Psyllium husks

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Psyllium husks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 07:06

Ik heb anders gelezen, dat het inderdaad bij niet ruim voldoende drinken , verstopping kan veroorzaken en , daar heb je juist bij je paard zo weinig controle over.
Ik neem het trouwens zelf ook en nou denk ik dus dat ik voldoende water erbij drink, maar ik ben dus al 2 dagen niet naar het toilet geweest voor de grote boodschap, terwijl je er normaliter de klok er op gelijk kunt zetten bij mij.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 09:24

Wanneer je echt wilt weten qat een werkzame hoeveelheid is kun je vrijblijvend een internist bellen van de kliniek. Die gaat je echter ook vertellen dat de hoeveelheid flink omhoog moet.

Wanneer je slobber maakt en de psyllium pas toevoegt vlak voor het gegeten wordt kan er weinig misgaan. Wanneer je het te plakkerig vind kun je tussentijds nog wat water toevoegen.

Ik zou het zelf droog nooit geven, dan plakt hun smoeltje dicht. Dan zwelt het namelijk door het speeksel. Effect van een pindakaas boterham tegen het gehemelte.

Ik heb gemist hoeveel gram je nou uiteindelijk van plan bent te gaan geven.

ohjajoh6 schreef:
Psyllium husks kan bij te weinig vocht wel ook voor verstopping zorgen en dan lijkt mij overdoseren juist erg gevaarlijk bij paarden.

Ik neem echt wel alle adviezen ten harte hoor, maar better safe than sorry en aangezien ik eerder preventief dan accuut bezig ben, denk ik dat zoals ik het nu doe, ik alle eventuele problemen uitsluit.

Werkt het bij deze hoeveelheid niet afdoende, dan verhoog ik volgende maand het aantal grammen en dan weet ik iig zeker dat ik het boeltje niet onverhoeds doe verstoppen met alle vreselijke gevolgen van dien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 09:33

In ieder geval niet tot de hoeveelheden als waar jouw kliniek het over had hoor

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 09:38

Maar op hoeveel kom je dan uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 09:42

ik geef nu 20 gram aan de grote en 10 gram aan de kleine. Als ik geen resultaat zie, verhoog ik het volgende maand naar 100 gram voor de grote en 30 gram voor pukkie.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 10:17

Tja, stel je eens 20 gram op 100 liter voor... Daar zie je niets van terug.
Zowel het voeren als het monsteren van de mest zegt dan niets.
Enfin, met alle info hier en via DA of andere online media kun je op zich je voordeel doen.
Maar uiteindelijk moet je zelf bedenken wat je doet.
Ik geef zelfs 50 gram als onderhoud voor mijn shet, of 100 wanneer ik denk dat hij echt een zandprobleem heeft.

Als je veel toedienen niet doet omdat je het eng vind. Kun je ze ook een week opstallen (of op betonplaat zetten) met onbeperkt ruwvoer en zorgen dat ze geen zand binnenkrijgen die week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 10:55

Rustig maar hoor ninx, we zijn hier geen geloof aan het prediken...

Ik heb al gemeld dat ik al het advies ten harte neem en dank daar ook voor, maar dat ik toevallig jouw advies nu net even niet tot op de letter op volg , maak ik nog altijd zelf uit.

En je weet al helemaal niet hoe dat ik mijn dieren houd, dus advies daar over heb ik al helemaal niet nodig, mijn vraag was dan ook geef je de husks nat of droog en daar verschillen de meningen al dusdanig over dat je het mij maar niet kwalijk moet nemen , dat ik alles in overweging neem en lekker mijn eigen plan trek...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 11:02

Ik baseer me alleen maar op feitelijke kennis, geloof heeft daar weinig mee van doen.

Ik vind het nu eenmaal zonde wanneer dingen misgaan terwijl dat niet hoeft.

Hoe dan ook succes.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:51

Ninx schreef:
Het werkelijke uitzetten gebeurt dan van binnen.
Dat is ook het doel.

Mag ik vragen waar je die wijsheid vandaan haalt, want dit lijkt me juist heel gevaarlijk.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:11

antje_vip schreef:
Ninx schreef:
Het werkelijke uitzetten gebeurt dan van binnen.
Dat is ook het doel.

Mag ik vragen waar je die wijsheid vandaan haalt, want dit lijkt me juist heel gevaarlijk.

Kliniek Emmeloord en Kliniek Utrecht.
Ik doe dit al jaren, en paard huppelt dankzij hun kundige advies nog altijd vrolijk rond.

