Depressief paard? Of toch wat anders aan de hand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:30

Als het een gebrek aan bijvoorbeeld selenium is, zouden de andere paarden dan ook niet lusteloos moeten zijn? Ze lopen allemaal in de zelfde wei en krijgen allemaal het zelfde voer op dezelfde plek..

@Romy1234, ik ben erg benieuwd wat het bij die van jou blijkt te zijn. Heb jij ook een topic o.i.d. wat ik kan volgen?

Ik pin me nog niet vast op cushing dus ben erg benieuwd naar andere meningen!

Bij deze zn symptomen op een rijtje:

- Sedje ligt veel. Maar dan bedoel ik echt heel erg veel. Eigenlijk 9 van de 10 keer dat we aankomen ligt hij. Ook op stal gaat hij snel liggen.
- Sedje loopt erg stram/ stijf op alle 4 de benen. Dit wordt soms wel minder als hij even op gang is, maar blijft toch wel aanwezig. Hij is niet hoefbevangen of spierbevangen, ook de dierenarts deelt deze mening.
- Sedje eet weinig. Als ik 1 plakje hooi (kleine baaltjes) in zijn ruif doe is dit na een week vaak nog niet op.
- Sed begint belachelijk vroeg met zn wintervacht, en doet hem pas erg laat weer af. Hij zat in augustus al weer erg dik in het haar en is nu een volledige teddy-beer qua vacht. Al vind ik het geen typische cushing-vacht.
- Sed toont depressief, sloom, in een dipje..

Waar ik al aan heb gedacht:

- Winterdipje?
- Last van zn vacht? Dat hij misschien zo sloom is omdat hij het gewoonweg veel te warm heeft? Ik kan zelf niet scheren, en ben er ook niet van overtuigd dat het dit is, maar het zou een optie kunnen zijn. Al wacht ik eerst het bloed-onderzoek af voor ik hier mn punten op in zet.
- Hoefbevangen/ spierbevangen? Al deelt iedereen mijn mening dat het dit niet is, vandaag ook de dierenarts. Hij is ook nog nooit hoefbevangen of spierbevangen geweest.
- Tandarts is recentelijk geweest, hoeven zijn in goede staat.
- Wel beweging/ geen beweging maakt geen verschil.

Bij interesse kan ik wel een duidelijke foto van zn vacht maken, of een filmpje van hoe hij loopt? :)

Mac

Re: Depressief paard? Of toch wat anders aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:13

Mijn paard dat Lyme had/heeft, had precies deze symptomen. Ik zou vragen of de dierenarts borreliose ook mee kan nemen in de test.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:21

Hopelijk geeft de bloeduitslag snel meer duidelijkheid?
Drinkt hij wel genoeg? Heeft de DA ook gecontroleerd op uitdrogingsverschijnselen?

Bentleyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:26

Hey, als de dierenarts dan toch bloedonderzoek doet, laat dan ook even op lyme testen. Daar worden ze ook stram en lusteloos van. Veel succes!!

xMarlissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 18:05

Ik heb niet veel ideeën, maar wil je wel even succes wensen! Duimen voor in ieder geval duidelijkhed!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 18:15

Zou wel even aan de D. A gaan vragen waar hij op gaat testen. Tis jouw geld

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 08:01

Wat @[***] aanhaalt klopt inderdaad. Alleen was het bij mijn paard andersom, genoeg vitamine E maar een tekort aan selenium. Oorzaak bleek het hooi, daar zat onvoldoende in. De andere paarden die hetzelfde aten hadden geen klachten, conclusie: de mijne is er simpelweg gevoeliger voor. Maar... dat zegt niet dat de andere paarden geen tekort hebben, ook al vertonen ze geen symptomen.
Maar het kan inderdaad van alles zijn, dus ik zou ook de DA vragen waar ze op gaan onderzoeken :j

