[Info] alternatieve behandelingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 07:38

Als ik het goed zeg, zijn er dieren die dat vanuit hun instinct weten en zelf uit de boom halen!

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:25

Jannepauli schreef:
Voor degene die niet weet wat 'wierookhars(extract) is: het is Boswellia serrata
Boswellia is een boom waarvan in de stam een harsachtige stof te vinden is.
Het heeft licht pijnstillende- en ontstekingsremmende eigenschappen.

Je kunt ook zo Boswellia kopen in voedingssupplementen winkels.

pleiada

Re: Centraal alternatief medisch topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:34

Boswellia zit ook in joint impuls..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 13:44

Kala schreef:
Jannepauli schreef:
Voor degene die niet weet wat 'wierookhars(extract) is: het is Boswellia serrata
Boswellia is een boom waarvan in de stam een harsachtige stof te vinden is.
Het heeft licht pijnstillende- en ontstekingsremmende eigenschappen.

Je kunt ook zo Boswellia kopen in voedingssupplementen winkels.

Interessant JP en Kala!

Pleiada joint impuls zal ik eens gaan googlen. Zeg me niets.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 19:24

pien_2010 schreef:
Interessant JP en Kala!

Roep maar als je wilt dat ik de boeken erbij pak. ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 22:18

grappig eigelijk dat de meeste paardenbezitters zonder problemen but er in stoppen maar kurkuma is gevaarlijk.Mijn paard reageert een stuk beter op kurkuma dan op but kan ik met zekerheid zeggen ;)

Meer vertrouwen in chemie dan hetgene wat de natuur ons biedt,het blijft vreemd. :+

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 22:56

Vind ik leuk, haha!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 23:21

Ik ben een beetje alternatief thuis maar regulier niet. Waar wordt But tegen gebruikt en waarom geef jij je paard Kurkuma Geerke?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 23:31

Interessant om te lezen allemaal.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 23:34

geerke schreef:
grappig eigelijk dat de meeste paardenbezitters zonder problemen but er in stoppen maar kurkuma is gevaarlijk.Mijn paard reageert een stuk beter op kurkuma dan op but kan ik met zekerheid zeggen ;)

Meer vertrouwen in chemie dan hetgene wat de natuur ons biedt,het blijft vreemd. :+

Dit vind ik wel een beetje stemmingmakerij, Geerke.

Niemand geef zomaar 'zonder probleem' buut - en soms moet je wel met een zwaarder middel inzetten om erger te voorkomen; niet alle kruidenmiddelen zijn geschikt om bij acute zaken te gebruiken.
De hoeveelheid kurkuma die jij geeft ( een dessertlepel toch?) bevat zo weinig werkzame stof dat het effect eigenlijk nihil is. Wil je van curcuma min of meer hetzelfde effect bereiken als van 1 mg buut, dan moet je tenminste 30 gram curcuma geven.

In hoge dosis is curcuma net zo slecht voor de maagwand als buut of andere 'chemische' preparaten en moet het net zoals bij buut en vergelijkbare preparaten niet langdurig gegeven worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 08:28

Jannepauli schreef:
.

In hoge dosis is curcuma net zo slecht voor de maagwand als buut of andere 'chemische' preparaten en moet het net zoals bij buut en vergelijkbare preparaten niet langdurig gegeven worden.

Dit vind ik een hele goede post. Vaak namelijk wordt er met alternatieve medicijnen en/of medicatie gedacht: "baat het niet dan schaadt het niet met alle gevolgen van dien". (Ik weet Geerke dat jij dat niet denkt want daarvoor ben je er te bewust mee bezig).

Voorbeeld:
Onder begeleiding heeft onze Hercule na zijn nieraaval Reneel gehad. Beginnende met hoge dosering en aflopende naar onderhoudsdosis per dag totdat flesje op was. Ik dacht dat voortaan Hercule die Reneel als onderhoudsdosis zou blijven houden. Nee dus, met het argument: "dat het dan weer nierklachten kan veroorzaken door de Reneel want dat is geen middel om maar onbeperkt te geven". Ben ik toch blij dat ik nooit maar een dotje doe. Solidago in lage onderhoudsdosis daar en tegen kan dan weer geen kwaad maar ondersteunt hem net met het afvoeren van zijn afvalstoffen.

