Cpl .. Wat brengt de toekomst ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: Cpl .. Wat brengt de toekomst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 19:08

Belangrijkste, zorgen dat ze jeukvrij zijn!( stampen en schuren met de benen is teken van mijten, dus behandelen met sarnacuran, cydectin pour on of byemite)
Daarnaast, wondbehandeling, zorg dat de wondjes proper blijven, maar niet te erg ontsmetten, liever met een desinfecterende zalf ( bv calendulazalf, of honingzalf)
De ribbels en plooien soepel houden. Insmeren met uiercreme of olie. Indien nodig de sokken afscheren zodat je overal netjes aan de huid kunt. Eenmaal de huid rustig is kun je het meestal wel goed houden met sokken.

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 10:26

Ben eventjes niet meer op het forum geweest dus las het vandaag pas :)
Hier een foto van voor de behandeling :
Afbeelding

Na zijn sokken kort te wieken en de eerste behandeling met sarnacuran zag het er zo uit (vrij gruwelijk)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De wonden kwamen van de korstjes en het continu krabben.

Ondertussen zijn alle wonden zo goed als genezen , alle vuile schilfers weg , zijn beharing mooi aan het terugkomen , jeuk minimaal en binnekort behandeling lymphedrainage :). Alleen blijft hij dikke rimpels aan zijn benen hebben. Dit is na 4x te behandelen met sarnacuran.
en callendula zalf voor de wonden want er was 1 verschrikkelijk diep door zijn constante gekrab

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hij word nog om de 2 dagen gewassen met isobetadine shampoo en ik probeer zijn sokken zo goed mogelijk proper te houden. de wonde op de laatste foto is mooi aan het helen , maar dit heeft natuurlijk tijd nodig

Hopelijk ben je wat wijzer

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:30

Mooi resultaat kitsu. De knobbels en kloven krijg je echter niet meer weg. Ik ben benieuwd wat de lymfedrainage doet...

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 06:11

Bedankt :) Ik ben ook benieuwd, maar wel al blij met wat ik heb kunnen bereiken. Uiteindelijk was mijn schrik voor niets want dat verzorgen daar rol je wel in. Hoort ondertussen bij de poetsbeurten :)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 09:02

Fijn dat je zo mooi resultaat heb! Helemaal nu het warmere weer er weer aan komt. Het is een vicieuze cirkel he.. iets wat gaat genezen , gaat ook jeuken, jeuk = krabben = weer wondjes.

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 09:07

Ja inderdaad , ik hou hem goed in het oog want zoals je zegt , dat krabben is een verschrikking. Hij voelt precies niet wanneer hij te diep krabt. En veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel vliegenspray .. Echt elke dag superveel spuiten dat die rotbeestjes al wegblijven !

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 09:11

Ik kreeg van iemand het advies levertraanzalf te smeren maar dit is een vrij stugge zalf en krijg ik daardoor amper op het been gesmeerd, dat doet zeer.

Ik was ook regelmatig met betadine (scrub) en mag volgens de veearts het schuim op het been op laten drogen (niet afspoelen)

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 10:59

De scrub is inderdaad degene die je mag laten drogen op het been. de shampoo moet je afspoelen.
Nuja ik durf zelfs gewone isobetadine over zijn been te spoelen. Zolang het maar ontsmet is denk ik dan

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:15

Enkel ontsmetten als het geinfecteerd zit. Als de wondjes proper zijn en er rustig uitzien, niet ontsmetten, anders doe je alle goede bacterien ook dood.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:17

Duhelo schreef:
Enkel ontsmetten als het geinfecteerd zit. Als de wondjes proper zijn en er rustig uitzien, niet ontsmetten, anders doe je alle goede bacterien ook dood.

Probeer het ook schoon te houden zo, ivm vliegen enz. (het stinkt ook |( )

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:22

Stinken is niet goed. Stinken wil meestal infecties of etter zeggen.
Zit er toevallig een wat geelachtige korst over de wonden? Indien ja zal je helaas de wond moeten openschrobben, want dat wil zeggen dat er etter onder zit.

Stinken kan ook uit de plooien komen, kijken dat bet daar niet infecteerd.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:33

Onze merrie heeft meer ballen (kievitseieren?) dan plooien. De ballen lijken mooi droog sommige plekken is het wat open en bloed het soms. Toch stinkt het.

Ik was daarom toch maar met betadine scrub.

Zaterdag had ik het gewassen en ging ik daarna naar de supermarkt (stom plan) rook mezelf en andere mensen vast ook

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 16:46

Stinken doet het bij mij niet. Heeft het ook nooit gedaan eigelijk , dus misschien toch iets anders ?

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 09:07

Het lijkt er wel aardig op allemaal.
Gelukkig lang niet zo extreem als de fotos die ik op internet staan en die ik voorbij zag komen.
Ook stinkt het niet, en zitten er geen vliegen op...

