Zeer ernstige hoefzweer, van begin tot aan nu (Fototopic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 18:05

Wat fijn dat ze weer thuis is! 66 dagen kliniek is wel lang zeg. Die van mij heb ik na 3,5 week opgehaald. De kliniek had 'm wel langer willen houden, maar het enige wat ze nog deden de laatste week was 1 x per week verbandwissel en 1x per week snijden en verbandwissel.

Dus ik zei toen ook dat ik de ene verbandwissel zelf wel thuis doe en dan wel 1 keer per week terug naar de kliniek blijf komen zolang het nodig is. Dit was maar 2 weken nodig en toen ging het zo goed dat hij geen verband meer hoefde en nog maar 1 keer per maand naar de kliniek hoefde te komen. En nu zelfs pas over 6 tot 8 weken, afhankelijk van hoe lang het ijzer goed blijft zitten.
Hij had eerst een steunijzer en nu zit er een normaal ijzer onder.

Die van mij mocht wel meteen in een kleine paddock of wei staan, zolang hij maar niet in de nattigheid staat. Daar knapte hij wel echt van op. Toen ging z'n hoef ook meteen beter groeien. Hopelijk mag die van jou ook snel weer naar buiten. Als is het maar op een klein afgezet stukje. :)

Ik denk dat mijn paard wel weer bereden kan gaan worden, al dachten ze daar eerst anders over. Maar hij knapt veel beter op dan dat ze verwacht hadden. Er is denk ik wel kans dat de hoefkanker weer terug kan komen, maar denk niet dat de kans groter is dan bij andere paarden. Het vervelende eraan is dat ze nog niet weten waar hoefkanker precies door wordt veroorzaakt...

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 18:12

Wat fijn dat ze eindelijk weer thuis is _/-\o_
Ik wens je succes met het verschonen van de verbanden elke keer.

Celine_Famke

Re: Zeer ernstige hoefzweer, van begin tot aan nu (Fototopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 18:24

Wat fijn dat ze weer thuis is!
Jeetje, wat kan een hoefzweer groot zijn zeg.. Mijn paard liep vorig jaar al flink kreupel door een kleine hoefzweer..

Heel veel succes met de verbanden omwisselen en verschonen en nog sterkte voor de laatste loodjes (hopelijk)!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 18:32

TS je hebt nog "geluk" gehad. Mijn paardje had het ook, aan beide voorbenen. Plaatselijke DA stond al met de spuit klaar om hem in te slapen. Heb een second opinion geëist bij een andere kliniek. Ook gedaan 2 dagen later. Daar stonden ze versteld van hoe hij zich gedroeg met open voeten (vrolijk en allert), maar waren gereserveerd over de prognose. Over de ijzers waren ze niet te spreken met dichte zolen, zo kon je toch niet een open wond behandelen? Dat vond ik dus ook. Ze hebben daar een rond ijzer onder geslagen (onder verdoving) zonder zool. Hij moet 10 dagen daar blijven. Was het er niet mee eens, ik weet hoe hij is maar oké zelf weten, hij zet de boel op stelten }> Nee, dat deed hij niet hij had pijn. >;) De volgende morgen kreeg ik om 9.30 telefoon van de kliniek, of ik hem alsjeblieft zo gauw mogelijk wou ophalen, hij brak de tent af :') Tja, wie zet nou een dekhengst in een box dat grenst aan het aan en afvoer pad naar de behandelkamers := Meneer had daar de grootste lol met al die paarden voor zijn neus langs.
Maak oké, thuis was ie rustig, moest dagelijks aan de hand over het harde stappen, 2x per dag wonden schoonmaken en behandelen met jodiumtinctuur en daarna uierzalf er op en dan de hoeven in de duckt tape. Lang leve action. Het heeft even geduurd voor het dicht was, geloof 3 weken. Toen voor controle geweest en kregen goedkeuring. Na 3 maanden reed ik er weer op. En dat terwijl Plaatselijke DA hem al afgeschreven had. (die zag na maanden dat hij nog leefde en was benieuwd naar zijn hoeven, hij stond versteld)

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 18:39

TS: ik weet niet in hoeverre het een optie is hoor en het moet mooi weer zijn natuurlijk. Maar is het niet een optie om een vierkantje in het weiland ter grootte van haar stal te maken als de rest buiten staat? Ik weet niet of het een druktemakertje is en sowieso is buiten staan wel ff lekker ook.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 18:48

net je berichten gelezen, wat heeft het lang geduurd maar wat fijn dat ze nu thuis is!!!!
Hopelijk sterkt de hoef verder aan en valt het met de KS mee zodat ze nog onder het zadel kan straks.
maarrr.....66 dagen kliniek, dat zal ontiegelijk duur zijn geweest of niet :wow:

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:05

Ben benieuwd hoe zich dat ontwikkeld.

