ontwormen, wie doet het nog preventief

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Re: ontwormen, wie doet het nog preventief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 09:15

Toch wel moxidectine? dan ruil ik de iverpraz om voor equest

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 09:19

Batlow schreef:
Toch wel moxidectine? dan ruil ik de iverpraz om voor equest

Dan zou ik die omruilen voor Equest Pramox. Dan pak je met de Praziquantel toch ook de lintwormen evt. mee.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 09:25

Ik doelde inderdaad op de pramox. Ga ik vandaag maar bestellen! Veel praktischer dan iedere keer aan de dierenarts vragen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 09:32

Nog nooit mestonderzoek gedaan. Nog geen enkele DA hier in België die daar een woord over rept. Ik ontworm 4x per jaar. 2 keer een licht kuur en 2 keer een zware kuur en telkens afwisselend gebruik. Minimum 1x per jaar equest pramox of equimax.
Paarden staan op eigen weide en zelfs toen ze nog op een pensionstal stonden nog nooit problemen gehad op deze manier.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 09:44

Jarenlang ellende gehad met bloedwormen bij een van mijn paarden, wilde maar niet over gaan ondanks dagelijks weide schoonmaak en veel ontwormen. Uiteindelijk (mede door homeopathische ondersteuning?) nu 2 jaar van de bloedwormen af. Doe 's zomers 2 maandelijks mestonderzoek, verder kan ik door het bloedwormenverleden goed aan mijn paard zien als hij niet goed gaat. Maar als het goed gaat ontworm ik niet meer preventief behalve tegen de winter. Dus 1x per jaar zo rond eind november/begin december met breed spectrum, meestal Equest Pramox om ook horzellarven en lintworm mee te pakken. Die zijn namelijk in mestonderzoek niet terug te vinden.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 09:52

Ik wil preventief gaan ontwormen. Heeft iemand hier een betrouwbare site voor? Ik kom er niet uit :o

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 09:55

Polly schreef:
Ik lees hier veel mensen die in de winter ontwormen maar ik heb altijd begrepen dat wormen in de winter helemaal niet actief zijn...
Ik pak zelf altijd voorjaar en najaar.

Dit klopt niet hoor, mijn DA vond mestonderzoek in februari/maart onzin, vanwege dat wormen in de winter niet actief zouden zijn. Maar ik wilde het toch, omdat ik mijn paard ken en aan hem zag en merkte dat het ""mis"" was. En inderdaad mijn "'bloedwormen""paard had een hele hoge telling in de mest.

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 09:59

Bij ons op stal is het verplicht. 4 keer per jaar worden alle paarden tegelijk ontwormd, welk merk weet ik niet want het zijn inderdaad steeds andere. Wel weet ik dat er 1x per jaar een vrij dure in gaat en de andere 3x is hij maar een tientje (preventief dus).

Ook is het verplicht om aan het jaarlijkse mestonderzoek mee te doen.
Dit zijn gewoon de stalregels en ik kan dit dan ook alleen maar toejuichen!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:04

Is dat eigenlijk legaal, dergelijke medicatie in het buitenland bestellen, als ze in Nl alleen op recept verkrijgbaar zijn. Kan ik me nauwelijks voorstellen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:16

Bij ons op stal is een wisselende groep paarden ivm handel en verloop etc. en ik weet niet hoe netjes iedereen in het ontwormen van zijn paard is. Daarom kies ik ervoor om 5x per jaar te ontwormen. Ik hou altijd een ontwormschema van de Lingehoeve aan: http://www.delingehoeve.nl/eigenaren/pa ... wormen.php

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:23

Ik ontworm 2 keer per jaar en verder onderzoeken. Voorjaar equest of equimax en najaar equest pramox.
Uit de onderzoeken heb ik haar al een tijd schoon maar wil toch voor en na het weideseizoen hier zeker van zijn.
Mijn dierenarts vind dit ook een goede manier, ze zijn pro testen (mest of bloed) maar zich ervan bewust dat je daarmee niet alles ziet.
Aan te raden is om voor de eerste nachtvorst te hebben ontwormd. Wormen hebben een periode in de winter dat ze niet/minder actief zijn (december januari half feb) als je hierin ontwormd kun je een resistentie opbouwen omdat ze dan dieper weggegraven zitten.
In het voorjaar worden de wormen weer mega actief en als je voor de winter dan niet goed ontwormd hebt krijg je dan een mega telling op de testen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:24

Kuggur schreef:
Is dat eigenlijk legaal, dergelijke medicatie in het buitenland bestellen, als ze in Nl alleen op recept verkrijgbaar zijn. Kan ik me nauwelijks voorstellen.

Wie gaat het je verbieden?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:27

Ik ontworm 1x per jaar preventief in de winter met een allesomvattende spuit (elk jaar probeer ik te wisselen van werkzame stof)

Verder 2x per jaar wormonderzoek . Overigens zegt een negatief onderzoeksresultaat niet dat een paard geen wormen heeft, maar dat de hoeveelheid niet zorgwekkend is. Ik hoef nauwelijk extra te ontwormen.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:29

Hier ook 3 tot 4 x per jaar mestonderzoek en voor- en najaar preventief ontwormen, helemaal zeker ben je nooit maar op deze manier hoop ik een echte besmetting te voorkomen.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:30

Al 3 jaar geen ontworming meer gegeven *\o/*

wel mest/bloed onderzoek

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:33

Martinedd schreef:
Al 3 jaar geen ontworming meer gegeven *\o/*

wel mest/bloed onderzoek

En hoe weet je dat je paard wormvrij is?