Als ik dan zoals vanochtend zie dat de emmer water in de uitloopstal van Hercule leeg is en hij zo vrolijk met de oortjes naast me naar de wei huppelt, voelt dat zo dankbaar want dit paard is echt weggehaald tijdens de vorige hittegolf toen hij al "over de drempel van de hemel stond". Dit hete weer (28 graden) laat normaal een heel futloos paard zien en in alle nederigheid en dankbaarheid "croits les doigts (duimen)" hoop ik dat hij zo voorlopig mag blijven. Vanaf vandaag maar twee volle emmers water in zijn inloop stal zetten want hij is echt te lui om naar de waterbak te lopen en zolang hij blijft drinken hebben we betere kans dat die nieren niet op gaan spelen.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 08:36

pien_2010 schreef:
Dit vind ik een hele goede post. Vaak namelijk wordt er met alternatieve medicijnen en/of medicatie gedacht: "baat het niet dan schaadt het niet met alle gevolgen van dien".

Dit is ook een hele gevaarlijke gedachten! Ik waarschuw mensen hier altijd voor en veel schrikken hier dus ook van. Ook het feit dat men op moet passen met bepaalde ziektes en combinaties met medicatie.

MAAR! Het is wel zo dat veel natuurlijke dingen niet van die vieze bijwerkingen hebben, wat chemische medicijnen wel hebben. Veel chemische medicijnen zorgen voor nog 3 klachten extra, waar je ook weer medicatie voor krijgt... Desalniettemin moet je er wel goed in begeleid worden. Een aantal dingen kunnen inderdaad geen kwaad, maar sommige wel degelijk!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 08:45

Het is ook zo dat je er niet zomaar van alles in kan gooien en dat je moet weten wat je doet..Door het geven van allerlei dingen door elkaar heen ook al is het natuurlijk kan je juist ziek worden..Maar met reguliere medicijnen is er vaak ook niet zoveel controle op wat mensen allemaal slikken waardoor er veel problemen kunnen ontstaan..Toen ik nog in een voedingssupplementen winkel werkte was ik vaak verbaasd wat mensen wel niet allemaal kochten voor zichzelf om in te nemen,echt niet normaal gewoon en niet verstandig..Ach ja mijn eigen moeder heeft er ook een handje van om te denken dat alles wat natuurlijk is geen kwaad kan..Zo had ze laatst gigantisch veel lucht in haar maag en zuurbranden..Bleek dat ze teveel omega 3/6/9 olie in nam op de nuchtere maag..Iets wat op zich niet slecht is,maar op de nuchtere maag was geen strak plan,haha..

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 08:51

Die ervaring heb ik ook zelf mogen ondervinden, dat niet alles 'natuurlijks' zo maar kan....
Kreeg de tip iedere ochtend een glas grapefruitsap te nemen. Erg goed voor de nieren.
Neus dicht en drinken...
Slik diverse medicijnen en zelfs bij minimale hoeveelheid kreeg ik last van bijwerkingen....
Blijkt dus (lang leve bokt!!) dat grapefruit de werking van medicijnen nogal kan versterken.... :o

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 09:02

Kala schreef:
MAAR! Het is wel zo dat veel natuurlijke dingen niet van die vieze bijwerkingen hebben, wat chemische medicijnen wel hebben. Veel chemische medicijnen zorgen voor nog 3 klachten extra, waar je ook weer medicatie voor krijgt... Desalniettemin moet je er wel goed in begeleid worden. Een aantal dingen kunnen inderdaad geen kwaad, maar sommige wel degelijk!

Dat ben ik maar ten dele met je eens. Bijna alles wat je in het lijf stopt, geeft reactie- het is maar zelden dat een medicatie (regulier of alternatief) alleen maar op de 'target area' werkt. Neem het relatief onschuldige curcuma ( eigenlijk zouden we moeten spreken over curcumin want dat is de werkzame stof in dit poeder) - daar zijn wel degelijk contra-indicaties.
Zoals ik hierboven al schreef: in hoge dosis mag je dat niet geven aan een paard met maagzweren, ook al staat er op de internetsites 100 keer dat het tegen maag- en darmklachten werkt.
En curcuma mag ook niet tegelijkertijd gegeven worden met reguliere pijnstillers en ontstekingsremmers.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 09:11

Kala schreef:
pien_2010 schreef:
Dit vind ik een hele goede post. Vaak namelijk wordt er met alternatieve medicijnen en/of medicatie gedacht: "baat het niet dan schaadt het niet met alle gevolgen van dien".