Als ik de foto's zie, lijkt me dat het gaat om de steunsel (geel) die over-gegroeid is over de zool . De steunsels kunnen de zool helemaal bedekken- als ze te lang worden, worden ze platgedrukt en gaan over de normale zool heen groeien.
De tweede, of de valse zool drukt dan de onderliggende structuren - want de steunsel zelf is hard en er onder ligt de hoefbeen; ook hard.
De zachte structuren er tussen worden gedrukt en beschadigd (rood).
Het wordt vaak niet herkent als de overgroeid steunsel.
De zool en straal die ik op de foto's zie lijken me namelijk niet normaal.
Waar zijn de groeve langs de straal, bijvoorbeeld?

Ik kan het natuurlijk mis hebben, want de foto's zijn niet duidelijk genoeg.

Als het om de steunsel gaat moet je iemand hebben die deze kan verwijderen, de zool zal dan normaal aangroeien. De zool groeit aan 1 cm in 3 maanden.

Voorbeeld hier- foto ergens midden,overgroeid steunsel - scrol naar beneden.
[VNA] De Natuurlijk bekappers, deel 2
En hier heb ik ooit een hele album aangemaakt:
http://www.picturetrail.com/sfx/album/view/5945182 (aan de linker kant meer foto's)

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 20:07

-:(- Net een heel stuk getypt, klik ik op een verkeerd knopje en alles is weg!! |(

@kellyDV Van de eerste röntgenfoto heb ik zelf helaas geen foto gemaakt. Zal even kijken of ik die nog kan krijgen, het is best interessant om te zien. Ik was best bang voor een gekanteld hoefbeen maar dat was gelukkig niet zo. Bij de volgende röntgen zal ik proberen een foto te maken.

@aikon Jeetje.. dat de lokale DA al klaar stond met zijn spuit... Ze heeft achter normaal gesproken geen ijzers en nu dan ook een hoefzak om en een dikke laag verband om haar hoef om tegendruk en steun te geven aan het deel van de hoef waar nog geen zool zit als het ware. Ik wil in de toekomst misschien wel achter ijzer maar omdat ze achter allebei zware krampbenen heeft is er geen smid die dit aangaat. De smid van de kliniek wordt waarschijnlijk ook mijn vaste smid, dit leek ons wel makkelijk omdat hij alles heeft gezien en heeft behandeld. In ieder geval wel super dat je weer kan rijden!

@friendly Bij ons op stal hebben we een stenen paddock met rubberen matten, ik heb dit ook al aangegeven. Helaas mag ze absoluut de stal niet uit, alleen om het verband te wisselen en dat gebeurd in de gang waarin ze staat dus een loopje heeft ze niet echt. Gelukkig heeft ze een stal bij de ingang dus ze kan wel naar buiten over het erf kijken en wat zonlicht op haar snoet. Ze heeft 2 maanden geen blauwe lucht gezien, stond alleen maar op stal ;( En tegen de tijd dat ze hopelijk weer naar buiten mag is het weide seizoen waarschijnlijk weer afgelopen.
Ik hoop dat ze snel en paar uurtjes naar buiten mag of dat ik aan de hand wat met haar kan grazen.

@opisop_shop Het was zeker duur, ik heb ook geen verzekering dus alles was uit eigen zak. In totaal heeft het iets meer dan 4000 euro gekost. En dit was dan alleen de kliniek. We zijn er dus nog niet, maar zolang ze beter kan worden doen we er alles aan om dit te laten gebeuren.