Let wel: ik meng het met slobber, het is dus wel degelijk een vloeibare pap die naar binnen gaat.
In het geval van 200 gram kan dat straffeloos in 1 portie. Bij ernstiger zandklachten geef ik 400 gram, maar verdeel het dan over het 2 voerbeurten.
Wanneer het tijdens het eten te kleverig wordt, leng ik het vaak nogmaals aan met water.

Ik denk dat het gevaarlijker is te veronderstellen dat een paard zandvrij wordt van 20 gram op 100 liter darminhoud...

Nogmaals: het heeft mijn paard gered, en veel mensen uit het zandkoliek topic zullen exact hetzelfde zeggen. Ik wilde dat iemand mij eerder een goed advies had gegeven, veel informatie op verpakkingen is dus ronduit foutief.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 09:50

Interessant topic dit. Zijn er intussen al meer ervaringen? Ik wil het gaan bestellen voor mijn IJslanders van 6 en 1 jaar. De jongste heeft een tijdje geleden lichte koliek gehad en had veel zand in zijn (slappe) mest. Een kuurtje Sand-Clear gedaan die ze op stal nog hadden en dat is inmiddels een week of 6 geleden.

Intussen heb ik me ingelezen en ben ik overtuigd van de Psyllium husks. Kan ik beide 100 gram geven (de oudste heeft nog nooit een zandkuurtje gehad en ik heb ook nog nooit de handschoentest gedaan, maar zijn mest ziet er altijd mooi schoon uit) of kan ik de hoeveelheden beter anders verdelen? Ze kunnen het beide wel erg goed gebruiken denk ik dus!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 19:06

Sonja89 schreef:
Interessant topic dit. Zijn er intussen al meer ervaringen? Ik wil het gaan bestellen voor mijn IJslanders van 6 en 1 jaar. De jongste heeft een tijdje geleden lichte koliek gehad en had veel zand in zijn (slappe) mest. Een kuurtje Sand-Clear gedaan die ze op stal nog hadden en dat is inmiddels een week of 6 geleden.

Intussen heb ik me ingelezen en ben ik overtuigd van de Psyllium husks. Kan ik beide 100 gram geven (de oudste heeft nog nooit een zandkuurtje gehad en ik heb ook nog nooit de handschoentest gedaan, maar zijn mest ziet er altijd mooi schoon uit) of kan ik de hoeveelheden beter anders verdelen? Ze kunnen het beide wel erg goed gebruiken denk ik dus!

Ik geef die psyllium vezels al jaren regelmatig aan de paarden hier... 100 of 200 gr per dier, naargelang er uit de zak valt :D Ik meng het met een kleine halve liter water, laat 15min zwellen en dan krijgen ze de pap :9 Gewoonlijk om de 6 weken bij degene die op kaal gegraasd land staat.
Ik denk dat je je ijslanders dus wel die 100 gr kan geven...zeker als die kleine al veel zand in de darmen had. In de klinieken worden veel grotere hoeveelheden voorgeschreven, dus 100gr lijkt mij ok voor jouw beestjes :j

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:17

Inmiddels gestart met de ultrafijne psyllium, bedankt voor de tips nog Pandora2! Mijn grote ruin eet het zo op, gemengd met een klein beetje muesli en een flinke plens water. De kleine is nog een beetje bedenkelijk over de smaak. Gisteren liet hij het staan, dus heb ik de grote die portie gegeven en voor de kleine 50 gram genomen. Vandaag dan 75 en morgen probeer ik 100, dan krijgt hij gewoon 6 of 7 dagen in plaats van 5.

Zijn er ervaringen met het toedienen van een zandkuur in combinatie met gewichtsafname? Mijn grote moet nog 10-15 kg kwijt om zijn ideale gewicht te bereiken en ik zou toch zweren dat hij er vandaag een stuk strakker uitzag bij zijn buik dan gisteren... Minder plompig zeg maar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:03

ik zit zelf nog effe te twijfelen om de 2e kuur te geven;
Minime is net hb geweest en die vond de kleine hoeveelheden al niet te pruimen en omdat het voor mij nu ook wel duidelijk is dat ik veel meer moet geven als tijdens mijn eerste kuur, ben ik toch bang dat het dan door meer eten moet en dat durf ik nou nog net even niet aan met haar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:51

Och och och! Doe nu dus wel zoals jullie mij adviseerden en geef zon 400 gram in slobber, verdomd mijn pukkie het om te eten!!! Sta je dan met je goeie gedrag... Pukkie zal hier trouwens zo ongeveer 50 gram van krijgen grof gerekend...