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 08:17

Ja, filmpje is geen slecht idee. Als ik het verhaal lees doet het me erg denken aan onze pony (welsh) die cushng heeft, maar dus wel steeds weer hoefbevangen werd. Ook als het nog niet zo zicht- en voelbaar is liggen ze veel, willen niet lopen, want het doet gewoon pijn.
Hier op bokt zul je in verschillende topics kunnen zien dat cushing geregeld bij jonge pony's voorkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:52

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:56

De filmpjes, zit c.a. Maximaal 1 minuut tussen de 2 filmpjes. Geen beste filmpjes bij gebrek aan iemand die mee kon helpen, maar hij lag dus weer toen ik aankwam..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:31

Zo hij loopt wel heel beroerd na het opstaan :oo

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:35

Och wat een lieffie is het. Dat vele liggen is vaak gewoon om van de zere voeten af te zijn, dus om verlichting te krijgen. Hij loopt inderdaad wel moeilijk met name van achteren als hij op staat.

Ik denk nog steeds erg aan cushing als ik het zie.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:51

Pfoe, dat is idd niet best. Ik moet toch nog steeds aan spierbevangen of Cushing denken.
Het vele liggen zal wel ontlasting zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:59

Hij moet inderdaad echt op gang komen. Kan en doet alles nog wel gewoon (stap, draf, galop) en is soms knetter-stijf en dan wat later weer ''soepel'' en dan weer stijf, geen touw aan vast te knopen. Ik heb zelf het idee dat hij op alle 4 de benen slecht loopt. Ook van voren..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:01

Dat zou dan toch heel goed een spierprobleem kunnen zijn.
Op basis waarvan dacht de DA dat het geen spierbevangenheid kan zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:02

Daar liep hij gewoon soepel, was eigenlijk niks te zien. Ik heb zelf ooit een spierbevangen verzorgshet gehad, en die liep toch wel heel wat anders dan mijn shet, en dat was ook niet binnen een minuut ontzettend verbeterd.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:03

Ja ik zie het bij alle vier maar ook duidelijk van voren. Wat een schatje is het :(:)
Hopelijk weet je snel wat er aan de hand is met hem.

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:04

Wat sneu voor die kleine zeg. Beterschap!

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:09

Sneu hoor! Benieuwd wat er uitkomt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:20

Als er niks uit het bloed-onderzoek komt, in welke richting moet ik het dan zoeken denken jullie?

countryhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:27

Ik zie dat hij bij grotere paarden loopt, heeft hij soms een flinke schuiver gemaakt met spelen. Of is er misschien een van de anderen achterop geklapt. Krijg een beetje het idee dat het in de bekken zit (RSI). En in zo'n wei vind ik het niet gek dat hij zijn hooi niet opeet. Het depressieve gedrag is misschien pijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 15:16

Het is een vaste kudde van in totaal 4 paarden (3 friezen en Sedje) die al 7 jaar goed samen gaan. Zijn geen speelse of erg dominante paarden en hij wordt niet gepest (3 jaar terug wel, sinds het pestende paard uit de kudde weg is niet meer). Een schuiver of een trap is dus erg onwaarschijnlijk.
De wei is voornamelijk onkruid, wordt niet gemaaid en niet bemest op de paardenmest na (moeten hem eigenlijk wel weer een keer goed bemesten en bekalken).

Als het uit zijn bekken komt, wat zou dan de reden van de voorbenen kunnen zijn? Overbelasting ofzo?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 15:18

Zijn voeten doen hem duidelijk zeer, hoe loopt hij in een echt zachte bak?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 15:20

Wij hebben helaas alleen een buitenbak, die als hij zacht is ook gelijk zwaar is. Maar ik zie eigenlijk niet echt verschil tussen het harde (de weg) of het zachte (de wei). Hij moet wel altijd zichtbaar op gang komen, ook als hij vanuit stal naar buiten gaat (zn stal is 3x3,5 dus ruimte zat).

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 15:30

Maar is de wei wel echt zacht aan zijn voeten? Lijkt nog vrij stug op het filmpje namelijk ..