kapot gereden paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LuckyBoy1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 00:06

Cassidy schreef:
LuckyBoy1983 schreef:
Bij mij is stap 1 nu het stappen en kijken wat het doet en daarna met lingenhoeve contact en dan pas komt stap 2 zoals lingenhoeve ons heeft geadviseerd

Je bent al een jaar bezig met dit paard. Hoe lang duurt in jouw ogen stap 1, en indien geen verbetering, zoals de lingehoeve heeft geadviseerd, de stap naar de fysio?

Zoals je heb kunnen lezen is dat pas gebeurd, dus stop met die rare vragen en lees

R12312

Re: kapot gereden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 00:13

Lingehoeve is een goede kliniek, dus ik zou niet hier verder vragen wat je moet doen, maar hun advies volgen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 00:15

LuckyBoy1983 schreef:
Zoals je heb kunnen lezen is dat pas gebeurd, dus stop met die rare vragen en lees

Wat is er raar aan de vraag waarom je nu pas naar de lingehoeve bent gegaan als je het dier al een jaar in je bezit hebt en al die tijd tegen problemen bent aangelopen?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 00:16

Cassidy schreef:
LuckyBoy1983 schreef:

Wat is er raar aan de vraag waarom je nu pas naar de lingehoeve bent gegaan als je het dier al een jaar in je bezit hebt en al die tijd tegen problemen bent aangelopen?

Dat heeft ze al eerder uitgelegd in haar post naar koper toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 00:19

Ze zijn toch met het paard bezig. En als je goed leest dan had je kunnen zien dat ze pas over 2 weken met fysio kunnen starten.
De TS opent een topic met de vraag of het mogelijk is dat het paard kapot gereden is. Ze geeft globaal dingen aan wat er tot nu toe allemaal al gedaan is om erachter te komen wat het paard heeft en dat ze daar nog steeds mee bezig zijn.
Ze vraagt niet naar een oplossing (want naar mijn mening doen ze er alles aan om te kijken wat het paard heeft) maar vraagt naar het idee van een ander die mischien ook met hetzelfde probleem kampt, dus waarom telkens zo in de aanval.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 00:21

Ik concludeer in het antwoord naar Koper toe dat er te lang is afgewacht, en men misschien te lang zelf heeft geprobeerd om dingen zelf op te lossen. Het dier tijd geven om te acclimatiseren is niet verkeerd, maar een jaar is te lang.

Ik vind het jammer dat je deze mening als aanval ziet. Ik ben er helemaal voor om de tijd te nemen, maar ergens is er qua tijdsbestek ook een grens. En ik vraag me af wat na een jaar emmeren een tweetal weken stappen nog verschil gaat maken. Heeft het dier in het afgelopen jaar echt geen rustperiode gehad?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 28-05-14 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 00:23

ze hebben toch geen jaar lang gewacht met hulp zoeken? Of heb ik daar dan weer overheen gelezen? :o

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 00:27

Cassidy schreef:
Ik concludeer in het antwoord naar Koper toe dat er te lang is afgewacht, en men misschien te lang zelf heeft geprobeerd om dingen zelf op te lossen. Het dier tijd geven om te acclimatiseren is niet verkeerd, maar een jaar is te lang.

Een jaar is zo voorbij en wat verwacht je nu precies? En wat wil je hiermee bereiken? Verwacht je dat de TS zich naar jou toe verantwoordt of wat? Jij kent dat paard niet, ik ook niet. Bovendien zijn er al meerdere artsen vantevoren bij geweest. Ik weet niet hoe groot jouw geldboom is maar ik sleep mijn paarden ook niet bij de eerste de beste onregelmatigheid naar de kliniek voor een volledig onderzoek. Meestal gaat daar een geschiedenis aan vooraf, tenzij er iets acuuts aan de hand is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 00:31

Helemaal mee eens maikeltje! Het is voor de TS een onbekend paard toen ze het kocht, dus ik snap dat je niet gelijk na een dag met je trailertje en paard naar de kliniek rijdt. Er zijn in dat jaar arten bij geweest. En ik lees nergens dat ze zelf zijn gaan aanmodderen. Zijn mensen die hierop gewoon anders omgaan dan jij bijv. Cassidy.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 00:32

Ik lees "zwakte in de achterhand" en dan gaan er bij mij allerlei alarmbelletjes rinkelen, en denk ik aan ataxie en wobbler. Dat hoeft niet acuut te zijn, maar daar hoef je toch echt geen jaar over te doen om verder te gaan kijken. Ongeacht of het dier verder nog aan het puberen is of andere opvoedkundige problemen toont.