Dit is ook een hele gevaarlijke gedachten! Ik waarschuw mensen hier altijd voor en veel schrikken hier dus ook van. Ook het feit dat men op moet passen met bepaalde ziektes en combinaties met medicatie.

bente_sat je schreef op bladzijde 1 dat je als 17 jarige je later meer wilt gaan verdiepen in de natuurlijke geneeswijzes....Wellicht voor jou een idee om naast je studies ook een reguliere studie dieren geneeskunde of medicijnen op te gaan pakken. Dan loop je toch minder risico om later uit te glijden. Is maar een idee hoor in het kader van meedenken met je, want jouw post liet me niet helemaal los. Je staat nog zo aan het begin van je carrière en dan heb je dus de keuze om je studie grondig aan te gaan pakken en dan kun je veel gaan betekenen voor mensen.

Voorbeeld onlangs toen Ria hier was (gaat altijd in Frankrijk op vakantie en komt soms dan nachtje overnachten) en ze Hercule alternatief helemaal na aan het meten was, zei ze op een gegeven ogenblik dat ze het zo zonde vond dat ze haar stethoscoop niet bij zich had omdat ze even naar zijn hart wilde luisteren. Gelukkig heb ik die wel in huis :) . Maar dat is dus fijn dat je als genezer ook regulier goed onderlegd bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 09:16

Jannepauli schreef:
geerke schreef:

Dit vind ik wel een beetje stemmingmakerij, Geerke.

Niemand geef zomaar 'zonder probleem' buut - en soms moet je wel met een zwaarder middel inzetten om erger te voorkomen; niet alle kruidenmiddelen zijn geschikt om bij acute zaken te gebruiken.
De hoeveelheid kurkuma die jij geeft ( een dessertlepel toch?) bevat zo weinig werkzame stof dat het effect eigenlijk nihil is. Wil je van curcuma min of meer hetzelfde effect bereiken als van 1 mg buut, dan moet je tenminste 30 gram curcuma geven.

Als geïnteresseerde meelezer ben ik erg blij met je posts JP. Ik heb een kennis die al jaren TCM (traditionele Chinese geneeskunde) studeert en die waarschuwt voor het gebruik van kurkuma, om precies dezelfde redenen die jij ook al aangeeft. Mensen gaan "zomaar kurkuma geven, want het is natuurlijk, dus het zal wel geen kwaad kunnen". Zij vertelde mij dat kurkuma inderdaad goede eigenschappen heeft, maar ook de slijmvliezen aantast. Dat is voor paarden met luchtwegproblemen niet fijn....

Verder ben ik zeker geïnteresseerd in alternatieve geneeswijzen, maar de ervaringen die ik heb met bijv homeopathie zijn ronduit slecht te noemen (lees: er gebeurt helemaal NIETS). Verder heb ik geen ervaring met fytotherapie. Bij ons op stal wordt momenteel een paard behandelt dmv bioresonantie. Ik heb er bij staan kijken, maar is in mijn ogen de grootste onzin. Heb geen idee of het bij het paard werkt, maar dat zullen we de komende weken zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 09:19

Even een vraag; wie is er bekend met Colosan?
Waar valt dit onder? Is het "natuurlijk" of "homeopathisch" valt het onder "kruiden"?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 09:33

Ja, ik ben er mee bekend en.. heb het zelfs gisteren nog gebruikt bij één van mijn paarden!

Het is geen homeopatisch middel, maar valt onder de fytotherapie (= kruiden/planten). Het is een vloeistof met geconcentreerde olie van o.a. cassia zaad, karwij, venkel, kamille etc. en wordt vooral gebruikt als eerste hulpmiddel bij koliek.
Het paard wat ik er mee behandeld heb, is er één die nog weleens gaskoliek heeft - toevallig gistermiddag ook. Natuurlijk ga je bij koliek niet zomaar dokteren en je moet ook echt even goed in de gaten houden of het middel binnen 30 minuten verbetering geeft. Bij mij lukt dat meestal en dat bespaart onnodige DA kosten. Als er géén verbetering volgt, bel je uiteraard wel je DA.

Na inname rustig met het paard gaan lopen - bij gaskoliek gaan ze meestal wel wat mesten of laten gas ontsnappen ( winden laten). Als het paard beter is geen krachtvoer geven - alleen maar hooi om de darmen weer tot rust te laten komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 09:47

@jp, bedankt voor de uitleg. Ik gebruik het nl op dezelfde manier als jij, maar ik wist niet zeker waar het onder viel.
Mijn paard is erg gevoelig op haar spijsvertering. Ze heeft afgelopen winter een ab kuur gehad en ik heb het vermoeden dat ze daardoor wat last van krampen had. Kan je Colosan ook als kuur geven? Bijv 2 weken en dan langzaam afbouwen? Mijn paard krijgt alleen hooi en gras op het moment.
Omdat ik eerder schreef dat homeopathie bij mij nog nooit iets uitgehaald had, had ik mijn mening moeten bijstellen als Colosan dus wel homeopathisch bleek te zijn :D .