@jirina Ik ga dit zeker in de gaten houden en ook aan de DA voorleggen. Er werd wel nog regelmatig wat overtollig weefsel weggesneden en volgende week gaat dit ook weer gebeuren. De groeve langs de straal zijn er niet omdat de hoef als het ware is uitgehold en alles is weggehaald tot aan het leven. Op de foto kan je het niet zo goed zien maar alles moet nog aangroeien tot aan de rand als het ware. Ik heb de foto's in je album bekeken en ik snap wat je bedoeld. Alleen is het steunsel wat je aangeeft de nieuwe zool die zich zo vormt. Als dit wordt weggehaald kom je in het leven. Er zit geen laagje tussen. Ik ben natuurlijk geen dierenarts en kan het ook mis hebben. Maar de zool is nu nog aan het groeien. Gelukkig gaat dit best hard. Bedankt voor de nuttige info!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:37

Fijn dat je d'r weer thuis hebt en dat het mooi aan het genezen is. Hopelijk verloopt de rest van het herstel voorspoedig en houdt ze zich rustig.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:45

DaisyHope schreef:
@kellyDV Van de eerste röntgenfoto heb ik zelf helaas geen foto gemaakt. Zal even kijken of ik die nog kan krijgen, het is best interessant om te zien. Ik was best bang voor een gekanteld hoefbeen maar dat was gelukkig niet zo. Bij de volgende röntgen zal ik proberen een foto te maken.

Ik hoop dat je hem nog kan krijgen! Ben heel erg benieuwd. Gelukkig dat het hoefbeen niet gekantelt is!!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 11:15

TS de mijne stond ook niet op ijzers, ze hebben dat gedaan om te zorgen dat hij niet op zijn open wonden zou staan. Dat is ook bij een paard erg pijnlijk. Daarbij blijft de wond veel langer open door constante (tegen)druk en beweging van verband waar hij/zij op staat. Denk maar aan een open blaar onder je voet, ook dat doet zeer en kans op ontsteking is groter.

De ijzers waren ook bedoeld om de hoornwand in model te houden. Er waren delen van de hoornwand die los zaten door de ontsteking. Dit zag ik ook bij jou paard en vind het vreemd dat die niet op ijzers gezet is met het oog op staan op de wond en losse hoornwand stukken. Ik denk dat als ze dat wel hadden gedaan dat de wond eerder dicht was geweest en jij je paard veel eerder weer thuis had kunnen hebben. Nu heeft het je erg veel geld gekost wat niet nodig was geweest.
Maar dat is mijn mening en ervaring ;)

Na 8 weken kon en mocht mijn paard weer op blote voeten. Hij was nog iet wat gevoelig, maar alles was dicht en zelfs met röntgen foto's bij controle bleek het hoefbeen weer goed te staan (stond iets gekanteld)

Ik wens je veel sterkte met de verdere genezing. Geef de moet nog niet op wat rijden betreft. Veel wandelen stimuleert de doorbloeding in de hoeven en zorgt voor een snellere genezing.

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 15:15

Oh, dat ziet er al stukken beter uit zeg! Wat ontzettend fijn ook dat je haar weer mee naar huis mocht nemen. Nu hopen dat we alleen maar goede berichten van je blijven krijgen, het is van harte gegund :)

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 19:10

aikon schreef:
TS de mijne stond ook niet op ijzers, ze hebben dat gedaan om te zorgen dat hij niet op zijn open wonden zou staan. Dat is ook bij een paard erg pijnlijk. Daarbij blijft de wond veel langer open door constante (tegen)druk en beweging van verband waar hij/zij op staat. Denk maar aan een open blaar onder je voet, ook dat doet zeer en kans op ontsteking is groter.

De ijzers waren ook bedoeld om de hoornwand in model te houden. Er waren delen van de hoornwand die los zaten door de ontsteking. Dit zag ik ook bij jou paard en vind het vreemd dat die niet op ijzers gezet is met het oog op staan op de wond en losse hoornwand stukken. Ik denk dat als ze dat wel hadden gedaan dat de wond eerder dicht was geweest en jij je paard veel eerder weer thuis had kunnen hebben. Nu heeft het je erg veel geld gekost wat niet nodig was geweest.
Maar dat is mijn mening en ervaring ;)

Na 8 weken kon en mocht mijn paard weer op blote voeten. Hij was nog iet wat gevoelig, maar alles was dicht en zelfs met röntgen foto's bij controle bleek het hoefbeen weer goed te staan (stond iets gekanteld)

Ik wens je veel sterkte met de verdere genezing. Geef de moet nog niet op wat rijden betreft. Veel wandelen stimuleert de doorbloeding in de hoeven en zorgt voor een snellere genezing.

Wauw, als ik dit zo hoor had het me inderdaad een hoop tijd en geld gescheeld. Ik ga dit zeker even aangeven bij de DA. Wat voor stalbedekking had je? Ging dat niet in de open wond zitten?

