Koelen bij blessure zinvol?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Oliiviia

Re: Koelen bij blessure zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 08:02

Ik weet niet wat en hoe het precies werkt, maar uit eigen ervaring vind ik koelen zeker belangrijk.

Mijn pony had een peesblessure en was eigenlijk afgeschreven, ik moest haar een jaar op een weide laten staan.
Ik heb toen een halfjaar elke dag gekoeld + 10 à 15 minuten gaan stappen over het harde.
Bij haar was er dan ook een chronische ontsteking doordat twee pezen een beetje vergroeid waren door trauma.
Na een jaar liep ze weer terug normaal en is ze goedgekeurd door de DA :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 09:03

CoriienRN schreef:
Weer wat geleerd van de fysio een pees koelt pas als je meer dan 30 minuten spuit... dan dringt het koelen pas bij de pees.

ik spuit niet , maar doe het met coolpacks
ik wissel na ong 10/15 min en dan weer een koude uit de vriezer
in totaal ong 30 min zijn been is dan ook echt koud
dan smeer ik er cooling gel op ook uit de koelkast.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:17

Heel veel is al gezegd.
koelen is vooral in het eerste stadium heel effectief, zwelling beperken en pijn bestrijding, na afloop stimulering bloodsomloop (beperkt)
er is ook al aangehaald dat er na een aantal dagen (6 - 10) het effect verdwijnt en je dan het beste de bloedsomloop met warmte kan stimuleren.

nu zijn er een paar dingen die ik graag kwijt wil, iedere blessure is net iets anders en heeft soms ook net een andere behandeling nodig. Omdat het koelen in het eerste stadium goed werkt wordt het zoveel toegepast. Koelen werkt ook nooit averechts en is dus veilig.

Het punt waar je moet overschakelen naar warm houden en zelfs warmte behandeling kan alleen indien er geen ontsteking zit. Bij een ontsteking of infectie is warmte niet goed.

(te) vroeg beginnen? Tegenwoordig worden al heel snel oefeningen en beweging opgepakt.
Het stimuleert de doorbloeding en zorgt dat niet alles stijf wordt. Deze methode wordt in topsport heel veel gebruikt. Dat geld ook bij een paard. Dit is intensieve begeleiding, en is in mijn ogen (en zeker bij een paard) weggelegd voor professionals.

Voor ons zelf voelen we of iets goed aanvoelt of niet en ben ik een fan van intensieve begeleiding.
Bij een paard moeten we het voelen aan indirecte zaken, hoe het voelt onder het zadel, hoe het paard beweegt.
mijn advies voor jezelf is doe wat goed voelt en doe met je paard rustig aan.
beter iets langer gewacht dan te vroeg weer begonnen.

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:34

Ik lees eigenlijk nergens hetvolgende argument om wél te koelen :

De meeste schade aan weefsel wordt vaak niet opgelopen door de blessure zelf, maar juist door de zwelling/vocht rondom de blessure. Die druk veroorzaakt dus vaak grotere schade dan de blessure zelf.
Daarom is zsm koelen om de zwelling tegen te gaan juist zeer goed !

nb. Kijk alleen al eens naar de voetballers die een blessure oplopen in het veld: direct wordt er gekoeld met sprays.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:55

Baal schreef:
Ik lees eigenlijk nergens hetvolgende argument om wél te koelen :

De meeste schade aan weefsel wordt vaak niet opgelopen door de blessure zelf, maar juist door de zwelling/vocht rondom de blessure. Die druk veroorzaakt dus vaak grotere schade dan de blessure zelf.
Daarom is zsm koelen om de zwelling tegen te gaan juist zeer goed !

nb. Kijk alleen al eens naar de voetballers die een blessure oplopen in het veld: direct wordt er gekoeld met sprays.

Helemaal mee eens :)
maar sorry het staat er echt wel. zelfs gelijk boven jouw post:
Citaat:
koelen is vooral in het eerste stadium heel effectief, zwelling beperken

anjafopma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:08

Zwelling is functioneel en heeft als doel te immobiliseren zodat weefsel niet belast wordt. Wanneer je koelt dan langer dan 10 min omdat dan een blijvende vasocontrictie optreedt en de zwelling stopt, daarna zwachtelen om de immobilidatie na te bootsen. Koude prikkel alleen zin direct na trauma.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 16:00

Oud topic, ik weet het. Maar ik heb toch een vraag. Veel van jullie denken dat koelen alleen de eerste week tot 10 dagen zin heeft. Maar wat als de zwelling ook na die 10 dagen duidelijk minder wordt door koelen ? Heeft koelen dan ook geen zin ?

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 16:08

Zou dan gewoon door gaan met koelen, en overleggen met DA ;)