Beschadigde meniscus

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: Beschadigde meniscus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 09:21

Ga ik me eens in verdiepen. Zit mss wel in die supplementen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 23:09

Hoe gaan/gingen jullie er trouwens mee om. Ik moet zeggen dat ik er echt enorme stress van heb. Elke week gebeurt er wel iets, wat niet goed is voor de genezing. De DA zei wel dat je het niet met gisteren moet vergelijken, maar met vorige maand. En ik weet dat het lange trajecten zijn, maar ik kan het echt niet aanzien.... |(

DenB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 10:34

Dat herken ik wel. Ik heb de focus voor mezelf op een gegeven moment meer gelegd op hoe hij zich voelde dan op de knie. Dan zag ik een opgewekt, ondernemend en ontzettend lief dier met de wil om te vechten. Dat gaf mij de moed om door te zetten en ik probeerde vooral te kijken naar de dingen die wel goed gingen en die ik wel in de hand had. Op die manier kon ik beter accepteren dat hij nu eenmaal last had van die knie, maar daarnaast ook recht had op de kans op genezing (of in zijn geval verbetering van de situatie).

Niet de moed laten zakken hoor :(:)

StarbreezeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 11:18

Dat heb ik al als hij een snotje heeft oid := ik kan je dus niet echt adviseren hoe hiermee om te gaan. Probeer moed te houden en wees blij met kleine verbeteringen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 11:19

Is ook zo. Ik sprak vanmorgen de DA en die zei iets soortgelijks. Het feit dat hij zonder pijnstillers in stap, op de rechte lijn, prima loopt, is een goed teken. Het feit dat hij wel even op moet starten en de knie zo dik blijft, wijst op artrose. Kan dus zijn dat zijn knie altijd dik blijft. En juist daar ligt mijn focus (en frustratie). Dus daar moet ik maar eens mee ophouden, inderdaad.

Ik moet meer met hem gaan stappen om de bespiering wat op orde te krijgen. Ik doe ook voorzichtig aan wat oefeningen voor zijn spieren. Als die wat steviger worden, zal het ook wat beter gaan.

Focus op de goede dingen. Daar moet ik maar aan werken. Ook beter voor mijn nachtrust... :z

DenB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 13:15

Om nog even terug te komen op de kurkuma. Je hebt op fb de Tumeric Usergroup. Daar staan veel (hoopgevende) berichten over (onder meer) artrose en de resultaten die daarbij met kurkuma bereikt zijn.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 14:14

Ik heb geen facebook. Moet ik toch eens aan beginnen, denk ik. Na Hyves ben ik afgehaakt. :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 14:20

Ze hebben ook een site niet op facebook. Ik ga daar eens rondneuzen. Tnx voor de tip!

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:38

Wellicht is het ook een idee om Traumeel op de knie te smeren.
Ik kreeg destijds het advies om 's morgens Heparin 180.00 en 's avonds Traumeel T te smeren en zijn knie werd vrij snel dunner.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:46

Hij krijgt al 2 maanden 5 x pd traumeel druppel en traumeel gel gesmeerd. Dat doet het niet, helaas.

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:55

Jeetje dat is balen.. -O-
En ik ken het gevoel, ik heb eerst heel lang moeten wachten totdat de knie dun was en toen kon ik gaan wandelen maar was hij stijf vd artrose..
Gelukkig is de knie van mijn paard dun gebleven en is het nu vooral zorgen dat hij in beweging blijft zodat hij niet teveel last heeft van de artrose.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 18:11

Hoe lang heeft dat geduurd? Voordat die knie dun werd?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 14:10

Focus op het paard en niet op de knie is echt een gouden tip, DenB! Werkt echt goed en inderdaad, het paard zelf staat er niet zo beroerd bij. Ben ook nog eens gaan neuzen op de site van Den Hoek, van Laarakker. Daar doen ze ook behandeling van artrose met goudkorrels.