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 19:10

Bedankt iedereen voor de aardige berichten! :j

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:21

Mijn paard stond op gerstestro. (is veel zachter dan tarwe) En nee, kwam niet in zijn wond. Die moest ik elke keer helemaal afplakken met ducktape, vooral de zool. Vanwege ijzers kwam dat niet tegen de open wond aan. Ook niet met op stro staan. Door de ruimte blijft de wond droger, ook dat scheelt heel veel bij de genezing.
Heeft wel veel rollen tape gekost, maar was goedkoper dan 10 dagen kliniek. ;)

Op deze manier (verhaal op een forum zetten) kom je er wel achter dat DA's verschillend behandelen bij de zelfde soort wonden. En dat kosten verschillen.

Ik ben benieuwd wat het antwoord van je DA is als je mijn verhaal verteld.

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 19:55

Ik moet morgen een foto sturen als het verband eraf is. Dan zal ik wel meteen vragen hoe hij erover denkt om er een ijzer onder te laten slaan en met tape afplakken. Bij welke kliniek was dat? Mag ook via een pb.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:58

Mijn paard zou echt nooit in de kliniek blijven. Al dat verband wisselen e.d. zou ik zelf wel doen. Ik heb mijn ruintje 1 keer 1 nacht in een kliniek gehad, nou, voor die 25 euro is hij maar slecht verzorgd. Ja, je betaalde daar 25 euro per nacht. Nou, daarvoor had ik verwacht dat ze hem wel gewoon biks zouden voeren (ja, mocht hij hebben nadat ze hem geopereerd hadden aan z'n kaakbreuk). En ze hadden hem ook wel de benen kunnen laten strekken. En normaal hooi kunnen geven.
Nee, ik haalde een uitgehongerde ruin op 's middags. Die thuis aanviel op biks en hooi.

Ook zo'n zweer zou ik prima zelf kunnen verzorgen. 66 dagen ook nog. Heeft je een aardige zak met geld gekost. Antibiotica spuiten e.d. doe ik ook gewoon zelf.
Overweeg nu evt. ijzers om de zool vrij te krijgen. Want bij mijn paard met een enorm diepe zweer (die ik overigens in de wei liet lopen omdat dat schoner is dan een stal) was het toen binnen 48 uur over (paard liep binnen 48 uur niet meer kreupel). En ben toen weer gewoon gaan rijden en heb de kliniek afgebeld, want een controle na 3 weken is onzin bij een niet kreupel paard.

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:20

Wat een bikkel!!

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 20:28

Germie, ik ga morgen zeker even aangeven dat ik er een ijzer onder wil proberen. Dan zou ze ook nog buiten in de stenen paddock met rubberen matten kunnen staan ipv op stal.

De eerste paar weken kliniek was wel nodig aangezien de hele zool eraf is gesneden, dit had ik zelf echt niet gekund (evt wel de smid kunnen laten komen daarvoor). Ik werd ook vanuit de kliniek meteen doorgestuurd naar het revalidatiecentrum en was best van slag daardoor en er verder niet bij stil gestaan om het zelf op te lossen.

Ik heb wel vaak gezeurd wanneer ze nou naar huis mocht en dat ik verband wisselen zelf ook wel kon. DA dacht daar anders over en hamerde er echt op dat ze pas weg mocht als de zool dicht was. In de tussentijd was ik ook nog 2 weken op vakantie waardoor het ook wat langer duurde.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:45

Nou, ik zal maar niet zeggen hoe ik mijn ruin heb meegenomen uit Emmeloord toen. Oh wat ging dat chaotisch zeg. Ik had 's morgens gebeld met van Muiswinkel, ik kon m'n paard ophalen (ook als dat niet kon had ik het gedaan overigens). Dus ik kom er 's mniddags (moest eerst nog werken) en niemand daar weet dat ik m'n paard op kwam halen. En je moet daar eerst betalen. Maar men wist niet wat ik moest betalen voor die operatie. En van Muiswinkel was vrij. Ja, niet mijn probleem, ik rij geen 130km enkele reis om een trailer leeg mee terug te nemen. Ik heb een pinpas bij me, dus ze zoeken het maar uit met een rekening. Ik ben naar de stal gelopen, heb m'n paard eruit gehaald. Gelukkig had ik m'n twentertje geleerd om hem alleen te laden, dus ondanks dat ze mij achterna kwamen stond mijn paard zo in de trailer. Tja ZIJ waren fout, ik kon geen rekening betalen omdat zij geen rekening konden maken. TJA, niet mijn probleem, er was geen onwil van mijn kant. Na heel veel gezeik heb ik het paspoort teruggekregen (ja, die geef ik dus nooit meer af, never nooit aan een kliniek, want ik ben eerlijk). Toen konden ze toch een rekening sturen die ook nog niet klopte, want er waren administratiekosten berekend omdat ik niet direct betaald had. Nou, wederom niet mijn fout. Uiteindelijk geen sorry gehad. Ze werken daar enorm langs elkaar heen.

