Open wond op voorbeen, knie, buigplek.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 00:03

*\o/* ziet er prima uit gewoon zo doordoen en bij het advies van de kliniek blijven ;) voor je het weet is het dicht :j

sammie18

Re: Open wond op voorbeen, knie, buigplek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 00:16

Het ziet er echt netjes uit en volgens mij heb je helemaal door hoe het moet met het verband. En het is inderdaad vervelend om hulp te moeten vragen, maar bij mij op stal heb ik gemerkt dat heel veel mensen hun hulp aanbieden en ook wel willen helpen en mee willen denken. Durf het af en toe een klein beetje los te laten en vraag om hulp. Moet zelf ook wel toegeven dat ik dat zelf erg lastig vind.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 00:21

Heb je nu de mesitran al geprobeerd??
Zo niet.. mag ik vragen waarom niet??

Yessekles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 00:23

Bedankt, ik ga mijn best doen! Met de wondverzorging en met hulp vragen haha. Ze zijn heel behulpzaam inderdaad hoor, heel fijn.
Mesitran nog niet geprobeerd, want hij is pas net weer 'in mijn handen'. Wel toevallig net de DA erover gemaild, of ik daarmee zou kunnen masseren/smeren. Geen zalf vind ik ook weer zo niksig....

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 00:25

Ik zweer dus ook bij mesitran.. _/-\o_
Het gaat niet alleen windvlees tegen, maar zorgt ook voor een optimaal wondklimaat en daardoor herstelt het sneller..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 00:33

Hoewel ik mesitran ook fijn spul vind, zou ik zeker niet zomaar gaan wisselen van wondverzorging. Ik neem aan dat je producten/gaasjes hebt meegekregen?

Yessekles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 00:35

Kan ik dit gewoon bij de (mensen) apotheek halen, de groene verpakking, de gel?

Ja, ik heb verbandmiddelen meegekregen, maar geen zalf. Eerst eens zonder proberen raadde ze aan (en ze had door dat ik de rekening hoog vond worden *oops*)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 00:38

Geen ervaring met de gel variant.. ik gebruik altijd de zalf variant.. deze kan je heel mooi dun aanbrengen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 00:44

Plakt het verband dan niet vast aan de wond? Of heb je wel een (nat)gaasje mee gekregen? Zoniet, dan zou ik wel gaan smeren onder het verband (dus zalf, gaasje, verband) want mijn ervaring is dat een 'natte' wond veel mooier heelt dan een droge.

Yessekles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 00:45

Ja dat is de mepilex, zie eerste foto bij de verbandserie op pagina 2. Deze wordt vastgezet met leukpoplast. Is een schuimverband wat vocht opneemt en het wondklimaat goed houdt.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 00:50

Ik gebruik ook de zalf. Gel nog nooit gehad. Gewoon bij de apotheek, via internet kan je er soms goedkoper aan komen. Mesitran is goedkoper dan Vetramil van de dierenarts. Je hebt het wel netjes gedaan dat verband. Gaat goed komen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 00:57

De mepilex is denk ik voldoende om alleen te gebruiken. Als ik het zo kort lees zou ik het sowieso niet gecombineerd gebruiken gezien je dan de functie van de mepilex kan verliezen. Ook om jezelf van wellicht onnodige kosten te weerhouden, sowieso geen zalf komen zonder de oke van de veearts. De wond ziet er verder ook goed uit, dus veranderingen in wondverband lijkt me ook niet nodig.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 00:58

Cemlys @ [VVDD] En dan moet je wel even slikken... (draadwond)

Mijn ervaringen kun je hier lezen, ivm wondverzorging en producten. Ik probeerde het granulatieweefsel nooit over de rand te laten groeien, gebeurde dit toch of leek het die kant op te gaan dan smeerde is minimaal wat hydrocortiderm op het granulatieweefsel (niet op de nieuwe huidranden!), wat de groei wat remde en iets uitdroogde, zodat de huid weer kon inhalen. Werkte toppie en hele wond zat 8 weken later dicht (altijd onder verband gehouden, met speciale kompressen op de wond die idd niet in de wond kleven)