Mijn instructrice heeft haar hond ooit met goudkorrels laten behandelen. Die liep met een jaar al kreupel: artrose op de heup. Dat beest is nu 13 en heeft nooit meer een dag kreupel gelopen.

Bij mijn hond heb ik het 2 jaar geleden overwogen. Maar die ging vanzelf weer goed. Ze is inmiddels 11.

Aangezien Beau nog niet eens 5 is, vind ik dat iets om in mijn achterhoofd te houden. Eind mei ga ik weer voor röntgenfoto's en dan kunnen we zien wat de schade aan artrose is. Van daar uit werken we dan weer verder.

Ben inmiddels begonnen met wandelen. 2 x pd 5 minuten en nog wat zijgangen aan de hand (echt per 1 stap zijgang) om zijn spieren weer wat aan te laten sterken. Dat lijkt hem goed te doen, want hij trekt niet meer steeds zijn poot op. Elke week met 5 minuten en 1 extra stap zijgang uitbreiden. Dan zitten we eind mei op een half uur (2x) wandelen en 8 stapjes per zijgang ( schouderbinnen, travers aan beide kanten en schoolhalt. ) Ik hoop maar dat dat helpt :j

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 16:13

Fabster schreef:
Hoe lang heeft dat geduurd? Voordat die knie dun werd?

Bij mijn paard werd zijn knie na het inspuiten al snel dunner maar voordat het vocht er helemaal af was heeft een maand geduurd ongeveer. Het was toen alleen even afwachten wat de knie zou doen als de spuit was uitgewerkt want als er dan nog een ontsteking zit komt het vocht gewoon terug.
Bij mijn paard was het advies om rechtuit te stappen en zeker geen zijgangen of scherpe bochten te vragen!
Dat komt omdat hij een gat heeft aan de binnenkant van de meniscus en als hij daar teveel belast wordt dan wordt de artrose erger en zijn knie dikker.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 16:43

Bij mijn paard is de meniscus weer heel. Dat is dan ook het enige :+ . Nu het vocht nog. Een maand na de spuit dus. Ik wacht het maar rustig af dan. Ik zit nu een week na de spuit.

Hij lijkt wel beter te worden. Hij trekt zijn been niet meer de hele tijd op. Dat was tot afgelopen maandag nog wel zo.

Korte bochten doe ik ook niet, hoor. Ik doe het echt heel voorzichtig. Hij geeft gelukkig zelf zijn grenzen aan.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 16:44

Hoe gaat het eigenlijk nu met je paard, Iris? En hoe lang is het nu geleden?

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 17:31

Dat scheelt inderdaad! Bij mijn paard zit er een gat in en dat kan niet meer genezen.
De band die opgerekt was door de klap is gelukkig wel weer in orde zodat hij veel met zijn spieren op kan vangen.

Fabster schreef:
Hoe gaat het eigenlijk nu met je paard, Iris? En hoe lang is het nu geleden?

Op het moment staat hij even vakantie te houden bij vrienden van ons op de wei.
Hij liep niet helemaal lekker, waarschijnlijk een gekke beweging gemaakt in de loopstal maar inmiddels knapt hij alweer aardig op.
Bij Odinn is het inmiddels 1,5 jaar geleden ( zie mijn verhaal op de vorige pagina, november 2013 ), waarvan hij vanaf september vorig jaar weer volop gereden werd. Hopelijk is hij na zijn vakantie weer de oude. We hebben een huis met wei gekocht zodat we de paarden aan huis kunnen houden dus tegen de tijd dat we klaar zijn met klussen dan komt hij weer gezellig naar huis :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 17:47

Wauw! En dat met een gat in zijn meniscus! Dat is wel mooi nieuws!

O ja, de ijslander was dat. Spectaculair verhaal. Hoop dat dat bij Beau ook zo gaat!

Lekker dat je paarden aan huis komen. Hebben wij hier ook sinds 4 jaar. Geeft extra zorgen, maar ook veel extra geluk!

