ervaring diepe snee kroonrand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: ervaring diepe snee kroonrand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 00:09

maar over die geur, gaat wondvocht en bloed niet ook stinken na 3 dagen in verband gezeten te hebben?
In de wond zelf was niks te zien, zou dat er dan net uitgebloed zijn voor ik het verband eraf haalde?
Wond is wel rood maar er zat niks pussigs in

Nu twijfel ik of ik het verband niet eerder dan nu maandag als de da komt weer een keer moet verwisselen vanwege de geur wat ik nu had.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 00:10

Ts snap heel goed dat je er niet zo maar wat gaat op smeren.
Die dermiel spray is ook super goed en zullen ze je misschien eerder aan raden.
Helaas ging mijn paard door het lint door het geluid van de spray dus moest ik andere opties bekijken en toen via bokt op de mesitran gekomen.
Ik weet haast zeker als ik dit niet gedaan had mijn paard bindweefsel zou hebben en de genezing nog langer had geduurd vandaar mijn top.
Op dit moment zou spray het handigst zijn zodat je niet aan de wond zelf hoeft te zitten.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 00:18

Dit was de wond bij mijn paard:
http://www.freebits.nl/view.php?filename=189image.jpg
Na een paar dagen kreeg meneer het door een rare sprong over een hek nog veel dieper open en breder.
En toch is dit helemaal goed gekomen zonder verband en verplichte stalrust.
Dit was onmogelijk bij ons paard.
Tuurlijk is deze wond minder groot dan bij jou paard maar om je even mijn verhaal te delen.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 00:22

Stinken komt door bacteriën. Carry dr verband rook echt doods.

Dermielspray was echt geweldig! Ik moest het van de DA gebruiken.

Alles in overleg met je DA. Ik belde liever te vaak dan te weinig.

De eerste 3 dagen moest het verband bij Carry erom blijven i.v.m de slagaderlijke bloeding.

Dat spuiten met betadine oplossing moest ik na een week doen, toen nog bleek dat het ging ontsteken.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 00:41

Heb een paard gehad met een vieze diepe brede wond een klein stukje hoger dan deze boven de kroonrand. Midden in de zomer 1e 10 dagen 2 x per dag gepoeld met water daarna colloïdall zilverwater in een plastic spuitje opgezogen en over de wond gespoeld, op laten drogen en dan mesitran (honingzalf) erop. Na 10 dagen 1 x per dag spoelen met water; spuitje zilverwater erover druppelen en Mesitran en dit 4 weken lang; je zag het genezen met de dag werkt super! Was na 4 weken helemaal dicht alleen nog minimaal wat dikker en dit is na 2 maanden ook geslonken tot normaal. Is niet ontstoken geweest!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 11:32

Sanniej_ schreef:
Ts snap heel goed dat je er niet zo maar wat gaat op smeren.
Die dermiel spray is ook super goed en zullen ze je misschien eerder aan raden.
Helaas ging mijn paard door het lint door het geluid van de spray dus moest ik andere opties bekijken en toen via bokt op de mesitran gekomen.
Ik weet haast zeker als ik dit niet gedaan had mijn paard bindweefsel zou hebben en de genezing nog langer had geduurd vandaar mijn top.
Op dit moment zou spray het handigst zijn zodat je niet aan de wond zelf hoeft te zitten.

en spray is helaas geen optie bij haar, flipt helemaal uit op dat geluid, het is een erg moeilijk paard
ik zal maandag wel eens de opties bespreken

Ze was net weer goed alert toen ik medicatie bracht, nog geen teken van koorts

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 17:43

dermiel heb je ook in zalf maar ik heb altijd begrepen dat dat er pas op mag als de wond dicht is,

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:45

Fijn dat je paard koortsvrij lijkt te zijn :).
Dermiel heb je ook in zalf variant is alleen wel erg duur en kleine tubes.
Als je dan iets mag smeren zou ik vragen of je dan mesitran mag smeren zelfde idee namelijk.
Ik smeerde het ook met plastic handschoenen op om te voorkomen dat er vuil bij kwam.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:56

Ook ik vind Mesitran erg goed. Paard van mijn stalbaas is over een hek geklapt en had haar hele boeg open liggen. Was wel gehecht, maar de hechtingen zijn geknapt. Eigenaresse is in overleg met DA dagelijks twee keer gaan spoelen met Dettol-oplossing, en daarna Mesitran erop, vanwege de locatie kon het niet in verband. Onvoorstelbaar snel was de wond dicht, je zag het echt per dag verder dichtgaan. Het spoelen was wel erg belangrijk, om het niet te snel dicht te laten gaan. De Mesitran zorgde ook voor voorkomen van wildvlees. Nu is het weer helemaal onzichtbaar hersteld!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 12:28

Vanmiddag zal ik eens overleggen met de da. Tot nu toe staat ze rustig in de stal, daar ben ik erg blij mee aangezien ze dat niet gewend is. Qua verzorging van de stal mogen we ook absoluut niet klagen, ze wordt echt super in de gaten gehouden en zodra ik haar de stal uit heb ivm verbandwissel is de stalmeteen leeg en weernieuw stro erin.