_velowhisp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 02:35

Zoals iedereen al zegt mesitran is echt een wondermiddel
(en niet eens zo duur!! http://www.newpharma.nl/pharma-business ... -50ml.html )

Mijn pony heeft bijna precies dezelfde wond gehad, zelfde plek, ongeveer zelfde grote. alleen zij heeft er nog door de klap van bot op harde bodem (een brug met grint) nog 2 schiefels bij aan de achterkant en binnenzijkant. maar iniedergeval hier ons verhaal, hoop dat je er wat meer hoop van krijgt dat het echt goed komt!

31 juli 2013 zakte Vlos (velocity) met haar linker achterbeen door de brug, viel hierbij met haar knieën, met linksvoor het ergste, op het grint (dat als antislip voor het ruiterpad moest dienen). ze heeft bijna 3 uur in deze positie op hulp van de brandweer moeten wachten voor ze eruit gehaald kon worden.
Ze is ongeveer ter plekken gehecht, verband om en met dit verband heeft ze 5 dagen gestaan. (gewoon thuis, naar kliniek was geen optie want een DA kan haar niet eens aaien laat staan helpen, hierdoor hebben wij dus altijd zelf en zonder DA het verband moeten verwisselen.) ook had ze een peesblessure linksachter.
we hebben haar in een kleine roundpenn (6/7 standaard hekken en deze elke dag verplaatst) op gras gezet, na de peesblessure van een jaar daarvoor wilde ik har echt niet meer op stal

eerste verbandwissel (5 aug)
Afbeelding

2e verbandwissel (8 aug): we hadden een nieuw soort gaasje gekregen, deze zat volledig vastgeplakt aan de wond en met het er afhalen van het verband kwam de hechting mee
(deze maar even in link voor de zekerheid)
http://flic.kr/p/kK2kht

3e verbandwissel (9aug) het was alleen maar erger geworden
(maar weer even in link)
http://flic.kr/p/kK2DKv

4e verbandwissel (11 aug) er begon nu echt wild vlees te komen
http://flic.kr/p/kK1EiD

5e verbandwissel (16 aug) BEGIN MESITRAN!
via bokt waren we bij mesitran gekomen, dit is de eerste keer erop smeren (een mesitran gaasje met nog extra mesitran gel uit tube erop (de lichte versie van iets van 60% honing), onder het verband)
http://www.flickr.com/photos/112987274@N04/12957962054/
(op deze wond is dus nog geen mesitran geweest, na de foto gemaakt is voor het eerst erop gedaan)

6e verbandwissel (19 aug) dag 3 mesitran, overgegaan naar de mesitran zalf (100% honing)
het mesitran gaasje bleef niet aan wond plakken, ging een stuk beter af en wond ging voor het eerst niet bloeden bij het afhalen. wel wildvlees mar ziet er al een stuk rustiger uit
http://flic.kr/p/kK4ctu

7e verbandwissel (23 aug) dag 7 mesitran,
http://flic.kr/p/kK5U5D

8e wissel (27 aug) dag 11 mesitran
http://flic.kr/p/kK8b2J

het verband zakte steeds af of zat te strak en schuurde de schiefels kapot, elke verbandwissel was enorm stressvol en elke keer moest ze verdoofd worden, was al 3 dagen achter elkaar dus besloten het verband af te laten, kwam meteen korstvorming, maar zag er wel heel rustig uit
(kan nu wel zonder link denk ik) (30 aug) dag 14 mesitan
Afbeelding

Ook via bokt kwamen we bij een bedrijf dat lasers verhuurd (lasertherapie, 250 euro voor een maand huren) voor de laser was het het beste als de wond zacht zou zijn, dus toch maar weer verband om.
(1 sept) dag 16 mesitran, dag 0 laser
Afbeelding

