Open kaakbeenbreuk :-(

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 13:34

Voor de Ab bij mijn paard nam ik een stuk brood zonder korst, wat water erover dat het papje wordt, Ab eronder en dan in een spuit.
Je kan het zo nat maken als je wilt en het is gewoon brood voor ze.....

Succes ermee !!!

Annekexxx

Re: Open kaakbeenbreuk :-(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 09:28

Gisterenavond even paniek (ik ben op dit moment wel snel ongerust): 38,4 graden - koorts (vanaf 38,3). Antibiotica toegediend, wonde goed verzorgd (met de hulp deze keer van laatstejaars studente dierengeneeskunde / mijn wandelmaatje).
We voelen duidelijk nog 2 losse stukjes bot (of tandwortel?) zitten. Die zouden er hopelijk vanzelf moeten uitkomen. De kiezen zullen er binnen 8weken, als de kaak wat stabieler is, wellicht uitgestempeld moeten worden. Operatie onder volledige verdoving en opnieuw wondzorg en revalidatie :-(.
Vannacht rond half 12 had ze gelukkig maar 38,1 en vanmorgen 37,5 (jeej!) en heel flink krachtvoer en geweekt hooi opgegeten. Vanmorgen at ze opnieuw moeilijk, ze vormt een prop in de kaak langs de andere kant. Maar ze was wel levendig en wilde heel graag de weide op. Daar begon ze meteen te grazen.

Al wat nog moet komen en het feit dat ik haar dagelijks 2x een uur moet pijn doen om haar te verzorgen, maakt me verdrietig. Ik slaap amper en zit vol stress vanbinnen (en stress ken ik in mijn dagelijks leven normaal nooit). :-(

En 5juli vertrekken we voor 26 dagen op vakantie naar Afrika - mijn vriend kijkt er ontzettend naar uit. Pa zorgt dan voor de paarden. (Die woont hiernaast.)
Ik heb er eigenlijk helemaal geen zin in :-(.
Maar goed, we zullen wel zien hoe het geheel evolueert...

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 11:34

dit lijkt vrij normaal hoor, na zo een gebeurtenis heb je ff genoeg gehad.

en om eerlijk te zijn vind ik het knap om de wond zo te verzorgen.

Citaat:
Maar ze was wel levendig en wilde heel graag de weide op. Daar begon ze meteen te grazen.

Daar halen we een goed gevoel uit, ondanks de pech, moeite en pijn van deze week.
sterkte.

thriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 11:40

oh jakkie wat een nare wond. Sterkte

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 11:44

Annekexxx schreef:
Gisterenavond en vanmorgen at Dixie niet zo heel goed. Maar vandaag hebben we haar weer enkele uurtjes op de graasweide gezet (kort gras, arme grond) en ze staat heerlijk te smullen. (OOK van het geweekte hooi wat we erbij hebben gelegd.)
Af en toe laat Lya of Dixie een gilletje (als ze uit elkaars oogveld verdwenen zijn), want ze staan momenteel steeds gescheiden. Lya moet het doen met de paddock en een klein strookje kort gras (en veel hooi)... en die is natuurlijk ook best wel jaloers op Dixie die wat verderop op de weide mag.
Maar Dix moet aansterken nu, dus die gaat eventjes 'voor'. (En Dix mag niet op de zandpaddock, vanwege vuil in de wonde.)
Ze laat haar wonde nog steeds goed verzorgen, blijft netjes stilstaan, al merk je wel dat het pijn doet... De arme lieverd haar oogjes staan dan eventjes zoooo zielig.
Aangezien ze vanmorgen niet zo goed at, heb ik haar antibiotica maar onder wat appelmoes gemengd en zo in een spuit in de mond gegeven. (Het schoonmaken van de open wonde binnenin is echt niet gemakkelijk... Je moet echt met je vinger helemaal achter de rand tot tegen het bot. (Mijn maag keert altijd 3 keer om terwijl ik dat doe, met steriele handschoenen, steriel gaas en Chlorhexidine.)

Weet er iemand nog wat lekkers (wat gemakkelijk te kauwen valt), waar je AB-poeder in kan vermengen?
Suikers zijn eigenlijk niet goed voor haar, maar ik neem aan dat 2 x 2 lepels appelmoes per dag hopelijk niet zoveel kwaad kunnen?

Ze krijgt nu de zware AB Doxycycline (8g: 2x per dag)... Maar ik heb al van meerdere mensen gehoord dat dit de darmflora kan aantasten, waardoor ze vatbaarder zijn voor koliek?
Brrrr... dat maakt me toch weer wat extra bang.

Voor de darmen is dit dan weer top spul en naar ervaring word het makkelijk opgegeten:
http://www.medpets.nl/primeval+colonflora+hond/
Die is dan wel voor de hond.. Maar je hebt hem ook voor paard..
Sterkte!!