Enfin, mijn laatste reactie in dit topic. Ts, succes met je paardje en ik hoop voor je dat je antwoorden krijgt op je vragen het het probleem opgelost kan worden.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 28-05-14 00:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 00:33

Dat vind jij :)

LuckyBoy1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 00:33

Helmoni schreef:
ze hebben toch geen jaar lang gewacht met hulp zoeken? Of heb ik daar dan weer overheen gelezen? :o

Nee, dat klopt wij hebben elke keer veearts erbij gehaald als ie weer zo stijf liep vanaf begin dat wij hem hebben en elke keer was het niks, dus dan zal dat wel hij is niet voor niets veearts. Maar de laatste keer had ik zoiets van het is tijd om een andere veearts ernaar te laten kijken omdat ie weer slechter liep en die heeft fotos gemaakt waarop niks te zien was, 5 dagen metacam gehad om te kijken hoe die reageerde maar dat leverde niet veel op zo zijn wij doorverwezen naar de lingenhoeve.

LuckyBoy1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 00:38

Helmoni schreef:
Ze zijn toch met het paard bezig. En als je goed leest dan had je kunnen zien dat ze pas over 2 weken met fysio kunnen starten.
De TS opent een topic met de vraag of het mogelijk is dat het paard kapot gereden is. Ze geeft globaal dingen aan wat er tot nu toe allemaal al gedaan is om erachter te komen wat het paard heeft en dat ze daar nog steeds mee bezig zijn.
Ze vraagt niet naar een oplossing (want naar mijn mening doen ze er alles aan om te kijken wat het paard heeft) maar vraagt naar het idee van een ander die mischien ook met hetzelfde probleem kampt, dus waarom telkens zo in de aanval.

DJW!!! Mijn vraag was alleen of dat ook mogelijk kon zijn of dat de oorzaak van zijn medische probleem kon zijn . Veel hebben we kunnen verbeteren maar dit wilde niet beter worden zo vaak veearts erbij geweest als het weer wat minder was maar elke keer was het niks, dan weet je het op den duur ook niet meer en toen ben ik naar een andere gegaan om te zien of die wat kon vinden

LuckyBoy1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 00:41

R12312 schreef:
Lingehoeve is een goede kliniek, dus ik zou niet hier verder vragen wat je moet doen, maar hun advies volgen.

Dat is 1 ding wat ik ook zeker doe, maar vroeg me gewoon af of dat zijn verleden kwa rijden ermee te maken kon hebben met dit medische probleem

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 00:41

Ik denk niet dat artrose in het bekken komt door verkeerd rijden, eerder door een glijer in de wei, over de kop slaan of iets dergelijks.

Wel geloof ik heilig dat als je de spieren rondom de wervelkolom sterk en soepel houdt, de spieren de werking van het skelet over nemen en dat het paard geen last hoeft te hebben van de artrose.

Zoals ik vaker heb gezegd, hoe kan het dat sommige paarden nergens last van hebben en andere wel ondanks de afwijkende rontgenbeelden.

LuckyBoy1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 00:44

Cassidy schreef:
Ik lees "zwakte in de achterhand" en dan gaan er bij mij allerlei alarmbelletjes rinkelen, en denk ik aan ataxie en wobbler. Dat hoeft niet acuut te zijn, maar daar hoef je toch echt geen jaar over te doen om verder te gaan kijken. Ongeacht of het dier verder nog aan het puberen is of andere opvoedkundige problemen toont.

Enfin, mijn laatste reactie in dit topic. Ts, succes met je paardje en ik hoop voor je dat je antwoorden krijgt op je vragen het het probleem opgelost kan worden.