(4 sept)dag 19 mesitran, dag 3 laser
Afbeelding

(21 sept) dag 36 mesitran, dag 20 laser. schiefels gingen steeds verder open door schuren van verband dus verband nu echt voorgoed afgelaten
Afbeelding

28 sept is ze weer op de wei gegaan (verhuizen naar niuwe stal), dit was in een nieuwe kudde, ze gingen rennen en vlos belanden in de sloot: wond weer open en weer kreupel. er was geen goede mogelijkheid om haar hier appart te zetten dus toch maar de wei op dag en nacht, ze knapte hier mentaal heel erg van op maar de wond was wel vaak vies.
ook moesten we de laser weer terug sturen, we hadden hem maar voor 1 maand gehuurd
(2 okt)nog steeds mesitran smeren, geen laser meer
http://farm8.staticflickr.com/7322/1295 ... 1d2c18.jpg

22 okt overdag in paddock, 's nachts op stal, de wond bleef nu een stuk schoner (nog steeds mesitran)
Afbeelding

2 nov (mesitran)
Afbeelding

12 dec (mesitran)
http://farm8.staticflickr.com/7382/1295 ... 56604e.jpg

27 dec laatste scan voor peesblessure goedgekeurd, 28 dec weer voor het eerst gereden

17 jan (mesitran)
Afbeelding

16 feb, het is nu zo ver geheeld dat er eigenlijk geen mesitran meer op hoeft, ik doe het er soms nog op, maar bijna niet meer.
Afbeelding

Het is best een lang proces, maar bij ons duurde het ook vooral lang door die peesblessure.
Vlos haar knie zal nooit meer helemaal de oude worden dor de schiefels en bulten maar hier heeft ze opzich geen last van met lopen en ze kan er alles mee, zonder mesitran was het waarschijnlijk echt veel erger afgelopen, dan had ze ook nog wild vlees ophopingen gehad en infecties misschien.
Ik raad het iniedergeval echt heel erg aan, zeker omdat jou paard gewoon bijna precies dezelfde wond heeft als vlos had.

sterkte en succes, blijf volhouden, het komt zeker goed :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:09

Ik snap niet dat mensen ineens van alles willen gaan smeren als het duidelijk op het moment ook goed gaat.
Ik zou voorlopig het advies van de da gewoon opvolgen. Normaal ga je pas zalf gebruiken als het verband er niet meer omheen hoeft ivm verweken van de huid.
Ik heb destijds ook geen zalfjes gebruikt op precies dezelfde wond en die is ook perfect genezen. Daar zag je niets meer van.

Yessekles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 13:11

Ik ga later ff goed lezen, maar die wond lijkt wel heeeeel erg op die van Arnie, dank je wel!

De DA heeft juist wel elke keer zalf erop gedaan, maar ze denkt dat het nu wel zonder kan (kosten besparing ook wel). En omdat ik hier zoveel goeds lees over mesistran even met haar overlegd en ze vindt het een goed idee. Ik ga eerst van het weekend kijken hoe de verbandwissel gaat en de wond eruit ziet.

Later meer reactie

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 00:12

Een paard van ons heeft dit als jong paard gehad, is helemaal genezen en koerst nu zelfs weer... Dus houd moed!

Wel hebben wij gekozen voor boxrust, vanwege het vuil en de bewegende plek. Maar dat is ieder zijn eigen keuze natuurlijk :)

Yessekles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 00:15

Arnie heeft voorlopig ook nog boxrust hoor, we vinden de box waarin hij nu staat eigenlijk zelfs iets te groot...

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 00:21

@TS zag op horse expo een mooi verband die ze verkopen bij aleashop en moest meteen aan jou denken! Is met een gel vanbinnen die de wond soepel houdt!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 00:24

Yessekles schreef:
Arnie heeft voorlopig ook nog boxrust hoor, we vinden de box waarin hij nu staat eigenlijk zelfs iets te groot...

