Gat in de hals

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Re: Gat in de hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 10:23

Wat een gat zeg,Ik heb zelf ook ervaring met mesitran,vind het superspul.Ga je hem dadelijk terug op de paddock zetten?Ik zou toch niet gerust zijn als ik niet wist waardoor het kwam.

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:32

Hoe gaat het vandaag met Fleur?
al iets beter hoop ik :(:)

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 22:13

Fleur is enorm knorrig >;) Ergens wel een goed teken, want ze voelt zich duidelijk beter, maar ze vindt het op stal staan echt niet leuk meer. Ik wandel dagelijks even met haar, maar zie dan niet altijd de DA. Vandaag wel, en hij vertelde dat de wond al een beetje aan het dichtgaan is. Opzich is dat best goed nieuws, maar de nekband produceert nog behoorlijk wat wondvocht en daar is hij niet zo blij mee. Hij is nu van plan om er gekweekte maden in te plaatsen om de restjes schoon te maken. Niet echt een smakelijk idee, maar als het helpt... Met een beetje geluk mag ze volgende week woensdag mee naar huis!

Afbeelding

Voor degene met een sterke maag: het lekkende wondvocht onder het verband
http://www.mijnalbum.nl/Foto-Y6EUJSWU.jpg

Ik ben zaterdag waarschijnlijk pas weer bij de verbandwissel, dus dan weer een update. Lief dat jullie zo meeleven :)

ivda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:28

Jemig, wat een wond zeg! Hopelijk geneest het goed, en geen heftig litteken..

Juuuuul_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:53

Wauw wat heftig maar ook wel super dat ze het tegenwoordig zo goed kunnen verzorgen.! Sterkte voor je paardje<3

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:57

jeetje wat heftig!
ik ben benieuwd hoe dit verder geneest.

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:59

Jeetje wat een wond.. ik blijf het even volgen. Beterschap voor je mooie meid!

Nochoice2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 23:06

Het is een behoorlijke wond. Jeetje. Madentherapie wordt ook bij mensen gebruikt met necrotisch weefsel. Heb van mijn zusje gehoord dat het heel goed helpt en het helingsproces bevorderd. Wel een raar idee maar als het werkt helemaal goed toch.
Sterkte!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 23:09

Wat een wond :oo , ziet er wel cool uit met haar sjaal XD

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 23:16

Fijn dat je zo'n vooruitstrevende da hebt, maden lijkt vies maar eten alleen dood weefsel en ze zorgen zo voor een veel betere doorbloeding wat het verder afsterven van weefsel voorkomt, meteen doen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 02:19

Ieuw lijkt me niet fijn maar het werkt wel, blij dat ze zich wat beter voelt

DesixNorris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 02:27

Oei, wat een nare wond. :(
Veel sterkte ermee en beterschap voor je paardje. <3

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 08:36

Iek maden? Nou hier bij de schapen eten maden zich gewoon een weg naar binnen, ook door vers weefsel. Ik vind het een vies idee.

Ik heb al wel meegemaakt dat er een gat ontstond in de hals door een soort bacterie die zich naar binnen at. Hele holtes werden het, die op een gegeven moment ook met elkaar verbonden. Was niks aan te houden. Heb weken gespoeld met Betadine en ander spul maar kreeg het niet weg. Dier moest ingeslapen worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 09:58

Suzanne F. schreef:
Iek maden? Nou hier bij de schapen eten maden zich gewoon een weg naar binnen, ook door vers weefsel. Ik vind het een vies idee.

Ik heb al wel meegemaakt dat er een gat ontstond in de hals door een soort bacterie die zich naar binnen at. Hele holtes werden het, die op een gegeven moment ook met elkaar verbonden. Was niks aan te houden. Heb weken gespoeld met Betadine en ander spul maar kreeg het niet weg. Dier moest ingeslapen worden.

Dat zijn totaal andere maden dan deze.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 22:21

Idd, wat ik heb begrepen zijn deze maden van een vlieg die alleen dood weefsel eet. Ze zitten ook in een soort "theezakje" dat op het necrotische weefsel wordt gelegd, zodat de maden ook niet kwijt kunnen raken in de wond.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 12:54

batje schreef:
Idd, wat ik heb begrepen zijn deze maden van een vlieg die alleen dood weefsel eet. Ze zitten ook in een soort "theezakje" dat op het necrotische weefsel wordt gelegd, zodat de maden ook niet kwijt kunnen raken in de wond.

Dat vroeg ik mij dus af hoe ze die maden 'erin' zouden doen.
Wel een mooi systeem, heb er zelf nog nooit van gehoord, ben benieuwd!