Ik denk dat het verstandig is om een andere alarm bel te laten rinkelen. De alarmbel van dat je is gewoon rustig iets leest en dan vragen stelt en niet meteen je foute oordeel klaar heb dat scheelt een hele hoop frustratie bij andere mensen die wat willen vragen. Door deze reacties zijn er veel mensen die niks meer durven te vragen en dat is erg jammer van zoeen forum als bokt met veel nuttige info

LuckyBoy1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 00:54

R12312 schreef:
Ik denk niet dat artrose in het bekken komt door verkeerd rijden, eerder door een glijer in de wei, over de kop slaan of iets dergelijks.

Wel geloof ik heilig dat als je de spieren rondom de wervelkolom sterk en soepel houdt, de spieren de werking van het skelet over nemen en dat het paard geen last hoeft te hebben van de artrose.

Zoals ik vaker heb gezegd, hoe kan het dat sommige paarden nergens last van hebben en andere wel ondanks de afwijkende rontgenbeelden.

Van een uitglijder of over de kop of wat dan ook :) weet ik niet of dat ooit is gebeurd.

Ik hoop ook echt dat dat zo ook bij ons paard zal verlopen.
Want opgeven doe ik hem niet.

En met hulp van onze instructrice hebben we veel verbeterd kwa opvoeden, en het rijden dingen die hij nog moeilijk vond namen we ook alle tijd voor en nu ligt alles stil en als ie beter is beginnen we weer van voor af aan op ons gemak.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 01:54

Ik vind het mooi van je, TS, dat je dit paard niet opgeeft en duidelijk bereid bent bergen voor hem te verzetten. Menig koper had het volgens mij al opgegeven met zo'n paard waar toch wel "iets mis mee lijkt, maar we vinden niet wat precies, pfff zoveel geld er al ingestoken en hij blijft maar sukkelen, heb het nou wel gehad".

Ik heb zelf ervaring met zwakke achterhandjes en hoe die te trainen vanaf de grond en ohz, maar daar heb je al een instructrice voor, dus ik denk dat je de achterhand versterken al lang op de reguliere manieren hebt geprobeerd.
Ik vind het jammer dat er toch iets medisch aan de hand lijkt te zijn, en ik hoop dat je er snel achterkomt wát precies, die onzekerheid is erg vervelend.

Over de oorzaak ga ik mee met de algemene respons; zeker zolang je de precieze diagnose (behalve lichte artrose in heupen) niet hebt, kan de oorzaak liggen in erfelijkheid, oude blessure, verkeerd/te zwaar rijden (vooral verkeerd zadel bij oude eigenaar?).

De gedragsproblemen die nu gelukkig opgelost zijn, komen imo ook vanuit de (onbekwame) opvoeding van de vorige eigenaars. Een "stout" paard wordt gemaakt, zelden geboren.

LuckyBoy1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 03:00

Letitia1991 schreef:
Ik vind het mooi van je, TS, dat je dit paard niet opgeeft en duidelijk bereid bent bergen voor hem te verzetten. Menig koper had het volgens mij al opgegeven met zo'n paard waar toch wel "iets mis mee lijkt, maar we vinden niet wat precies, pfff zoveel geld er al ingestoken en hij blijft maar sukkelen, heb het nou wel gehad".

Ik heb zelf ervaring met zwakke achterhandjes en hoe die te trainen vanaf de grond en ohz, maar daar heb je al een instructrice voor, dus ik denk dat je de achterhand versterken al lang op de reguliere manieren hebt geprobeerd.
Ik vind het jammer dat er toch iets medisch aan de hand lijkt te zijn, en ik hoop dat je er snel achterkomt wát precies, die onzekerheid is erg vervelend.

Over de oorzaak ga ik mee met de algemene respons; zeker zolang je de precieze diagnose (behalve lichte artrose in heupen) niet hebt, kan de oorzaak liggen in erfelijkheid, oude blessure, verkeerd/te zwaar rijden (vooral verkeerd zadel bij oude eigenaar?).