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 11:52

Ach gossie, wat een verhaal... Wel fijn dat je paardje weer thuis is. Wat lekkers wat je kunt geven aan je paard, zemelen met appelazijn. Door de appelazijn worden de medicijnen verdoezeld ;) eerst een keer zonder medicijnen proberen om te kijken of ze het lekker vind. Appelmoes moet ook wel kunnen hoor, maar zit wel meer suiker in dan zemelen+appelazijn (stinkt!! snap ook niet dat mijn pony er zo dol op is). Heel veel sterkte en hopelijk geneest het voorspoedig.

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 12:12

Pfff ze werd plots erg nerveus op de weide, roepen naar elkaar, ze begon zelfs wat te weven!
We hebben ze wat op stal gezet, en na korte tijd keerde de rust terug...
Ze is haar kleine stukjes hooi aan het opknabbelen, flinke meid.
37,8 wel weer.
En ik vind dat de wonde sinds gisteren ook ruikt. Ik kan de geur niet goed beschrijven: eerder 'gerookt vlees'.
Vanmorgen en gisterenavond echt heeeeel goed schoongemaakt: wondranden zuiver gemaakt en de hele binnenkant ontdaan van vuil, wondvocht, stukjes (bloed en gelachtig geel).
Infectie is niet te vermijden met zo'n gapende wonde... Maar ik hoop echt dat dit goed komt.
Vanals ze weer boven de 38,5 gaat: pijnstillers en ontstekingsremmers bij de AB.

Wat lief al jullie reacties, doet me echt wat.

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:28

Jee snap je stress wel, zou een ieder hebben in zo een geval! Duim dat alles goed komt met Dixie en jullie omstanders ook.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:58

Ik vind dat je het echt supergoed doet! Ze komt er met jouw goede zorgen vast weer helemaal bovenop :)

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 13:32

Ik heb afgesproken met de toekomstige dierenartse (5de jaar en mijn wandelmaatje) dat ze paar keer per week 's avonds mee komt verzorgen. Het is een schat.
Elke keer een kwartiertje, ik zal ze er wel wat voor betalen - dat vind ik het eerlijkst.
En zo heb ik opvolging van de genezing en het gevoel dat ik echt alles heb gedaan wat ik kon.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:54

Och, de arme ziel...Beterschap hoor!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:56

Ik snap dat je geen zin hebt in je vakantie, maar misschien verloopt de genezing sneller dan je denkt?

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 12:29

Hoe zorg je ervoor dat je paardje jou toch weer graag ziet?

Dix heeft dagelijks bijna een uur 's ochtends en een uur 's avonds medische verzorging nodig.
Ik probeer ervoor te zorgen dat iemand haar af en toe borstelt als ik haar wonde volledig vanbinnen en vanbuiten schoonmaak en spoel... (Ze krijgt geen pijnstillers meer, enkel zware antibiotica, dus dit doet haar echt wel pijn.)
Ze ziet de medische spullen (of ruikt de Chlorhexidine) nog maar, of ze wordt nu al 'kwaad'. (Of teleurgesteld, het lijkt zoiets tussenin.)
Hiernet had ze gerold op de weide, op aanraden van de dierenarts spoel ik dan best even door (gewoon met een spuit (zonder naald uiteraard) het product veelvuldig in de diepe wonde spuiten... Ze zag me nog maar komen en ze rende al weg. Erg boos, oren plat, steeds met haar achterhand dreigend naar me toe gaan staan.

Ik vind het helemaal niet fijn dat ze me niet meer leuk vindt.
Af en toe komt een vriendin de wonde verzorgen (de bijna laatstejaarsstudente veearts). Maar het lijkt alsof ze me nu al associeert met pijn... :-(
Ik ga 's avonds regelmatig de stal in om haar wat te borstelen (en even te temperaturen - dit vindt ze helemaal niet erg, ze blijft rustig verder eten), om ook wat positief contact te leggen...

Ze krijgt na de verzorging altijd wat lekkers (ook al is er maar weinig wat ze gemakkelijk kan eten, ik geef haar dan wat geraspte wortel bv.).
De verzorging neemt al zoveel tijd in beslag dat er nog weinig tijd overblijft voor leuks... en ze heeft ook nog veel rust nodig. (Achteraf alles weer steriel maken etc...)

Iemand nog tips waardoor ze me weer leuk gaat vinden? :-(
(De verzorging zal nog wééééken door moeten gaan...)