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:06

ai dat is niet mis
hopelijk knap ze lekker snel weer op en vallen de kosten voor ts mee
al is het een grote lange herstel periode waar ze zo wat dagelijks mee bezig zijn..

succes/sterkte TS

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:10

geerke schreef:
is ze niet gewoon flink gebeten?
Meestal geeft dat ook dit soort wonden,met veel necrotisch weefsel.
Het zal wel genezen,maar dat duurt wel even.Er kan een kuil blijven in de hals.

ik kan me inderdaad ook een topic herinneren van een merrie, die was gebeten door een hengst, en die had ook zulke gaten!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:17

Dat ze niets hebben gevonden in de paddock... 8)7
Heel veel beterschap!

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:17

Ik vind dit genezingsproces echt interessant om te volgen. Idd ook toen het paardje met de natuurlijke dekking gevolgd. Ik wens je paardje heel veel beterschap, hopelijk is ze snel weer opgeknapt.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:24

Ik wil je ook even beterschap wensen voor je paardje.
Echt een raadsel hoe het heeft kunnen gebeuren, dat is eigenlijk ook een eng idee.
Sterkte

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:29

Nondepietje, dat is me een gat! Het topic van die merrie die tijdens de dekking gewond was geraakt is al gelinkt zie ik. Ik dacht serieus eerst dat dit topic daar een vervolg op zou zijn, want hoe krijg je het voor elkaar, een dergelijke wond op eenzelfde plek!

Een bijtwond lijtk me sterk, de snee loopt van boven naar beneden, terwijl bij een dergelijke bijtwond de snee toch meer horizontaal zal staan. Zo groot is een paardenmond niet...
Het lijkt mij een eerder een afgebroken tak (scherp uiteinde) aan een boom bijvoorbeeld, zichzelf in een hoekje wurmen, omhoog komen op de plek waar die tak hangt en hij zit er in hoor, en diep. Bedenk je maar hoe diep een splinter gaat, een tak gaat met lomp geweld vele malen verder.
Gezien het een paddock paradise is lijkt me dat een logische stap in het verhaal. Ik vermoed wel dat er bomen / struiken in de buurt zijn. Dan hoef je nog niet eens aan ondeugdelijke omheining te denken. Heb hier eens een stuk tak van een boom (afgebroken en stak uit) zich in de arm van een vriend zien werken, hij draaide zich om, zwierde met zijn arm en tsjak hij zat er in...Met een beetje gevecht werkt dat zich er wel weer uit, maar dat laat een naar, diep, losgetrokken gat achter.

Er is wel hoop gelukkig, al ziet het er nu vreselijk uit.
Die manden zijn vaak wel een goed idee, die kunnen een wond echt perfect schoonmaken, en die beestjes zijn zelf zo gekweekt dat ze ook aardig steriel zijn. Vaak kunnen die met veel meer precisie, netheid en esthetisch ook nog mooier een wond "schoonmaken" dan dat een dierenarts dat zelf kan. en het is minder ingrijpend dan snijden. Dus ik ben benieuwd.

Heel veel succes ermee in ider geval!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:29

iza_viv schreef:
:oo Dat ziet er indderdaad pijnlijk uit.
Ik heb wel een keer op televisie een paard gezien dat zwaar mishandeld was en ook zo'n soort wond had maar dan 10 keer erger, na enkele maanden goeie verzorging bleef er een soort "handvat" over bij het paard. :(
Gelukkig had hij er geen last van :)

Ja, dat heb ik ook gezien op de tv.

Wat een nare wond zeg, ik denk toch echt aan een beet van een ander paard.

De wond komt helemaal overeen met de halswond van mijn allereerste paard dat ik had gekocht samen met een manegevriendin, maar dan net iets kleiner.
Hij was aangevallen door een hengst in de weiland snachts, natuurlijk direct de dierenarts erbij en binnen 1 a 2 dagen was de wond zo groot geworden en diep geworden door de pus en er heel wat los is gegaan.
Het is bij hem helemaal goedgekomen, je zag dan enkel nog aan de zwarte litteken en wat zwarte haren dat daar ooit een wond was geweest en hij is wit (schimmel).

Het is per paard verschillend van hoe het geneest en afhankelijk van hoe groot de wond was.

Sterkte en succes met de genezing, het zal best lang duren.
Je paard overleeft het wel.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 15:11

Een beetwond is het volgens de dierenarts echt niet, dit omdat er meteen al een vrij rond gat zat. (je kon er echt letterlijk een golfballetje in gooien) Het kan inderdaad best dat een beet later een gat wordt, maar van een verse beetwond is dat onwaarschijnlijk. Een tak zou uiteraard ook kunnen, maar de DA vond het daar eigenlijk zelfs al te netjes voor. Hij denkt echt aan een uitstekende pijp oid.

Ik ben vandaag wat eerder klaar met werk, dus ben nog tijdens openingstijden bij de DA, hoop weer even een update te krijgen.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:36

jeetje zeg wat een nare wond. Maden lijkt creepy maar schijnt wel echt top te werken.Ben benieuwd hoe het verder gaat. Veel sterkte ts en vooral voor je paard