Nee, mijn paard staat in z'n eigen stal en niet in een kliniek, ook al wil een veearts dat graag anders, het is mijn dier, ik betaal, dus ik bepaal. Zo zit dat. Nee, Emmeloord heeft gewoon verzuimd om mijn ruin fatsoenlijk te voeren en beweging te geven, en dat terwijl hij daar maar 16 uur geweest is. Belachelijk gewoon. Voor wat ik heb moeten betalen (en dan heb ik het even alleen over die 25 euro voor die nacht in een stal, die operatie is gewoon gelukt) hadden ze dus biks moeten voeren (en ook wel een kg of 4 vind ik), hooi moeten voeren en hem even laten rollen in een paddock. Vervolgens hadden ze geen rekening klaar en wilden ze notabene mijn eigendom niet meegeven omdat zij gewoon volledig fout waren met die rekening. Maar goed, toen mijn ruin zo met mij meeliep de trailer in, toen draaiden ze gelukkig bij en kon er normaal gepraat worden (ik ben namelijk absoluut niet van de ruzie, maar je moet mij geen onrecht aandoen).
Ik zeg niet dat het in jouw kliniek niet goed is hoor. Maar bij mij had die dierenarts pech gehad en stond mijn paard dus gewoon bij mij op stal.

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 21:01

Dat is zeker niet zonder slag of stoot gegaan! Lijkt me inderdaad ook een vervelende situatie.

Nou vind ik het zelf ook belangrijk dat mijn paard weer in haar eigen omgeving staat ipv daar. Merkte echt dat ze het 3 x niks vond en ik nu zelf ook de verzorging kan doen.

Aan de rekeningen e.d. kan ik helaas niks meer doen, vanaf nu ga ik zelf gewoon hard aan de slag zodat ze niet meer terug hoeft te gaan en ik jullie kan laten zien hoe goed ze het doet! :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:13

Tuurlijk komt het goed. Hoop houden.

Kasperr15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:19

Wat heftig... Veel sterkte en succes met alle zorg!

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:35

@Germie; ik vind dat een beetje raar om te zeggen. Er zijn genoeg redenen waarom een paard wel echt in de kliniek moet blijven. Het gaat niet alleen om verband wisselen en medicijnen toedienen. Mijn paard heeft al 3 keer langdurig in Utrecht gestaan en ik was daar super tevreden. Hij werd enorm goed verzorgd en kreeg bijna onbeperkt hooi. Ook krijgen ze gewoon krachtvoer en komen ze in de paddock of stapmolen als ze dat mogen. Maar 4kg krachtvoer voor een paard met boxrust lijkt me nogal overdreven en ook niet bepaald gezond.
En dat jij een slechte ervaring hebt gehad hoeft toch niet te betekenen dat alle klinieken slecht zijn,of omdat jouw paard thuis behandeld kon worden, dat alle paarden thuis behandeld kunnen worden met wat voor aandoening dan ook...
Maar goed, ik wil niet teveel offtopic gaan, maar dit wilde ik even kwijt, want ik begrijp je post niet helemaal...

@ts; sta jij bij Pronk? Ik dacht het te herkennen van de foto's. Ik zag dat je in Almere woont. Was Utrecht ook niet dichterbij geweest voor jou? Ik woon zelf namelijk ook in Almere :)
Een ijzer lijkt me ook een goede oplossing. Dan wordt de zool wat meer ontlast. Misschien mag ze dan idd ook wat meer lopen. :)

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 21:55

Klopt! Sta inderdaad op pronk. Maneges in almere vind ik erg duur en niet allemaal even goed ;). Sara komt van Any Dale en ik had toendertijd nog even getwijfeld om daar te blijven. Ik reed daar al sinds mijn 6e en had veel vriendinnen daar. Maar vanwege het weinig buitenkomen toch voor pronk gekozen.

We zijn bij de vallei terecht gekomen omdat een peesscan 65 euro kost en in Utrecht een stukje duurder was. En zodoende daar al een dossier hadden en de DA kende saar dan ook al van haar pees blessure. De hofstede is de revalidatie kliniek van de vallei en zo zijn we daar terecht gekomen.

Waar sta jij? :)