Ik ga het nu ook elke week wassen met betadine. Kijken of dat reseltaat heft.
En dus blijven smeren met vettigheid?

horse1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 09:24

Hoi, ik meld me ook even, ik heb alles terug gelezen en zie wel dat er veel overeenkomst is tussen het verzorgen en behandelen van CPL. Helaas heeft mijn trekpaardmerrie het ook. Ik heb hierin mijn eigen weg bewandeld en ze is nu 7 en heeft geen wondjes op een enkele uitzondering na ( na jaren intensief verzorgen en uitproberen). Misschien heb je er nog iets aan..
Ik ben 3 jaar geleden begonnen met kruidenthee om afvalstoffen af te voeren, verder veel bewegen (helaas nu even kreupel omdat ze als klein lammetje met 4 benen in de lucht dacht te kunnen springen en draaien maar toch hiervan beblesseerd is geraakt :o ..)

Verder word ze iedere 2-3 maanden preventief met sebacil gewassen tegen mijten. Om te desinfecteren krijgt ze iedere week een benen zoutscrub en voetenbadje met keltisch zeezout (dit maakt mooi schoon en door de mineralen in het zout een verzorgende en helende werking). En dagelijks sokken uitpluizen nakijken en droge plekken/ schilfers smeer ik in met een mengsel van bio baby olie en zwavelbloem. Floor zelf vind het allemaal prima, lijkt het verzorgen als spa-behandeling te ervaren..
Ik ben dagelijks 30 min bezig met de 'gewone' voetverzorging. Het is intensief maar goed te doen, vooral omdat de jeuk en wondjes weg blijven. Ik rij haar intensief (4-5x pw L2 niveau) maar idd de plooien blijven.

Heel veel succes, maar zoals eerder gezegd, goed verzorgen want het loont!

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:07

bedankt voor de uitgebreide uitleg over de Spa-behandeling! ;-)
NOg even over die scrub.... Ik doe het bij mezelf ook regelmatig, maar als je een wondje of plekje hebt prikt dat aardig omdat er zout e.d. in zit.
Ik vraag me een beetje af of dat wel goed is.

Verder goeie tips! Ik ga de drogist ff plunderen denk ik!
En zwavelbloem, waar haal jij dat?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:15

Ben bang als ik met zout aan de gang ga dat ik een trap om me oren krijg en er iets kapot gaat (halster/touw/paal)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 13:56

Ik heb trekpaard eigenaren gekend die een waterbak met zout water hadden als doorgang naar de wei. Zout water is juist heel erg goed. Maar kan me indenken dat niet iedereen een slootje kan creeren om van en naar de wei te gaan hihi. Mensen met eczeem gaan ook bv naar de dode zee om te kuren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 13:58

Dat is idd een idee. Mijn tinker kan ik makkelijk met de benen in een emmer soda zetten, maar met Bart gaat dat niet lukken :=

horse1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:29

Het zout prikt inderdaad wel een beetje als je een wondje hebt (heb ik zelf ook last van) maar...Het is ontsmettend en door de mineralen in het keltisch zout heelt het en helpt de huid herstellen (hetzelfde principe als groene leem). Hoe doen jullie dan de benen wassen met sebacil of betadine bijvoorbeeld want dat prikt ook als gek met wondjes?
Zwavelbloem haal ik bij de natuurwinkel (6 euro voor een grote pot, doe er een paar maanden mee) en kunnen ze ook bestellen als het niet op voorraad is.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:02

Met betadine wassen laat mijn paard heel goed toe, maar sebacil (of in mijn geval neocidol) vindt ze echt niet leuk op open benen... Geef haar eens ongelijk -O-

Ik doe trouwens een emmer met water, het been erin, het been gaat er vanzelf zo snel mogelijk weer uit, insoppen met betadine, been in emmer, been eruit, insoppen, schoon water, been in emmer, nog een keer, zo nodig nog even naspoelen en dan afdrogen. We hebben hier geen stromend water ;) Maar dat dus maal 4.

En het werkt verrassend goed! De benen worden bij de eerste keer echt al goed nat, en met het uitspoelen zijn de benen ook echt goed shampoo vrij.

Met sebacil/neocidol zorg ik voor schone benen, was ze zo nodig en dan spuit/spons/masseer ik het met de handen in.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:12

Ik heb een onkruidspuit in de zadelkamer staan die je op druk kan brengen. Zo kom je overal en is alles tot op de huid toe nat.
https://www.google.nl/search?q=onkruids ... B277%3B500

geen gezeur geen plekken die niet nat zijn geen afgeschoren sokken. Door de druk komt mijn vriend overal!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:26

Zo doe ik het ook inderdaad :j
Wassen doe ik eerst met teatree shampoo of betadine shampoo, en dan sebacil spuiten.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:53

Hier heb ik de sokken geschoren en dan gaan we met de benen in een emmertje als ik Neocidol gebruik. Verder hebben we warm en koud stromend water, dus regelmatig schoon maken.

Overigens heeft ze nu maden, bluuuuh, net 3 uur bezig geweest met schoonmaken. Eerst met de hand het grootste deel, been op mijn knie, daarna de Neocidol in. Bah. Overigens wrijf ik dan haar benen als ze in de emmer staat, met mijn blote handen. Dat schijnt link te zijn, maar ik doe het al jaren en ik leef nog.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 05:00

ohh gatver.. succes