voorjaar op tijd de deken op en kijken hoe het dan gaat.

Maarten: ik heb de deken ook nog steeds op en daarover heen een regendeken. Doe hem pas af als de temperatuur onder de 10 graden gaat. Dag en nacht.

MerelG

Berichten: 11
Geregistreerd: 15-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 13:02

Dit jaar is mijn KWPN´er erg goed het seizoen doorgekomen - ik heb zowaar genoeg manen om roosjes te vlechten op wedstrijd :D . Op wat kale plekjes op haar hoofd en oren na lijkt het bijna niet meer op een eczeempaard en dat is na het dramatische seizoen vorig jaar een verademing. Merken jullie daar verschil in? M.a.w. ligt dit aan de aanpassingen dit jaar in de behandeling of gewoon aan het jaar of weerstand???

Ze staat overigens nog steeds onder een eczeemdeken, namaak RSIH van epplejeck... met nu een regendeken eroverheen..

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 13:56

ik vond de nieuwe EJ "rsih" echt niet goed, veel te veel richting gewone vliegendeken qua stof, voor mijn gevoel althans. Daar voor in de plaats had ik de nieuwe "rsih" van Shires gekocht ( http://www.ej.nl/~/paard/dekens-toebeho ... _4489.html ) maar omdat ik nu 3 echte RSIH's heb voor Wisse, heb ik hem nog niet gebruikt.

MerelG

Berichten: 11
Geregistreerd: 15-03-07

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:24

Dan in geen geval gebrek aan dekens ;) Ben er best tevreden over gezien de prijs/kwaliteit verhouding, het is gewoon een eczeemdeken maar dan met bescherming van de voorpluk en hij hoeft niet over het hoofd Zadoleintje moet m immers 24/7 aan.

Als het kouder wordt meestal ergens in november ga ik over op een winterdeken met hals dus eigenlijk is ze alleen bloot tijdens het rijden.

Tes22

Berichten: 332
Geregistreerd: 15-10-14
Woonplaats: Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 19:46

Ook een stille meelezer hier, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met het bijvoeren van een puur omega 3 supplement? (dus niet lijnzaadolie maar echt met de vetzuren EPA en DHA)

De huidige voeding bestaat voor een groot deel uit omega 6 vetzuren, en maar voor een klein deel uit omega 3 vetzuren. De ratio tussen omega 3 en 6 is daardoor niet optimaal. Omega 6 vetzuren kunnen ontstekinsbevorderend werken, omega 3 vetzuren kunnen daarentegen juist ontstekingsremmend werken, het vermindert de allergische reactie en de reactie van de huid, dit is toe te schrijven aan de vetzuren EPA en DHA. (Voor degene die geïnteresseerd zijn in hoe dat precies werkt, dat wil ik wel uitleggen)

Tes22

Berichten: 332
Geregistreerd: 15-10-14
Woonplaats: Enkhuizen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 20:58

Oja verder ook benieuwd naar jullie ervaringen met zomereczeem en antioxidanten, en met msm?

MerelG

Berichten: 11
Geregistreerd: 15-03-07

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 21:54

Zelf heb ik gemerkt dat voedingssupplementen en poeders niet helpen bij mijn paard, duur en geen effect. Weet niet wat dit bij jouw paard doet natuurlijk Tes22, of ben je er professioneel mee bezig??

Celine_Famke

Berichten: 6740
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:00

Met mijn paardje gaat het wel goed nu. Manen zijn niet echt mooi, maar ja.. Zij heeft de RSIH op. Nu steeds haar regendeken met hals.
Als het straks echt dagelijks dik onder de 10 graden blijft doe ik een regendeken 100 grams zonder hals om denk ik. Wanneer halen jullie de eczeemdekens af? Ik vind het altijd zo lastig en ben dan doodsbang voor een plee-borsel-staart als ik haar van stal haal! (en een kaal koppie)

Tes22

Berichten: 332
Geregistreerd: 15-10-14
Woonplaats: Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:22

@ MerelG: dat laatste idd., ik ben voedingskundige / nutritionist. Je hoort wisselende verhalen, ik denk dat het voornamelijk met de heftigheid van de allergie te maken heeft. Ik ben benieuwd wie wat geprobeerd heeft en in welke combinaties en wat wel of niet verbetering gegeven heeft?

