Schoentje schreef:Als ik het goed begrijp, dan heb je het verhaal al afgewerkt bij de handelaar. Achteraf denk ik dat je sterker in je recht had gestaan, maar ik weet niet of je dat nu nog kan en/of wilt terugdraaien.
Het paard is nu van jou, dus wat nu?
Zoals ik het lees heb je de keuze al gemaakt om de operatie aan te gaan en de afspraak heb je al staan. Dus hier met z'n allen blijven herhalen dat dat geen goede keuze is, lijkt me zinloos en ook vervelend voor ts.
Die straalbenen hoeft geen probleem te zijn, ik zou wel jaarlijks een dmv een röntgen controleren of het niet te snel achteruit gaat, maar bij veel paarden blijven die foto's hetzelfde zo lang als ze leven. Het is wel belangrijk dat dit paard correct gereden wordt en dus niet met te veel gewicht op de voorhand gaat lopen, waardoor door de minder mooie straalbenen icm overbelasting eerder hoefkatrolontsteking zou kunnen ontstaan.
Ook zou is het belangrijk dat je zo'n paard goed medisch blijft begeleiden zodra hij aan het werk gaat. Regelmatig controleren door een dierenarts en zelf dit paard kritisch blijven aankijken, door hem regelmatig (1x pw) rechtuit en op de volte op het harde te laten draven. Zo kun je een pijntje snel aan zien komen en actie ondernemen.
Hou dus ook een spaarpotje achter de hand voor dit paard. Deze heeft nou eenmaal een grotere kans op medische kosten en er zal geen verzekering zijn die dit dekt.
De boxrust zou ik altijd doen met sociaal contact. Dit maatje moet natuurlijk zelf wel rustig zijn.
Zorg dat dit paard geen krachtvoer, maar wel volop ruwvoer krijgt. Het liefste voordroog of kuilgras, omdat dat wat beter laxerend werkt en het paard dat stilstaat sneller kans heeft op verstoppingen.
Ook kun je een paddock ten grote van een stal maken, zodat je paard buiten kan staan en wat andere paarden om hem heen kan hebben. Geef dit paard ook voldoende aandacht en doe er van alles aan om verveling te voorkomen.
Merk je dat, ondanks alles, je paard te wild wordt in de stal of tijdens het stappen, vraag dan wat langwerkende kalmeringsmiddelen aan je dierenarts. Hoe vervelend dit ook klinkt, is het toch beter voor je paard hem een beetje suffig te hebben, dan dat hij zich gek maakt in het hoofd en zich daardoor blesseert en de operatie voor niets heeft gemaakt. het is tenslotte maar voor 6 weken in totaal.
Ik wens je heel erg veel succes met je zorgenkindje!
Ben het hier volkomen mee eens. Had het niet beter kunnen verwoorden