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:35

igor001 schreef:
Batlow schreef:
De mensen die preventief ontwormen, hoe ziet dat ontwormings 'schema' er uit?

Ik ontworm ook preventief, via een schema van de da. Kan het vanmiddag even over typen.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een andere vorm van wormenkuur die niet direct in de mond hoeft? Het is hier elke keer weer een gevecht, want mevrouw denkt dat we haar wat aan doen :Y)

Zo ontworm ik ook.

Dit keer kreeg ik het nog redelijk makkelijk mee. Maar ze beginnen wel steeds meer te morren over mestonderzoek.

En zolang ik nog hoor dat mestonderzoeken regelmatig verkeerde uitslagen geven, ben ik niet bereid daar mijn geld in te stoppen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:35

Suzanne F. schreef:
Kuggur schreef:

Wie gaat het je verbieden?

Ehm, dat was de vraag niet.
(Maar doet wél vermoeden wat het antwoord is)
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 29-09-14 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:40

ik ben laatst bij een wormonderzoek geweest bij mijn da, en zoals ik het kon zien, kunnen ze alleen maar bloedwormen op die manier vinden, dus spoelwormen en lintwormen vlgs mij niet...dus hoe wormvrij is wormvrij dan bij een mestonderzoek?

wat ze doen is een beetje mest in een buisje doen met een zoutoplossing, dan een glaasje erop en dan moeten de eitjes en larven boven komen drijven tegen het glaasje aan, dit gaat onder de microscoop.
Dan gaan ze dit baan voor baan helemaal bekijken...duurt een min of 5...in mijn geval kwam ze na ongeveer 10 banen 1 eitje en 2 banen verder 1 larfje tegen... dus had hij een lichte besmetting... komen ze er meer dan 5 tegen dan is het een zware besmetting.

mijn gevoel was wel, als je in 10 banen niets vind, hoe groot is de kans dat je in dat hele stukje niets vind terwijl hij toch wormen heeft??

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:44

Daar wara ik wormonderzoek laat doen geven ze aan dat ze in ieder geval 1 type worm niet kunnen ontdekken via mestonderzoek. Zij geven dus alle paarden waar ze onderzoek voor doen 1 recept voor maxi-spuit (mijn jaarlijkse winterspuit). Voor de rest dus alleen recept wanneer er positief resultaat is.

En ik denk met 1x per jaar kun je weinig resistentie in de hand werken.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:52

Mestonderzoeken geven totaal geen garantie op de hoeveelheid wormen en/of er wormen aanwezig zijn of niet. Je hoort het steeds vaker mis gaan en dat paarden op de OP tafel landen met zware koliek en de paarden vol wormen zitten. Of paarden die ziek zijn door bloed wormen enz. Hier beginnen we niet aan mestonderzoeken. En word er gewoon preventief ontwormt. Overigens juist in de winter.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:56

Yontheke schreef:
Nog nooit mestonderzoek gedaan. Nog geen enkele DA hier in België die daar een woord over rept. Ik ontworm 4x per jaar. 2 keer een licht kuur en 2 keer een zware kuur en telkens afwisselend gebruik. Minimum 1x per jaar equest pramox of equimax.
Paarden staan op eigen weide en zelfs toen ze nog op een pensionstal stonden nog nooit problemen gehad op deze manier.

Ben ook van België, zelfs niet zo ver bij jouw uit de buurt, en alle dierenartsen die ik ken zijn wel voorstander van mestonderzoek. Mijn dierenarts zegt wel dat je sowieso nog 1x per jaar moet ontwormen, naast de mestonderzoeken, zodat je zeker alles hebt :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 11:22

igor001 schreef:
Batlow schreef:
De mensen die preventief ontwormen, hoe ziet dat ontwormings 'schema' er uit?
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een andere vorm van wormenkuur die niet direct in de mond hoeft? Het is hier elke keer weer een gevecht, want mevrouw denkt dat we haar wat aan doen :Y)

Ik gebruik standaard de tabletten omdat dit voor mij voordeliger is ( is nl voor 800kg,elke tablet is voor 100kg)

Ik doe er 4 in een emmer en lardeer het geheel met appelstroop :o Eventueel wat rulle zemelen erbij en ze likken nog net de bodem er niet uit.

Sommige paarden eten ze ook zo als "snoep" uit de hand maar ik heb er een die het wel zo eet en een niet.Dus lekker appelstroop,dat is iets wat ze anders nooit krijgen :)

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:54

Zoals beloofd het ontwormingsschema van de da.

Citaat:
Februari: Moxidectine (equest)
Mei: Ivermectine (eraquell / equimectin)
Juli: Ivermectine (eraquell / equimectin)
September: Ivermectine (eraquell / equimectin)
November: Moxidectine + Praziquantel (equest pramox)

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:02

Tinky12 schreef:
Ik gebruik standaard de tabletten omdat dit voor mij voordeliger is ( is nl voor 800kg,elke tablet is voor 100kg)

Ik doe er 4 in een emmer en lardeer het geheel met appelstroop :o Eventueel wat rulle zemelen erbij en ze likken nog net de bodem er niet uit.

Sommige paarden eten ze ook zo als "snoep" uit de hand maar ik heb er een die het wel zo eet en een niet.Dus lekker appelstroop,dat is iets wat ze anders nooit krijgen :)

Kun je hier meet informatie over geven? Zoals merk? En waar het te verkrijgen is?