Dixie op weg naar huis :-D (Zo flink op de trailer! Foto genomen vanaf haar goede kant ;).)
Afbeelding

Verzorging thuis:
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Annekexxx op 15-06-14 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:41

O dat is schrikken zeg.
nare wond.
maar hoop dst je paard snel zal opknappen.
En over eten en wat ze de oude paardjes eten geven dan? Die kunnen vaak het hooi ook niet eten maar dit eten ze met gemak senior prioris ofzo en als je het aan je paard wil geven kan je hier ook je medicijnen in doen dit moet je wel pas op het moment doen dat je het aan je paard geeft
dit moet je weken en sommige oude paarden eten alleen dit en gaan nog jaren mee.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:45

En misschien kun je je paard lekker masseren.
En borstelen meer kun je denk ik ook niet doen nu

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:02

ik snap het dilemma, probeer de normale dingen die je voorheen deed zoveel mogelijk op te pakken voor zover dat mag.

gelukkig heb ik dit nooit bij de hand gehad, misschien is de vakantie nog niet zo slecht, dan is er een tijdje een ander. ik hoop dat het snel verbeterd en de andere ingrepen ook meevallen.

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 20:33

Ik merk hiernet bij het poetsen op, dat haar achterbenen wat gezwollen zijn, als ik vergelijk met vooraan.
Vooraan zijn de pezen van de onderbenen mooi droog en achteraan voel ik precies vocht of zwelling.
Ze heeft nochtans dagelijks buiten gelopen, vandaag zelfs lopen knabbelen op hooi en wat kort gras van 9u - 20u, omdat beweging goed voor haar is...
Iemand een idee hoe dit kan komen?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 21:29

Ach meis.... wat een ellende allemaal en wat doe je het goed! Ik heb echt met je te doen, en natuurlijk met je paard al helemaal. Ik kan je nergnes in adviseren, maar wil je toch op mijn manier ook even een hart onder de riem steken. Fijn dat je een extra paar ogen hebt, iemand met wat medische achtergrond is ideaal in dit geval!! Succes!!

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 13:32

Dank je, Brendaaa. Lief van je!
De wonde lijkt vanbinnen echt al een klein beetje verkleind. (Denken zowel de vriendin als ik.)
Maar nog een heel lange weg te gaan.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 13:37

Vreselijk vervelend.

Ik heb een merrie gehad met een kaakbreuk, maar die breuk zat meer naar voren (tussen neusriem en sperriem aan de onderkant). Ook zij had een gat, gelukkig niet zo groot als het gat van jouw paard.
Met mijn merrie is alles goed gekomen, breuk is super genezen en met rijden was er daarna niks te merken.

Veel sterkte en beterschap voor jouw paard.

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 13:50

jeetje, wat een rotplek :( ik lees even mij, hopelijk gaat het snel wat beter!

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 12:35

Fijn om dat te horen, Barb. :-)

Het verzorgen gaat goed... we hebben onze routine wat gevonden en Dix gaat netjes in haar verzorg-pose staan en nadien netjes terug op stal ('s avonds).
Ze eet ook flink haar antibiotica. Wat is het een schat!!
Het kauwen gaat al wat beter: ze knabbelt flink haar hooi (zonder dit te weken) en graast op het erg korte gras. Bietenpulp met wat Fiberforce (beide geweekt) vindt ze lekker.
Alleen moeten we 's avonds wel even haar mond spoelen, want ik heb de indruk dat er soms wel wat hooi/gras blijft steken aan de zijkant van haar andere kaak. (Wellicht omdat ze de ene kant probeert te ontlasten en het met de andere kant toch niet optimaal lukt.)

Ze is wel wat afgevallen, ondanks het feit dat ze goed eet (maar wel erg traag en dus iets minder als daarvoor)... zowel spier als vet...
Ze verplaatst zich jammergenoeg niet zo veel buiten (al heeft ze de ruimte wel), vandaar de gezwollen onderbenen, denk ik. Hopelijk gaat dit snel weer over. :-(

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:40

Jeetje, wat een heftige wond! Dat was goed schrikken ;(
Heel veel beterschap met je paardje!

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 12:56

Voor wie graag de evolutie van de wonde ziet, even met linkjes:

ZONDAG 8 juni (Netjes de wonde schoongemaakt en wondranden ingeknipt (Dierenkliniek):
http://i2.photobucket.com/albums/y46/annekexxx/foto1_6.jpg

DONDERDAG 12 juni (De eerste verzorgingen thuis)
http://i2.photobucket.com/albums/y46/annekexxx/foto2_6.jpg

DINSDAG 17 juni
http://i2.photobucket.com/albums/y46/annekexxx/foto3_5.jpg

DONDERDAG 19 juni (Intussen kan je de uiteinden van de wonde binnenin enkel nog bereiken met je pink.
Helaas moet dit goed verzorgd kunnen worden en mag de buitenrand niet té snel dichtgroeien...
We doen ons best!)
http://i2.photobucket.com/albums/y46/annekexxx/foto4.jpg

Mijn flinke meid!!

En aangezien mevrouw niet zo goed kan knabbelen, eventjes wat wortel 'brunoise' gesneden.
(Na al dat wortel-raspen, kies ik voor een andere methode.) ;-)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Annekexxx op 20-06-14 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:59

Phu, blijft een flink gat, maar je ziet toch al wat verandering.
Zal wel niet fijn zijn om zelf proper te houden.