Beweging is echt funest voor de wond, wij hebben ook echt heel lang gewacht met beweging. Heel rot voor de rest van het gestel, maar het zit op zo'n rotplek.
Ons A tje is even oud als Arnie en heeft het als 2 jarige gehad, hij loopt nu nog koersen dus het kan echt helemaal goed komen!

Wild vlees hebben wij steeds weg laten halen, nu zie je er een heel klein beetje wat aan, maar ik denk dat je het niet eens zou weten als je het niet zou zien :) !

Yessekles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 00:31

Maar nu heb ik nog niet gehoord of je Mesitran bij de apotheek voor mensen kunt halen?

Toch voorlopig maar even proberen zolder zalf, ik heb de wond al weken niet in het echt gezien, dus dat eerst maar eens.

Bedankt voor het meedenken allemaal en de foto's van Vlos stellen me gerust, goed om te zien dat zo'n ontzettend nare wond zelfs kan genezen. Want die was nog wel even groter en erger...

Ik hou jullie op de hoogte.

_velowhisp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 01:00

wij bestellen mesitran altijd gewoon online

wij deden altijd onder het verband (als gaasje over de wond) dit:
http://www.newpharma.nl/pharma-business ... 0cm-5.html
daar zit al mesitran in en dat werkt dus de hele tijd onder het verband zegmaar.

dan deden we in de tijd dat ze verband had, er altijd nog extra mesitran uit de tube op dat mesitran-gaasje, en toen ze geen verband meer had dan alleen uit de tube

Dit is de gel:
http://www.newpharma.nl/pharma-business ... l-50g.html
die hadden we in het begin gebruikt omdat we bang waren dat de sterke versie (omdat die eerst dus alles wat er niet hoort weg eet) pijn zou doen en ze al zoveel pijn had.

toen er toch wild vlees kwam zijn we toch overgetapt op de sterke versie:
http://www.newpharma.nl/pharma-business ... -50ml.html
volgensmij viel het wel mee hoeveel meer pijn het deed, ze liet in iedergeval niet echt iets merken ofzo. het werkt iniedergeval wel echt meteen tegen het wild vlees en daar was de gel niet sterk genoeg voor en het heeft er ook uiteindelijk voor gezorgd dat het wilde vlees helemaal weg was zonder dat we hoefde snijden enzo (en dus geen extra DA kosten)

Nu als ze een wondje heeft of eigenlijk bij alle kleine dingetjes, hebben we gewoon altijd de sterke versie in de poetskoffer zitten

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 02:48

Mesistran is vrij verkrijgbaar in de apotheek maar lang niet altijd overal op voorraad. Vorige keer dat ik het nodig had wisten ze niet eens wat het was. Gelukkig wel heel behulpzaam en hebben ze ons naar een andere apotheek doorverwezen waar het voor ons klaar gelegd werd. Denk trouwens dat internet wel eens goedkoper kan zijn ;)

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:54

Sizzle schreef:
Ik snap niet dat mensen ineens van alles willen gaan smeren als het duidelijk op het moment ook goed gaat.
Ik zou voorlopig het advies van de da gewoon opvolgen. Normaal ga je pas zalf gebruiken als het verband er niet meer omheen hoeft ivm verweken van de huid.
Ik heb destijds ook geen zalfjes gebruikt op precies dezelfde wond en die is ook perfect genezen. Daar zag je niets meer van.

zalf smeer je juist onder het verband, bij een vochtig milieu herstellen wonden het snelste. In dit geval zou ik ook niet afwijken van het advies vd dierenarts, wond ziet er mooi rustig uit!

Yessekles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 00:50

Okay, we gaan gewoon met dit verband door, zonder zalf. Kan altijd nog, inderdaad. Bedankt allemaal voor het meedenken!