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:34

Fijn dat ze zo goed wordt verzorgd, hopelijk komt alles goed! Het ziet er naar uit

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 17:36

Het ziet er nog steeds positief uit. Dierenarts heeft de wond net bekeken en opnieuw verbonden.
Nu nog week op stal en blijven verbinden en erna is het even afhankelijk van het weer en mijn zwangerschap ( nu 37.2) of ze naar huis komt en daar op een verhard deel van de paddock komt te staan of niet.
Morgen is het antibiotica poeder op en de bute heeft ze vanaf het weekend al niet meer. Ze is nog steeds vrij rustig en laat zich goed behandelen

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:37

Dat zijn goede berichten. Heb je het nog over Mesitran gehad?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 17:38

helemaal vergeten, ik dacht er net aan
ik hoefde nu in elk geval niks te spoelen aangezien het er mooi en droog uitzag. ik bel haar morgen eens, aangezien ik het toch graag wil weten. Echt dom, heb ik het er de hele dag over en dan is ze er en vergeet ik het te vragen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:42

Geeft niet, dat gebeurt een heleboel mensen, en die zijn niet ook nog eens erg zwanger. Vraag het maar, ik ben benieuwd! Denk je verder wel even goed om jezelf? Dit levert allemaal extra stress op, wat je in je laatste paar weken van je zwangerschap juist niet wilt hebben.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 17:47

http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=NWHRIEB4
de wond, helaas geen scherpe foto

Dankje kleinvosje, Inderdaad is het qua timing nu helemaal lastig aangezien ik niet mag tillen, bukken of teveel mag lopen, het gele was voornamelijk wondvocht en er beginnen al mooie roze randen te komen

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:49

Opletten dat de wond niet te snel dicht gaat zitten, dan is de kans groot dat er prut onder komt. Mijn gevoel zegt nu twee keer per dag goed spoelen en smeren met Mesitran. Ook omdat ik daar zulke goede resultaten van heb gezien.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:55

Onze pony is vroeger dwars Door de muur van de manege gesprongen (zat een spiegel voor dacht denk ik dat hij na de andere kant kon)

Die lag van voor Tot achter helemaal open met een klomp van ong een kilo uit zijn schouder en alle benen lagen open tot bot. Alles is gehecht.
maar de benen kon niet.
Maar deze zaten goed in verband. En werd elke keer verwisseld tot dat de wond mooi opgedroogd waren. Toen kon het verband eraf en kon het verder genezen.
Hier bedoel ik mee als ik toen keek Hoe ons paard eruit zag komt dit zeker weten goed.
ons paard heeft er nog geen wit haartje aan overgehouden en loopt ook in de sport

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 22:52

Evelyntje schreef:
Erg vervelende plaats... De kans dat het hoefgewricht open is, is behoorlijk reëel, maar wie weet heeft ze nét dat beetje geluk dat je nodig hebt... Staat ze nog op ontstekingsremmers? Steunname en temperatuur zijn goede indicatoren. Welke ab krijgt ze nu? Zulke wonden steeds in een voetverband zetten (met Kerlix, vraag je da even...)! Opdat er zo weinig mogelijk vuiligheid van de stal in 't verband kan. Ik zou ze toch langer dan 10d boxrust geven... (ok, kliniek is volgens mij beste optie, maar ik begrijp je argumenten, dus dan maar zo!) Als blijkt dat ze binnen een dag of 10 goed steunt en geen t° maakt, voet ingipsen tot boven de wonde en hierboven (steun)verband. Gipsje na 10 à 14d vervangen en tweede gips 3 tot 4 weken laten staan. Hopelijk wil 't allemaal een beetje meezitten!

tmp´s poeder meen ik?
Ze staat nu 8 dagen al op stal en het gaat nog steeds goed ik heb een mail gestuurd over de honingzalf en wordt morgen teruggebeld door de da hierover, deze was er vandaag niet ( alleen vervangers)
Ze steunt nog steeds erg goed op het been gelukkig

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 12:31

Vandaag de wond schoongemaakt met een spuit water en Betadine oplossing, zat geen rommel in gelukkig. Eigenlijk is morgen pas dag 3 maar ik had nu hulp en moet vanavond op controle bij de verloskundige met kans dat ik gestript wordt dus heb ik liever nu het verband al gewisseld en de wond bekeken.

Ondertussen werd het stalletje weer uitgemest en meter stro erin gedaan, echt super waar ze nu staat!!
ze is ook echt ontzettend braaf loopt braaf stal in en uit, staat mooi stil tijdens het verbinden, ben ik bij dit paard echt niet gewend en ik had echt veel meer problemen verwacht.

helaas krijg ik het niet heel scherp op de foto

http://www.mijnalbum.nl/Foto650-3UBHHD6K.jpg

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:58

ik vind het er goed uitzien!! mooi van kleur en geen rotzooi. Het zal heus een litteken worden maar ik denk dat je het goed gedaan hebt!!!!!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 22:17

dankjewel, zal waarschijnlijk veel wild vlees op komen, maar ach, ze is 19 en geen keuringspaard, als ze maar geen pijn heeft en hopelijk wel gereden kan worden.
zalf heb ik vandaag besteld en zal ik morgen binnen krijgen, kan ik daar ook mee verder

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:43

Het ziet er wel uit ja dat er wildvlees (en/of littekenweefsel) zal gaan vormen. Wat betreft lokatie is het een redelijk 'goede' lokatie, niet direct op een gewricht of punt waar veel druk op komt te staan (zoals bijvoorbeeld op een kogel). Niet leuk, maar waarschijnlijk goed omheen te werken.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:28

Met een beetje geluk houdt de mesitran zalf wat wildvlees tegen!
Het ziet er wel al een stuk rustiger uit.
Succes nog met je paard

Evelyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:53

Daarom zeg ik voetgipsje :), tegendruk en rust daar zal wildvleesvorming tegengaan. Als ze nu niet mank is, en geen koorts heeft, denk ik dat ze ontzettend veel 'sjans' gehad heeft en gewricht niet open is! Spoedig herstel gewenst!