Paard plast 'koffiemelk'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Paard plast 'koffiemelk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:26

weet je welke bacterieen er zijn gevonden vorige keer?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:41

Nog even spannend dus...

kvda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 21:48

Nee, er stond alleen dat er bacteriën waren, niet welke, dit heeft mijn dierenarts ook niet onderzocht... Ja.. timokyana. Hoe ben jij er uiteindelijk precies achter gekomen? Is het niet gek om dit idee voor te leggen aan mijn dierenarts omdat het zo zeldzaam is? Ik heb het idee dat ze het allemaal met een korreltje zout nemen... Ze zeggen namelijk dat ik zelf niet moet gaan googelen etc.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:50

kvda schreef:
Nee, er stond alleen dat er bacteriën waren, niet welke, dit heeft mijn dierenarts ook niet onderzocht... Ja.. timokyana. Hoe ben jij er uiteindelijk precies achter gekomen? Is het niet gek om dit idee voor te leggen aan mijn dierenarts omdat het zo zeldzaam is? Ik heb het idee dat ze het allemaal met een korreltje zout nemen... Ze zeggen namelijk dat ik zelf niet moet gaan googelen etc.

Hoe kunnen ze dan gericht ab geven als ze niet weten om welke bacterie het gaat?Of is dit nu een hele domme vraag.

kvda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 21:54

Omdat ze volgens mij geen antibiotica hebben gegeven op die bacterie. Ze zeiden namelijk dat er niks geks uit de testen was gekomen.

Het was cubarmix, is tegen verschillende infecties...
Laatst bijgewerkt door kvda op 20-03-14 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:54

D Mannose eens proberen?
Even ergens online bestellen anders is het onbetaalbaar.
Het is poeder wat oplost in water, dus in een lekker slobbertje proeven ze het niet, het is een beetje zoetig. Dat is dezelfde werkzame stof als in cranberry's met blaasonsteking, maar dan veel hogere dosering. :)
D mannose kan het lichaam niets mee, maar het zorgt wel er voor dat E. Coli zich niet meer kan hechten aan de blaaswand en zo uitgeplast wordt.

Zelf gebruikt bij blaasontsteking in plaats van antibiotica en is me uitstekend bevallen, daarna nog eens een dreigende paar keer gehad en met de Mannose was het zo weg.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 20-03-14 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:55

oh...ik begreep dat hij ab had gehad en dat het toen even weg was de witte urine?

kvda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 21:56

Ik heb al eerder gezegd dat ik zelf niet zomaar ga aandokteren :) Heb ergens gelezen dat cranberry's ook negatief kunnen werken op deze klachten.

Ja, cubarmix is ook ab geerke

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:58

Dan doe je het toch niet.. Maakt mij niets uit.
Ik noem het alleen omdat het imo een totaal onschuldig iets is.
Het is een suiker uit een houtsoort waar het lichaam niets noppes nada mee kan.
Niet schadelijk ook, dat geneuzel altijd voor iets wat buiten het boekje gaat, antibiotica elke keer is goed voor je paard.. :x

kvda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 22:00

Snap ik, maar ik heb liever gewoon professioneel advies van een dierenarts. Anders kan ik wel 30 middeltjes proberen en ik heb het idee dat ik daar niet echt iets mee op ga schieten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:06

hoe professioneel is een da die urine op kweek zet,daar een bacterie in vind,maar niet weet welke en gewoon op de bonnefooi er cubarmix ingooit?Wat achteraf even werkte en nu is het probleem er weer?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:10

Mijn ervaring met regulier is weer dat je er over het algemeen geen zak mee opschiet helaas.
En opzich snap ik dat je niet tig dingen wil proberen, alternatieve antibiotica zou ik denk ik ook niet zo snel doen, maar juist omdat dit zo onschuldig is sprak het mij destijds aan.
Middel waar ik het over had is trouwens in duitsland de eerste keuze bij blaasonsteking, daar hebben ze al lang ontdekt dat antibiotica vaak het cirkeltje in stand houdt. :)
In de blaas doodt het niet alleen de slechte, maar ook goede bacterien, de kans dat het slechte wéér de overhand neemt is gewoon elke keer weer aanwezig.

Dit zijn geen kruiden oid, gewoon een foefje waardoor áls er E coli zit de blaaswand daarvoor te glad word en ze dus niet meer in de blaas kunnen blijven.
De concentratie die je voert plassen ze ook weer uit, dat is uit onderzoek gebleken.
Dit dood dus niets, het verlaat gewoon het lichaam.