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:28

Wat mij betreft hoeven supplementen ook niet. Maar toch heb ik wel de indruk dat het werkt;
Eczeem/huidherstel: omega 369
Hoeven: biotine
Afvallen: magnesium
Sarcoid: winterkruiden

De eerste twee geef ik al zo'n 3,5 jaar lang.. Maar sinds ik hem op vitaminekorrel heb staan, is hij pas voor t eerst goed door de rui gekomen en glanst zn vacht weer. Dus tja, of het dan daadwerkelijk helpt? Ik wil door dit resultaat stoppen met biotine, voor de sarcoid is tijdelijk en magnesium maak ik ook gewoon op..

Anita67
Berichten: 274
Geregistreerd: 04-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 09:07

Even een stipje . :)


hier ook nog onder de deken .

Durante

Berichten: 3252
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 09:49

Ik meld me hier ook weer even...
Ik had even een vraagje.
Vorig jaar toen mijn haflinger weer s' nachts op stal kwam te staan(begin november)had ze nog steeds een tijdje last van jeuk, en schuurde ze haar manen nog wel 's kapot, en haar staart ook.
Ik zie er nu best alweer tegenop dat ze straks ook weer binnen komt te staan, vanwege dat geschuur...
Maar dat moet toch ook wel weer snel over zijn, en ik denk nu eigelijk al wel weer, nu ze in het land staat, want ik zie die mugjes nu ook niet weer...
Verder heeft ze een erg droge huid, en die smeer ik nu in met uierzalf, om het wat vettig te houden.
Ik gebruikte een tijdje geleden wel 's Derfen,maar daar krijgt ze zo'n ontzettend droge huid van, en kreeg ze gewoon scheurtjes in d'r huid.

Tes22

Berichten: 332
Geregistreerd: 15-10-14
Woonplaats: Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 10:45

Jotoma schreef:
Wat mij betreft hoeven supplementen ook niet. Maar toch heb ik wel de indruk dat het werkt;
Eczeem/huidherstel: omega 369
Hoeven: biotine
Afvallen: magnesium
Sarcoid: winterkruiden

De eerste twee geef ik al zo'n 3,5 jaar lang.. Maar sinds ik hem op vitaminekorrel heb staan, is hij pas voor t eerst goed door de rui gekomen en glanst zn vacht weer. Dus tja, of het dan daadwerkelijk helpt? Ik wil door dit resultaat stoppen met biotine, voor de sarcoid is tijdelijk en magnesium maak ik ook gewoon op..


Gaat het hier om de omega 369 van primeval? En welke vitaminekorrel voer je?

Tes22

Berichten: 332
Geregistreerd: 15-10-14
Woonplaats: Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 10:47

Durante schreef:
Ik meld me hier ook weer even...
Ik had even een vraagje.
Vorig jaar toen mijn haflinger weer s' nachts op stal kwam te staan(begin november)had ze nog steeds een tijdje last van jeuk, en schuurde ze haar manen nog wel 's kapot, en haar staart ook.
Ik zie er nu best alweer tegenop dat ze straks ook weer binnen komt te staan, vanwege dat geschuur...
Maar dat moet toch ook wel weer snel over zijn, en ik denk nu eigelijk al wel weer, nu ze in het land staat, want ik zie die mugjes nu ook niet weer...
Verder heeft ze een erg droge huid, en die smeer ik nu in met uierzalf, om het wat vettig te houden.
Ik gebruikte een tijdje geleden wel 's Derfen,maar daar krijgt ze zo'n ontzettend droge huid van, en kreeg ze gewoon scheurtjes in d'r huid.


Als ze last heeft van die droge huid kun je beter iets smeren wat hydraterend is, dus eigenlijk geen vettigheid. Heb je wel eens een gel met MSM geprobeerd? http://www.allesvanvitals.nl/kies-op-th ... facial-gel