Gekneusde hoef, hoe nu verder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 14:35

Jindai schreef:
Dat kan nog best hoor, geerke. :) Is bij mij ook ongeveer zo gegaan, mijn pony is ook bevangen geweest maar echt niets aan gemerkt. Ook niet dat ze slechter liep. Tot ze opeens op een ochtend op drie benen stond. Ik ben er wel meteen mee naar de kliniek geweest waar dus ook foto's gemaakt zijn en toen kwam pas echt alle ellende goed in beeld.

Echt?Zonder de duidelijk HB stand?Naar achteren hangen om de voorhoeven te ontlasten?

Jindai

Re: Gekneusde hoef, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 16:42

Yep, helaas wel.... Mijn pony stond nog heel netjes op haar hoeven. Toen ik de DA mn vermoedens vertelde dat ik dacht ze bevangen was geweest (pony was inmiddels al flink afgevallen) dacht hij toch echt dat dat niet de reden was dat ze op drie benen stond. Toch fotos laten nemen en het hoefbeen linksvoor bleek gekanteld.Daarna heeft hij voor de zezekerheid de hoef een stukje opengesneden omdat hij inmiddels flink twijfelde en ja hoor, ook een hoefzweer. Pas daarna ging mijn pony in die rare stand staan die jij bedoelde, dus helaas kan het echt zo lopen. :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 13:37

Dat gebeurt heel vaak, dat ze niet in de typische hoefbevangen stand staan. Maar vaak verrekken ze dan wel zo van de pijn dat je wel ziet dat er iets heel erg mis is.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 14:02

Laat goed controleren of het hoefbeen niet ontstoken (OTITIS) is . Hoefbevangen zijn ze meestal aan 2 of 4 benen.

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 14:05

Helaas was er echt niets te zien, Kinke. Ik dacht er ook altijd zo over als jij, dat je dan écht wel wat zou moeten zien. Heb mijn pony overigens al weer heel wat jaren en weet dus ook precies wanneer ze niet lekker in vel zit, maar ze heeft gewoon, hoe vreemd ook, echt niets laten zien. DA verbaasde zich er ook zo over, die dacht dat het allemaal wel meeviel, mede vanwege haar vrolijke en opgewekte karakter. :)

Ontopic : TS, hoe gaat het nu inmiddels met je paardje?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 14:18

Jeetje, dat paarden het niet laten zien. Wat zijn ze toch, te, hard voor zichzelf he.... -O-

Ben benieuwd naar de foto's van zijn been, sterkte. Doe astjeblieft extra voorzichtig ondanks hij nu lijkt op te knappen, gezien hij ook door HB heen heeft gelopen!

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 07:24

Bedankt voor de reacties allemaal.. voel me zelf ook stom vanwege het feit dat HB was en niks liet merken.. wat een paard ia het toch af en toe, het begint wat beter te worden, zwelling is weg en kreupelheid een heel stuk minder, wel is het een erg vieze wond en ruikt behoorlijk door de onsteking.
en zijn blauwe streep is nog steeds het zelfde, hij staat op onbeperkt hooi omdat hij erg schraal is geworden, hij begint echt weer paard te worden inplaats een hoopje ellende, ik zet er straks een foto op, van hem en zijn hoef, een foto willen we gaan laten maken om te zien hoe de boel er van binnen uitziet

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 07:38

Heb je nou uberhaubt een foto van het been laten maken?

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 08:19

ja.. ik blijf er ook bij dat een foto nu echt handig is.
Straks is er van binnen iets goed kapot en laat jij je paard met pijn doorlopen.. :o

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 21:42

Iets wat ik nooit zal doen, is mijn dier onnodig pijn laten lijden, we hebben pijnstilling overwogen maar was geen optie, omdat we dan de ontsteking tegen houden, Foto gaan we maken, zodra het beter met hem gaat, en aangezien het beter met hem gaat, komt die foto snel

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 06:20

zo lang je geen foto hebt gemaakt, weet je niet wat er binnenin gebeurd dus kan het ook nog zijn dat er iets anders aan de hand is.
stel.. er zou iets gebroken zijn, dan heeft ie daar nu wel een paar dagen mee doorgelopen.

Maargoed, dit is niet als aanval bedoeld. ben erg benieuwd wat er uit de foto's komt.

nicqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 06:51

beterschap

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 09:53

krijgt hij geen antibiotica?En waarom denken mensen altijd dat een pijnstiller de ontsteking tegenhoud?
Je hebt septische en A-septische ontstekingen.Maar goed....ik zou nu toch wel moeten weten dat ik tegen een muur schrijf.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 10:06

geerke schreef:
krijgt hij geen antibiotica?En waarom denken mensen altijd dat een pijnstiller de ontsteking tegenhoud?
Je hebt septische en A-septische ontstekingen.Maar goed....ik zou nu toch wel moeten weten dat ik tegen een muur schrijf.

Als er inderdaad een ontsteking in de voet zit (hoefbevangenheid is ook een ontsteking) dan snap ik ook niet waarom er niks gegeven wordt tegen de ontsteking.. Of dat er überhaupt nog geen stappen zijn ondernomen := (of dat idee krijg ik in ieder geval).