Ik zou zeker de tip van Geerke wat betreft de mineralen serieus nemen.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:14

Ik zou een andere da zoeken. Heb he topic even doorgelezen en vind het nogal rommelig. Alsof er niet serieus mee om wordt gegaan. En wel ab geven, schiet lekkee op. Want zo gezond is dat ook niet denk ik zo..

LitchyLeeLoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:56

De urine was in eerste instantie niet op kweek gezet toch?

Hoe een dierenarts dit snel test, is door een soort stripje in de urine te hangen. Dit geeft dan niet aan welke bacterie, maar wel aan- of afwezigheid van bacteriën. Dit gaat bij mensen net zo, als jij met een blaasontsteking naar de huisarts gaat, wordt gekeken naar aanwezigheid van bacteriën. En als die aanwezig zijn wordt je behandeld met de meest gangbare antibiotica voor een urineweginfectie (bij mensen wordt 80% van de urineweginfecties door dezelfde bacterie veroorzaakt), zonder dat er bekent is welke bacterie er daadwerkelijk zit. Pas als deze eerste antibioticakuur niet werkt, wordt de urine op kweek gezet in het ziekenhuis. De ab wordt in eerste instantie dus niet echt gericht gegeven. Pas als deze niet of afdoende werkt, wordt er verder gekeken.

De Lingehoeve is een hele goede kliniek. Je bent daar in goede handen TS. Luister goed naar de dierenarts daar, neem desnoods pen en papier mee :)

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:13

Hallo zeg, wat een theorieen komen er hier voorbij...

Wat betreft die antibiotica keuze: cubarmix is een goede keuze bij een blaasontsteking, het wordt namelijk goed door de nieren in de urine uitgescheiden. Als een mens een blaasontsteking heeft, gaat er een stickje in de urine waaruit dan blijkt dat er rode bloedcellen en ontstekingscellen in zitten. Dat is al voldoende reden om een kuur antibiotica te geven, er wordt bij een gewone blaasontsteking echt niet eerst gekweekt om te zien welke bacterien er in zitten. Dat wordt pas gedaan als een blaasontsteking telkens terug komt, of niet reageert op de 1e keuze antibiotica (en nog een aantal redenen), bijvoorbeeld: Bactrimel. En raad eens: laat daar nou hetzelfde antibioticum in zitten als in cubarmix...
Bij dit paard is de eerste keuze antibioticum niet voldoende effectief, dus gaat het nader onderzoek in. Dat betekent wel een bacteriekweek.

Nog zo'n mooie: antibiotica doodt de gewone bacterien die in de blaas zitten. Grote onzin: in een normale blaas zit alleen steriele urine, en geen bacterien, normale of abnormale.

Nog een: D Mannose wordt bij een mens onveranderd in de urine uitgescheiden, want met de suiker uit een houtsoort (bedoel je misschien lignine?) kan het lichaam niets. Ja, een MENSELIJK lichaam misschien niet, maar het paard is een PLANTENeter die allerlei plantaardige vezels uit de voeding waar een mens niets mee kan, prima kan afbreken. Ooit wel eens geprobeerd om gras te eten? Wordt je aardig ziek van, hoor...
Hoe weet je dus of een paard deze stof ook onveranderd weer uitscheidt? Dat weet je niet, sterker nog: ik denk dat het eerder waarschijnlijk is dat een paard Mannose wel kan verteren.
Nog wat voorbeelden in die trant: chocola is voor een mens onschuldig, honden worden er ziek van. Rozijnen en druiven idem. Paracetamol is schadelijk voor een hond.
Ga dus niet zomaar lukraak wat medicijnen of behandelingen aanraden waarvan je geen idee hebt of het werkt of schadelijk is.

Beste TS: laat je niet gek maken. Zoals ik het gelezen heb, kun je alle vertrouwen hebben in je dierenarts, die weet duidelijk wel wat hij doet.

Edit: ik zie dat een ander me al voor was, met de inhoud daarvan kan ik het helemaal eens zijn.
Laatst bijgewerkt door DonCamillo op 20-03-14 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:18

Nu berijp ik wel iets beter waar de resistentie tegen bepaalde ab vandaan komt....een blaasontsteking bij een paard komt veel minder voor dan bij een mens overigens.....een paard een planteneter en een mens niet???o.k

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:22

Alweer zo'n onzin.
Bactrimel, Cubarmix en de andere TMP-S preparaten zijn heel oud, er is erg weinig resistentie tegen en die zal er ook niet snel komen. Vandaar dat het een "eerste keuze antibioticum" is, dat wil zeggen dat het juist gegeven mag worden als de precieze verwekker (nog) niet bekend is.