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 09:52

Colosan is volgens mij niet bedoeld als kuur. Wij hebben het ook staan voor koliek inderdaad, en er hele goede ervaringen mee, zowel bij paarden als koeien (daar duurt het wel wat langer voor het werkt).

Wij hebben een reguliere arts voor onze dieren en alten die ondersteunen door een holistisch dierenarts die ook regulier dierenarts is. Zolang je zelf mee blijft denken lijkt me dat een prima optie. Zo is mijn jongste merrie nu behandeld voor koliek zonder buscopan (daar kan ze heel slecht tegen). Ze is er zonder operatie doorgekomen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:18

[***] schreef:
@jp, bedankt voor de uitleg. Ik gebruik het nl op dezelfde manier als jij, maar ik wist niet zeker waar het onder viel.
Mijn paard is erg gevoelig op haar spijsvertering. Ze heeft afgelopen winter een ab kuur gehad en ik heb het vermoeden dat ze daardoor wat last van krampen had. Kan je Colosan ook als kuur geven? Bijv 2 weken en dan langzaam afbouwen? Mijn paard krijgt alleen hooi en gras op het moment.
Omdat ik eerder schreef dat homeopathie bij mij nog nooit iets uitgehaald had, had ik mijn mening moeten bijstellen als Colosan dus wel homeopathisch bleek te zijn :D .

Nee, daar is dit niet voor bedoeld.
Als je paard gevoelig is na een AB-kuur, dan zou het beter zijn om te zorgen dat de darmflora weer op orde komt. AB doet veel bacterieën ( zowel de goede als de kwade) helaas afsterven dus de eerste stap is dat dan te herstellen.
Een goed middel om dit weer op orde te krijgen ( kan ook preventief en ondersteunend gebruikt worden) is Yea-Sacc 1026 - die bevat de juiste bacteriestammen (1026) om de darmmicroben te ondersteunen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:21

Is dat op die manier te koop? Yea-Sacc 1026? Of zit dat in een bepaald supplement? Zo ja, weet je een merknaam o.i.d?

Thanks!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:24

Ik heb toch ook ietwat moeite met dit topic eigenlijk; Want het is zoals een voorganger hier voor mij al beschreef; Alternatief is alles wat (nog) niet bewezen is, zoals dus homeopathie en bio resonantie, wat voor mij niets anders is als kwakzalverij.
Fytotherapie (werking van kruiden en planten) is juist wel allang bewezen en dus regulier te noemen zelfs.
En nu kom ik hier een x aantal cushing topic collega's tegen, die toch eigenlijk allang zouden moeten weten dat je buut helemaal niet vergelijken kunt met kurkuma; Dat je het bij cushingpaarden niet samen gebruiken moet ivm gevoeligheid voor maagzweren mag duidelijk zijn, maar buut is een ontstekingsremmende pijnstiller met dopingachtige kwaliteiten, dat geef je in mijn ogen nooit zomaar even voor langere tijd aan een ieder paard. En kurkuma heeft meer ondersteunende kwaliteiten, maar doet natuurlijk niet heftige pijn verzachten wat buut wel doet. Is dus in geen mogelijkheid met elkaar te vergelijken.
Verder ben ik het wel met JP eens, dat er steeds meer mensen zijn die maar voetstoots aannemen wat de grootste schreeuwlelijk roept, met alle gevaarlijke gevolgen van dien...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:35

Ik denk dat we maar al te goed weten dat je curcuma niet één op één kunt vergelijken met phenylbutazone, maar vergis je niet: het heeft dezelfde eigenschappen als een NSAID (Ascal,buut) alleen in veel mindere mate.
En 'zomaar' langere tijd buut geven doet niemand, tenzij de DA dat voorschrijft en die heeft daar meestal wel een goede reden voor. De DA is dan meestal ook wel zo verstandig om een maagbeschermer ook voor te schrijven (Omeprazole) om maagproblemen te voorkomen. Bij twijfel kun je daar tenslotte zelf ook om vragen.