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 10:09

Ik lees dit topic echt met stijgende verbazing. Haal de DA erbij, maak een foto en dóé er wat aan. Als het echt HB (en god weet wat misschien nog meer) is kun je je paard hieraan verliezen.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 10:17

Mijn merrie is ook gevoelig voor hoefzweren en een paar jaar gelden stond ze ook alsof ze HB was. De smid en DA erbij en bij onderzoek bleek ze een scheur n haar zool te hebben waarmee alle alarmbellen gingen rinkelen.
We zijn meteen richting de Lingehoeve gereden en met spoed foto's laten maken. Het bleek een trauma van buitenaf te zijn , gelukkig geen zinker.
Ik snap niet dat TS haar paard laat doorlopen met zoveel pijn , mijn merrie heeft momenteel ook weer een hoefzweer gehad die gelukkig meteen is behandeld en nu open is. Ze is meteen een hoop kilo's kwijt en is al ingevallen na 1 dag pijn.

TS je kunt hier gewoon niet meer mee wachten , als hij een zinker heeft dan zul je snel weer problemen krijgen of nog erger Dit kun je niet inschatten vanaf de buitenkant.
Is het een geldkwestie dat je niet gaat ?
Je nl ook vooraf vragen wat de kosten ongeveer zijn....

Ik zie net dat TS pas 15 is...... :(:) hoop dat haar moeder of iemand haar bijstaat want het zal niet makkelijk zijn of te duur om het paard te laten behandelen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:17

Waarom pas een foto als het beter gaat :?
Je gaat toch zelf ook niet pas naar de dokter als je al weer beter bent?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:48

paintedblack schreef:
Mijn merrie is ook gevoelig voor hoefzweren en een paar jaar gelden stond ze ook alsof ze HB was. De smid en DA erbij en bij onderzoek bleek ze een scheur n haar zool te hebben waarmee alle alarmbellen gingen rinkelen.
We zijn meteen richting de Lingehoeve gereden en met spoed foto's laten maken. Het bleek een trauma van buitenaf te zijn , gelukkig geen zinker.
Ik snap niet dat TS haar paard laat doorlopen met zoveel pijn , mijn merrie heeft momenteel ook weer een hoefzweer gehad die gelukkig meteen is behandeld en nu open is. Ze is meteen een hoop kilo's kwijt en is al ingevallen na 1 dag pijn.

TS je kunt hier gewoon niet meer mee wachten , als hij een zinker heeft dan zul je snel weer problemen krijgen of nog erger Dit kun je niet inschatten vanaf de buitenkant.
Is het een geldkwestie dat je niet gaat ?
Je nl ook vooraf vragen wat de kosten ongeveer zijn....

Ik zie net dat TS pas 15 is...... :(:) hoop dat haar moeder of iemand haar bijstaat want het zal niet makkelijk zijn of te duur om het paard te laten behandelen.

banketstaaf voor TS als haar ouders bijvoorbeeld willen wachten met een foto maken, maar een beetje een dooddoener vind ik dit wel. Je neemt een dier, zorg er dan ook goed voor. Je weet dat er (hoge) (dierenarts)kosten bij kunnen komen kijken. Ben je daar niet op voorbereid, neem dan geen dier. Natuurlijk ligt de grens voor iedereen ergens anders vwb de kosten die je bereid bent te maken, maar deze zou toch ruim boven het maken van een foto moeten liggen. Mijn nekharen gaan overeind staan van dit verhaal en het dier is de dupe ;(

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:53

Tja alle topics van dit meisje verlopen op deze wijze. Of het allemaal waar is daar heb ik ook mijn vraagtekens bij. Maar als het wel zo is dan is het jammer dat dit paard elke keer de dupe is.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 12:07

Ik ga hier niks meer plaatsen als het weer het zelfde wordt, dierenarts is er bij geweest en de hoefsmid, hij heeft gewoon een onsteking in de hoef en wordt iedere dag verzorgd en gevoerd,
hij is niet hoefbevangen, maar een hele tijd terug geweest is hij hoefbevangen geweest, nu niet meer, lichamelijk is hij 100 % procent in orde, alleen de ontsteking in de hoef is het enige minpunt, verderest is alles in orde met hem, en als je het niet gelooft, dan ben je van harte welkom om te komen kijken!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:10

Dus nu is het toch gewoon een hoefzweer?
Dat had je dan wel wat duidelijker kunnen zeggen.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 12:13

Ik had afgelopen dagen even geen tijd, aangezien het de sterfdag van mijn vader is, hij is overleden op 21 oktober 2003, dus.. is even moeilijk vandaag, en we krijgen nog meer verschrikkelijk nieuw te horen, over de beste vriend van ons.. die mogelijk kanker heeft.. dus is even lastig, maar met Othello gaat het goed,

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:44

........ik vraag me nu dus ook af wat hier van waar is TS je zoekt excuses om maar niet te hoeven ingaan op adviezen waar je zelf notabene om vraagt. Dom hoor !

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:43

Dat vraag ik me ook af, paintedblack. Voor elk goedbedoeld advies komt TS steeds met een ander smoesje, het wordt wel erg ongeloofwaardig zo.
Bijzonder TS, dat jij een foto gaat laten maken als het weer beter gaat met je paard. Een ander woord heb ik er niet voor. :\

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:40

Het is niet TS haar eigen paard, volgens mij maar haar verzorgpaard.
Maar goed...ieder topic is hetzelfde...zieke moeders,lastige zusjes en een bepaalde tijd geleden overleden vaders.Niet vergeten problemen thuis.Die hebben we in dit topic nog niet gehad :+