Nogmaals: ooit geprobeerd om gras te eten? Een mens is een alleseter, geen planteneter en heeft een heel ander soort darmstelsel dan een planteneter.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:39

Ab was afgestemd bij mijn merrie na meerdere urinekweken.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:41

Don camillo: dat is hetzelfde bij paarden. Als je dan commentaar hebt doe het goed. Dat is al lang bij paarden geprobeerd. Zoek maar eens op D Mannose horse. En jij eet nooit sla? Zal morgen speciaal voor jou gras in mijn smoothie doen.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 00:19

Geen idee, ik ken dat D mannose niet en meende uit jouw verhaal op te maken dat het alleen voor menselijk gebruik getest was. Weer wat geleerd en dan klopt die alinea daarboven niet.

Wat betreft dat gras: er was eens een vrouw die haar eigen theorien ontwikkeld had over het omgaan met paarden en daarover ook instructie gaf. Ze liet haar lesklanten gras eten. Ze had echter al gauw geen klanten meer, want die lagen allemaal in het ziekenhuis en zelf zat ze ook ergens anders, namelijk achter de tralies.

Jullie hebben toch biologie gehad? Dan weet je toch het verschil tussen een vleeseter, planteneter en alleseter?
"Alleseter (omnivoor)" betekent niet "kan alles eten", maar: kan zeer bepaalde plantendelen/soorten eten EN kan vlees eten. Een planteneter kan geen vlees eten (nou ja: soms wat, zoals de placenta, maar owee als hij dat iets teveel doet) maar kan veel laagwaardiger (moeilijk verteerbare) soorten planten eten, dwz hij kan veel meer soorten vezels verteren dan een omnivoor.

Ik zou die smoothie toch maar met sla doen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 00:39

Kan me niet voorstellen dat gras als je niet ontzettend veel eet een probleem is. :)
Mannose is o.a. getest bij honden katten en paarden.

Ben je dierenarts of studeer je er voor?
Verdiep je eens in D mannose, het is een ontzettend goed middel en veel minder schadelijk.
Zou best eens heel waardevol kunnen zijn voor veel patiënten.
Reden van kennis van dit soort dingen is trouwens dat ik slecht tegen antibiotica kan en al jaren ziek blijk te zijn door Lyme bleek vorig jaar. Ik ben dus niet zomaar iemand die effe wat bedenkt, ik heb ook heel veel gelezen, geprobeerd, en uitgevogeld uit pure noodzaak.
Maarja veel daarvan is niet regulier veel gebruikt, maar dat houdt niet in dat het ondoordacht of onverantwoord is..

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 00:48

Ik ging er van uit dat de toepassing op paarden jouw persoonlijke theorie was, niet gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Blijkbaar is het dat wel en dan respecteer ik dat.

En nu ga ik slapen, trusten.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 01:05

@DonCamillo een paard kan veel afbreken maar lignine niet ook al is hij een planteneter.

@TS Je bent bij een goede kliniek. Ik hoop dat er wat uit komt waar je wat mee kan want onzekerheid is ook niks.

En overigens snap ik wel waarom er niet gelijk gekeken wordt naar welke bacteriën er aanwezig zijn in de urine. Onderzoek kost vaak geld. Mocht het een 'normale' blaasontsteking zijn waarbij de AB wel werkt had men zich de kosten voor zo onderzoek kunnen besparen. Dit is echte een ander geval hierbij werkt de AB niet en is het nu dus wel verstandig om specifiek te gaan kijken welke bacteriën er zitten en daar gericht op te behandelen.

LitchyLeeLoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 10:03

@TS Wat een theorieën allemaal inderdaad, laat je niet gek maken zoals @DonCamillo al zei.

@DonCamillo Steriele blaas *\o/* Jammer dat er geen hallelujah-smiley is :D
edit: Oh die is er wel! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Zoals ik al zei, bij de Lingehoeve ben je in goede handen.
Hou je ons op de hoogte?

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 10:13

Idd, de wildste theorieën. Tijd voor een degelijk onderzoek bij een andere, echte paardenarts.
Heel veel succes en sterkte met je paard TS! :(:)
Laat je nog even weten..?