Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Gydja schreef:Ik heb niet alles door gelezen. Maar weet je ook zeker dat alles in de spieren goed zit?
Mijn paard was in de winter over de kop gevlogen in een gekke bui in een hard bevroren land. Daardoor is haar ruggenwervel verschoven en zaten al haar spieren vast. Toen haar ruggenwervel weer goed zat bleef ze kreupel lopen doordat haar spieren nog heel erg vast zaten. We zijn er mee naar een man gegaan die dat soort dingen doet met een type hamertje en klopte haar spieren los. Ik moest haar daarna elke dag masseren en stappen met lange teugel omdat dat goed voor haar rug was en spieren. Je zou eens kunnen kijken of het probleem in de spieren ligt. Want het kan verder wel goed zijn maar als het paard de spieren verkrampt, blijft dat pijn doen en blijft hij nog kreupel lopen.
Abacab schreef:Omdat het paard echt iedere pas net een fractie later is in zijn linkerachterbeen denk ik dat het zijn manier van bewegen is. Omdat de beweging van het achterbeen iets afbreekt op het punt dat de hoef het meest los van de grond is concludeer ik enige stijfheid in de heup.
Er zijn overigens heel veel paarden met stijfheid in de rug/heup. Dat is met goed trainen en rijden voor een heel groot deel te corrigeren want dat is de essentie van dressuur.
Ik was misschien niet heel uitgebreid en duidelijk in mijn eerdere post. Ik denk dat dit paard met goede training weer helemaal in orde te krijgen is. te beoordelen aan het bewegingspatroon is dit een spierprobleem. Door het paard soepel en sterk te maken zal het weer zuiver gaan bewegen. Maar omdat soepel en sterk maken meer is dan regulier in de bak rondjes rijden adviseer ik een fysio. Deze kan je aanvullende oefeningen geven en kan je leren de spieren te voelen. Ook kan de fysio je helpen met rijden, de do's en don'ts voor jou paard. Want het ene paard moet in de beginfase juist lang en laag met bijzet, terwijl het andere paard enkel actief naar voren moet zonder bijzets. Een fysio en DA zullen een trainingsschema voor je opstellen.
Later kunt je dit trainingsschema oppaken met je eigen trainer.
geerke schreef:ik vind hem op de laatste filmpjes wel een stuk beter lopen.Ook een ruimere stap.
Als ik zie hoe hij bijgezet loopt en niet bijgezet zou ik denken aan rugspieren die verzuren.
Kirstenx schreef:Nikie1995 schreef:Tjee wat lastig zeg! Ik zag de opmerking al eerder voorbij komen; misschien toch hoger laten uitverdoven! Ik wil je absoluut niet ontmoedigen maar het is heel goed mogelijk dat er toch een peesblessure (mee) speelt, vage kreupel, soms niet soms wel kreupel, dat ze na een behandeling van een fysio beter loopt is goed mogelijk paard voelt zich dan vaak ook lekkerder. ( spreek helaas uit ervaring) ik ben geen DA en weet zeker dat jou DA de geschiedenis van je paard goed kent! daarnaast las ik ook over rug en halsproblemen... Ook een schouderblessure is mogelijk deze is vaak moeilijk te diagnotiseren... Konden paarden maar praten he! Ik zou eerst het 'medische' gedeelte uitsluiten ( dit kan helaas tijd en geld rovend zijn) alvorens het te zoeken in het rijtechnische gedeelte. Heel veel succes en ik hoop dat er gauw meer duidelijkheid is TS!
Ik denk zelf niet dat het een peesblessure is. Ik ben nu twee keer bij de DA geweest en beide keren laat hij op de harde bodem niks zien. Ook de buigproeven zijn goed. De DA wilde hem wel scannen, maar hij zag hier geen reden toe. Aan de benen is ook niks te zien.. Heel lastig dus.R12312 schreef:Ik vind het jammer dat je geen filmpje van het gehele paard in beweging, je doet alleen de voorkant, terwijl vaak het rechtervoorbeen in verbinding met het linkerachterbeen staat. Als je het hele paard filmt is het beter te beoordelen.
Overigens lijkt het vanuit de schouder te komen als ik de filmpjes zo bekijk. Schouderblessures zijn vaak hele langdurige blessures. Welke kliniek ben je geweest?
Snap ik. Ik let zelf heel erg op zijn voorbenen, omdat ik het daar het beste kan zien. Zal vandaag een filmpje maken van zijn hele beweging. Ik ben naar de kliniek in Klijndijk geweest. Zij kennen hem al van veulen af aan, zo lang heb ik hem ook al. Dus ken ook zijn hele geschiedenis.
Hij moet echt met de voetjes vd vloer. En in een eerder filmpje heb ik gezien dat hij dat ook kan. Abacab schreef:Fijn beeld!
Maar van mij mag je hem veel meer achter de vodden zitten want hij sleept gewoon met de toon vd achterhoef door het zandHij moet echt met de voetjes vd vloer. En in een eerder filmpje heb ik gezien dat hij dat ook kan.
Hij had z'n energie al een beetje verspeeld hier. In de galop zit ik hem wel behoorlijk achter de vodden, om hem echt door te laten springen, maar dan waag ik het maar niet om te filmen
hwn schreef:@TS, je paard loopt nu idd best lekker, maar verwondert me niet dat ie constant vastzit in de hals. Hij is nl. veel te kort bijgezet, zet hem es zo dat ie netjes met zijn neus ietsje voor de loodlijn kan komen, want nu ben je aan het dweilen met de kraan open.