De gedragsproblemen die nu gelukkig opgelost zijn, komen imo ook vanuit de (onbekwame) opvoeding van de vorige eigenaars. Een "stout" paard wordt gemaakt, zelden geboren.

idd veel kosten aan veeartsbezoeken gemaakt elke mindere stap die hij maakte werd ook de veearts gebeld en kwam langs . Elke keer was het dat er niks aan de hand of spierpijn was dus ja hij is veearts hij heeft ervoor geleerd die zal het wel weten dus maar weer doorgaan. En ja veel zouden m weer zo doorverkopen. Zijn ook mensen in mijn omgeving geweest die zeiden al of we m niet beter konden wegdoen pfff nee ik doe hem niet weg het is een dier en geen product.

We hebben de uitslag en is er ook voor behandeld, nu maar hopen dat ie er ook baat bij heeft anders nog een fysio erbij. Maar vroeg me gewoon af of dat mogelijk kon zijn niks meer en niks minder en dacht laat ik het maar is op bokt proberen te vragen, waar ik eerlijk alweer een beetje spijt van heb alleen maar om 2 personen de ene oordeelt al zonder dat die wat wist. De ander leest maar half. Echt jammer hoor. Maar gelukkig zijn er wel meer mensen die wel normaal reageren.

dat kan je ook bijna niet alleen doen daarom fijn dat er nog een ervaren persoon bij is betrokken die vanaf de grond meehelpt want met haar hebben wij veel kunnen verbeteren en dat scheelde iig wel veel in zijn gedrag tijdens het rijden.

Over oude blessures er zou nooit iets met hem zijn geweest, nooit ziek of wat dan ook. Daar weet ik verder ook niks van. Ik weet alleen dat ie bij ons nog niet ziek is geweest verkeerd zadel dat weet ik ook niet wat ik begrepen heb is is dat daar ook opgelet is geweest. ik weet iig wel dat het onze in orde is voor hem.

Het contact wat ik had met de eigenaar voor de laatste dat zou zijn dat dat deze pony een druktemaker was maar nooit had gebokt of wat dan ook bij haar. Maar ik weet nu wel beter en wat ik gelezen heb hoe hij deed als 2jarige pffff daar ging het al mis. Ook ik ben van mening dat er gewoon geen stoute dieren of mensen zo geboren worden maar zo worden gemaakt.
En het rijden, jong paard met kin op de borst trekken is vragen om ellende die wij nu mogen oplossen. Daarom was mijn vraag ook of het mogelijk was door fout rijden een paard medische klachten kan geven.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 05:21

O ja zeker kun je een jong paard stuk rijden alleen die atrose kan ik niet plaatsen.
dan moet er toch zeker iets gebeurd zijn van een val of iets dergelijks.
Natuurlijk kan het ook aangeboren zijn maar normaal is het niet voor een jong paardje.
Een probleem in het bekken of rug kan wel eens onoplosbaar zijn en dat betekent dat het einde rijden is.
Ik hoop echt voor je dat er iets aan te doen is maar als ik je verhaal lees dan loopt hij er al erg lang mee en daar word het ook niet beter op.
fout rijden kan zeker een gros aan medische klachten geven maar atrose moet een andere oorzaak hebben.
Heel veel sterkte met je paardje zo naar dit je hebt er al zo veel voor over.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 05:22

Ik vind dat je door het hele topic nogal vaag en suggestief doet naar de rijderij van de vorige eigenaar zonder dat je hier echt concreet uitspraken over (durft te?) doen.
Vervolgens link je een keer zijdelings dat de actieve bokkers het dier misschien wel kennen en vervolgens dat je 'gelezen hebt' wat er met het dier als 2-jarige is gebeurd.
Wat wil je nou horen? Dat wij hier, zonder concrete info gaan zeggen dat de vorige eigenaar het beest verknalt heeft of is het meer bedoeld als steek onder water omdat de vorige eigenaar kennelijk op bokt zit.
Ik vind het maar een naar topic als ik eerlijk mag zijn.
'
LuckyBoy1983 schreef:
Nogmaals omdat ik weet dat er in het verleden niet juist met dit paard is omgegaan( daar ben ik sinds kort achter dankzij bokt).

LuckyBoy1983 schreef:
Dat is 1 ding wat ik ook zeker doe, maar vroeg me gewoon af of dat zijn verleden kwa rijden ermee te maken kon hebben met dit medische probleem

LuckyBoy1983 schreef:
En het rijden, jong paard met kin op de borst trekken is vragen om ellende die wij nu mogen oplossen. Daarom was mijn vraag ook of het mogelijk was door fout rijden een paard medische klachten kan geven.