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 18:21

Ja dat is het zeker! Ik had inmiddels al een ander rijpaard gekocht omdat hij volgens de dierenartsen nooit meer gereden kon worden :+
Ik ben er van overtuigd dat het helpt om veel rust te geven en vooral niet te hoge verwachtingen te hebben, een paard voelt als er druk op staat dat ie beter "moet" worden en dat werkt averechts.
Wij hadden gehoopt op een pijnvrij leven als grasmaaier, hebben ook nooit ver vooruit gekeken maar stapje voor stapje is het dus wel goed gekomen.
Ik hoop dat dat bij Beau ook het geval zal zijn! :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 18:38

Ja klopt. Pijnvrij tussen zijn vrienden is goed genoeg. Maar ik geloof nooit in niks doen met je paard. Er kan altijd íéts. Lekker buiten wandelen bijvoorbeeld.

Wel een andere vraag;
Hoe deden jullie dat met de hoefsmid? 5 wkn geleden heb ik het maar even over geslagen, want toen liep hij op 3 benen. Maar volgende week komt hij weer en er moet nu toch wel wat vanaf. Maar een tijd op dat zere been staan lukt natuurlijk niet. En aangezien hij flinke voeten heeft (Belg), is het ook wel wat werk.

Ik ben een beetje bang dat hij raar op zijn voeten gaat staan, als ik het weer over sla. Maar ook bang dat zijn been over belast wordt als ik het wel laat doen.

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 18:55

Odinn heeft daar nooit problemen mee gehad, die heeft alles bij elkaar maar één week echt kreupel ( op 3 benen ) gestaan en daarna belaste hij hem alweer.
Mijn smid was ook erg verbaasd dat hij zijn voet gewoon op kon tillen.
Maar met een Belg is dat wel een uitdaging te noemen..
Kun je er misschien voor zorgen dat hij ergens tegenaan kan leunen zodat het slechte been wat minder druk krijgt?

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 18:59

Wel super dat je ook tevreden bent met een weidepaard, hoevaak dat ik wel niet te horen kreeg dat mensen het raar vonden dat ik hem niet liet inslapen. Tsja, het is nou eenmaal mijn vriendje en die geef ik alleen af als hij pijn heeft en niet meer wil. Maar een superblij dier dat zich prima vermaakt in de wei is voor mij heel veel waard!
En er zijn inderdaad genoeg andere dingen die je kunt doen, wij hebben ook met hem gewandeld, gefietst, clickertraining enz. Bij de vrienden waar hij nu staat gaan ze kijken of hij misschien als handpaard mee kan want hij vindt in het bos lopen zó geweldig!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 19:10

Als handpaard is hier niet te doen. De merrie die ik rij vindt Beau geen leuk paard en ze trapt. Dus die sla ik maar even over... :D

Clickeren doe ik al, maar kan ik hem grappige kunstjes leren, inderdaad. Wandelen vind ik gezellig, dus dat komt wel goed. Het is ook mijn vriendje, dus die spuit ik ook niet zo maar af. Ik heb zelf 4 paarden staan en nog een pony in bruikleen. Zat te spelen, dus. Eigenlijk rij ik er maar echt op 1. Die merrie dus. Heb ook nog een oude fjord, waar ik mss 1 x in de maand op rij. En nog een jong paard waar ik nog niet op zit.

Eigenlijk ben ik ook wel blij dat ik niet al die paarden dagelijks moet rijden. Kost ook behoorlijk wat tijd. Dus lekker spelen vind ik helemaal niet erg. :=

Ik heb ze trouwens wel elke dag in mijn handen. Veel grondwerk en ander speelwerk. Dus niemand staat hier zomaar te niksen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:08

Gaat het 2 weken lang echt super. Mocht dus gaan wandelen. Staat ie vanaf gisteren ineens weer op 3 benen. Ik snap daar niks van! %)

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:22

Jeetje wat balen zeg! Misschien een gekke beweging gemaakt?