LuckyBoy1983 schreef:
Maar ik weet nu wel beter en wat ik gelezen heb hoe hij deed als 2jarige pffff daar ging het al mis.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 05:38

:(:) balen dat je zoveel pech hebt met je Haflinger.

Niemand kan je vertellen hoe je paard artrose heeft gekregen op zo'n jonge leeftijd. Kan een trauma zijn door een val, aangeboren afwijking etc. Daar krijg je nooit zekerheid over.

Als ik lees dat je paard scheef was bij het rijden, dan is dat niet vreemd; dat zijn bijna alle paarden.
Inrijproblemen: komt vaker voor bij inrijden, meestal door het ontbreken van kennis of talent bij de ruiter.
Stout en baldadig gedrag bij een jonge haflingerhengst: komt vaker voor als ze niet goed consequent opgevoed zijn: ze durven namelijk. Welkom in de wereld van de Haflinger.

Zwakke / stijve achterhand; dat komt niet vaak voor bij een Haflinger. Oorzaak?

Belangrijker dat je nu weet wat er aan de hand is en onder behandeling bent bij een goede kliniek en dat jullie samen met een fysiotherapeut een goed trainingsschema gaan opzetten om de achterhand te verbeteren, eventueel ondersteund door supplementen.

LuckyBoy1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 07:32

lady62 schreef:
O ja zeker kun je een jong paard stuk rijden alleen die atrose kan ik niet plaatsen.
dan moet er toch zeker iets gebeurd zijn van een val of iets dergelijks.
Natuurlijk kan het ook aangeboren zijn maar normaal is het niet voor een jong paardje.
Een probleem in het bekken of rug kan wel eens onoplosbaar zijn en dat betekent dat het einde rijden is.
Ik hoop echt voor je dat er iets aan te doen is maar als ik je verhaal lees dan loopt hij er al erg lang mee en daar word het ook niet beter op.
fout rijden kan zeker een gros aan medische klachten geven maar atrose moet een andere oorzaak hebben.
Heel veel sterkte met je paardje zo naar dit je hebt er al zo veel voor over.

Normaal vind ik het inderdaad ook niet voor een jong paard, erfelijk denk ik ook niet zo of het moet een stuk verder terug gaan in zijn voorouders ofzo.
Dat het einde rijden is daar ben ik stiekem ook een beetje bang, hoop het echt van niet.
Daarom had ik ook deze vraag omdat ik me dat zat af te vragen.
Bedankt!!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:13

Aangezien je paard nog zo jong is verwacht ik eerder dat de schade door een trauma is veroorzaakt dan door verkeerd rijden.. Dan moet je wel extreem grof te werk gaan wil je in een jaar tijd een haflinger kapot rijden, compleet met artrose. Ofwel dier is erfelijk belast met iets, ofwel er is een ongeluk(je) geweest (kan in de wei of iets gebeurt zijn) en dat laatste lijkt me het meest aanemelijk.

Om dus zomaar te concluderen dat het dier kapot is gereden lijkt mij erg kort door de bocht.. Het zal eerder een combinatie van factoren zijn, waarbij oa een sterk karakter meespeelt maar wellicht ook pijn. Een zwakke achterhand kan erg pijnlijk zijn, denk maar eens aan een hond met HD. Zelf zou ik eerst willen weten in hoeverre de artrose hem beperkt in zijn bewegen. Wellicht eens een weekje op pijnmedicatie. Eerst een week zonder op de wei en wandelen en dan een week met. Als je echt duidelijk verschil ziet weet je dat hij pijn heeft en dat het staken dus geen karakter ding is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:21

Ik ga idd mee met chocobroodje, het kan ook zijn dat door pijn zijn gedrag ongewenst is. Zowel onder het zadel als aan de hand. Is er al eens gekeken of hij atactisch is?
Ik zou je niet te druk maken over hoe dit is gekomen, maar gaan kijken wat je er aan kunt doen. Ik vraag me ook al af waarom je dit paard in de eerste instantie gekocht hebt? (gewoon oprechte vraag)